Hoppa till innehåll
Media
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Till söksidan »
  • Framsida
  • Aktuellt
    • Nyheter och meddelanden
    • Bloggar
    • VATT seminarier
    • VATT 30 år
    • VATT-dagen 2024
  • Forskning
    • Tematiska områden
    • Forskningsområden
    • Forskningsprojekt
  • Publikationer
    • Vetenskapliga artiklar
    • VATT Working Papers
  • Personal
    • Forskare
    • Ledning
    • Forskningsledarna
    • Administrations-, forsknings- och kommunikationsservice
    • Datarummets personal
  • VATT
    • VATT:s ledningsgrupp
    • Öppen vetenskap och forskning på VATT
    • Lediga arbetsplatser
    • Strategi

På landsbygden behövs andra metoder för att minska utsläppen från vägtrafiken än i städerna

29.9.2021 Blog

Med tanke på klimatmålen är det i princip enkelt att minska utsläppen från vägtrafiken – det ska bara köras betydligt mindre med förbränningsmotorbilar. På landsbygden är utsläppen per hushåll fortfarande stora, medan största delen av de totala utsläppen sker i städerna. Utsläppen bör reduceras på vardera håll med olika metoder, för att det ska vara möjligt att halvera utsläppen före 2030.

Bild: Chuttersnap / Unsplash

På landsbygden kör man mera bil, och därför är hushållens utsläpp från bilar större än i stadsregionerna. I glesbygden kan hushållen vara beroende av egen bil för att få vardagen att gå ihop, eftersom goda kollektiva förbindelser saknas och det inte alltid är möjligt att sig fram på exempelvis cykel. Största delen av Finlands yta utgörs av glesbefolkad landsbygd.

Då man ser på utsläppen från hushåll som har bil sker största delen av utsläppen per hushåll på landsbygden och i städernas kransområden. Många av hushållen i dessa områden har bil och ofta även fler än en bil. I de mest utsläppsintensiva områdena är utsläppen per hushåll 2,5 gånger större än i inre stadsområden, om man också räknar med hushållen utan bil. 1)

Eftersom hushållen är färre på landsbygden än i städerna uppkommer dock mindre än hälften av utsläppen från personbilar på landsbygden. Med avseende på att minska utsläppen innebär detta att största delen av utsläppen för närvarande sker i stadsområden där det är enklast att ersätta biltransporter.

I de tätbefolkade städerna kan man med fördel ersätta bilanvändning med kollektivtrafik samt gång och cykling. Färre körda kilometrar skulle ge en snabbare utsläppsminskning än den pågående elektrifieringen av vägtransporter allena. Att ersätta personbilar med gång och cykling skulle i stadsområden dessutom ge andra fördelar, som smidigare trafik, färre olyckor och mindre luftföroreningar.

Att minska bilanvändningen är problematiskt i områden där alternativa transportformer saknas. I glesbygden kan utsläppsminskningar eftersträvas framför allt genom att ersätta förbränningsmotorer i bilar med annan drivkraft. Dessvärre förnyas bilbeståndet långsamt i Finland. För att regeringens klimatmål att halvera utsläppen från trafik och transporter före 2030 ska kunna uppnås, behövs sannolikt också en minskning av antalet körda kilometrar.

Hänvisningar:

1) Områdesindelningen bygger på Finlands miljöcentrals klassificering av stads- och landsbygdsområden. Närmare siffervärden och beräkningar finns i Palanne, Sahari: Henkilöautokannan CO2-päästöt ja päästöjen vero-ohjaus, VATT Muistiot 63.

Läs också: Bränsleskatten i Finland är inte särskilt riktad mot låginkomsttagarna

Anna Sahari Kimmo Palanne
Blog Energi, klimat och miljö Energi, miljö och klimatpolitik Kommuner och välfärdsområden beskattning beskattning av transporter beteendeeffekter bränsleskatt fossila bränslen klimatförändringar klimatpolitik kostnadseffektivitet miljökonsekvenser punktskatter skattepolitik skattereformer trafik utsläpp av växthusgaser
Facebook Dela på Facebook Twitter Dela på Twitter LinkedIn Dela på LinkedIn | Skriv ut Dela via e-post

Statens ekonomiska forskningscentral VATT

växel +358 295 519 400

[email protected]

Tillgänglighetsutlåtande

Beskrivning av handlingars offentlighet

Dataskydd

Kanal för rapportering av överträdelser

Nätfakturaadress

Respons

  • Följ oss på X
  • VATT LinkedIn
  • VATT Instagram
  • VATT YouTube

Economicum

Arkadiankatu 7

PL 1279, 00101 Helsingfors

Besök oss

Media
  • Suomi
  • Svenska
  • English
Till söksidan
  • Framsida
  • Aktuellt
    • Nyheter och meddelanden
    • Bloggar
    • VATT seminarier
    • VATT 30 år
    • VATT-dagen 2024
  • Forskning
    • Tematiska områden
      • Beskattning och reglering av företagsverksamhet
        • Internationell bolagsbeskattning
      • Energi-, klimat- och miljöpolitik
        • Energi- och klimatpolitik
      • Arbetsmarknad och utbildning
      • Social trygghet, beskattning och inkomstfördelning
        • Social trygghet och sysselsättning
      • Offentliga tjänster och lokal offentlig ekonomi
        • Bostadsmarknaden
    • Forskningsområden
      • Utbildning
      • Bostadspolitik
      • Näringspolitik
      • Kommuner och välfärdsområden
      • Social trygghet
      • Hälsovårdstjänster
      • Inkomstfördelning och ojämlikhet
      • Arbetsmarknad
      • Energi, klimat och miljö
      • Beskattning
    • Forskningsprojekt
  • Publikationer
    • Vetenskapliga artiklar
    • VATT Working Papers
  • Personal
    • Forskare
      • Berghäll, Elina
      • Bizopoulou, Aspasia
      • Bratu, Cristina
      • Einiö, Elias
      • Giaccobasso, Matias
      • Hakola-Uusitalo, Tuulia
      • Huhtala, Anni
      • Hämäläinen, Kari
      • Izadi, Ramin
      • Kauppinen, Ilpo
      • Koivisto, Aliisa
      • Kosonen, Tuomas
      • Kyyrä, Tomi
      • Laukkanen, Marita
      • Lombardi, Stefano
      • Lyytikäinen, Teemu
      • Matikka, Tuomas
      • Nivala, Annika
      • Olkkola, Maarit
      • Ollikka, Kimmo
      • Palanne, Kimmo
      • Paukkeri, Tuuli
      • Pesola, Hanna
      • Pirttilä, Jukka
      • Päällysaho, Miika
      • Ravaska, Terhi
      • Ramboer, Sander
      • Remes, Piia
      • Riihelä, Marja
      • Sahari, Anna
      • Sarvimäki, Matti
      • Saxell, Tanja
      • Siikanen, Markku
      • Sirviö, Tom-Henrik
      • Tuomala, Juha
      • Uusitalo, Roope
      • Verho, Jouko
      • Viertola, Marika
      • Virkola, Tuomo
    • Ledning
    • Forskningsledarna
    • Administrations-, forsknings- och kommunikationsservice
    • Datarummets personal
      • Alasalmi, Juho
      • Heiskanen, Aino
      • Korpela, Heikki
      • Kock, Nea
      • Kylliäinen, Olavi
      • Laasonen, Henna
      • Luotonen, Niilo
      • Mahous, Nadine
      • Nurminen, Tuomas
      • Putkiranta, Olli
      • Seppä, Meeri
      • Toikka, Max
      • Valkonen, Antti
  • VATT
    • VATT:s ledningsgrupp
    • Öppen vetenskap och forskning på VATT
      • Datamaterial och metoder
      • Publicera med öppen tillgång
      • Forskningssamarbete och öppen vetenskap
      • Avtalsbaserade principer för öppenhet
      • Stödja och uppfölja öppenhet
    • Lediga arbetsplatser
    • Strategi

Kontaktinformation