Tuulia Hakola-Uusitalo utnämnd till ledamot i svenska Finanspolitiska rådet
Tuulia Hakola-Uusitalo, tf. överdirektör och forskningsdirektör på VATT, har utsetts till ledamot i svenska Finanspolitiska rådet för perioden 5.9.2024–30.6.2027.
PRESSMEDDELAND 3.10.2024
Tuulia Hakola-Uusitalo, tf. överdirektör och forskningsdirektör på VATT, har utsetts till ledamot i svenska Finanspolitiska rådet för perioden 5.9.2024–30.6.2027.
PRESSMEDDELAND 6.9.2024
Statens ekonomiska forskningscentral VATT har på uppdrag av finansministeriet gjort en undersökning för att utreda utgifterna för kommunernas serviceproduktion efter social- och hälsovårdsreformen. Det kunskapsunderlag som undersökningen producerar utnyttjas i arbetet med att reformera statsandelssystemet för kommunal basservice som en del av det övriga underlaget.
PRESSMEDDELAND 4.9.2024
Ett försök som utnyttjade en ny avtalsmodell hade en positiv inverkan på sysselsättningen, arbetsinkomsterna och de skatter som betalats för de invandrare som deltog i försöket även på längre sikt. Utifrån intervjuer som gjordes i samband med den färska utvärderingen var särskilt arbetsgivarnas nära kontakter med sysselsättningsfrämjande tjänster nyttiga.
PRESSMEDDELAND 4.6.2024
Efter skatterevisioner rapporterar företagen omedelbart högre beskattningsbar inkomst, och de rapporterade inkomsterna ligger även kvar på en högre nivå i minst fem år efter revisionen. En tredjedel av det beskattningsutfall som genereras av skatterevisioner förklaras av de förändringar som revisionerna medför i företagens rapporteringsbeteende.
NYHETER 13.5.2024
Överdirektören för Statens ekonomiska forskningscentral VATT byts. Mikael Collan, som lett ämbetsverket från 2021, återvänder i augusti till LUT-universitetet som professor i strategisk finansiering. Den fem åriga tjänsten som överdirektör för VATT ledigförklaras vid ett datum som meddelas senare. Finansministeriet ansvarar för rekryteringen.
PRESSMEDDELAND 8.5.2024
Undersökningen visar att utvecklingen av en laddningsinfrastruktur med hög effekt längs huvudlederna är kopplad till efterfrågan på elbilar. Offentliga investeringar kommer även i fortsättningen att behövas längs rutter som fortfarande har en svag täckning vad gäller laddningsinfrastruktur.