Hyppää sisältöön
Medialle
  • Suomi
  • Svenska
  • English
Hakusivulle
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
      • Uutisarkisto
    • Blogit
      • Blogiarkisto
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
    • VATT 30 vuotta
    • VATT-päivä 2023
  • Tutkimus
    • Tutkimusteemat
      • Sosiaaliturva, verotus ja tulonjako
      • Energia-, ilmasto- ja ympäristöpolitiikka
        • Energia- ja ilmastopolitiikka
      • Työmarkkinat ja koulutus
      • Julkiset palvelut ja paikallinen julkistalous
      • Yritystoiminnan verotus ja sääntely
        • Kansainvälinen yritysverotus
    • Tutkimusaiheet
      • Kunnat ja hyvinvointialueet
      • Sosiaaliturva
      • Terveyspalvelut
      • Tulonjako ja eriarvoisuus
      • Työmarkkinat
      • Energia, ilmasto ja ympäristö
    • Tutkimushankkeet
    • Verotutkimuksen huippuyksikkö
    • Datahuone
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
      • VATT Tutkimukset
      • VATT Working Papers
      • VATT Muistiot
    • VATT Policy Brief
      • Maahanmuuttajien työllisyys kehittynyt suotuisasti viime vuosina
      • Venäjälle aiemmin vieneiden yritysten vienti sen lähimaihin kasvussa
      • Hyvinvointialueiden julkiset hankinnat tarvitsevat lisää kilpailua
      • Todistusvalinta tehostaa opiskelijavalintaa
      • Valtion innovaatiotuet lisäävät talouskasvua, mutta tuet on kohdennettava oikein
      • Sota Ukrainassa: Vaikutus Venäjänkauppaa käyneisiin suomalaisyrityksiin
      • Yhteisöveron lasku ei lisännyt investointeja – vauhditti pienten yritysten toimintaa
      • Ikäraja vaikuttaa taloudellisia kannustimia enemmän eläkkeelle jäämiseen
      • Venäläisen energian tuonnin päättymisen vaikutukset Suomen teollisuudelle jäävät pieniksi
      • Viestintäkampanja vähensi merkittävästi takuueläkkeen alikäyttöä
      • Yrittäjien sosiaaliturva ja yritystoiminnan aktiivisuus
      • Yritysten hallinnolliset kustannukset selittävät ALV-alarajan aiheuttamat vaikutukset
      • Säästöt ansioturvan lyhentämisestä hupenevat huonompien työsuhteiden takia
      • Joko Suomessa koittaisi satunnaiskokeiden aika?
      • Kohtuuhintaisuuspolitiikka ei ole lääke asumisen kalleuteen
      • Suomen energiaverotus suosii energiaintensiivisiä suuryrityksiä
      • Parempi tapa valita korkeakouluopiskelijat
      • Energia- ja ilmastopolitiikan uudet tuulet
      • Rakenteellisen työttömyyden riski kasvaa
      • Mihin perintöveroa tarvitaan?
      • Terveydenhoitopalvelujen kilpailu voi johtaa kilpavarusteluun
      • Kouluvalintojen vaikutukset Suomessa epäselviä
      • Yksi tulo, monta verottajaa
      • Suomi on jo palvelutalous
      • Muuttamisen verottaminen jumiuttaa asuntomarkkinoita
      • Faktaa nuorisotyöttömyydestä
      • Innovaatioiden tukeminen kannattaa
    • Muut julkaisut
      • Vähemmän politiikkaa asuntomarkkinoille
      • Lisää markkinoita asuntomarkkinoille
      • Helsinkiläisten lapsiperheiden kouluvalinnat asuntomarkkinoilla
      • Kuntien sääntelyn periaatteet
      • Kuntien tehtävien ja velvoitteiden vaikutusten arviointi
      • Innovaatiopolitiikan mahdollisuudet vaikuttaa kasvuun ja työllisyyteen ovat rajalliset
      • Työkyvyttömyyseläkkeiden maksuluokkamallin kannustinvaikutukset
      • Korkeakoulun laadun vaikutus opiskeljoiden työmarkkinamenestykseen
      • Kotouttamissuunnitelmien vaikutukset maahanmuuttajien lasten koulutusvalintoihin
      • Tuloverotuksen vaikutus työn tarjontaan
      • Yritystukien arviointi ja vaikuttavuus
      • Eläkeläisnaisten ja -miesten toimeentuloerot vuosina 1995-2013
      • Tuloliikkuvuus ja köyhyyden pysyvyys
      • Top Incomes and Top Tax Rates
      • Tutkimusrahan uusi kilpailutus maksoi miljoonia
      • European Academies Science Advisory Council (EASAC): Circular economy: a commentary
      • Kansantaloudesta tulee pian "kiertotalous"
      • Bruttokansantuote vihreyden pauloissa
      • Tieliikenteen 40 %:n hiilidioksidipäästöjen vähentäminen vuoteen 2030 (VTT)
      • Vuoden 2011 energiaverouudistuksen arviointia
      • Käyttäytymistaloustiede ja julkisen sektorin rooli
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Tutkijat
      • Berghäll, Elina
      • Bizopoulou, Aspasia
      • Bratu, Cristina
      • Collan, Mikael
      • Einiö, Elias
      • Harju, Jarkko
      • Harjunen, Oskari
      • Huhtala, Anni
      • Huttunen, Kristiina
      • Hämäläinen, Kari
      • Izadi, Ramin
      • Juuti, Toni
      • Kari, Seppo
      • Kauppinen, Ilpo
      • Koivisto, Aliisa
      • Kortelainen, Mika
      • Kosonen, Tuomas
      • Kotakorpi, Kaisa
      • Kuitunen, Satu
      • Kuusinen, Heidi
      • Kuuskoski, Kasperi
      • Kyyrä, Tomi
      • Laukkanen, Marita
      • Lombardi, Stefano
      • Lyytikäinen, Teemu
      • Matikka, Tuomas
      • Nivala, Annika
      • Ollikka, Kimmo
      • Palanne, Kimmo
      • Paukkeri, Tuuli
      • Pesola, Hanna
      • Pirttilä, Jukka
      • Ravaska, Terhi
      • Ramboer, Sander
      • Remes, Piia
      • Riihelä, Marja
      • Sahari, Anna
      • Sarvimäki, Matti
      • Saxell, Tanja
      • Siikanen, Markku
      • Tukiainen, Janne
      • Tuomala, Juha
      • Turkia, Lauri
      • Uusitalo, Roope
      • Verho, Jouko
      • Viertola, Marika
      • Virkola, Tuomo
      • Worku, Lukas
    • Johto
    • Tutkimusohjaajat
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
    • Datahuoneen henkilöstö
      • Alhola, Sara
      • Blauberg, Theo
      • Laasonen, Henna
      • Leinonen, Nea
      • Mattila, Mari
      • Seppä, Meeri
      • Toikka, Max
      • Valkonen, Antti
  • VATT
    • Johtoryhmä ja neuvottelukunta
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
      • Aineistot ja menetelmät
      • Avoin julkaiseminen
      • Tutkimusyhteistyö ja avoin tiede
      • Sopimuksiin liittyvät avoimuuden periaatteet
      • Avoimuuden tukeminen ja seuraaminen
    • VATT työpaikkana
    • Strategia

Yhteystiedot

Medialle
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Hakusivulle »
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
    • Blogit
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
    • VATT 30 vuotta
    • VATT-päivä 2023
  • Tutkimus
    • Tutkimusteemat
    • Tutkimusaiheet
    • Tutkimushankkeet
    • Verotutkimuksen huippuyksikkö
    • Datahuone
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
    • VATT Policy Brief
    • Muut julkaisut
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Tutkijat
    • Johto
    • Tutkimusohjaajat
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
    • Datahuoneen henkilöstö
  • VATT
    • Johtoryhmä ja neuvottelukunta
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
    • VATT työpaikkana
    • Strategia

Yhtiöittämisen vaikutukset ovat epäselviä ja riippuvat toteutuksesta

4.4.2017 Blogi Tanja Saxell, Mika Kortelainen, Antti Saastamoinen

Maakunta voi puuttua yksityistä palvelutuotantoa koskeviin ongelmiin myös muulla tavoin kuin vastaamalla itse palvelutuotannosta.

Kuva: Stuart Guest-SmithKuva: Stuart Guest-Smith

Valmisteilla olevassa sote- ja maakuntauudistuksessa maakunnilla on velvollisuus perustaa sen omistuksessa oleva yhtiö tai muu yhteisö suoran valinnan palvelujen sekä maksu- ja asiakassetelillä annettavien sote-palvelujen tuotantoon.

Hallituksen vaatimus yhtiöittämisestä on ollut viime aikoina kiivaan julkisen keskustelun kohteena. Monissa kannanotoissa sote-palvelujen yhtiöittäminen ja markkinaehtoistuminen on nähty ennemminkin uhkina kuin mahdollisuuksina. Tutkimusten pohjalta kuitenkin tiedämme, että julkisten palveluiden yhtiöittämisestä voi aiheutua oikein toteutettuna myös yhteiskunnallisia hyötyjä mahdollisten haittojen (esim. kustannukset) lisäksi.

Maakunnan palveluntuotannon yhtiöittäminen on yksi välimuotoratkaisu maakunnan oman palvelun tuotannon ja yksityistämisen välillä. Yhtiöittäminen siirtäisi palveluiden tuotantoa koskevaa päätäntävaltaa maakunnalta yhtiön hallitukselle, joka voi koostua maakuntaa edustavien jäsenien lisäksi yksityistä sektoria edustavista yritysjohdon ammattilaisista. Maakunnalla säilyisi tällöin omistajaohjaus, mutta palvelun tuotantoa koskevia päätöksiä olisi mahdollista tehdä aikaisempaa joustavammin ja tehokkaammin (ks. Cambini ym., 2007). Joustavampaa ja itsenäisempää päätöksentekoa voi myös edistää maakunnan sote-palveluiden tilaamisen ja tuotannon eriyttäminen omiin organisaatioihin.

Yhtiöittämisen tavoitteena on varmistaa yhdenvertaiset toimintamahdollisuudet julkisomisteiselle ja yksityiselle markkinaehtoiselle tuotannolle kilpailuneutraliteetin nojalla. Lisäksi yhtiöittämisellä pyritään tehostamaan julkista palvelutuotantoa markkinaehtoistumisen kautta ja samanaikaisesti vähentämään puhtaasti yksityiseen palvelutuotantoon liittyviä riskejä maakunnan omistajaohjauksen kautta.

On paljon tutkimusnäyttöä siitä, että julkiset tuottajat toimivat usein tehottomammin, saavat alhaisempia voittoja ja ovat velkaantuneempia kuin saman toimialan yksityiset tuottajat (ks. Dewenter ja Malatesta, 2001, Megginson ja Netter, 2001). Tällainen tehottomuus voi aiheutua useista syistä: julkiset tuottajat voivat olla huonommin johdettuja esimerkiksi poliittisten sidonnaisuuksien ja paineiden vuoksi ja niiden tavoitteet voivat olla jossain määrin epäselvempiä ja vaihdella vaalikauden mukaan (ks. esim. Shleifer ja Vishny, 1994). Julkisilla tuottajilla voi lisäksi olla heikommat taloudelliset kannustimet toimintansa kehittämiseen, jos ne voivat saada tulonsiirtoja julkiselta sektorilta ja velkaantua yhteiskunnan kustannuksella (ns. pehmeä budjettirajoite, ks. Megginson ja Netter, 2001, Shleifer, 1998), tai toisaalta jos niiden mahdollisuudet käyttää ylijäämää toimintansa kehittämiseen ovat heikot (ks. Duggan, 2000).

Yksityisen palvelutuotannon riskit liittyvät puolestaan siihen, ettei kilpailu toimi aina yhteiskunnan kannalta halutulla tavalla.

Kilpailun toimimattomuus voi johtaa esimerkiksi siihen, että markkinat keskittyvät vain muutamalle isolle toimijalle ja palveluiden laatutaso on tarpeettoman huono. Tai siihen, että heikosti kannattaville maantieteellisille- tai hoitoalueille tulee vain vähän kilpailua ja tuottajat pyrkivät säästämään laadussa, kun taas kannattavilla alueilla voi olla laadun ylituotantoa. Tällaisissa tilanteissa on perusteltua, että julkinen sektori, eli käytännössä maakunta, puuttuu markkinoiden toimintaan (ks. Dranove, 2011, Baldwin ym., 2010, Glied, 2000, Duggan, 2000) joko tuottamalla palvelut itse, kuten maakunnan liikelaitos tekisi, tai esimerkiksi sääntelyn tai omistajaohjauksen kautta.

On siis tärkeä ymmärtää, että maakunta voi puuttua yksityistä palvelutuotantoa koskeviin ongelmiin tai tehottomuuksiin myös muulla tavoin kuin vastaamalla itse palvelutuotannosta.

Maakunnan sote-yhtiö voisi ainakin teoriassa tavoitella kustannustehokasta palvelutuotantoa alueellaan, eikä sen tarvitsisi olla voittoa tavoitteleva, kuten ei yksityisen yrityksenkään (ks. Duggan, 2000). Maakunnan edustajat sote-yhtiön hallituksessa voisivat esimerkiksi huolehtia riittävästä palveluiden saatavuudesta tai laatutasosta ja yritysjohdon ammattilaiset toiminnan kustannustehokkuudesta, annetulla saatavuus- tai laatutasolla (ks. Cambini ym. 2007).

Maakunnan yhtiöitettyä toimintaa voi kuitenkin käytännössä koskea samat, edellä mainitut ongelmat kuin yksityistä ja julkista palvelun tuotantoa yleensä (ks. OECD, 2005), vaikka ne saattavat olla mittakaavaltaan pienempiä kuin puhtaasti julkisessa tai yksityisessä tuotannossa (ks. Cambini ym. 2007). Yhtiöittämisen tehokkuushyödyt riippuvatkin siitä, kuinka yhtiöittäminen toteutetaan (ks. Preker ja Harding, 2003): missä määrin maakunnan sote-yhtiöt voivat käyttää ylijäämäänsä toimintansa kehittämiseen, kantavat taloudellisen vastuun päätöksistään ja veloistaan sekä ovat selkeitä tavoitteidensa suhteen - mutta kuitenkin huolehtivat yhteiskunnan kannalta riittävästä palveluiden saatavuudesta ja laadusta kilpailullisilla markkinoilla?

Yhtiöittämisen lyhyen aikavälin haittana ovat lisäksi hallintamuodon vaihdoksen aiheuttamat kustannukset.

Näiden ongelmien ja kustannusten vuoksi ei ole selvää, saavutettaisiinko maakunnan sote-palveluiden yhtiöittämisellä kustannuksiin nähden suurempia hyötyjä kuin maakunnan omalla, yhtiöittämättömällä sote-palveluiden tuotannolla (ks. Preker ja Harding, 2003).

Maakunnan omistajaohjaukseen liittyvien riskien ja tilaaja-tuottaja -kaksoisroolin vuoksi on lisäksi tärkeää, etteivät maakunta ja sen sote-yhtiö estä toiminnallaan toimivan kilpailun syntymistä alueellaan. Muiden yritysten halukkuutta tulla alalle voi vähentää esimerkiksi se, jos maakunnan sote-yhtiö voi maakunnalta saatujen tukien avulla tehdä investointeja tai jopa tappiota yhteiskunnallisiin tai poliittisiin tavoitteisiin nojaten, tai jos sillä on jokin muu merkittävä kilpailuetu muihin yrityksiin nähden.

Näitä riskejä voidaan vähentää esimerkiksi siten, että maakunnan sote-yhtiö on mahdollisimman tasavertaisessa asemassa muiden yritysten kanssa tai tuotanto jätetään yksityisille tuottajille silloin, kun toimivalle kilpailulle on edellytykset. Riskejä voidaan vähentää myös valvomalla kilpailupolitiikkaa ja markkinoiden toimivuutta maakunnissa kilpailuviranomaisen toimesta.

Valinnanvapauslain jatkovalmistelussa tulisi arvioida nykyistä enemmän yhtiöittämisen toteutusta ja vaihtoehtoja sekä kiinnittää huomioita maakuntien ja julkisomisteisten yhtiöiden toiminnan läpinäkyvyyteen ja valvontaan (ks. OECD, 2005). Yhtiöittämistä koskevassa julkisessa keskustelussa tulisi arvioida tarkemmin julkiseen palvelutuotantoon liittyviä ongelmia ja sitä, missä määrin yhtiöittämisellä voidaan niihin vastata. Keskustelua tarvitaan siitäkin, miten yhtiöittämisellä voitaisiin edesauttaa julkisen ja yksityisen tuotannon parhaiden puolien saavuttamista.


Lähteet:

Baldwin, R., Cave, M., Lodge, M., toim. (2010) The Oxford Handbook of Regulation. 

Cambini, C., M. Piacenza, and D. Vannoni (2007) Restructuring Public Transit Systems: Evidence on Cost Properties from Medium and Large-Sized Companies. Review of Industrial Organization, Vol. 31(3), s. 183-203.

Dewenter, K., Malatesta, P. (2001) State-Owned and Privately Owned Firms: An Empirical Analysis of Profitability, Leverage, and Labor Intensity. American Economic Review, Vol. 91, s. 320-334.

Dranove, D. (2011) Chapter Ten – Health Care Markets, Regulators, and Certifiers. Handbook of Health Economics, Vol.  2, s. 639–690.

Duggan, M. (2000) Hospital Ownership and Public Medical Spending. The Quarterly Journal of Economics.  Vol. 115, s. 1343-1373

Glied, S. (2000) Chapter 13 – Managed care. Handbook of Health Economics, Vol. 1, Part A, s. 707-754.

Megginson, W., Netter, J. (2001) From State to Market: A Survey of Empirical Studies on Privatization. Journal of Economic Literature, Vol. XXXIX, s. 321-389.

OECD (2015) OECD Guidelines on Corporate Governance of State-Owned Enterprises, 2015 Edition, OECD Publishing, Paris.

Preker, A. S., Harding, A. (2003) Innovations in Health Service Delivery: The Corporatization of Public Hospitals. Health, Nutrition, and Population;. Washington, DC: World Bank. © World Bank.

Shleifer, A. (1998) State versus private ownership, Journal of Economic Perspectives, Vol. 12, s. 133–150.

Shleifer, A, Vishny, R. (1994) Politicians and Firms, Quarterly Journal of Economics, Vol. 109, s. 995-1025.

Mika Kortelainen Tanja Saxell
Blogi Julkiset palvelut ja paikallinen julkistalous Tiedote julkisten palveluiden tehokkuus kilpailu politiikkatoimien vaikutusten arviointi sosiaali- ja terveyspalvelut terveydenhuolto terveystaloustiede toimialan taloustiede valinnanvapaus
Facebook Jaa Facebookissa Twitter Jaa Twitterissä LinkedIn Jaa LinkedInissä | Tulosta Jaa sähköpostitse

Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT

Vaihde 0295 519 400

[email protected]

Saavutettavuusseloste

Asiakirjajulkisuuskuvaus

Tietosuoja

Laskutustiedot

Anna palautetta

  • VATT Twitterissä
  • VATT Slidesharessa
  • VATT LinkedInissä
  • VATT Instagramissa

Economicum

Arkadiankatu 7

PL 1279, 00101 Helsinki

Katso sijainti kartalla