Hyppää sisältöön
Medialle
  • Suomi
  • Svenska
  • English
Hakusivulle
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
      • Uutisarkisto
    • Blogit
      • Blogiarkisto
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
    • VATT 30 vuotta
    • VATT-päivä 2022
  • Tutkimus
    • Tutkimusteemat
      • Sosiaaliturva, verotus ja tulonjako
      • Energia-, ilmasto- ja ympäristöpolitiikka
        • Energia- ja ilmastopolitiikka
      • Työmarkkinat ja koulutus
      • Julkiset palvelut ja paikallinen julkistalous
      • Yritystoiminnan verotus ja sääntely
        • Kansainvälinen yritysverotus
    • Tutkimusaiheet
      • Kunnat ja hyvinvointialueet
      • Sosiaaliturva
      • Terveyspalvelut
      • Tulonjako ja eriarvoisuus
      • Työmarkkinat
      • Energia, ilmasto ja ympäristö
    • Tutkimushankkeet
    • Verotutkimuksen huippuyksikkö
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
      • VATT Tutkimukset
      • VATT Working Papers
      • VATT Muistiot
    • VATT Policy Brief
      • Venäjälle aiemmin vieneiden yritysten vienti sen lähimaihin kasvussa
      • Hyvinvointialueiden julkiset hankinnat tarvitsevat lisää kilpailua
      • Todistusvalinta tehostaa opiskelijavalintaa
      • Valtion innovaatiotuet lisäävät talouskasvua, mutta tuet on kohdennettava oikein
      • Sota Ukrainassa: Vaikutus Venäjänkauppaa käyneisiin suomalaisyrityksiin
      • Yhteisöveron lasku ei lisännyt investointeja – vauhditti pienten yritysten toimintaa
      • Ikäraja vaikuttaa taloudellisia kannustimia enemmän eläkkeelle jäämiseen
      • Venäläisen energian tuonnin päättymisen vaikutukset Suomen teollisuudelle jäävät pieniksi
      • Viestintäkampanja vähensi merkittävästi takuueläkkeen alikäyttöä
      • Yrittäjien sosiaaliturva ja yritystoiminnan aktiivisuus
      • Yritysten hallinnolliset kustannukset selittävät ALV-alarajan aiheuttamat vaikutukset
      • Säästöt ansioturvan lyhentämisestä hupenevat huonompien työsuhteiden takia
      • Joko Suomessa koittaisi satunnaiskokeiden aika?
      • Kohtuuhintaisuuspolitiikka ei ole lääke asumisen kalleuteen
      • Suomen energiaverotus suosii energiaintensiivisiä suuryrityksiä
      • Parempi tapa valita korkeakouluopiskelijat
      • Energia- ja ilmastopolitiikan uudet tuulet
      • Rakenteellisen työttömyyden riski kasvaa
      • Mihin perintöveroa tarvitaan?
      • Terveydenhoitopalvelujen kilpailu voi johtaa kilpavarusteluun
      • Kouluvalintojen vaikutukset Suomessa epäselviä
      • Yksi tulo, monta verottajaa
      • Suomi on jo palvelutalous
      • Muuttamisen verottaminen jumiuttaa asuntomarkkinoita
      • Faktaa nuorisotyöttömyydestä
      • Innovaatioiden tukeminen kannattaa
    • Muut julkaisut
      • Vähemmän politiikkaa asuntomarkkinoille
      • Lisää markkinoita asuntomarkkinoille
      • Helsinkiläisten lapsiperheiden kouluvalinnat asuntomarkkinoilla
      • Kuntien sääntelyn periaatteet
      • Kuntien tehtävien ja velvoitteiden vaikutusten arviointi
      • Innovaatiopolitiikan mahdollisuudet vaikuttaa kasvuun ja työllisyyteen ovat rajalliset
      • Työkyvyttömyyseläkkeiden maksuluokkamallin kannustinvaikutukset
      • Korkeakoulun laadun vaikutus opiskeljoiden työmarkkinamenestykseen
      • Kotouttamissuunnitelmien vaikutukset maahanmuuttajien lasten koulutusvalintoihin
      • Tuloverotuksen vaikutus työn tarjontaan
      • Yritystukien arviointi ja vaikuttavuus
      • Eläkeläisnaisten ja -miesten toimeentuloerot vuosina 1995-2013
      • Tuloliikkuvuus ja köyhyyden pysyvyys
      • Top Incomes and Top Tax Rates
      • Tutkimusrahan uusi kilpailutus maksoi miljoonia
      • European Academies Science Advisory Council (EASAC): Circular economy: a commentary
      • Kansantaloudesta tulee pian "kiertotalous"
      • Bruttokansantuote vihreyden pauloissa
      • Tieliikenteen 40 %:n hiilidioksidipäästöjen vähentäminen vuoteen 2030 (VTT)
      • Vuoden 2011 energiaverouudistuksen arviointia
      • Käyttäytymistaloustiede ja julkisen sektorin rooli
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Tutkijat
      • Berghäll, Elina
      • Bizopoulou, Aspasia
      • Bratu, Cristina
      • Collan, Mikael
      • Einiö, Elias
      • Harju, Jarkko
      • Harjunen, Oskari
      • Huhtala, Anni
      • Huttunen, Kristiina
      • Hämäläinen, Kari
      • Izadi, Ramin
      • Juuti, Toni
      • Kari, Seppo
      • Kauppinen, Ilpo
      • Koivisto, Aliisa
      • Kortelainen, Mika
      • Kosonen, Tuomas
      • Kotakorpi, Kaisa
      • Kuitunen, Satu
      • Kuusinen, Heidi
      • Kuuskoski, Kasperi
      • Kyyrä, Tomi
      • Laukkanen, Marita
      • Lombardi, Stefano
      • Lyytikäinen, Teemu
      • Matikka, Tuomas
      • Nivala, Annika
      • Ollikka, Kimmo
      • Palanne, Kimmo
      • Paukkeri, Tuuli
      • Pesola, Hanna
      • Pirttilä, Jukka
      • Ravaska, Terhi
      • Ramboer, Sander
      • Remes, Piia
      • Riihelä, Marja
      • Sahari, Anna
      • Sarvimäki, Matti
      • Saxell, Tanja
      • Siikanen, Markku
      • Simola, Antti
      • Toikka, Max
      • Tukiainen, Janne
      • Tuomala, Juha
      • Turkia, Lauri
      • Uusitalo, Roope
      • Verho, Jouko
      • Viertola, Marika
      • Virkola, Tuomo
      • Worku, Lukas
    • Johto
      • Collan, Mikael
    • Tutkimusohjaajat
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
  • VATT
    • Johtoryhmä ja neuvottelukunta
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
      • Aineistot ja menetelmät
      • Avoin julkaiseminen
      • Tutkimusyhteistyö ja avoin tiede
      • Sopimuksiin liittyvät avoimuuden periaatteet
      • Avoimuuden tukeminen ja seuraaminen
    • VATT työpaikkana
    • Strategia

Yhteystiedot

Medialle
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Hakusivulle »
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
    • Blogit
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
    • VATT 30 vuotta
    • VATT-päivä 2022
  • Tutkimus
    • Tutkimusteemat
    • Tutkimusaiheet
    • Tutkimushankkeet
    • Verotutkimuksen huippuyksikkö
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
    • VATT Policy Brief
    • Muut julkaisut
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Tutkijat
    • Johto
    • Tutkimusohjaajat
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
  • VATT
    • Johtoryhmä ja neuvottelukunta
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
    • VATT työpaikkana
    • Strategia

Luonnos hallituksen esitykseksi laiksi kolmansien maiden kansalaisten maahantulon ja oleskelun edellytyksistä tutkimuksen, opiskelun, työharjoittelun ja vapaaehtoistoiminnan perusteella annetun lain muuttamisesta (Työ- ja elinkeinoministeriölle)

20.8.2021

Lausunto työ- ja elinkeinoministeriölle

Lausunnon diaarinumero: VATT/266/07.01/2021

Asia: VN/12646/2020

Hallituksen esityksessä ehdotetaan muutoksia ulkomaalaislakiin sekä lakiin kolmansien maiden kansalaisten maahantulon ja oleskelun edellytyksistä tutkimuksen, opiskelun, työharjoittelun ja vapaaehtoistoiminnan perusteella.

Kolmannen maan kansalaiselle ehdotetaan myönnettävän ensimmäinen oleskelulupa opiskelun perusteella suoraan koko tutkinnon tai opintojen suorittamisen keston ajalle, jolloin oleskelulupaa ei olisi tarvetta uusia määräajoin. Myös opintojen jälkeen myönnettävän oleskeluluvan voimassaoloaikaa työnhakua ja yritystoimintaa varten ehdotetaan pidennettäväksi. Muutos koskisi myös tutkimustoiminnan päättäneitä tutkijoita. Korkeakouluopintoja suorittavien opiskelijoiden oleskeluluvan laji ehdotetaan muutettavaksi jatkuvaksi. Esityksessä ehdotetaan myös, että kansainvälistä suojelua hakenut tai karkotuspäätöksen saanut voisi hakea oleskelulupaa, jos hän täyttää oleskeluluvan myöntämisen edellytykset. Oleskelulupa ei kuitenkaan sisältäisi oikeutta liikkua toiseen EU:n jäsenvaltioon. Lisäksi ehdotetaan tarkennuksia lain soveltamisen selkeyttämiseksi, ja ulkomaalaislakiin ehdotetaan täsmentävää sääntelyä pysyvän oleskeluluvan myöntämisen edellytyksistä korkeakouluopiskelijalle.

Muutosten tavoitteena on saada lisää osaavaa työvoimaa Suomen työmarkkinoille sitä kautta, että Suomi olisi entistä houkuttelevampi opiskelu- ja työskentelymaa ulkomaisille opiskelijoille ja tutkijoille, ja että ulkomaisten tutkijoiden ja opiskelijoiden olisi entistä helpompi jäädä Suomeen työskentelemään myös sen jälkeen, kun opinnot tai tutkimus on suoritettu loppuun.

Uudistus on oikeansuuntainen, ja sen tavoitteet ovat sopusoinnussa hallitusohjelman laajempien tavoitteiden kanssa. Lakimuutoksen vaikutukset jäävät kuitenkin todennäköisesti melko pieniksi, ja muutos onkin tärkeää nähdä osana laajempaa kokonaisuutta, jonka avulla Suomen työmarkkinoille pyritään saamaan osaavaa työvoimaa. Ylipäätään on positiivista, että opiskelijoiden ja tutkijoiden Suomeen suuntautuvalta liikkuvuudelta poistetaan esteitä. Suomi ei erotu kansainvälisessä vertailussa erityisen hankalana kohdemaana maahan tuloa ja maassa oleskelua koskevan byrokratian osalta, mutta osaajia koskevassa kansainvälisessä kilpailussa pienetkin esteet ja erot maiden välillä voivat johtaa siihen, että opiskelija tai tutkija suuntaa Suomen sijaan johonkin toiseen kohdemaahan.

Tutkimustiedon pohjalta ei ole kuitenkaan tietoa siitä, missä määrin nimenomaan byrokraattiset esteet vaikuttavat Suomeen saapuvien ja maahan opiskelun tai tutkimuksen jälkeen jäävien opiskelijoiden ja tutkijoiden määriin. Todennäköisesti esimerkiksi Suomen työmarkkinoihin liittyvät tekijät ovat ratkaisevammassa roolissa. Lisäksi tiedetään, että mm. opintojen aikainen työskentely ja perhesuhteet Suomeen ovat yhteydessä siihen, kuinka suurella todennäköisyydellä opiskelija jää maahan valmistuttuaan (Mathies & Karhunen 2019). Tämän kaltaisiin tekijöihin uudistuksella ei luonnollisesti ole välitöntä vaikutusta. Toisaalta pidempiaikaisen maahan asettumisen mahdollisuutta koskeva epävarmuus saattaa vähentää Suomessa oleskelevien halukkuutta panostaa maakohtaisten taitojen kuten kielen oppimiseen ja ylipäätään vähentää sitoutumista suomalaiseen yhteiskuntaan (ks esim. Dustmann 2000). Uudistus vähentää osaltaan tätä epävarmuutta ja saattaa myös siten vaikuttaa todennäköisyyteen jäädä maahan opintojen tai tutkimuksen jälkeen.

Toinen huomionarvoinen seikka on, ettei Suomeen saapuvien ja jäävien ulkomaisten opiskelijoiden määrän kasvu johda työmarkkinoiden käytössä olevan osaavan työvoiman kasvuun, jos eivät korkeakoulujen resurssit myös kasva siten, että opiskelijamäärät ylipäätään voivat kasvaa. Mikäli korkeakoulujen resurssit eivät kasva ulkomaalaisten opiskelijoiden määrän lisääntyessä, voi suomalaisten korkeakoulutettavien opiskelijoiden määrä laskea. Kun ulkomaisista opiskelijoista lisäksi vain osa jää valmistumisen jälkeen maahan, voi korkeakoulutettujen osaajien määrä Suomen työmarkkinoilla pienentyä.

Tutkijoiden osalta esityksen sisältämät muutokset ovat huomattavasti pienempiä kuin korkeakouluopiskelijoiden kohdalla, koska tutkijoiden oleskeluluvat rajattaisiin edelleen tutkimushankkeen rahoituskauden ja/tai työsuhteen keston mukaan. Näin ollen tohtorintutkintoa Suomessa suorittava jatko-opiskelija ei useimmissa tapauksissa saisi oleskelulupaa perustutkintoopiskelijoiden tapaan koko tutkinnon suorittamisen ajaksi. Tohtorikoulutettavien oleskeluluvan muuttamista koko tutkinnon suorittamiseen riittävän ajan mittaiseksi kannattaisikin harkita.

LÄHTEET:

Dustmann, C. 2000. Temporary Migration and Economic Assimilation, Swedish Economic Policy Review, 7(2), 213-244, 2000

Mathies, C. & Karhunen, H. 2019a. Do they stay or go? Analysis of international students in Finland. Unpublished working paper.

________

Collan Mikael
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus

Kauppinen Ilpo
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus

Ilpo Kauppinen
Lausunnot
Facebook Jaa Facebookissa Twitter Jaa Twitterissä LinkedIn Jaa LinkedInissä | Tulosta Jaa sähköpostitse

Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT

Vaihde 0295 519 400

[email protected]

Saavutettavuusseloste

Asiakirjajulkisuuskuvaus

Tietosuoja

Laskutustiedot

Anna palautetta

  • VATT Twitterissä
  • VATT Slidesharessa
  • VATT LinkedInissä
  • VATT Instagramissa

Economicum

Arkadiankatu 7

PL 1279, 00101 Helsinki

Katso sijainti kartalla