Hyppää sisältöön
Medialle
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Hakusivulle »
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
    • Blogit
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
  • Tutkimus
    • Tutkimusaiheet
    • Tutkimushankkeet
    • Datahuone
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
    • VATT Policy Brief
    • Muut julkaisut
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Johto
    • Tutkijat
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
    • Datahuoneen henkilöstö
  • VATT
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
    • Avoimet työpaikat
    • Strategia

Yksinkertainen on kaunista

9.10.2013 Blogi Olli Ropponen

Verojärjestelmän mutkikkuus on lisääntynyt dramaattisesti ajan saatossa. Kun talonpojan veron suuruus oli määrätty osa sadosta, verotus oli melko yksinkertaista.

Nykypäivänä veron suuruus riippuu saatujen tulojen luonteesta ja niihin liittyvistä vähennyksistä. Vähennykset määräytyvät usein melko monimutkaisesti. Otetaan esimerkiksi työtulovähennys. Sen suuruus on 7,3 % vähennykseen oikeuttavien ansiotulojen 2 500 € ylittävältä osalta. Puhtaan ansiotulon ylittäessä 33 000 €, vähennyksen määrää pienennetään kuitenkin 1,1 % tämän ylittävältä osalta. Jokainen tietysti muistaa, että vähennys tehdään verosta, ei tulosta, kuten useimmat vähennykset ja että ansiotulon ja puhtaan ansiotulon erottaa toisistaan tulonhankkimisvähennys, jolle sillekin on omat määräytymisperusteensa. Työtulovähennys tehdään valtion tuloverosta, jos mahdollista. Muutoin vähennys tehdään kunnallisverosta, kirkollisverosta ja sairausvakuutuksen sairaanhoitomaksusta niiden suuruuksien suhteessa. Työtulovähennys on kuitenkin vain yksi sadoista verojärjestelmään sisältyvistä vähennyksistä.

Verosääntöjen mutkikkuus aiheuttaa kustannuksia niin yksittäiselle kansalaiselle kuin suurelle monikansalliselle yrityksellekin. Maalis-huhtikuun taitteessa postiluukusta kolahtavan esitäytetyn veroilmoituksen korjaaminen voi olla monimutkaisessa verosääntöviidakossa rämpivälle verotukseen perehtymättömälle henkilölle painajaismaista ja tästä aiheutuva kustannus esimerkiksi unettomat yöt. Yritykselle verotuksen monimutkaisuus voi luoda tarpeen asiantuntijavoimin tehtävään verosuunnitteluun, jonka kustannukset voivat kohota suuriksi. Verojärjestelmää yksinkertaistamalla olisi mahdollista pienentää monimutkaisuudesta aiheutuvia kustannuksia sekä yksilö- että yritystasolla.

Verojärjestelmän tärkein tehtävä on melko yksinkertainen: kerätä verotuloja, joilla rahoitetaan julkista kulutusta ja tulonsiirtoja. Vertaamalla verojärjestelmän tehtävän yksinkertaisuutta sen sääntöjen monimutkaisuuteen herää väistämättä kysymys, voisiko verotulot kerätä jollain helpommalla tavalla.

Verotuksen monimutkaisuutta voidaan perustella kannustimilla. Päättäjillä on mahdollisuus ohjata käyttäytymistä haluttuun suuntaan valitsemalla verojärjestelmän yksityiskohdat sopivasti. Näin verojärjestelmä ohjaa henkilöiden ja yritysten käyttäytymistä joko tarkoituksella tai tahattomasti. Alkoholi-, tupakka- ja makeisverot (sekä muut nk. haittaverot) kannustavat pienentämään epäterveellisten hyödykkeiden kulutusta nostamalla kuluttajahintoja. Työtulovähennys kannustaa työntekoon, koska se kasvattaa työntekijälle palkasta käteen jäävää rahamäärää. Kehysriihessä tehty päätös yhteisöveron laskemisesta antaa yrityksille mahdollisuuden investoida tulorahoituksella enemmän kuin aiemmin.

Verojärjestelmään luotujen kannusteiden toimivuus edellyttää sekä verosääntöjen ymmärtämistä että halua käyttäytyä kannusteiden mukaisesti. Jos henkilö ei esimerkiksi ymmärrä työtulovähennystä, on turha odottaa hänen käyttäytyvän vähennyksellä tavoitellun kannustimen mukaisesti. Samoin on asian laita, jos esimerkiksi yritys päätyy toimimaan, rangaistuksenkin uhalla, harmaassa taloudessa ja jää tästä syystä verojärjestelmän kannustinvaikutusten ulkopuolelle. Halua seurata päättäjien tarjoamia kannusteita tarvitaan joskus myös silloin, kun toimitaan laillisesti: yritys voi poiketa päättäjien toivomasta käyttäytymisestä esimerkiksi olemalla käyttämättä yhteisöveron alenemisesta saamiaan euroja investointeihin ja maksamalla sen sijaan lisäosinkoa. Päättäjät kuitenkin ottanevat tällaisen käyttäytymisen huomioon tulevia ratkaisuja tehdessään.

Yksi veroilmoittamiseen liittyvä ongelma on, että yleensä ei tiedetä onko havaittu veron väärinilmoittaminen tahallista vai tahatonta. Tähän ei kyetä vastaamaan pelkästään verotilastoja tarkastelemalla, vaan sen selvittämiseen tarvitaan räätälöity koeasetelma. Koeasetelmaan liittyviä toivottuja elementtejä ovat muun muassa sopiva kontrolliryhmä ja satunnaistaminen. Tällaisella asetelmalla tehdyssä tutkimuksessa (Kosonen ja Ropponen 2013) havaitaan, että lisäinformaatiolla kyetään vaikuttamaan yritysten verojen ilmoittamiseen. Uuden ja helpon tiedon jakamisella väärinilmoittamista kyettiin vähentämään jopa yli 60 %. Mutkikkaammissa veroissa lisätiedon vaikutusta ei todettu.

Myös Yhdysvalloissa on havaittu, että verotukseen liittyvien tietojen tarjoaminen mutkikkaasta asiasta ei aina riitä vaikuttamaan veroilmoittamiseen. Tuoreen tutkimuksen mukaan (Chetty ja Saez 2013) erääseen keskeiseen verovähennykseen (Earned Income Tax Credit, EITC) liittyvän yksityiskohtaisen tiedon jakaminen ei vaikuttanut henkilöiden ilmoittamiin tuloihin. Jos verokannusteiden toimimattomuus on seurausta sääntöjen ymmärtämättömyydestä, siihen voidaan joskus vaikuttaa tarjoamalla lisätietoa. Yksinkertaisessa verojärjestelmässä vaikuttamisen mahdollisuus voi olla suurempi kuin monimutkaisessa.

Päättäjät perustelevat veropäätökset usein verojen vaikutuksilla. Perusteleminen muuttuu hankalammaksi, jos verojen vaikutuksista ei ole luotettavia arvioita. Vaikka veron aiheuttaman käyttäytymisvaikutuksen suunnan voikin monessa tapauksessa arvata, sen suuruuden päätteleminen pelkän seuranta-aineiston avulla on usein mahdotonta. Käyttäytymisvaikutusten luotettavat arvioinnit vaativatkin usein sopivia (koe)asetelmia, joiden rakentaminen vaatii päättäjien ja tutkijoiden hyvää yhteistyötä. Yhteistyössä on erityisen tärkeää se, että myös tutkijalla olisi etukäteistieto tulevasta reformista, koska ilman sitä koeasetelman muodostaminen voi muodostua mahdottomaksi ja verojen perusteluissa käytetyt vaikutusten suuruudet jäävät pahimmassa tapauksessa arvailujen varaan.

Mitkä asiat sitten mutkistavat verojärjestelmää? Yksi tällainen on vähennykset. Ne ovat toki perusteltuja tulonjaon kannalta, mutta samalla vähentävät verojärjestelmän läpinäkyvyyttä ja voivat tarjota erikoisia tai ainakin ei-läpinäkyviä tulonmuuntokannusteita yrittäjille (ks. Ropponen 2012). Aina ei myöskään ole selvää, tarvitaanko useaa vähennystä tai tukea, vai voisiko yhdellä vähennyksellä tai tuella ajaa saman asian. Voisiko ensimmäinen pieni askel kohti yksinkertaisempaa verojärjestelmää olla esimerkiksi työtulovähennyksen ja kunnallisveron ansiotulovähennyksen yhdistäminen?

Verojärjestelmää voi tietysti virittää vaikka kuinka hienoilla yksityiskohdilla ja niitä voi perustella niiden tarjoamilla kannustimilla. Kuitenkin, lähes väistämättä herää kysymys: Mitä etua on mutkikkaasta verojärjestelmästä, jos kukaan ei ymmärrä sitä?

Lähteet

Chetty, Raj – Emmanuel Saez (2013): Teaching the Tax Code: Earnings Responses to an Experiment with EITC Recipients, American Economic Journal: Applied Economics, 5(1): 1-31

Helsingin Sanomat 21.5.2013: Säädöksiä jo 42 hyllymetriä (s. A11)

Kosonen, Tuomas – Olli Ropponen (2013): The Role of Information in Tax Compliance: Evidence from a Natural Field Experiment, VATT Working Papers 48, 2013

Ropponen, Olli (2012): Yrittäjän verotuksen arviointi – mallikehikko ja simulointituloksia, VATT Muistiot 20, 2012

Blogi Blogit Sosiaaliturva, verotus ja tulonjako Tiedote informaation vaikutukset julkinen talous kannustimet kustannus-vaikuttavuusanalyysi politiikkatoimenpiteet vaikuttavuusarviointi verokanta veropolitiikka verosuunnittelu verotuet verotus verouudistukset yritykset
Facebook Jaa Facebookissa Twitter Jaa Twitterissä LinkedIn Jaa LinkedInissä | Tulosta Jaa sähköpostitse

Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT

Vaihde 0295 519 400

[email protected]

Saavutettavuusseloste

Asiakirjajulkisuuskuvaus

Tietosuoja

Väärinkäytösten ilmoituskanava

Laskutustiedot

Anna palautetta

  • VATT viestipalvelu X:ssä
  • VATT LinkedInissä
  • VATT Instagramissa
  • VATT YouTubessa

Economicum

Arkadiankatu 7

PL 1279, 00101 Helsinki

Katso sijainti kartalla

Medialle
  • Suomi
  • Svenska
  • English
Hakusivulle
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
      • Uutisarkisto
    • Blogit
      • Blogiarkisto
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
      • Lausuntoarkisto
  • Tutkimus
    • Tutkimusaiheet
      • Kunnat ja hyvinvointialueet
      • Sosiaaliturva
      • Terveyspalvelut
      • Tulonjako ja eriarvoisuus
      • Työmarkkinat
      • Energia, ilmasto ja ympäristö
      • Muuttoliike
    • Tutkimushankkeet
    • Datahuone
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
      • VATT Tutkimukset
      • VATT Working Papers
      • VATT Muistiot
    • VATT Policy Brief
      • Tuhkarokkorokotuksella on yllättäviä pitkäaikaishyötyjä yhteiskunnalle
      • Deaton Review – Eriarvoisuus Suomessa
      • Ansioturvan lyhentämisen vaikutukset vaihtelevat
      • Venäjälle aiemmin vieneiden yritysten vienti sen lähimaihin kasvussa
      • Maahanmuuttajien työllisyys kehittynyt suotuisasti viime vuosina
      • Hyvinvointialueiden julkiset hankinnat tarvitsevat lisää kilpailua
      • Todistusvalinta tehostaa opiskelijavalintaa
      • Valtion innovaatiotuet lisäävät talouskasvua, mutta tuet on kohdennettava oikein
      • Sota Ukrainassa: Vaikutus Venäjänkauppaa käyneisiin suomalaisyrityksiin
      • Yhteisöveron lasku ei lisännyt investointeja – vauhditti pienten yritysten toimintaa
      • Ikäraja vaikuttaa taloudellisia kannustimia enemmän eläkkeelle jäämiseen
      • Venäläisen energian tuonnin päättymisen vaikutukset Suomen teollisuudelle jäävät pieniksi
      • Viestintäkampanja vähensi merkittävästi takuueläkkeen alikäyttöä
      • Yrittäjien sosiaaliturva ja yritystoiminnan aktiivisuus
      • Yritysten hallinnolliset kustannukset selittävät ALV-alarajan aiheuttamat vaikutukset
      • Säästöt ansioturvan lyhentämisestä hupenevat huonompien työsuhteiden takia
      • Joko Suomessa koittaisi satunnaiskokeiden aika?
      • Kohtuuhintaisuuspolitiikka ei ole lääke asumisen kalleuteen
      • Suomen energiaverotus suosii energiaintensiivisiä suuryrityksiä
      • Parempi tapa valita korkeakouluopiskelijat
      • Energia- ja ilmastopolitiikan uudet tuulet
      • Rakenteellisen työttömyyden riski kasvaa
      • Mihin perintöveroa tarvitaan?
      • Terveydenhoitopalvelujen kilpailu voi johtaa kilpavarusteluun
      • Kouluvalintojen vaikutukset Suomessa epäselviä
      • Yksi tulo, monta verottajaa
      • Suomi on jo palvelutalous
      • Muuttamisen verottaminen jumiuttaa asuntomarkkinoita
      • Faktaa nuorisotyöttömyydestä
      • Innovaatioiden tukeminen kannattaa
    • Muut julkaisut
      • Vähemmän politiikkaa asuntomarkkinoille
      • Lisää markkinoita asuntomarkkinoille
      • Helsinkiläisten lapsiperheiden kouluvalinnat asuntomarkkinoilla
      • Kuntien sääntelyn periaatteet
      • Kuntien tehtävien ja velvoitteiden vaikutusten arviointi
      • Innovaatiopolitiikan mahdollisuudet vaikuttaa kasvuun ja työllisyyteen ovat rajalliset
      • Työkyvyttömyyseläkkeiden maksuluokkamallin kannustinvaikutukset
      • Korkeakoulun laadun vaikutus opiskeljoiden työmarkkinamenestykseen
      • Kotouttamissuunnitelmien vaikutukset maahanmuuttajien lasten koulutusvalintoihin
      • Tuloverotuksen vaikutus työn tarjontaan
      • Yritystukien arviointi ja vaikuttavuus
      • Eläkeläisnaisten ja -miesten toimeentuloerot vuosina 1995-2013
      • Tuloliikkuvuus ja köyhyyden pysyvyys
      • Top Incomes and Top Tax Rates
      • Tutkimusrahan uusi kilpailutus maksoi miljoonia
      • European Academies Science Advisory Council (EASAC): Circular economy: a commentary
      • Kansantaloudesta tulee pian "kiertotalous"
      • Bruttokansantuote vihreyden pauloissa
      • Tieliikenteen 40 %:n hiilidioksidipäästöjen vähentäminen vuoteen 2030 (VTT)
      • Vuoden 2011 energiaverouudistuksen arviointia
      • Käyttäytymistaloustiede ja julkisen sektorin rooli
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Johto
    • Tutkijat
      • Berghäll, Elina
      • Bizopoulou, Aspasia
      • Bratu, Cristina
      • Einiö, Elias
      • Giaccobasso, Matias
      • Hakola-Uusitalo, Tuulia
      • Huhtala, Anni
      • Hämäläinen, Kari
      • Izadi, Ramin
      • Kari, Tuomas
      • Kauppinen, Ilpo
      • Koivisto, Aliisa
      • Kosonen, Tuomas
      • Kyyrä, Tomi
      • Laukkanen, Marita
      • Lombardi, Stefano
      • Lyytikäinen, Teemu
      • Matikka, Tuomas
      • Nivala, Annika
      • Olkkola, Maarit
      • Ollikka, Kimmo
      • Palanne, Kimmo
      • Paukkeri, Tuuli
      • Pesola, Hanna
      • Pirttilä, Jukka
      • Päällysaho, Miika
      • Ravaska, Terhi
      • Ramboer, Sander
      • Remes, Piia
      • Riihelä, Marja
      • Sahari, Anna
      • Sarvimäki, Matti
      • Saxell, Tanja
      • Siikanen, Markku
      • Sirviö, Tom-Henrik
      • Tukiainen, Janne
      • Tuomala, Juha
      • Uusitalo, Roope
      • Verho, Jouko
      • Viertola, Marika
      • Virkola, Tuomo
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
    • Datahuoneen henkilöstö
      • Alasalmi, Juho
      • Heiskanen, Aino
      • Korpela, Heikki
      • Kock, Nea
      • Kylliäinen, Olavi
      • Laasonen, Henna
      • Luotonen, Niilo
      • Mahous, Nadine
      • Nurminen, Tuomas
      • Putkiranta, Olli
      • Seppä, Meeri
      • Toikka, Max
  • VATT
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
      • Aineistot ja menetelmät
      • Avoin julkaiseminen
      • Tutkimusyhteistyö ja avoin tiede
      • Sopimuksiin liittyvät avoimuuden periaatteet
      • Avoimuuden tukeminen ja seuraaminen
    • Avoimet työpaikat
    • Strategia

Yhteystiedot