Hyppää sisältöön
Medialle
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Hakusivulle »
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
    • Blogit
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
  • Tutkimus
    • Tutkimusaiheet
    • Tutkimushankkeet
    • Datahuone
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
    • VATT Policy Brief
    • Muut julkaisut
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Johto
    • Tutkijat
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
    • Datahuoneen henkilöstö
  • VATT
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
    • Avoimet työpaikat
    • Strategia

Voiko Viron yhteisöveron lukitusvaikutuksen poistaa?

11.3.2013 Blogi Seppo Kari

Kansanedustaja Soininvaara näkee Viron yhteisöveromallissa ”apukeinon aihion Suomelle”, mutta toteaa, että ”… mallia pitäisi hiukan kehittää, koska se nyt estää rahojen siirtämisen tuotannon alalta toiselle ja rakennemuutoksessahan pitäisi juuri taantuvilta aloilta siirtää varallisuutta kehittyville aloille” (YLE:n uutiset 3.3.2013).

Virossa yhteisöverotus on poikkeuksellinen. Yhtiöön jätettyjä voittoja ei veroteta, mutta yhtiö maksaa jakamastaan voitosta veroa verokannalla joka vastaa 21 %:n osinkoveroa. Veromallista löytyy niukalti kansainvälisiä asiantuntija-arvioita, mutta keskustelussa on tullut esiin Soininvaaran esittämä näkökohta koskien lukitusvaikutusta. Yksi tapa kuvata veromallin tätä puolta on seuraava.  

Yritys tarvitsee investointia varten rahoitusta vuodeksi 100 euroa ja vertailee kolmen erilaisen rahoitusvaihtoehdon kustannuksia. Rahoittaja vaatii 5 %:n tuoton. Vaihtoehdot ovat velka, uusi osakepääoma ja jakamatta jätetyt voitot. Yritykselle koituvan kustannuksen voidaan osoittaa olevan velan ja tulorahoituksen tapauksessa sama 5 % minkä rahoittaja vaatii bruttona.  Uudelle osakepääomalle yhtiö maksaa korvauksen osinkona joka verotetaan yhtiöverolla. Rahoittaja vaatii tällöin korvauksen, joka on suuruudeltaan
0,05/(1- 0,21) = 6,3 %.

Esimerkki havainnollistaa sitä, miten verotus kohtelee velkaa ja voittojen jättämistä yritykseen suopeammin kuin uusia osakepääomasijoituksia. Lukitusvaikutus syntyy juuri tästä ominaisuudesta: verotus ohjaa investoimaan voitot yritykseen, jossa ne ovat syntyneet.

Palaan nyt otsikon kysymykseen voiko Viron mallin lukitusvaikutuksen poistaa. Vastaus on lyhyesti, että poistamiskeinoja on kyllä olemassa. Ei ole kuitenkaan aivan selvää onko Viron malli Suomen kannalta kuitenkaan houkutteleva.

Verotutkimuksessa on laajasti tunnettua, että ns. kassavirtavero kohtelee neutraalisti investointeja ja yrityksen erilaisia rahoitusvaihtoehtoja. Saman kirjallisuuden mukaan yksi tapa toteuttaa tämä vero on kohdistaa yhteisövero yrityksestä sen omistajille ulosmaksettuun nettorahavirtaan. Veropohja on siis osinko miinus yritykseen sijoitettu uusi osakepääoma. Tämä järjestelmä korjaisi osakepääomasijoituksen kustannuksen samaksi kuin muissa rahoitusmuodoissa.

Pääomien uudelleenallokoitumisen näkökulmasta vaikutusta voidaan kuvata seuraavasti. Nykyisin Virossa (ja monessa muussa maassa) joudutaan maksamaan veroa, kun varoja nostetaan yhdestä yhtiöstä osinkona ja sijoitetaan toiseen yhtiöön. Varojen uudelleenallokoimiseen liittyy siis verokustannus, jonka järkevyyttä on aihetta epäillä. Oletetaan nyt että osakesijoitukset voikin vähentää kassavirtaveron mukaisesti kohdeyhtiön verotuksessa. Vähennettävyyden takia uudelleenallokoinnin lisäkustannus häviää, sillä kohdeyhtiössä saatava verosäästö on samansuuruinen kuin alkuperäisessä yhtiössä maksettava vero. Omistaja voi siirtää varoja yhtiöstä toiseen käytännössä verovapaasti. 

Onko tämä edellä kuvattu malli houkutteleva Suomen kannalta? Järjestelmä voitaisiin tuoda Suomeen suhteellisen yksinkertaisesti niin, että nykyinen yhteisövero korvattaisiin parannetulla Viron mallilla ja henkilötasolla osingot verotettaisiin täysimääräisesti nykyisillä melko kohtuullisilla (?) veroasteilla 30 ja 32 %. Järjestelmän etuja olisivat mm. että se ei nostaisi tarpeettomalla tavalla investointikynnystä ja että se kohtelisi erilaisia investointikohteita ja rahoituspäätöksiä yhdenmukaisesti. Se lisäisi myös merkittävästi ulkomaisten tahojen kannusteita investoida Suomeen. Malli ei näyttäisi myöskään avaavan yrittäjille ja muille yksityishenkilöille verosuunnittelumahdollisuuksia, ainakaan tulonmuunnon muodossa, sillä valitsemalla veroasteet sopivasti osingon kokonaisveroaste olisi säädeltävissä palkkatulon korkeimpia rajaveroasteita vastaavaksi. Jos niin haluttaisiin, listaamattomien yhtiöiden normaalituoton verotukseen perustuva henkilöveromalli olisi hyvin liitettävissä tähän järjestelmään. Esitys kaatunee kuitenkin käytännössä siihen, että mallin veropohja on varsin kapea.

Tästä syystä yhteisöveron tuotto jää lyhyellä ja keskipitkällä aikavälillä matalaksi, kenties noin viidesosaksi nykyisestä. Myöhemmin osa menetyksestä toki palautuisi, mutta nykyisellä valtiontalouden alijäämätasolla voi olla järkevää hakea halvempia ratkaisuja.

Seppo Kari
Blogi Tiedote Yritystoiminnan sääntely ja kansainvälinen talous politiikkatoimenpiteet verokilpailu verotus verouudistukset yhteisövero yritykset yritysverotus
Facebook Jaa Facebookissa Twitter Jaa Twitterissä LinkedIn Jaa LinkedInissä | Tulosta Jaa sähköpostitse

Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT

Vaihde 0295 519 400

[email protected]

Saavutettavuusseloste

Asiakirjajulkisuuskuvaus

Tietosuoja

Väärinkäytösten ilmoituskanava

Laskutustiedot

Anna palautetta

  • VATT viestipalvelu X:ssä
  • VATT LinkedInissä
  • VATT Instagramissa
  • VATT YouTubessa

Economicum

Arkadiankatu 7

PL 1279, 00101 Helsinki

Katso sijainti kartalla

Medialle
  • Suomi
  • Svenska
  • English
Hakusivulle
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
      • Uutisarkisto
    • Blogit
      • Blogiarkisto
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
      • Lausuntoarkisto
  • Tutkimus
    • Tutkimusaiheet
      • Kunnat ja hyvinvointialueet
      • Sosiaaliturva
      • Terveyspalvelut
      • Tulonjako ja eriarvoisuus
      • Työmarkkinat
      • Energia, ilmasto ja ympäristö
      • Muuttoliike
    • Tutkimushankkeet
    • Datahuone
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
      • VATT Tutkimukset
      • VATT Working Papers
      • VATT Muistiot
    • VATT Policy Brief
      • Tuhkarokkorokotuksella on yllättäviä pitkäaikaishyötyjä yhteiskunnalle
      • Deaton Review – Eriarvoisuus Suomessa
      • Ansioturvan lyhentämisen vaikutukset vaihtelevat
      • Venäjälle aiemmin vieneiden yritysten vienti sen lähimaihin kasvussa
      • Maahanmuuttajien työllisyys kehittynyt suotuisasti viime vuosina
      • Hyvinvointialueiden julkiset hankinnat tarvitsevat lisää kilpailua
      • Todistusvalinta tehostaa opiskelijavalintaa
      • Valtion innovaatiotuet lisäävät talouskasvua, mutta tuet on kohdennettava oikein
      • Sota Ukrainassa: Vaikutus Venäjänkauppaa käyneisiin suomalaisyrityksiin
      • Yhteisöveron lasku ei lisännyt investointeja – vauhditti pienten yritysten toimintaa
      • Ikäraja vaikuttaa taloudellisia kannustimia enemmän eläkkeelle jäämiseen
      • Venäläisen energian tuonnin päättymisen vaikutukset Suomen teollisuudelle jäävät pieniksi
      • Viestintäkampanja vähensi merkittävästi takuueläkkeen alikäyttöä
      • Yrittäjien sosiaaliturva ja yritystoiminnan aktiivisuus
      • Yritysten hallinnolliset kustannukset selittävät ALV-alarajan aiheuttamat vaikutukset
      • Säästöt ansioturvan lyhentämisestä hupenevat huonompien työsuhteiden takia
      • Joko Suomessa koittaisi satunnaiskokeiden aika?
      • Kohtuuhintaisuuspolitiikka ei ole lääke asumisen kalleuteen
      • Suomen energiaverotus suosii energiaintensiivisiä suuryrityksiä
      • Parempi tapa valita korkeakouluopiskelijat
      • Energia- ja ilmastopolitiikan uudet tuulet
      • Rakenteellisen työttömyyden riski kasvaa
      • Mihin perintöveroa tarvitaan?
      • Terveydenhoitopalvelujen kilpailu voi johtaa kilpavarusteluun
      • Kouluvalintojen vaikutukset Suomessa epäselviä
      • Yksi tulo, monta verottajaa
      • Suomi on jo palvelutalous
      • Muuttamisen verottaminen jumiuttaa asuntomarkkinoita
      • Faktaa nuorisotyöttömyydestä
      • Innovaatioiden tukeminen kannattaa
    • Muut julkaisut
      • Vähemmän politiikkaa asuntomarkkinoille
      • Lisää markkinoita asuntomarkkinoille
      • Helsinkiläisten lapsiperheiden kouluvalinnat asuntomarkkinoilla
      • Kuntien sääntelyn periaatteet
      • Kuntien tehtävien ja velvoitteiden vaikutusten arviointi
      • Innovaatiopolitiikan mahdollisuudet vaikuttaa kasvuun ja työllisyyteen ovat rajalliset
      • Työkyvyttömyyseläkkeiden maksuluokkamallin kannustinvaikutukset
      • Korkeakoulun laadun vaikutus opiskeljoiden työmarkkinamenestykseen
      • Kotouttamissuunnitelmien vaikutukset maahanmuuttajien lasten koulutusvalintoihin
      • Tuloverotuksen vaikutus työn tarjontaan
      • Yritystukien arviointi ja vaikuttavuus
      • Eläkeläisnaisten ja -miesten toimeentuloerot vuosina 1995-2013
      • Tuloliikkuvuus ja köyhyyden pysyvyys
      • Top Incomes and Top Tax Rates
      • Tutkimusrahan uusi kilpailutus maksoi miljoonia
      • European Academies Science Advisory Council (EASAC): Circular economy: a commentary
      • Kansantaloudesta tulee pian "kiertotalous"
      • Bruttokansantuote vihreyden pauloissa
      • Tieliikenteen 40 %:n hiilidioksidipäästöjen vähentäminen vuoteen 2030 (VTT)
      • Vuoden 2011 energiaverouudistuksen arviointia
      • Käyttäytymistaloustiede ja julkisen sektorin rooli
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Johto
    • Tutkijat
      • Berghäll, Elina
      • Bizopoulou, Aspasia
      • Bratu, Cristina
      • Einiö, Elias
      • Giaccobasso, Matias
      • Hakola-Uusitalo, Tuulia
      • Huhtala, Anni
      • Hämäläinen, Kari
      • Izadi, Ramin
      • Kari, Tuomas
      • Kauppinen, Ilpo
      • Koivisto, Aliisa
      • Kosonen, Tuomas
      • Kyyrä, Tomi
      • Laukkanen, Marita
      • Lombardi, Stefano
      • Lyytikäinen, Teemu
      • Matikka, Tuomas
      • Nivala, Annika
      • Olkkola, Maarit
      • Ollikka, Kimmo
      • Palanne, Kimmo
      • Paukkeri, Tuuli
      • Pesola, Hanna
      • Pirttilä, Jukka
      • Päällysaho, Miika
      • Ravaska, Terhi
      • Ramboer, Sander
      • Remes, Piia
      • Riihelä, Marja
      • Sahari, Anna
      • Sarvimäki, Matti
      • Saxell, Tanja
      • Siikanen, Markku
      • Sirviö, Tom-Henrik
      • Tukiainen, Janne
      • Tuomala, Juha
      • Uusitalo, Roope
      • Verho, Jouko
      • Viertola, Marika
      • Virkola, Tuomo
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
    • Datahuoneen henkilöstö
      • Alasalmi, Juho
      • Heiskanen, Aino
      • Korpela, Heikki
      • Kock, Nea
      • Kylliäinen, Olavi
      • Laasonen, Henna
      • Luotonen, Niilo
      • Mahous, Nadine
      • Nurminen, Tuomas
      • Putkiranta, Olli
      • Seppä, Meeri
      • Toikka, Max
  • VATT
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
      • Aineistot ja menetelmät
      • Avoin julkaiseminen
      • Tutkimusyhteistyö ja avoin tiede
      • Sopimuksiin liittyvät avoimuuden periaatteet
      • Avoimuuden tukeminen ja seuraaminen
    • Avoimet työpaikat
    • Strategia

Yhteystiedot