Hyppää sisältöön
Medialle
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Hakusivulle »
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
    • Blogit
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
  • Tutkimus
    • Tutkimusaiheet
    • Tutkimushankkeet
    • Datahuone
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
    • VATT Policy Brief
    • Muut julkaisut
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Johto
    • Tutkijat
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
    • Datahuoneen henkilöstö
  • VATT
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
    • Avoimet työpaikat
    • Strategia

Yksi pieni SOTE-pyyntö vain

11.11.2015 Blogi Kari Hämäläinen

Sosiaali- ja terveyspalveluiden (sote) uudistus on täyttänyt useampia hyllymetrejä. Epäilemättä lisää hyllymetrejä täyttyy hallituksen viimeisimmän 5-12-15-18 -päätöksen jälkeenkin.

Tietotulvan keskellä ajattelin tässä kolumnissa muistuttaa yhdestä pienestä seikasta, jolla on tapana unohtua suuria linjavetoja tehtäessä. Haluaisin nostaa pöydälle tilastoaineiston keräämisen. Eihän se kovin kummoiselta huolenaiheelta kuulosta, mutta sillä saattaa olla kauaskantoisia vaikutuksia. Miksi?

Soten tiimoilta tulee aika ajoin esille Kainuun hallintokokeilu, ja syystäkin. Kainuun maakuntahallitus ja valtiovarainministeriön asettama Kainuun hallintokokeilun seurantaryhmä laskivat, että Kainuun kokeilu saattoi säästää jopa 100 miljoonaa euroa vuosina 2005–2009 (Kainuun maakuntahallitus 2011). Kainuu on väestöpohjaltaan pienehkö maakunta, jonka ulkopuolella asuu noin 67-kertainen määrä ihmisiä. Yksinkertaisella kertolaskulla valtakunnan tasolle vietynä sosiaali- ja terveyspalvelumenojen uudelleenjärjestelyn säästöpotentiaali voisi olla lähemmäs 7 miljardia euroa.

Valitettavasti vain Kainuun hallintokokeilun kustannusten laskemisessa on pienoinen ongelma. Kokeilua valmisteltaessa ei nähtävästi missään vaiheessa varmistettu yksiselitteisen tilastoaineiston saatavuutta. Tavallisestihan sote-menojen seuranta perustuu kuntatason tietoihin. Hallintokokeilussa valtaosa palveluista ja kuntien keräämistä verotuloista siirrettiin maakuntatasolle, joten näiltä osin tiedot katosivat kuntatilastoista. Tilannetta korjatakseen tilastokeskus summasi Kainuun maakunta -kuntayhtymän sosiaali- ja terveystoimen kustannustiedot tehtäväryhmittäin maakuntatasolle. Hallintokokeilua koskeva säästöarvio ei kuitenkaan perustu Tilastokeskuksen lukuihin, vaan siinä käytetään Kainuun maakunta -kuntayhtymän itsenäisesti laskemia kustannuslukuja. Ongelmallista tässä on se, että Kainuun kustannuskäsite muuttuu vuonna 2005 sote-kustannuksista maakuntayhtymän kokonaiskustannuksiksi.

Kustannuslukujen eroavaisuuksia hahmotellaan alla olevassa kuviossa, josta ilmenevät sote-menojen nimelliset vuosimuutokset Kainuussa (vasen kuvio) ja muualla Suomessa (oikea kuvio). Kainuun osalta kuviossa on kaksi viivaa, joista yhtenäinen viiva perustuu Kainuun maakunta -kuntayhtymän laskemiin kustannuksiin ja ympyröity katkoviiva THL:n Sotkanet-palvelusta poimittuun Tilastokeskuksen laskemiin kustannuksiin.

Kuvio: Sosiaali- ja terveysmenojen muutos vuosina 2000–2009

Sosiaali- ja terveysmenojen muutos vuosina 2000-2009

Kuviossa on kaksi silmiinpistävää tapahtumaa. Kuvion oikealta puolelta löytyy sote-menojen kasvun villiintyminen vuonna 2008. Tämä on tuttu tapaus. Kyseisenä vuonna eduskuntavaaleissa annetut lupaukset materialisoituivat julkisen sektorin korkeina palkankorotuksina. Mielenkiintoisempi tapahtuma löytyy hallintokokeilun aloittamisvuonna 2005 Kainuusta. Kyseisenä vuonna Kainuun sote-menojen kasvuvauhti pysähtyi äkillisesti jatkaen sittemmin aiemmalla vauhdillaan. Poikkeuksellinen tapahtuma osuu samaan ajankohtaan, jossa toisiinsa yhdistetään edeltävien vuosien viralliset kustannusluvut ja hallintokokeilun jälkeiset, laskennalliset kustannusluvut. Suurin huolenaihe tässä on se, että kahta tasomuotoista kustannussarjaa yhdistettäessä kaikki laskentatapojen eroavaisuudet heijastuvat suoraan yhdistämisajankohdan muutokseen. Emme siis tiedä, johtuuko äkillinen pudotus laskentateknisistä seikoista vai todellisesta, yhtenä vuonna tapahtuneesta toiminnan tehostumisesta.

Kainuun hallintokokeilun säästölaskelmat perustuvat Kainuun maakunta -kuntayhtymän laskemiin lukuihin, joita verrataan joko koko Suomen lukuihin tai Kainuun vuosien 2002–2004 lukuihin. Kummallakin tavalla mitattuna Tilastokeskuksen tuottamat luvut puolittavat julkisuudessa esitetyt sote-säästöt. Valtakunnan tasolle vietynä puhutaan siis useiden miljardien eurojen eroista pelkästään siksi, miten kustannukset on laskettu. Toki suoritettu tarkastelu on tutkimuksellisesti vähintään ongelmallinen. Tästä puolesta kiinnostuneet voivat halutessaan tutustua vaikkapa seuraavaan tutkimukseen.

Ja lopuksi vielä se pieni, sittemmin miljardiluokan kysymykseksi osoittautunut SOTE-pyyntö uudistuksen valmistelijoille: Huolehtikaa ehdottomasti siitä, että kaikkialla kerätään ja tuotetaan puolueettomat, yksikäsitteiset ja viralliset kustannusluvut. Täsmälleen vastaavat ja samalla tavalla lasketut kustannusluvut on tuotettava jokaiselle alueelle myös uudistusta edeltäville vuosille. Vaikuttavuusarviota kaikkia koskettavan uudistuksen kustannusvaikutuksista ei luonnollisestikaan voi tehdä, mutta saadaanpahan edes sote-menojen seuranta kohdalleen.

Kari Hämäläinen
tutkimusjohtaja

Kari Hämäläinen
Blogi Sosiaaliturva, verotus ja tulonjako Tiedote kilpailu politiikkatoimenpiteet politiikkatoimien vaikutusten arviointi sosiaali- ja terveyspalvelut terveydenhuolto vaikuttavuusarviointi yhteiskunnalliset kokeilut
Facebook Jaa Facebookissa Twitter Jaa Twitterissä LinkedIn Jaa LinkedInissä | Tulosta Jaa sähköpostitse

Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT

Vaihde 0295 519 400

[email protected]

Saavutettavuusseloste

Asiakirjajulkisuuskuvaus

Tietosuoja

Väärinkäytösten ilmoituskanava

Laskutustiedot

Anna palautetta

  • VATT viestipalvelu X:ssä
  • VATT LinkedInissä
  • VATT Instagramissa
  • VATT YouTubessa

Economicum

Arkadiankatu 7

PL 1279, 00101 Helsinki

Katso sijainti kartalla

Medialle
  • Suomi
  • Svenska
  • English
Hakusivulle
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
      • Uutisarkisto
    • Blogit
      • Blogiarkisto
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
      • Lausuntoarkisto
  • Tutkimus
    • Tutkimusaiheet
      • Kunnat ja hyvinvointialueet
      • Sosiaaliturva
      • Terveyspalvelut
      • Tulonjako ja eriarvoisuus
      • Työmarkkinat
      • Energia, ilmasto ja ympäristö
      • Muuttoliike
    • Tutkimushankkeet
    • Datahuone
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
      • VATT Tutkimukset
      • VATT Working Papers
      • VATT Muistiot
    • VATT Policy Brief
      • Tuhkarokkorokotuksella on yllättäviä pitkäaikaishyötyjä yhteiskunnalle
      • Deaton Review – Eriarvoisuus Suomessa
      • Ansioturvan lyhentämisen vaikutukset vaihtelevat
      • Venäjälle aiemmin vieneiden yritysten vienti sen lähimaihin kasvussa
      • Maahanmuuttajien työllisyys kehittynyt suotuisasti viime vuosina
      • Hyvinvointialueiden julkiset hankinnat tarvitsevat lisää kilpailua
      • Todistusvalinta tehostaa opiskelijavalintaa
      • Valtion innovaatiotuet lisäävät talouskasvua, mutta tuet on kohdennettava oikein
      • Sota Ukrainassa: Vaikutus Venäjänkauppaa käyneisiin suomalaisyrityksiin
      • Yhteisöveron lasku ei lisännyt investointeja – vauhditti pienten yritysten toimintaa
      • Ikäraja vaikuttaa taloudellisia kannustimia enemmän eläkkeelle jäämiseen
      • Venäläisen energian tuonnin päättymisen vaikutukset Suomen teollisuudelle jäävät pieniksi
      • Viestintäkampanja vähensi merkittävästi takuueläkkeen alikäyttöä
      • Yrittäjien sosiaaliturva ja yritystoiminnan aktiivisuus
      • Yritysten hallinnolliset kustannukset selittävät ALV-alarajan aiheuttamat vaikutukset
      • Säästöt ansioturvan lyhentämisestä hupenevat huonompien työsuhteiden takia
      • Joko Suomessa koittaisi satunnaiskokeiden aika?
      • Kohtuuhintaisuuspolitiikka ei ole lääke asumisen kalleuteen
      • Suomen energiaverotus suosii energiaintensiivisiä suuryrityksiä
      • Parempi tapa valita korkeakouluopiskelijat
      • Energia- ja ilmastopolitiikan uudet tuulet
      • Rakenteellisen työttömyyden riski kasvaa
      • Mihin perintöveroa tarvitaan?
      • Terveydenhoitopalvelujen kilpailu voi johtaa kilpavarusteluun
      • Kouluvalintojen vaikutukset Suomessa epäselviä
      • Yksi tulo, monta verottajaa
      • Suomi on jo palvelutalous
      • Muuttamisen verottaminen jumiuttaa asuntomarkkinoita
      • Faktaa nuorisotyöttömyydestä
      • Innovaatioiden tukeminen kannattaa
    • Muut julkaisut
      • Vähemmän politiikkaa asuntomarkkinoille
      • Lisää markkinoita asuntomarkkinoille
      • Helsinkiläisten lapsiperheiden kouluvalinnat asuntomarkkinoilla
      • Kuntien sääntelyn periaatteet
      • Kuntien tehtävien ja velvoitteiden vaikutusten arviointi
      • Innovaatiopolitiikan mahdollisuudet vaikuttaa kasvuun ja työllisyyteen ovat rajalliset
      • Työkyvyttömyyseläkkeiden maksuluokkamallin kannustinvaikutukset
      • Korkeakoulun laadun vaikutus opiskeljoiden työmarkkinamenestykseen
      • Kotouttamissuunnitelmien vaikutukset maahanmuuttajien lasten koulutusvalintoihin
      • Tuloverotuksen vaikutus työn tarjontaan
      • Yritystukien arviointi ja vaikuttavuus
      • Eläkeläisnaisten ja -miesten toimeentuloerot vuosina 1995-2013
      • Tuloliikkuvuus ja köyhyyden pysyvyys
      • Top Incomes and Top Tax Rates
      • Tutkimusrahan uusi kilpailutus maksoi miljoonia
      • European Academies Science Advisory Council (EASAC): Circular economy: a commentary
      • Kansantaloudesta tulee pian "kiertotalous"
      • Bruttokansantuote vihreyden pauloissa
      • Tieliikenteen 40 %:n hiilidioksidipäästöjen vähentäminen vuoteen 2030 (VTT)
      • Vuoden 2011 energiaverouudistuksen arviointia
      • Käyttäytymistaloustiede ja julkisen sektorin rooli
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Johto
    • Tutkijat
      • Berghäll, Elina
      • Bizopoulou, Aspasia
      • Bratu, Cristina
      • Einiö, Elias
      • Giaccobasso, Matias
      • Hakola-Uusitalo, Tuulia
      • Huhtala, Anni
      • Hämäläinen, Kari
      • Izadi, Ramin
      • Kari, Tuomas
      • Kauppinen, Ilpo
      • Koivisto, Aliisa
      • Kosonen, Tuomas
      • Kyyrä, Tomi
      • Laukkanen, Marita
      • Lombardi, Stefano
      • Lyytikäinen, Teemu
      • Matikka, Tuomas
      • Nivala, Annika
      • Olkkola, Maarit
      • Ollikka, Kimmo
      • Palanne, Kimmo
      • Paukkeri, Tuuli
      • Pesola, Hanna
      • Pirttilä, Jukka
      • Päällysaho, Miika
      • Ravaska, Terhi
      • Ramboer, Sander
      • Remes, Piia
      • Riihelä, Marja
      • Sahari, Anna
      • Sarvimäki, Matti
      • Saxell, Tanja
      • Siikanen, Markku
      • Sirviö, Tom-Henrik
      • Tukiainen, Janne
      • Tuomala, Juha
      • Uusitalo, Roope
      • Verho, Jouko
      • Viertola, Marika
      • Virkola, Tuomo
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
    • Datahuoneen henkilöstö
      • Alasalmi, Juho
      • Heiskanen, Aino
      • Korpela, Heikki
      • Kock, Nea
      • Kylliäinen, Olavi
      • Laasonen, Henna
      • Luotonen, Niilo
      • Mahous, Nadine
      • Nurminen, Tuomas
      • Putkiranta, Olli
      • Seppä, Meeri
      • Toikka, Max
  • VATT
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
      • Aineistot ja menetelmät
      • Avoin julkaiseminen
      • Tutkimusyhteistyö ja avoin tiede
      • Sopimuksiin liittyvät avoimuuden periaatteet
      • Avoimuuden tukeminen ja seuraaminen
    • Avoimet työpaikat
    • Strategia

Yhteystiedot