Hyppää sisältöön
Medialle
  • Suomi
  • Svenska
  • English
Hakusivulle
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
      • Uutisarkisto
    • Blogit
      • Blogiarkisto
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
    • VATT 30 vuotta
    • VATT-päivä 2023
  • Tutkimus
    • Tutkimusteemat
      • Sosiaaliturva, verotus ja tulonjako
      • Energia-, ilmasto- ja ympäristöpolitiikka
        • Energia- ja ilmastopolitiikka
      • Työmarkkinat ja koulutus
      • Julkiset palvelut ja paikallinen julkistalous
      • Yritystoiminnan verotus ja sääntely
        • Kansainvälinen yritysverotus
    • Tutkimusaiheet
      • Kunnat ja hyvinvointialueet
      • Sosiaaliturva
      • Terveyspalvelut
      • Tulonjako ja eriarvoisuus
      • Työmarkkinat
      • Energia, ilmasto ja ympäristö
    • Tutkimushankkeet
    • Verotutkimuksen huippuyksikkö
    • Datahuone
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
      • VATT Tutkimukset
      • VATT Working Papers
      • VATT Muistiot
    • VATT Policy Brief
      • Maahanmuuttajien työllisyys kehittynyt suotuisasti viime vuosina
      • Venäjälle aiemmin vieneiden yritysten vienti sen lähimaihin kasvussa
      • Hyvinvointialueiden julkiset hankinnat tarvitsevat lisää kilpailua
      • Todistusvalinta tehostaa opiskelijavalintaa
      • Valtion innovaatiotuet lisäävät talouskasvua, mutta tuet on kohdennettava oikein
      • Sota Ukrainassa: Vaikutus Venäjänkauppaa käyneisiin suomalaisyrityksiin
      • Yhteisöveron lasku ei lisännyt investointeja – vauhditti pienten yritysten toimintaa
      • Ikäraja vaikuttaa taloudellisia kannustimia enemmän eläkkeelle jäämiseen
      • Venäläisen energian tuonnin päättymisen vaikutukset Suomen teollisuudelle jäävät pieniksi
      • Viestintäkampanja vähensi merkittävästi takuueläkkeen alikäyttöä
      • Yrittäjien sosiaaliturva ja yritystoiminnan aktiivisuus
      • Yritysten hallinnolliset kustannukset selittävät ALV-alarajan aiheuttamat vaikutukset
      • Säästöt ansioturvan lyhentämisestä hupenevat huonompien työsuhteiden takia
      • Joko Suomessa koittaisi satunnaiskokeiden aika?
      • Kohtuuhintaisuuspolitiikka ei ole lääke asumisen kalleuteen
      • Suomen energiaverotus suosii energiaintensiivisiä suuryrityksiä
      • Parempi tapa valita korkeakouluopiskelijat
      • Energia- ja ilmastopolitiikan uudet tuulet
      • Rakenteellisen työttömyyden riski kasvaa
      • Mihin perintöveroa tarvitaan?
      • Terveydenhoitopalvelujen kilpailu voi johtaa kilpavarusteluun
      • Kouluvalintojen vaikutukset Suomessa epäselviä
      • Yksi tulo, monta verottajaa
      • Suomi on jo palvelutalous
      • Muuttamisen verottaminen jumiuttaa asuntomarkkinoita
      • Faktaa nuorisotyöttömyydestä
      • Innovaatioiden tukeminen kannattaa
    • Muut julkaisut
      • Vähemmän politiikkaa asuntomarkkinoille
      • Lisää markkinoita asuntomarkkinoille
      • Helsinkiläisten lapsiperheiden kouluvalinnat asuntomarkkinoilla
      • Kuntien sääntelyn periaatteet
      • Kuntien tehtävien ja velvoitteiden vaikutusten arviointi
      • Innovaatiopolitiikan mahdollisuudet vaikuttaa kasvuun ja työllisyyteen ovat rajalliset
      • Työkyvyttömyyseläkkeiden maksuluokkamallin kannustinvaikutukset
      • Korkeakoulun laadun vaikutus opiskeljoiden työmarkkinamenestykseen
      • Kotouttamissuunnitelmien vaikutukset maahanmuuttajien lasten koulutusvalintoihin
      • Tuloverotuksen vaikutus työn tarjontaan
      • Yritystukien arviointi ja vaikuttavuus
      • Eläkeläisnaisten ja -miesten toimeentuloerot vuosina 1995-2013
      • Tuloliikkuvuus ja köyhyyden pysyvyys
      • Top Incomes and Top Tax Rates
      • Tutkimusrahan uusi kilpailutus maksoi miljoonia
      • European Academies Science Advisory Council (EASAC): Circular economy: a commentary
      • Kansantaloudesta tulee pian "kiertotalous"
      • Bruttokansantuote vihreyden pauloissa
      • Tieliikenteen 40 %:n hiilidioksidipäästöjen vähentäminen vuoteen 2030 (VTT)
      • Vuoden 2011 energiaverouudistuksen arviointia
      • Käyttäytymistaloustiede ja julkisen sektorin rooli
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Tutkijat
      • Berghäll, Elina
      • Bizopoulou, Aspasia
      • Bratu, Cristina
      • Collan, Mikael
      • Einiö, Elias
      • Harju, Jarkko
      • Harjunen, Oskari
      • Huhtala, Anni
      • Huttunen, Kristiina
      • Hämäläinen, Kari
      • Izadi, Ramin
      • Juuti, Toni
      • Kari, Seppo
      • Kauppinen, Ilpo
      • Koivisto, Aliisa
      • Kortelainen, Mika
      • Kosonen, Tuomas
      • Kotakorpi, Kaisa
      • Kuitunen, Satu
      • Kuusinen, Heidi
      • Kuuskoski, Kasperi
      • Kyyrä, Tomi
      • Laukkanen, Marita
      • Lombardi, Stefano
      • Lyytikäinen, Teemu
      • Matikka, Tuomas
      • Nivala, Annika
      • Ollikka, Kimmo
      • Palanne, Kimmo
      • Paukkeri, Tuuli
      • Pesola, Hanna
      • Pirttilä, Jukka
      • Ravaska, Terhi
      • Ramboer, Sander
      • Remes, Piia
      • Riihelä, Marja
      • Sahari, Anna
      • Sarvimäki, Matti
      • Saxell, Tanja
      • Siikanen, Markku
      • Tukiainen, Janne
      • Tuomala, Juha
      • Turkia, Lauri
      • Uusitalo, Roope
      • Verho, Jouko
      • Viertola, Marika
      • Virkola, Tuomo
      • Worku, Lukas
    • Johto
    • Tutkimusohjaajat
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
    • Datahuoneen henkilöstö
      • Alhola, Sara
      • Blauberg, Theo
      • Laasonen, Henna
      • Leinonen, Nea
      • Mattila, Mari
      • Seppä, Meeri
      • Toikka, Max
      • Valkonen, Antti
  • VATT
    • Johtoryhmä ja neuvottelukunta
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
      • Aineistot ja menetelmät
      • Avoin julkaiseminen
      • Tutkimusyhteistyö ja avoin tiede
      • Sopimuksiin liittyvät avoimuuden periaatteet
      • Avoimuuden tukeminen ja seuraaminen
    • VATT työpaikkana
    • Strategia

Yhteystiedot

Medialle
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Hakusivulle »
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
    • Blogit
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
    • VATT 30 vuotta
    • VATT-päivä 2023
  • Tutkimus
    • Tutkimusteemat
    • Tutkimusaiheet
    • Tutkimushankkeet
    • Verotutkimuksen huippuyksikkö
    • Datahuone
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
    • VATT Policy Brief
    • Muut julkaisut
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Tutkijat
    • Johto
    • Tutkimusohjaajat
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
    • Datahuoneen henkilöstö
  • VATT
    • Johtoryhmä ja neuvottelukunta
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
    • VATT työpaikkana
    • Strategia

Suomen digitaalinen kompassi, 2. luonnos (Työ- ja elinkeinoministeriö)

16.9.2022 Mikael Collan

Lausunto työ- ja elinkeinoministeriölle

Diaarinumero: VATT/361/07.01/2022
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/25733/2021

Kansallinen digikompassi kokonaisuutena

Kokonaisuus on kovin epätasainen ja sitä leimaa fokus dataan ja datan käyttöön uuden tekemisen luomiseksi. Digitalisaation suurimmat hyödyt ovat kuitenkin todennäköisestä ulosmitattavissa vanhan tekemisen uudistamisessa ja tekemisen "arkkitehtuurin" kokonaisvaltaisessa muutoksessa. Tiedon kautta johtaminen on vain yksi osanen digitalisaatioon perustuvaa toiminta-arkkitehtuurin kokonaisvaltaista muutosta, jossa käytännön tekemisen prosessien muutos ja digitalisointi johtaa tehokkaampaan, edullisempaan ja vähemmän ihmisen tekemää työtä vaativaan tapaan tehdä asioita. Tämä näkemys ei ole käytännössä lainkaan mukana digikompassissa, vaikka juuri se on suomalaisen julkisen sektorin suurin haaste ja potentiaalinen kehittämisen paikka digitalisaation osalta tällä hetkellä. Yrityksissä asia on jo havaittu pari vuosikymmentä sitten ja toiminnan arkkitehtuurimuutos on jo suureksi osaksi tapahtumassa. Standardisoinnin vaatimus (rajapinnat, tiedonkeruu, järjestelmien arkkitehtuuri) puuttuu kompassista kokonaan, standardoinnilla on kuitenkin suuri merkitys mahdollisten kustannussäästöjen rakentamisessa.

Osaaminen

Osaamisen osalta fokus on lähes kokonaan "tieto- ja viestintäteknologian osaajissa". Suurempi kuilu osaamisessa on kuitenkin erityisesti julkisen sektorin osalta niiden johtavassa asemassa olevien henkilöioden osaamisessa, joiden pitäisi edistää organisaatioissaan digitalisaatiota ja lähteä viemään arkkitehtuurin muutoksia eteenpäin. Suurta osaamisvajetta on myös hankintojen puolella. Esimerkinomaisesti hyvinvointialueilla IT-puolen hankinnat on lähes kokonaan ulkoistettu alueiden omistamille "in-house" yhtiöille, jotka muodostavat julkisen vallan käytön kannalta arveluttavan puskurin markkinoiden ja hyvinvointialueiden väliin. Osaaminen on ulkoistettu. Jos osaamista ei ole sen johdon piirissä, jonka vastuulla muutos on, ei mikään määrä IT-osaajia auta asiaa. Strateginen muutos vaatii osaamisen _aktiivista_ kehittämistä nimen omaan päätöksen tekemisessä ja siinä visiossa, joka kuvaa tulevaa tekemisen arkkitehtuuria ja sitä miten se tehostuu digitalisaation avulla.

Digitaalinen infrastruktuuri

Tavoitteista puuttuu kokonaan tehokkuuden lisääminen ja tekemisen kulujen laskeminen. Jos digitalisaatiosta ei edes strategiatasolla yritetä saada irti kustannussäästöjä, niin asiassa tehdään ajatusvirhe. Hankkeiden, jotka perustuvat strategiaan, pitäisi kaikkien tähdätä nimen omaan strategian mukaisiin tehokkuuden lisäyksiin ja säästöihin. Näiden pitäisi olla hankkeiden tavoitteissa ykköspaikalla ja mitattavasti todennettavissa.

Valtion / valtakunnan tason standardeista ei puhuta mitään, vaikka ne ovat avain-asemassa säästöjen luomisessa. Jos järjestelmiä on tilkkutäkkimäisesti ympäri maata ja ne eivät suoraan keskustele keskenään standardisoitujen rajapintojen kautta ja perustuen standardisoituun tiedonkeruuseen, joka on joka paikassa samanlaista, ei tieto ole vertailukelpoista, vaikka sitä olisi. Tämän tyyppiset perustavanlaatuiset tekniset tavoitteet, joiden merkitys on perustavanlaatuinen puuttuvat kokonaan.

Turvallisuuteen ja verkkojen toimivuuteen liittyvä osa-alue on otettu huomioon parhaiten. Sen merkitystä ei voi aliarvioida ja julkisella sektorilla on mahdollisuus auttaa näiden asioiden osalta positiivista kehitystä.

Yritysten digitalisaatio

Fokus on puhtaasti "datataloudessa" vaikka se on vain osa yrityskenttää. Käytännössä fokuksesta puuttuu kokonaan se, että yrityksille pitäisi luoda sellainen digitaalinen toimintaympäristö, joka tekisi mahdolliseksi mahdollisimman tehokkaan ja kustannuksiltaan edullisen tavan toimia interaktiossa julkisen sektorin kanssa. Tämä tarkoittaa siis kaikkea interaktiota verotuksesta erilaisiin luvituksiin, ilmoituksiin, tiedonantoihin, tietopyyntöihin jne. Yrityksiä koskevat myös työntekijän kohtamat vastaavat asiat, koska työntekijät ovat osa yritystä - jos työntekijät käyttävät massiivisesti aikaansa esimerkiksi erilaisten työtehtäviinsä kuuluvien lupien / pätevöitymisten administratiivisessa puolessa, se on pois työajasta tai ainakin työhön kokonaisvaltaisesti käytetystä ajasta, mikä on pois tuottavuudesta. Yksinkertaistaminen, nopeuttaminen, ja normien purkaminen digitalisaation kautta pitäisi olla strategisen tavoitteiden listauksessa mukana, siinä mitä tulee yrityksiin.

Digitaaliset julkiset palvelut

On hyvä, että mukana on järjestelmien yhteentoimivuuteen viittaavaa tekstiä, standardisoinnin osalta tekstissä on yhä puutteita. Valtion / valtakunnan tason standardeista ei puhuta mitään, vaikka ne ovat avain-asemassa säästöjen luomisessa. Jos järjestelmiä on tilkkutäkkimäisesti ympäri maata ja ne eivät suoraan keskustele keskenään standardisoitujen rajapintojen kautta ja perustuen standardisoituun tiedonkeruuseen, joka on joka paikassa samanlaista, ei tieto ole vertailukelpoista, vaikka sitä olisi. Tämän tyyppiset perustavanlaatuiset tekniset tavoitteet, joiden merkitys on perustavanlaatuinen puuttuvat kokonaan.

Collan Mikael
ylijohtaja
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus

Mikael Collan
Lausunnot
Facebook Jaa Facebookissa Twitter Jaa Twitterissä LinkedIn Jaa LinkedInissä | Tulosta Jaa sähköpostitse

Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT

Vaihde 0295 519 400

[email protected]

Saavutettavuusseloste

Asiakirjajulkisuuskuvaus

Tietosuoja

Laskutustiedot

Anna palautetta

  • VATT Twitterissä
  • VATT Slidesharessa
  • VATT LinkedInissä
  • VATT Instagramissa

Economicum

Arkadiankatu 7

PL 1279, 00101 Helsinki

Katso sijainti kartalla