Hyppää sisältöön
Medialle
  • Suomi
  • Svenska
  • English
Hakusivulle
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
      • Uutisarkisto
    • Blogit
      • Blogiarkisto
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
    • VATT 30 vuotta
    • VATT-päivä 2022
  • Tutkimus
    • Tutkimusteemat
      • Sosiaaliturva, verotus ja tulonjako
      • Energia-, ilmasto- ja ympäristöpolitiikka
        • Energia- ja ilmastopolitiikka
      • Työmarkkinat ja koulutus
      • Julkiset palvelut ja paikallinen julkistalous
      • Yritystoiminnan verotus ja sääntely
        • Kansainvälinen yritysverotus
    • Tutkimusaiheet
      • Kunnat ja hyvinvointialueet
      • Sosiaaliturva
      • Terveyspalvelut
      • Tulonjako ja eriarvoisuus
      • Työmarkkinat
      • Energia, ilmasto ja ympäristö
    • Tutkimushankkeet
    • Verotutkimuksen huippuyksikkö
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
      • VATT Tutkimukset
      • VATT Working Papers
      • VATT Muistiot
    • VATT Policy Brief
      • Todistusvalinta tehostaa opiskelijavalintaa
      • Valtion innovaatiotuet lisäävät talouskasvua, mutta tuet on kohdennettava oikein
      • Sota Ukrainassa: Vaikutus Venäjänkauppaa käyneisiin suomalaisyrityksiin
      • Yhteisöveron lasku ei lisännyt investointeja – vauhditti pienten yritysten toimintaa
      • Ikäraja vaikuttaa taloudellisia kannustimia enemmän eläkkeelle jäämiseen
      • Venäläisen energian tuonnin päättymisen vaikutukset Suomen teollisuudelle jäävät pieniksi
      • Viestintäkampanja vähensi merkittävästi takuueläkkeen alikäyttöä
      • Yrittäjien sosiaaliturva ja yritystoiminnan aktiivisuus
      • Yritysten hallinnolliset kustannukset selittävät ALV-alarajan aiheuttamat vaikutukset
      • Säästöt ansioturvan lyhentämisestä hupenevat huonompien työsuhteiden takia
      • Joko Suomessa koittaisi satunnaiskokeiden aika?
      • Kohtuuhintaisuuspolitiikka ei ole lääke asumisen kalleuteen
      • Suomen energiaverotus suosii energiaintensiivisiä suuryrityksiä
      • Parempi tapa valita korkeakouluopiskelijat
      • Energia- ja ilmastopolitiikan uudet tuulet
      • Rakenteellisen työttömyyden riski kasvaa
      • Mihin perintöveroa tarvitaan?
      • Terveydenhoitopalvelujen kilpailu voi johtaa kilpavarusteluun
      • Kouluvalintojen vaikutukset Suomessa epäselviä
      • Yksi tulo, monta verottajaa
      • Suomi on jo palvelutalous
      • Muuttamisen verottaminen jumiuttaa asuntomarkkinoita
      • Faktaa nuorisotyöttömyydestä
      • Innovaatioiden tukeminen kannattaa
    • Muut julkaisut
      • Vähemmän politiikkaa asuntomarkkinoille
      • Lisää markkinoita asuntomarkkinoille
      • Helsinkiläisten lapsiperheiden kouluvalinnat asuntomarkkinoilla
      • Kuntien sääntelyn periaatteet
      • Kuntien tehtävien ja velvoitteiden vaikutusten arviointi
      • Innovaatiopolitiikan mahdollisuudet vaikuttaa kasvuun ja työllisyyteen ovat rajalliset
      • Työkyvyttömyyseläkkeiden maksuluokkamallin kannustinvaikutukset
      • Korkeakoulun laadun vaikutus opiskeljoiden työmarkkinamenestykseen
      • Kotouttamissuunnitelmien vaikutukset maahanmuuttajien lasten koulutusvalintoihin
      • Tuloverotuksen vaikutus työn tarjontaan
      • Yritystukien arviointi ja vaikuttavuus
      • Eläkeläisnaisten ja -miesten toimeentuloerot vuosina 1995-2013
      • Tuloliikkuvuus ja köyhyyden pysyvyys
      • Top Incomes and Top Tax Rates
      • Tutkimusrahan uusi kilpailutus maksoi miljoonia
      • European Academies Science Advisory Council (EASAC): Circular economy: a commentary
      • Kansantaloudesta tulee pian "kiertotalous"
      • Bruttokansantuote vihreyden pauloissa
      • Tieliikenteen 40 %:n hiilidioksidipäästöjen vähentäminen vuoteen 2030 (VTT)
      • Vuoden 2011 energiaverouudistuksen arviointia
      • Käyttäytymistaloustiede ja julkisen sektorin rooli
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Johto
      • Collan, Mikael
      • Eerola, Essi
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
    • Tutkijat
      • Berghäll, Elina
      • Bizopoulou, Aspasia
      • Bratu, Cristina
      • Collan, Mikael
      • Eerola, Essi
      • Einiö, Elias
      • Harju, Jarkko
      • Harjunen, Oskari
      • Huhtala, Anni
      • Huttunen, Kristiina
      • Hämäläinen, Kari
      • Izadi, Ramin
      • Juuti, Toni
      • Kari, Seppo
      • Kauppinen, Ilpo
      • Koivisto, Aliisa
      • Kortelainen, Mika
      • Kosonen, Tuomas
      • Kotakorpi, Kaisa
      • Kuitunen, Satu
      • Kuusinen, Heidi
      • Kuuskoski, Kasperi
      • Kyyrä, Tomi
      • Laukkanen, Marita
      • Lombardi, Stefano
      • Lyytikäinen, Teemu
      • Matikka, Tuomas
      • Nivala, Annika
      • Ollikka, Kimmo
      • Palanne, Kimmo
      • Paukkeri, Tuuli
      • Pesola, Hanna
      • Pirttilä, Jukka
      • Ravaska, Terhi
      • Ramboer, Sander
      • Remes, Piia
      • Riihelä, Marja
      • Sahari, Anna
      • Sarvimäki, Matti
      • Saxell, Tanja
      • Siikanen, Markku
      • Simola, Antti
      • Toikka, Max
      • Tukiainen, Janne
      • Tuomala, Juha
      • Turkia, Lauri
      • Uusitalo, Roope
      • Verho, Jouko
      • Viertola, Marika
      • Virkola, Tuomo
      • Worku, Lukas
  • VATT
    • Johtoryhmä ja neuvottelukunta
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
      • Aineistot ja menetelmät
      • Avoin julkaiseminen
      • Tutkimusyhteistyö ja avoin tiede
      • Sopimuksiin liittyvät avoimuuden periaatteet
      • Avoimuuden tukeminen ja seuraaminen
    • VATT työpaikkana
    • Strategia

Yhteystiedot

Medialle
  • Valitse Kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Hakusivulle »
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
    • Blogit
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
    • VATT 30 vuotta
    • VATT-päivä 2022
  • Tutkimus
    • Tutkimusteemat
    • Tutkimusaiheet
    • Tutkimushankkeet
    • Verotutkimuksen huippuyksikkö
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
    • VATT Policy Brief
    • Muut julkaisut
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Johto
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
    • Tutkijat
  • VATT
    • Johtoryhmä ja neuvottelukunta
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
    • VATT työpaikkana
    • Strategia

Globaali minimiyritysvero ja maiden välinen verotusoikeusuudistus

6.7.2021 Blogi Jonatan Kanervo, Seppo Kari, Emma Tuomi ja Marika Viertola

G7-maat pääsivät kesäkuussa alustavaan sopuun globaalista minimiyritysverosta ja maiden välisen verotusoikeuden jakautumisen uudistuksesta. Heinäkuun G20-kokous tulee olemaan haastavampi. Pitkällä aikavälillä uudistus tuskin ratkaisee kansainvälisen yritysverotuksen ongelmia. Avaamme tutkimusblogissa uudistuksen taustoja ja vaikutuksia.

Kuvituskuva Kuva: Julius Jansson/Unsplash

G7-sopimuksen taustalla on OECD:n valmistelemat pilarit

G7-maiden yhteisymmärrys ei ollut yllättävä, sillä kaikkien näiden maiden voidaan nähdä hyötyvän uudistuksesta. Nyt saavutettu sopimus on ymmärrettävä lähinnä signaalina siitä, että G7-maat ovat valmiit ottamaan käyttöön jonkin version OECD:n uudistusesityksestä.

OECD:n valmistelema ehdotus sisältää kaksi sääntelykokonaisuutta, joita kutsutaan pilareiksi. Pilari 1 antaisi valtioiden verottaa niissä toimivien suurten digitaalisten yritysten voittoja. Pilari 2 asettaisi kansainvälisen minimiveron. OECD:n tasolla pilareiden toteutukseen liittyy kuitenkin paljon avoimia kysymyksiä, joista täytyy saada sovittua hankkeen 139 jäsenmaan välillä. Uudistus on tällä hetkellä kaukana valmiista.

Kansainvälinen yritysverotusjärjestelmä ei mullistu

Uudistusta ei voi pitää erityisen ”mullistavana”, sillä uudet säännökset tulevat nykyjärjestelmän päälle ja koskevat vain suurimpia yrityksiä. Kansainvälisen yritysverotuksen suurimmat ongelmat johtuvat lähdevaltioperiaatteesta, jonka mukaan yrityksen voitto verotetaan siinä valtiossa, mistä kyseinen voitto on peräisin. Tämä kannustaa yrityksiä siirtämään tulonsa matalan verotuksen maihin.

Nyt käsiteltävä uudistus ei muuta lähdevaltioperiaatetta, vaan pyrkii ainoastaan minimoimaan siitä seuraavia haittavaikutuksia, kuten voitonsiirtoa veroparatiiseihin. Kannusteet voitonsiirtoon pysyvät täten monelta osin ennallaan, vaikkakin sen yrityskohtaiset kustannukset saattavatkin kasvaa ja hyödyt pienentyä uudistuksen myötä. Voitonsiirron mahdollisuuden poistaminen vaatisi yritysverotuksen periaatteiden muuttamista, ja tähän uudistus ei pyri.

Minimiveroaste pyrkii vähentämään verokilpailua

Yksi uudistuksen tavoitteista on vähentää maiden välistä verokilpailua. Uudistus kannustaa minimitason alle jääviä valtioita nostamaan omaa veroastettaan, koska ne eivät enää saa kilpailuetua matalasta veroasteestaan. Minimitasoa matalampi veroaste tarkoittaisi vain, että kyseinen voitto verotettaisiin jossain muualla. OECD:n pilari 2 ei kuitenkaan pakottaisi kaikkia valtioita asettamaan tiettyä minimiveroa. Käytännössä, jos tytäryhtiön tai toimipaikan sijaintimaassa toteutuva veroaste olisi alle minimin, verotettaisiin tytäryhtiön tai kiinteän toimipaikan voitot monikansallisen yrityksen emoyhtiön tulona minimiverotasoon asti. Minimiveroaste on tarkoitus toteuttaa pitkälti olemassa olevien työkalujen avulla ja käyttää näitä laajemmin kansainvälisesti.

Uudistuksen merkitys Suomelle

Suomen verokertymän kannalta uudistusta on syytä katsella kokonaisuutena. Pilari 1:n verotusoikeusuudistus siirtäisi osan suurten digitaalisten yritysten voitoista verotettavaksi markkinavaltioissa, joissa niiden asiakkaat ja palvelujen käyttäjät asuvat. Suomessa toimii monia kansainvälisiä digitaalisia yrityksiä, joiden voitoista osa verotettaisiin Pilari 1:n myötä Suomessa. On kuitenkin hyvä muistaa, että markkinavaltioille siirtyvä osuus voitoista olisi pieni – valtaosa suomalaisten suuryritysten voitoista verotettaisiin edelleen Suomessa. Mikäli Pilari 1:n vaikutus olisikin kaikesta huolimatta negatiivinen, kompensoisi Pilari 2:n minimiveron positiivinen vaikutus tämän Suomen verokertymään.

Lopuksi

Uudistuksen lopullinen menestys riippuu myös olennaisesti siitä, osallistuvatko kaikki valtiot uudistukseen vaiko eivät. Yksittäisillä mailla on arvioitu olevan kannustimia pysyä reformin ulkopuolella ja pitää veroasteensa alhaisena, ja näin houkutella puoleensa kansainvälisten yritysten pääkonttoreita.

Heinäkuun G20-kokouksesta odotetaan G7-kokousta vaikeampaa. Yksityiskohdista, kuten minimiverokannasta, sopiminen tulee olemaan sitä hankalampaa, mitä useampia ja erilaisempia maita keskusteluihin liittyy. Kaikille sopiva ratkaisu on kuitenkin vääjäämättä kompromissi. Pitkällä aikavälillä se tuskin ratkaisee kansainvälisen yritysverotuksen ongelmia.

Lähde:

Valtiovarainministeriö (2021). Valtiovarainministeriön selvitys valtiovarainvaliokunnalle OECD:n kansainvälisen tuloverotuksen uudistamishankkeesta.

Lisätietoja:

Johtava tutkija Seppo Kari, Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT, [email protected], +358 295 519 419 (tavoitettavissa parhaiten 12.7. jälkeen)
Apulaistutkija Marika Viertola, Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT, [email protected]

Marika Viertola Seppo Kari
Blogi Blogit Yritystoiminnan sääntely ja kansainvälinen talous kansainvälinen kansantaloustiede kansainvälinen kauppa kansainvälinen yritysverotus kilpailu markkinat monikansalliset yritykset sääntely verokilpailu verotus yritykset
Facebook Jaa Facebookissa Twitter Jaa Twitterissä LinkedIn Jaa LinkedInissä | Tulosta Sähköposti

Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT

Vaihde 0295 519 400

[email protected]

Saavutettavuusseloste

Asiakirjajulkisuuskuvaus

Tietosuoja

Laskutustiedot

Anna palautetta

  • VATT Twitterissä
  • VATT Slidesharessa
  • VATT LinkedInissä
  • VATT Instagramissa

Economicum

Arkadiankatu 7

PL 1279, 00101 Helsinki

Katso sijainti kartalla