Hyppää sisältöön
Medialle
  • Suomi
  • Svenska
  • English
Hakusivulle
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
      • Uutisarkisto
    • Blogit
      • Blogiarkisto
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
    • VATT 30 vuotta
    • VATT-päivä 2023
  • Tutkimus
    • Tutkimusteemat
      • Sosiaaliturva, verotus ja tulonjako
      • Energia-, ilmasto- ja ympäristöpolitiikka
        • Energia- ja ilmastopolitiikka
      • Työmarkkinat ja koulutus
      • Julkiset palvelut ja paikallinen julkistalous
      • Yritystoiminnan verotus ja sääntely
        • Kansainvälinen yritysverotus
    • Tutkimusaiheet
      • Kunnat ja hyvinvointialueet
      • Sosiaaliturva
      • Terveyspalvelut
      • Tulonjako ja eriarvoisuus
      • Työmarkkinat
      • Energia, ilmasto ja ympäristö
    • Tutkimushankkeet
    • Verotutkimuksen huippuyksikkö
    • Datahuone
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
      • VATT Tutkimukset
      • VATT Working Papers
      • VATT Muistiot
    • VATT Policy Brief
      • Deaton Review – Eriarvoisuus Suomessa
      • Ansioturvan lyhentämisen vaikutukset vaihtelevat
      • Venäjälle aiemmin vieneiden yritysten vienti sen lähimaihin kasvussa
      • Maahanmuuttajien työllisyys kehittynyt suotuisasti viime vuosina
      • Hyvinvointialueiden julkiset hankinnat tarvitsevat lisää kilpailua
      • Todistusvalinta tehostaa opiskelijavalintaa
      • Valtion innovaatiotuet lisäävät talouskasvua, mutta tuet on kohdennettava oikein
      • Sota Ukrainassa: Vaikutus Venäjänkauppaa käyneisiin suomalaisyrityksiin
      • Yhteisöveron lasku ei lisännyt investointeja – vauhditti pienten yritysten toimintaa
      • Ikäraja vaikuttaa taloudellisia kannustimia enemmän eläkkeelle jäämiseen
      • Venäläisen energian tuonnin päättymisen vaikutukset Suomen teollisuudelle jäävät pieniksi
      • Viestintäkampanja vähensi merkittävästi takuueläkkeen alikäyttöä
      • Yrittäjien sosiaaliturva ja yritystoiminnan aktiivisuus
      • Yritysten hallinnolliset kustannukset selittävät ALV-alarajan aiheuttamat vaikutukset
      • Säästöt ansioturvan lyhentämisestä hupenevat huonompien työsuhteiden takia
      • Joko Suomessa koittaisi satunnaiskokeiden aika?
      • Kohtuuhintaisuuspolitiikka ei ole lääke asumisen kalleuteen
      • Suomen energiaverotus suosii energiaintensiivisiä suuryrityksiä
      • Parempi tapa valita korkeakouluopiskelijat
      • Energia- ja ilmastopolitiikan uudet tuulet
      • Rakenteellisen työttömyyden riski kasvaa
      • Mihin perintöveroa tarvitaan?
      • Terveydenhoitopalvelujen kilpailu voi johtaa kilpavarusteluun
      • Kouluvalintojen vaikutukset Suomessa epäselviä
      • Yksi tulo, monta verottajaa
      • Suomi on jo palvelutalous
      • Muuttamisen verottaminen jumiuttaa asuntomarkkinoita
      • Faktaa nuorisotyöttömyydestä
      • Innovaatioiden tukeminen kannattaa
    • Muut julkaisut
      • Vähemmän politiikkaa asuntomarkkinoille
      • Lisää markkinoita asuntomarkkinoille
      • Helsinkiläisten lapsiperheiden kouluvalinnat asuntomarkkinoilla
      • Kuntien sääntelyn periaatteet
      • Kuntien tehtävien ja velvoitteiden vaikutusten arviointi
      • Innovaatiopolitiikan mahdollisuudet vaikuttaa kasvuun ja työllisyyteen ovat rajalliset
      • Työkyvyttömyyseläkkeiden maksuluokkamallin kannustinvaikutukset
      • Korkeakoulun laadun vaikutus opiskeljoiden työmarkkinamenestykseen
      • Kotouttamissuunnitelmien vaikutukset maahanmuuttajien lasten koulutusvalintoihin
      • Tuloverotuksen vaikutus työn tarjontaan
      • Yritystukien arviointi ja vaikuttavuus
      • Eläkeläisnaisten ja -miesten toimeentuloerot vuosina 1995-2013
      • Tuloliikkuvuus ja köyhyyden pysyvyys
      • Top Incomes and Top Tax Rates
      • Tutkimusrahan uusi kilpailutus maksoi miljoonia
      • European Academies Science Advisory Council (EASAC): Circular economy: a commentary
      • Kansantaloudesta tulee pian "kiertotalous"
      • Bruttokansantuote vihreyden pauloissa
      • Tieliikenteen 40 %:n hiilidioksidipäästöjen vähentäminen vuoteen 2030 (VTT)
      • Vuoden 2011 energiaverouudistuksen arviointia
      • Käyttäytymistaloustiede ja julkisen sektorin rooli
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Tutkijat
      • Berghäll, Elina
      • Bizopoulou, Aspasia
      • Bratu, Cristina
      • Collan, Mikael
      • Einiö, Elias
      • Giaccobasso, Matias
      • Hakola-Uusitalo, Tuulia
      • Harju, Jarkko
      • Huhtala, Anni
      • Hämäläinen, Kari
      • Izadi, Ramin
      • Kari, Seppo
      • Kauppinen, Ilpo
      • Koivisto, Aliisa
      • Kosonen, Tuomas
      • Kuitunen, Satu
      • Kuuskoski, Kasperi
      • Kyyrä, Tomi
      • Laukkanen, Marita
      • Lombardi, Stefano
      • Lyytikäinen, Teemu
      • Matikka, Tuomas
      • Nivala, Annika
      • Ollikka, Kimmo
      • Palanne, Kimmo
      • Paukkeri, Tuuli
      • Pesola, Hanna
      • Pirttilä, Jukka
      • Ravaska, Terhi
      • Ramboer, Sander
      • Remes, Piia
      • Riihelä, Marja
      • Sahari, Anna
      • Sarvimäki, Matti
      • Sauval, Maria
      • Saxell, Tanja
      • Siikanen, Markku
      • Tukiainen, Janne
      • Tuomala, Juha
      • Turkia, Lauri
      • Uusitalo, Roope
      • Verho, Jouko
      • Viertola, Marika
      • Virkola, Tuomo
    • Johto
    • Tutkimusohjaajat
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
    • Datahuoneen henkilöstö
      • Alhola, Sara
      • Heiskanen, Aino
      • Laasonen, Henna
      • Leinonen, Nea
      • Seppä, Meeri
      • Toikka, Max
      • Valkonen, Antti
  • VATT
    • Johtoryhmä ja neuvottelukunta
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
      • Aineistot ja menetelmät
      • Avoin julkaiseminen
      • Tutkimusyhteistyö ja avoin tiede
      • Sopimuksiin liittyvät avoimuuden periaatteet
      • Avoimuuden tukeminen ja seuraaminen
    • VATT työpaikkana
    • Strategia

Yhteystiedot

Medialle
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Hakusivulle »
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
    • Blogit
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
    • VATT 30 vuotta
    • VATT-päivä 2023
  • Tutkimus
    • Tutkimusteemat
    • Tutkimusaiheet
    • Tutkimushankkeet
    • Verotutkimuksen huippuyksikkö
    • Datahuone
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
    • VATT Policy Brief
    • Muut julkaisut
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Tutkijat
    • Johto
    • Tutkimusohjaajat
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
    • Datahuoneen henkilöstö
  • VATT
    • Johtoryhmä ja neuvottelukunta
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
    • VATT työpaikkana
    • Strategia

Lausunto luonnoksesta kansalliseksi jakeluinfraohjelmaksi vuoteen 2035

3.3.2023 Anna Sahari

Lausunto liikenne- ja viestintäministeriölle

Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/11483/2022
Lausunnon diaarinumero: VATT/61/07.01/2023

Lausunnonantajan lausunto

Liikenteen päästövähennysten saavuttaminen edellyttää siirtymää pois fossiilisista polttoaineista kohti vaihtoehtoisia käyttövoimia. Ajoneuvokannan uudistuminen ja vaihtoehtoisiin käyttövoimiin liittyvän infrastruktuurin saatavuus liittyvät kiinteästi toisiinsa. Teoreettisessa tutkimuskirjallisuudessa on osoitettu, että tämä nk. epäsuora verkostovaikutus voi johtaa siihen, että uuden teknologian käyttöönotto on liian hidasta (mm. Greaker ja Heggedal, 2010; Li et al., 2017; Meunier ja Ponssard, 2020). Tällöin on perusteltua kohdistaa julkista tukea sekä uuden teknologian hankintaan että infrastruktuurin rakentamiseen.

Vaihtoehtoisten käyttövoimien ja infrastruktuurin yhteyttä on tutkittu mm. norjalaisella, italialaisella ja yhdysvaltalaisella ajoneuvokantatason aineistoilla (Pavan, 2017; Shiver, 2015; Springel, 2021, Wold ja Ölnes, 2016) sekä karkeamman tason maakohtaisilla aineistoilla (Li et al. 2021). Näiden empiiristen tutkimusten sekä teoreettisen kirjallisuuden perusteella voidaan tehdä seuraavat johtopäätökset:

  • jakeluinfrastruktuuriin suunnatut tuet kasvattavat uuden teknologian ajoneuvokantaa enemmän kuin uuden teknologian hankintaan tai käyttöön kohdistuvat tuet,
  • markkinakehityksen alkuvaiheessa on tehokkainta kohdistaa tukia sekä infrastruktuurin kehittymiseen että ajoneuvojen hankitaan,
  • jakeluinfrastruktuurin tuen vaikuttavuus riippuu markkinan koosta, infrastruktuurin tukeminen on tehokasta etenkin teknologian käyttöönoton alkuvaiheessa.

Kansallisen jakeluinfraohjelman luonnoksessa esitetään laaja joukko toimenpiteitä, jotka koskevat mm. vaihtoehtoisien käyttövoimien hankitaan ja latausinfraan kohdistuvia tukia ja velvoitteita, tiedonvälitystä, EU-tasolta tulevien vaatimuksien ennakointia, jakeluinfran kehittymisen seurantaa sekä käytettävyyttä. Yleisesti ottaen ohjelmassa esitettyjä johtopäätöksiä ja toimia voidaan pitää perusteltuina. Eri käyttövoimien sekä ajoneuvotyyppien osalta markkinat voivat olla hyvin erilaisessa kehitysvaiheessa. On tärkeää seurata tilanteen kehittymistä, jotta toimenpiteitä voidaan kohdistaa erityisesti sinne, missä markkinaehtoisen kehityksen vauhdittaminen on perusteltua.

Viitatut tutkimukset:

M. Greaker, Heggedal T.R. 2010. Lock-in and the transition to hydrogen cars: should governments intervene? The B.E. J. Econ. Anal. and Policy 10-1 (2010). https://doi.org/10.2202/1935-1682.2406

Li, S., Tong, L., Xing, J. and Zhou, Y. 2017. The Market for Electric Vehicles: Indirect Network Effects and Policy Design.  Journal of the Association of Environmental and Resource Economists 4 (1): 89-133.

Shanjun Li, Binglin Wang, Muxi Yang, Fan Zhang. 2021. The Global Diffusion of Electric Vehicles: Lessons from the First Decade. World Bank policy research working paper, 9882.

Meunier, Guy and Jean-Pierre Ponssard, “Optimal policy and network effects for the deployment of zero emission vehicles,” European Economic Review, 2020, 126, 103449

Giulia Pavan, “Green Car Adoption and the Supply of Alternative Fuels”, TSE Working Paper, n. 17-875, December 2017.

Shiver, S. 2015. Network Effects in Alternative Fuel Adoption: Empirical Analysis of the Market for Ethanol. Marketing Science, 34(1):78–97. https://doi.org/10.1287/mksc.2014.0881

Springel, Katalin. 2021. "Network Externality and Subsidy Structure in Two-Sided Markets: Evidence from Electric Vehicle Incentives." American Economic Journal: Economic Policy, 13 (4): 393-432.

Wold, M. ja Ölness, S. 2016. An Empirical Analysis of Drivers for Electric Vehicle Adoption: Evidence from Norway 2010-2014. Master Thesis, Norwegian School of Economics.

________

Collan Mikael
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus

Sahari Anna
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus

Anna Sahari
Lausunnot
Facebook Jaa Facebookissa Twitter Jaa Twitterissä LinkedIn Jaa LinkedInissä | Tulosta Jaa sähköpostitse

Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT

Vaihde 0295 519 400

[email protected]

Saavutettavuusseloste

Asiakirjajulkisuuskuvaus

Tietosuoja

Väärinkäytösten ilmoituskanava

Laskutustiedot

Anna palautetta

  • VATT Twitterissä
  • VATT Slidesharessa
  • VATT LinkedInissä
  • VATT Instagramissa

Economicum

Arkadiankatu 7

PL 1279, 00101 Helsinki

Katso sijainti kartalla