Hyppää sisältöön
Medialle
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Hakusivulle »
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
    • Blogit
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
  • Tutkimus
    • Tutkimusaiheet
    • Tutkimushankkeet
    • Datahuone
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
    • VATT Policy Brief
    • Muut julkaisut
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Johto
    • Tutkijat
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
    • Datahuoneen henkilöstö
  • VATT
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
    • Avoimet työpaikat
    • Strategia

Harvoin tarjolla - uusiutuvaa huutokaupassa

9.10.2018 Blogi Anni Huhtala

Monella Euroopan maalla on jo kokemusta uusiutuvan energian lisähinnan eli preemioiden huutokaupoista. Niissä tuotantokustannuksia heijastelevat tarjoukset ovat tulleet koko ajan alas, ja parhaimmillaan preemiot ovat lähestyneet nollaa, Anni Huhtala kirjoittaa.

Aurinkopaneeleja nollaenergiakerrostalon katolla. Kuva: Eksergia.fi (Flickr, rajattu, CC BY 2.0) Kuva: Eksergia.fi (Flickr, rajattu, CC BY 2.0)

Oletko ajatellut ostaa uusiutuvilla energialähteillä tuotettua sähköä? Kenties ostat jo tuulisähköä tai hyödynnät aurinkopaneeleja? Paljonko olet valmis maksamaan siitä, että sähköpistokkeestasi virtaa kotiisi uusiutuvaa energiaa?

Jos olet nainen, vastaat todennäköisemmin kuin mies, että kyllä, hankit sähkösi uusiutuvan tuottajalta ja maksat siitä sentin tai ehkä useammankin tavallista enemmän.

Silti enemmistö meistä ei näin tee. Siksi markkinoille ei tuoteta riittävästi päästötöntä energiaa. Ja siksi valtiota huudetaan hätiin tukemaan tuotantoa.

Uusiutuvan energian tuotantotuet ovatkin siemaisseet aika annoksen Suomen valtion kassasta.

Vaan nyt koittaa muutos: valtio alkaa huudattaa sähkön tuottajia ja tuet jaetaan tarjouskilpailussa.

Toisin sanoen, sähkön tuottajat tekevät tarjouksen, jossa lupaavat tuottaa uusiutuvilla energialähteillä tietyn määrän sähköä parhaaksi arvioimallaan lisähinnalla eli preemiolla. Preemion maksaa valtio, veronmaksajat. Ne, jotka pyytävät pienimpiä preemioita, voittavat kisan, ja aloittavat tuotannon viimeistään kolmen vuoden kuluttua kilpailun lopputuloksen selviämisestä.

Huutokaupassa tavoitellaan 1,4 terawattitunnin vuosituotantoa. Vertailun vuoksi: tuulella tuotetaan noin 5 TWh/vuosi.

Mitä valtio preemiojärjestelmästä hyötyy? Paljon rahaa. Veronmaksajien euroja säästyy vanhaan tukijärjestelmään verrattuna. Kun aiempi järjestelmä luotiin, ei hoksattu, että teknologia kehittyy ja kaikille luvattiin pysyvä takuuhinta. Koska tuulivoimassakin tuotantokustannukset ovat madaltuneet vinhaa vauhtia, takuuhinnasta tuli järjestelmään päässeille hyvä diili. Miltei riskitön tuottajalle ja turhan kallis veronmaksajalle.

Huutokaupassa hinta- tai tuotantokustannusriskin kantaa sähköntuottaja eli tarjoaja.

Kuulostaako tämä veronmaksajalle liian hyvältä ollakseen totta? Mitä, jos tarjoajat kilpailupäissään esittävät niin pieniä preemioita, etteivät saakaan tuotantoaan kannattavaksi? Näin kävi Iso-Britanniassa. Virheistä on opittu, ja Suomenkin huutokauppaan osallistuvilta vaaditaan vakuudet. Myös alituotanto on sanktioitu.  

Toki tosimaailmassa voi mennä muutakin pieleen. Mutta monella Euroopan maalla on jo kokemusta uusiutuvan energian preemioiden huutokaupoista. Niissä tuotantokustannuksia heijastelevat tarjoukset ovat tulleet koko ajan alas, ja parhaimmillaan preemiot ovat lähestyneet nollaa.

Miltei olemattomat preemiot kertovat, että teknologia on kehittynyt. Tähänhän tuilla on pyritty.

Tavoitteena on, että valtioita ei tarvittaisi meklariksi veronmaksajien ja sähköntuottajien väliin, vaan puhtaan teknologian uusiutuvaa, päästötöntä energiaa tuotettaisiin ja ostettaisiin markkinoilla normaalisti. Ja likainen teknologia häipyisi markkinoilta vähin äänin; jos ei itsestään, niin viimeistään haittaverotuksen myötä. Eikä kenenkään tarvitsisi ahdistua siitä, mitä päästöjä sähkösopimuksellaan tuotattaa.

Kirjoitus on julkaistu Kauppalehdessä 1.10.2018.

Anni Huhtala
Blogi Tiedote Ympäristö, energia ja ilmastopolitiikka energia energiamarkkinat energiankulutus huutokaupat kotitaloudet teknologinen kehitys tuulivoima uusiutuva energia uusiutuvan energian tuet
Facebook Jaa Facebookissa Twitter Jaa Twitterissä LinkedIn Jaa LinkedInissä | Tulosta Jaa sähköpostitse

Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT

Vaihde 0295 519 400

[email protected]

Saavutettavuusseloste

Asiakirjajulkisuuskuvaus

Tietosuoja

Väärinkäytösten ilmoituskanava

Laskutustiedot

Anna palautetta

  • VATT viestipalvelu X:ssä
  • VATT LinkedInissä
  • VATT Instagramissa
  • VATT YouTubessa

Economicum

Arkadiankatu 7

PL 1279, 00101 Helsinki

Katso sijainti kartalla

Medialle
  • Suomi
  • Svenska
  • English
Hakusivulle
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
      • Uutisarkisto
    • Blogit
      • Blogiarkisto
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
      • Lausuntoarkisto
  • Tutkimus
    • Tutkimusaiheet
      • Kunnat ja hyvinvointialueet
      • Sosiaaliturva
      • Terveyspalvelut
      • Tulonjako ja eriarvoisuus
      • Työmarkkinat
      • Energia, ilmasto ja ympäristö
      • Muuttoliike
    • Tutkimushankkeet
    • Datahuone
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
      • VATT Tutkimukset
      • VATT Working Papers
      • VATT Muistiot
    • VATT Policy Brief
      • Tuhkarokkorokotuksella on yllättäviä pitkäaikaishyötyjä yhteiskunnalle
      • Deaton Review – Eriarvoisuus Suomessa
      • Ansioturvan lyhentämisen vaikutukset vaihtelevat
      • Venäjälle aiemmin vieneiden yritysten vienti sen lähimaihin kasvussa
      • Maahanmuuttajien työllisyys kehittynyt suotuisasti viime vuosina
      • Hyvinvointialueiden julkiset hankinnat tarvitsevat lisää kilpailua
      • Todistusvalinta tehostaa opiskelijavalintaa
      • Valtion innovaatiotuet lisäävät talouskasvua, mutta tuet on kohdennettava oikein
      • Sota Ukrainassa: Vaikutus Venäjänkauppaa käyneisiin suomalaisyrityksiin
      • Yhteisöveron lasku ei lisännyt investointeja – vauhditti pienten yritysten toimintaa
      • Ikäraja vaikuttaa taloudellisia kannustimia enemmän eläkkeelle jäämiseen
      • Venäläisen energian tuonnin päättymisen vaikutukset Suomen teollisuudelle jäävät pieniksi
      • Viestintäkampanja vähensi merkittävästi takuueläkkeen alikäyttöä
      • Yrittäjien sosiaaliturva ja yritystoiminnan aktiivisuus
      • Yritysten hallinnolliset kustannukset selittävät ALV-alarajan aiheuttamat vaikutukset
      • Säästöt ansioturvan lyhentämisestä hupenevat huonompien työsuhteiden takia
      • Joko Suomessa koittaisi satunnaiskokeiden aika?
      • Kohtuuhintaisuuspolitiikka ei ole lääke asumisen kalleuteen
      • Suomen energiaverotus suosii energiaintensiivisiä suuryrityksiä
      • Parempi tapa valita korkeakouluopiskelijat
      • Energia- ja ilmastopolitiikan uudet tuulet
      • Rakenteellisen työttömyyden riski kasvaa
      • Mihin perintöveroa tarvitaan?
      • Terveydenhoitopalvelujen kilpailu voi johtaa kilpavarusteluun
      • Kouluvalintojen vaikutukset Suomessa epäselviä
      • Yksi tulo, monta verottajaa
      • Suomi on jo palvelutalous
      • Muuttamisen verottaminen jumiuttaa asuntomarkkinoita
      • Faktaa nuorisotyöttömyydestä
      • Innovaatioiden tukeminen kannattaa
    • Muut julkaisut
      • Vähemmän politiikkaa asuntomarkkinoille
      • Lisää markkinoita asuntomarkkinoille
      • Helsinkiläisten lapsiperheiden kouluvalinnat asuntomarkkinoilla
      • Kuntien sääntelyn periaatteet
      • Kuntien tehtävien ja velvoitteiden vaikutusten arviointi
      • Innovaatiopolitiikan mahdollisuudet vaikuttaa kasvuun ja työllisyyteen ovat rajalliset
      • Työkyvyttömyyseläkkeiden maksuluokkamallin kannustinvaikutukset
      • Korkeakoulun laadun vaikutus opiskeljoiden työmarkkinamenestykseen
      • Kotouttamissuunnitelmien vaikutukset maahanmuuttajien lasten koulutusvalintoihin
      • Tuloverotuksen vaikutus työn tarjontaan
      • Yritystukien arviointi ja vaikuttavuus
      • Eläkeläisnaisten ja -miesten toimeentuloerot vuosina 1995-2013
      • Tuloliikkuvuus ja köyhyyden pysyvyys
      • Top Incomes and Top Tax Rates
      • Tutkimusrahan uusi kilpailutus maksoi miljoonia
      • European Academies Science Advisory Council (EASAC): Circular economy: a commentary
      • Kansantaloudesta tulee pian "kiertotalous"
      • Bruttokansantuote vihreyden pauloissa
      • Tieliikenteen 40 %:n hiilidioksidipäästöjen vähentäminen vuoteen 2030 (VTT)
      • Vuoden 2011 energiaverouudistuksen arviointia
      • Käyttäytymistaloustiede ja julkisen sektorin rooli
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Johto
    • Tutkijat
      • Berghäll, Elina
      • Bizopoulou, Aspasia
      • Bratu, Cristina
      • Einiö, Elias
      • Giaccobasso, Matias
      • Hakola-Uusitalo, Tuulia
      • Huhtala, Anni
      • Hämäläinen, Kari
      • Izadi, Ramin
      • Kari, Tuomas
      • Kauppinen, Ilpo
      • Koivisto, Aliisa
      • Kosonen, Tuomas
      • Kyyrä, Tomi
      • Laukkanen, Marita
      • Lombardi, Stefano
      • Lyytikäinen, Teemu
      • Matikka, Tuomas
      • Nivala, Annika
      • Olkkola, Maarit
      • Ollikka, Kimmo
      • Palanne, Kimmo
      • Paukkeri, Tuuli
      • Pesola, Hanna
      • Pirttilä, Jukka
      • Päällysaho, Miika
      • Ravaska, Terhi
      • Ramboer, Sander
      • Remes, Piia
      • Riihelä, Marja
      • Sahari, Anna
      • Sarvimäki, Matti
      • Saxell, Tanja
      • Siikanen, Markku
      • Sirviö, Tom-Henrik
      • Tukiainen, Janne
      • Tuomala, Juha
      • Uusitalo, Roope
      • Verho, Jouko
      • Viertola, Marika
      • Virkola, Tuomo
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
    • Datahuoneen henkilöstö
      • Alasalmi, Juho
      • Heiskanen, Aino
      • Korpela, Heikki
      • Kock, Nea
      • Kylliäinen, Olavi
      • Laasonen, Henna
      • Luotonen, Niilo
      • Mahous, Nadine
      • Nurminen, Tuomas
      • Putkiranta, Olli
      • Seppä, Meeri
      • Toikka, Max
  • VATT
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
      • Aineistot ja menetelmät
      • Avoin julkaiseminen
      • Tutkimusyhteistyö ja avoin tiede
      • Sopimuksiin liittyvät avoimuuden periaatteet
      • Avoimuuden tukeminen ja seuraaminen
    • Avoimet työpaikat
    • Strategia

Yhteystiedot