Yksityisten ja julkisten lukioiden laatuerot ovat pienet
Ylioppilaskirjoituksissa menestyminen ei Helsingissä riipu siitä, opiskeleeko yksityisessä vai julkisessa lukiossa, selviää VATT:n tutkimuksesta.
Kuva: Valeriya Popova / Shutterstock.com
Mika Kortelaisen ja Kalle Mannisen tutkimuksessa selvitettiin Helsingin yksityisten ja julkisten lukioiden vaikuttavuuseroja vertaamalla kahta ryhmää: yksityisen lukion sisäänpääsyrajan juuri ylittäneitä, ja juuri rajan alle jääneitä. Asetelma mahdollistaa syy-seuraussuhteiden arvioinnin, sillä rajan läheisyydessä olevat opiskelijat ovat keskimäärin samanlaisia. Ainoa ero opiskelijoiden välillä on se, ovatko he päässeet opiskelemaan yksityiseen lukioon vai ei. Lisäksi tutkimuksessa vertailtiin yksityisten ja julkisten lukioiden tuottamaa arvonlisää oppilaille suhteessa heidän lähtötasoonsa.
Molempien tutkimusmenetelmien mukaan yksityisten ja julkisten lukioiden erot vaikuttavuudessa ovat vähäiset.
Yksityisen lukion valintaa perustellaan toisinaan paremmilla koulutus- ja uramahdollisuuksilla, sillä monet niistä ovat erikoistuneita tiettyihin aineisiin kuten kieliin, matematiikkaan tai luonnontieteisiin. VATT:n tutkimuksen mukaan menestyminen ylioppilaskirjoituksissa on hyvin samanlaista yksityisten ja julkisten lukioille oppilaille, kun huomioidaan erot heidän lähtötasossaan ja muissa taustekijöissä.
”Rajauksena on se, että tarkastelimme vaikutuksia pelkästään ylioppilaskirjoitusten tuloksiin. Seuraavaksi tutkimme pidemmän aikavälin vaikutuksia esimerkiksi korkeakouluopintoihin ja menestymiseen työmarkkinoilla”, Mika Kortelainen kertoo.
Tutkimus vahvistaa jo aiemmissa VATT:n tutkimuksissa saatua johtopäätöstä: lukioiden väliset erot ovat Suomessa pääosin pieniä.
Korkeakoulujen opiskelijavalinta on parhaillaan uudistumassa. Jatkossa yhä useampi valitaan opiskelupaikkaan suoraan ylioppilastodistuksen perusteella. Jos lukioiden välillä olisi Suomessa merkittäviä vaikuttavuuseroja, tällä voisi olla kauaskantoisia vaikutuksia niin yksilön mahdollisuuksien kuin koulutuksen yleisen tasa-arvon kannalta.
Tuore tutkimus kuitenkin vahvistaa sitä jo aiemmissa VATT:n tutkimuksissa saatua johtopäätöstä, jonka mukaan lukioiden väliset erot ovat pääosin pieniä. ”Nyt tulokseen päädyttiin vieläpä kahdella eri menetelmällä”, Kalle Manninen kertoo.
Tutkimuksessa verrattiin 12 yksityistä ja 14 julkista lukiota Helsingissä, jossa suurin osa Suomen yksityisistä lukioista sijaitsee. Yksityiset, valtion ja kunnalliset julkiset koulut noudattavat kaikki kansallista opetussuunnitelmaa ja lukio-opintojen päätteeksi kaikki oppilaat osallistuvat ylioppilaskokeisiin. Suomessa yksityiset koulut ovat voittoa tavoittelemattomia.
Tutkimuksen aineistona käytettiin ylioppilastutkintolautakunnan, Opetushallituksen ja Helsingin kaupungin opetusviraston tilastoaineistoja vuosilta 2000–2012.
Tutkimus:
Effectiveness of Private and Public High Schools: Evidence from Finland. VATT Working Papers 108
Lisätiedot:
johtava tutkija, tutkimusohjaaja Mika Kortelainen, VATT, 0295 519 421
Mika Kortelainen
Julkiset palvelut ja paikallinen julkistalous
Tiedote
Tiedote
Työmarkkinat ja koulutus
koulutuksen laatu
koulutus
koulutusvalinnat
lukiot
oppimistulokset