På landsbygden behövs andra metoder för att minska utsläppen från vägtrafiken än i städerna
Med tanke på klimatmålen är det i princip enkelt att minska utsläppen från vägtrafiken – det ska bara köras betydligt mindre med förbränningsmotorbilar. På landsbygden är utsläppen per hushåll fortfarande stora, medan största delen av de totala utsläppen sker i städerna. Utsläppen bör reduceras på vardera håll med olika metoder, för att det ska vara möjligt att halvera utsläppen före 2030.
Bild: Chuttersnap / Unsplash
På landsbygden kör man mera bil, och därför är hushållens utsläpp från bilar större än i stadsregionerna. I glesbygden kan hushållen vara beroende av egen bil för att få vardagen att gå ihop, eftersom goda kollektiva förbindelser saknas och det inte alltid är möjligt att sig fram på exempelvis cykel. Största delen av Finlands yta utgörs av glesbefolkad landsbygd.
Då man ser på utsläppen från hushåll som har bil sker största delen av utsläppen per hushåll på landsbygden och i städernas kransområden. Många av hushållen i dessa områden har bil och ofta även fler än en bil. I de mest utsläppsintensiva områdena är utsläppen per hushåll 2,5 gånger större än i inre stadsområden, om man också räknar med hushållen utan bil. 1)
Eftersom hushållen är färre på landsbygden än i städerna uppkommer dock mindre än hälften av utsläppen från personbilar på landsbygden. Med avseende på att minska utsläppen innebär detta att största delen av utsläppen för närvarande sker i stadsområden där det är enklast att ersätta biltransporter.
I de tätbefolkade städerna kan man med fördel ersätta bilanvändning med kollektivtrafik samt gång och cykling. Färre körda kilometrar skulle ge en snabbare utsläppsminskning än den pågående elektrifieringen av vägtransporter allena. Att ersätta personbilar med gång och cykling skulle i stadsområden dessutom ge andra fördelar, som smidigare trafik, färre olyckor och mindre luftföroreningar.
Att minska bilanvändningen är problematiskt i områden där alternativa transportformer saknas. I glesbygden kan utsläppsminskningar eftersträvas framför allt genom att ersätta förbränningsmotorer i bilar med annan drivkraft. Dessvärre förnyas bilbeståndet långsamt i Finland. För att regeringens klimatmål att halvera utsläppen från trafik och transporter före 2030 ska kunna uppnås, behövs sannolikt också en minskning av antalet körda kilometrar.
Hänvisningar:
1) Områdesindelningen bygger på Finlands miljöcentrals klassificering av stads- och landsbygdsområden. Närmare siffervärden och beräkningar finns i Palanne, Sahari: Henkilöautokannan CO2-päästöt ja päästöjen vero-ohjaus, VATT Muistiot 63.
Läs också: Bränsleskatten i Finland är inte särskilt riktad mot låginkomsttagarna
Anna Sahari
Kimmo Palanne
Blog
Energi, klimat och miljö
Energi, miljö och klimatpolitik
Kommuner och välfärdsområden
beskattning
beskattning av transporter
beteendeeffekter
bränsleskatt
fossila bränslen
klimatförändringar
klimatpolitik
kostnadseffektivitet
miljökonsekvenser
punktskatter
skattepolitik
skattereformer
trafik
utsläpp av växthusgaser