Hyppää sisältöön
Medialle
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Hakusivulle »
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
    • Blogit
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
    • VATT 30 vuotta
    • VATT-päivä 2024
  • Tutkimus
    • Tutkimusteemat
    • Tutkimusaiheet
    • Tutkimushankkeet
    • Verotutkimuksen huippuyksikkö
    • Datahuone
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
    • VATT Policy Brief
    • Muut julkaisut
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Tutkijat
    • Johto
    • Tutkimusohjaajat
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
    • Datahuoneen henkilöstö
  • VATT
    • Johtoryhmä
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
    • Avoimet työpaikat
    • Strategia

Lausunto sosiaali- ja terveysministeriön asetusluonnoksesta Sosiaali- ja terveysalan tietolupaviranomaisen suoritteiden maksullisuudesta (Sosiaali- ja terveysministeriö)

14.11.2024 Tanja Saxell

Lausunto sosiaali- ja terveysministeriölle

Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/25202/2024
Lausunnon diaarinumero: VATT/367/07.01/2024

Onko suoritteet jaoteltu tarkoituksenmukaisesti?

-

Ovatko eri suoritteista perittävät maksut ymmärrettäviä ja oikeudenmukaisia?

Rekisteriaineistojen maksut ovat nousseet liian korkeiksi, vaikka Tietolupaviranomaisen maksuihin ei esitetä muutosehdotuksia tällä lausuntokierroksella. Korkeat maksut yhdistettynä pitkiin ja raskaisiin tietolupaprosesseihin muodostavat merkittävän esteen tutkimuksen tekemiselle ja rekisteriaineistoihin pohjautuvan tiedon hyödyntämiselle yhteiskunnassa. Hinnoitteluperiaatteisiin ja tietolupaprosesseihin tarvitaan rakenteellisia uudistuksia.

Onko omakustanteisesti perittävä maksu ja tuntihinta Findatan työstä ymmärrettävä?

Suoritteiden 2024 ja 2025 kustannusvastaavuudessa on suoritteita, joissa perityt maksut ylittävät kustannukset. Näistä lukumääräisesti merkittävä on tietoluvan vähäinen muutos (esim. luvan voimassaoloajan tai tutkimusryhmän kokoonpanon muutos), joissa kustannusvastaavuus on 125 %. Tällaisten suoritteiden hintaa tulisi laskea. Perustelumuistossa ei myöskään esitetä perusteluita sille, miksi maksut ylittävät kustannukset joissakin suoritteissa.

Muut asetusluonnosta koskevat huomiot.

Tietolupaviranomaisen maksuihin ei esitetä muutosehdotuksia tällä lausuntokierroksella. Syynä tähän on se, että sosiaali- ja terveysministeriössä on tällä hetkellä valmisteilla hallituksen esitys eduskunnalle laiksi sosiaali- ja terveystietojen toissijaisesta käytöstä annetun lain muuttamisesta. Hallituksen esitys on tarkoitus viedä eduskuntaan syksyllä 2025.

Tämä ei kuitenkaan poista tarvetta uudistaa hinnoitteluperiaatteita jo aikaisemmin. Rekisteriaineistojen maksut ovat nousseet liian korkeiksi, ja Tietolupaviranomaisen maksuasetus on keino puuttua tähän.  Korkeat maksut yhdistettynä pitkiin ja raskaisiin tietolupaprosesseihin muodostavat merkittävän esteen tutkimuksen tekemiselle ja tiedon hyödyntämiselle yhteiskunnassa.

Tietolupaviranomaisen suoritteiden keskimääräinen kustannusvastaavuus on tällä hetkellä 65 %, eli toiminta on alijäämäistä. Joukossa on kuitenkin suoritteita, joissa perityt maksut ylittävät kustannukset. Näistä lukumäärällisesti merkittävä on tietoluvan vähäinen muutos, kuten luvan voimassaoloajan tai tutkijaryhmän kokoonpanon muutos. Tämän suoritteen kohdalla kustannusvastaavuus on 125 % eli selvästi ylijäämäinen, minkä vuoksi suoritteen hinnoittelua tulisi tarkistaa ja maksu laskea kohtuullisemmalle tasolle.

Vähäiset tietoluvan muutokset (tutkijaryhmän kokoonpanon muutokset) ovat hyvin yleisiä tutkimusprojekteissa. Niitä koskeva lupaprosessi voitaisiin toteuttaa pitkälti automatisoidusti, mikä mahdollistaisi alhaisemmat kustannukset ja maksut.

Nykyiset tietolupaprosessit ovat varsinkin uusien tietolupahakemusten ja muutoslupahakemusten kohdalla raskaita, monimutkaisia ja aikaa vieviä, mikä kasvattaa kustannuksia ja maksuja. Kustannusperusteinen hinnoittelu ei myöskään luo selkeitä kannustimia prosessien tehostamiseen ja sujuvoittamiseen, mikä korostaa nykyjärjestelmän uudistamisen tarvetta.

Tietolupaviranomaisen maksujen alentaminen ja prosessien virtaviivaistaminen tukisivat tutkimustoimintaa ja rekisteriaineistoihin pohjautuvan tiedon hyödyntämistä yhteiskunnan hyväksi. Tällaiset toimenpiteet edistäisivät myös opinnäytetöiden tekemistä ja nopeuttaisivat opiskelijoiden valmistumista maisteriksi tai tohtoriksi. Hinnoitteluperiaatteiden ja tietolupaprosessien rakenteellisten uudistusten tarve on siis ilmeinen ja kiireellinen.

Hakola-Uusitalo Tuulia
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus

Saxell Tanja
VATT

Tanja Saxell
Lausunnot
Facebook Jaa Facebookissa Twitter Jaa Twitterissä LinkedIn Jaa LinkedInissä | Tulosta Jaa sähköpostitse

Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT

Vaihde 0295 519 400

[email protected]

Saavutettavuusseloste

Asiakirjajulkisuuskuvaus

Tietosuoja

Väärinkäytösten ilmoituskanava

Laskutustiedot

Anna palautetta

  • VATT viestipalvelu X:ssä
  • VATT LinkedInissä
  • VATT Instagramissa
  • VATT YouTubessa

Economicum

Arkadiankatu 7

PL 1279, 00101 Helsinki

Katso sijainti kartalla

Medialle
  • Suomi
  • Svenska
  • English
Hakusivulle
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
      • Uutisarkisto
    • Blogit
      • Blogiarkisto
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
      • Lausuntoarkisto
    • VATT 30 vuotta
    • VATT-päivä 2024
  • Tutkimus
    • Tutkimusteemat
      • Sosiaaliturva, verotus ja tulonjako
      • Energia-, ilmasto- ja ympäristöpolitiikka
        • Energia- ja ilmastopolitiikka
      • Työmarkkinat ja koulutus
      • Julkiset palvelut ja paikallinen julkistalous
      • Yritystoiminnan verotus ja sääntely
        • Kansainvälinen yritysverotus
    • Tutkimusaiheet
      • Kunnat ja hyvinvointialueet
      • Sosiaaliturva
      • Terveyspalvelut
      • Tulonjako ja eriarvoisuus
      • Työmarkkinat
      • Energia, ilmasto ja ympäristö
      • Muuttoliike
    • Tutkimushankkeet
    • Verotutkimuksen huippuyksikkö
    • Datahuone
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
      • VATT Tutkimukset
      • VATT Working Papers
      • VATT Muistiot
    • VATT Policy Brief
      • Tuhkarokkorokotuksella on yllättäviä pitkäaikaishyötyjä yhteiskunnalle
      • Deaton Review – Eriarvoisuus Suomessa
      • Ansioturvan lyhentämisen vaikutukset vaihtelevat
      • Venäjälle aiemmin vieneiden yritysten vienti sen lähimaihin kasvussa
      • Maahanmuuttajien työllisyys kehittynyt suotuisasti viime vuosina
      • Hyvinvointialueiden julkiset hankinnat tarvitsevat lisää kilpailua
      • Todistusvalinta tehostaa opiskelijavalintaa
      • Valtion innovaatiotuet lisäävät talouskasvua, mutta tuet on kohdennettava oikein
      • Sota Ukrainassa: Vaikutus Venäjänkauppaa käyneisiin suomalaisyrityksiin
      • Yhteisöveron lasku ei lisännyt investointeja – vauhditti pienten yritysten toimintaa
      • Ikäraja vaikuttaa taloudellisia kannustimia enemmän eläkkeelle jäämiseen
      • Venäläisen energian tuonnin päättymisen vaikutukset Suomen teollisuudelle jäävät pieniksi
      • Viestintäkampanja vähensi merkittävästi takuueläkkeen alikäyttöä
      • Yrittäjien sosiaaliturva ja yritystoiminnan aktiivisuus
      • Yritysten hallinnolliset kustannukset selittävät ALV-alarajan aiheuttamat vaikutukset
      • Säästöt ansioturvan lyhentämisestä hupenevat huonompien työsuhteiden takia
      • Joko Suomessa koittaisi satunnaiskokeiden aika?
      • Kohtuuhintaisuuspolitiikka ei ole lääke asumisen kalleuteen
      • Suomen energiaverotus suosii energiaintensiivisiä suuryrityksiä
      • Parempi tapa valita korkeakouluopiskelijat
      • Energia- ja ilmastopolitiikan uudet tuulet
      • Rakenteellisen työttömyyden riski kasvaa
      • Mihin perintöveroa tarvitaan?
      • Terveydenhoitopalvelujen kilpailu voi johtaa kilpavarusteluun
      • Kouluvalintojen vaikutukset Suomessa epäselviä
      • Yksi tulo, monta verottajaa
      • Suomi on jo palvelutalous
      • Muuttamisen verottaminen jumiuttaa asuntomarkkinoita
      • Faktaa nuorisotyöttömyydestä
      • Innovaatioiden tukeminen kannattaa
    • Muut julkaisut
      • Vähemmän politiikkaa asuntomarkkinoille
      • Lisää markkinoita asuntomarkkinoille
      • Helsinkiläisten lapsiperheiden kouluvalinnat asuntomarkkinoilla
      • Kuntien sääntelyn periaatteet
      • Kuntien tehtävien ja velvoitteiden vaikutusten arviointi
      • Innovaatiopolitiikan mahdollisuudet vaikuttaa kasvuun ja työllisyyteen ovat rajalliset
      • Työkyvyttömyyseläkkeiden maksuluokkamallin kannustinvaikutukset
      • Korkeakoulun laadun vaikutus opiskeljoiden työmarkkinamenestykseen
      • Kotouttamissuunnitelmien vaikutukset maahanmuuttajien lasten koulutusvalintoihin
      • Tuloverotuksen vaikutus työn tarjontaan
      • Yritystukien arviointi ja vaikuttavuus
      • Eläkeläisnaisten ja -miesten toimeentuloerot vuosina 1995-2013
      • Tuloliikkuvuus ja köyhyyden pysyvyys
      • Top Incomes and Top Tax Rates
      • Tutkimusrahan uusi kilpailutus maksoi miljoonia
      • European Academies Science Advisory Council (EASAC): Circular economy: a commentary
      • Kansantaloudesta tulee pian "kiertotalous"
      • Bruttokansantuote vihreyden pauloissa
      • Tieliikenteen 40 %:n hiilidioksidipäästöjen vähentäminen vuoteen 2030 (VTT)
      • Vuoden 2011 energiaverouudistuksen arviointia
      • Käyttäytymistaloustiede ja julkisen sektorin rooli
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Tutkijat
      • Berghäll, Elina
      • Bizopoulou, Aspasia
      • Bratu, Cristina
      • Einiö, Elias
      • Giaccobasso, Matias
      • Hakola-Uusitalo, Tuulia
      • Huhtala, Anni
      • Hämäläinen, Kari
      • Izadi, Ramin
      • Kauppinen, Ilpo
      • Koivisto, Aliisa
      • Kosonen, Tuomas
      • Kuitunen, Satu
      • Kyyrä, Tomi
      • Laukkanen, Marita
      • Lombardi, Stefano
      • Lyytikäinen, Teemu
      • Matikka, Tuomas
      • Nivala, Annika
      • Olkkola, Maarit
      • Ollikka, Kimmo
      • Palanne, Kimmo
      • Paukkeri, Tuuli
      • Pesola, Hanna
      • Pirttilä, Jukka
      • Päällysaho, Miika
      • Ravaska, Terhi
      • Ramboer, Sander
      • Remes, Piia
      • Riihelä, Marja
      • Sahari, Anna
      • Sarvimäki, Matti
      • Saxell, Tanja
      • Siikanen, Markku
      • Sirviö, Tom-Henrik
      • Tuomala, Juha
      • Uusitalo, Roope
      • Verho, Jouko
      • Viertola, Marika
      • Virkola, Tuomo
    • Johto
    • Tutkimusohjaajat
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
    • Datahuoneen henkilöstö
      • Alasalmi, Juho
      • Heiskanen, Aino
      • Kock, Nea
      • Kylliäinen, Olavi
      • Laasonen, Henna
      • Luotonen, Niilo
      • Mahous, Nadine
      • Nurminen, Tuomas
      • Putkiranta, Olli
      • Seppä, Meeri
      • Toikka, Max
      • Valkonen, Antti
  • VATT
    • Johtoryhmä
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
      • Aineistot ja menetelmät
      • Avoin julkaiseminen
      • Tutkimusyhteistyö ja avoin tiede
      • Sopimuksiin liittyvät avoimuuden periaatteet
      • Avoimuuden tukeminen ja seuraaminen
    • Avoimet työpaikat
    • Strategia

Yhteystiedot