Hyppää sisältöön
Medialle
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Hakusivulle »
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
    • Blogit
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
    • VATT 30 vuotta
    • VATT-päivä 2024
  • Tutkimus
    • Tutkimusteemat
    • Tutkimusaiheet
    • Tutkimushankkeet
    • Verotutkimuksen huippuyksikkö
    • Datahuone
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
    • VATT Policy Brief
    • Muut julkaisut
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Tutkijat
    • Johto
    • Tutkimusohjaajat
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
    • Datahuoneen henkilöstö
  • VATT
    • Johtoryhmä ja neuvottelukunta
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
    • Avoimet työpaikat
    • Strategia

Kansallinen liikenteen vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluinfraohjelma (Liikenne- ja viestintäministeriö)

3.9.2024 Anna Sahari

Lausunto liikenne- ja viestintäministeriölle

Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/31178/2023
Lausunnon diaarinumero: VATT/222/07.01/2024

Tieliikenne: ohjelmassa esitetty jakeluinfran ja markkinan nykytila sekä arvio tulevasta kehityksestä

Ohjelmassa kuvataan kattavasti sekä jakeluinfran että vaihtoehtoisia käyttövoimia hyödyntävän ajoneuvokannan nykytilaa. Arviot tulevasta kehityksestä eivät sähköautojen osalta ota huomioon Orpon hallituksen tekemiä toimenpiteitä, jotka heikentävät kannustimia sähköauton hankintaan. Ajoneuvoveron kevennys vanhoille, korkean päästötason autoille, ajoneuvoveron korotus sähköautoille, polttoaineveron alentaminen sekä jakeluvelvoitteen lieventäminen kaikki voivat hidastaa ajoneuvokannan sähköistymistä. Latausinfran markkinaehtoinen kehittyminen on yhteydessä sähköautokannan kehitykseen, joten mahdollinen sähköautokannan kasvun hiipuminen voisi heikentää markkinaehtoista latausinfran kehitystä.

Tieliikenne: ohjelman tavoitteet ja toimenpiteet

Liikenteen eri käyttövoimien osalta asetetut tavoitteet perustuvat pitkälti jakeluinfra-asetuksen velvoitteisiin. Julkisen teholatauksen kehityksellä on positiivinen yhteys henkilöautokannan sähköistymiseen (viitteet tutkimuskirjallisuuteen löytyvät raportista Ferreira ym. 2024), joten kattava latausinfraverkosto edistää myös autokannan sähköistymistä. Tavoitteissa on hyvin huomioitu raskaan liikenteen osalta muut käyttövoimat kuin sähkö. Metaanin ja vedyn päästövähennyspotentiaali riippuu vahvasti niiden tuotantotavasta. Tämän takia on tärkeää tavoitella sadan prosentin osuutta sekä uusiutuvista lähteistä peräisin olevaa metaania että elektrolyysillä ja puhtaalla sähköllä tuotettua vetyä.

Toimenpiteissä on mainittu useita tukia, mm. julkiselle ja yksityiselle latausinfralle sekä ajoneuvojen hankintaan. Tutkimuskirjallisuuden perusteella voidaan sanoa, että vaihtoehtoisilla käyttövoimilla kulkevien ajoneuvojen hankintaa sekä infrastruktuurin rakentumista on tehokasta tukea julkisista varoista etenkin markkinakehityksen alkuvaiheessa (viitteet ja kirjallisuuskatsaus löytyvät raportista Ferreira ym. 2024). Henkilöautojen osalta ajoneuvokannan ja latausinfrastruktuurin kehitys on selvästi pidemmällä kuin raskaan liikenteen osalta. Tuen ohjaaminen raskaalle kalustolle soveltuvaan infrastruktuuriin on perusteltua markkinakehityksen vauhdittamiseksi. Samoin voidaan tässä vaiheessa pitää perusteltuna etenkin raskaan kaluston ajoneuvojen hankinnan tukemista. Sen sijaan henkilöautoille soveltuvan julkisen infrastruktuurin mahdolliset tuet tulisi kohdistaa hyvin tarkasti sellaisiin sijanteihin, joissa markkinaehtoisen kehityksen voidaan olettaa olevan hidasta. Samoin yksityisen latausinfran tuen uudelleen käynnistämisen osalta tulisi vahvasti pohtia tuen ehtojen muotoilemista niin, että tuki kohdistuisi paremmin sijainteihin, joissa yksityisen latausinfran investoinnin voidaan ajatella olevan erityisen haastavaa. 

Viestintä ja informaatio-ohjaus voivat voimistaa tukien ja verotuksen ohjausvaikutusta. Tämänkin toimenpiteen osalta on perusteltua kohdistaa resursseja sinne, missä informaatiovajeen voidaan olettaa olevan suurin. Jakeluinfraohjelman luonnoksessa on nostettu esiin esimerkiksi kuntien, hyvinvointialueiden ja muiden hankintayksiköiden mahdollisesti hyvin erilaiset kokemukset ja lähtötilanteet liittyen vaihtoehtoisen ajoneuvoteknologian käyttöönottoon. Tehokkaasti kohdistettu viestintä edistää tiedon ja käyttökokemusten leviämistä ja eri kokoluokan toimijoiden tietotason yhdenmukaistumista. 

Polttoaineiden verotuksen kehittämisessä on tärkeää säilyttää eriytetyt verotasot, jotka kannustavat sekä siirtymään fossiilisista polttoaineista kohti elinkaaripäästöiltään vähäisempiä bio- ja synteettisiä polttoaineita että vaihtamaan sähkökäyttöiseen ajoneuvoon. Mikäli energiaverodirektiivin päivittämisen yhteydessä tulee mahdolliseksi eriyttää verotasoja entisestään, tämä on perusteltu toimenpide päästöjen vähentämisen kannalta. Tutkimuskirjallisuuden mukaan polttoaineverotus on kustannustehokkain ohjauskeino vaikuttaa sekä ajokilometreihin että polttoainetehokkaiden tai vaihtoehtoisilla käyttövoimilla kulkevien autojen kysyntään (kts. esim. Anderson ja Sallee 2016, Tilov ja Weber 2023). 

Sähkön sisällyttäminen jakeluvelvoitteeseen on EU:n uusiutuvan energian direktiivin ohjaama ja sitä kautta perusteltu toimenpide. Lisäisten päästövähennysten takaamiseksi olisi tärkeää vastaavasti nostaa jakeluvelvoitetta.

Anderson, S. ja Sallee, J. 2016. Designing Policies to Make Cars Greener. Annual Review of Resource Economics, 8, 157-80. https://doi.org/10.1146/annurev-resource-100815-095220

Ferreira ym. 2024. Latausinfratukien vaikuttavuuden arviointi: loppuraportti. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja. 2024:14. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-383-364-7

Tilov ja Weber 2023. Heterogeneity in price elasticity of vehicle kilometers traveled: Evidence from micro-level panel data, Energy Economics, Volume 127, Part A. https://doi.org/10.1016/j.eneco.2023.107078

Rautatieliikenne: ohjelmassa esitetty jakeluinfran ja markkinan nykytila sekä arvio tulevasta kehityksestä
-
Rautatieliikenne: ohjelman tavoitteet ja toimenpiteet
-
Lentoliikenne: ohjelmassa esitetty jakeluinfran ja markkinan nykytila sekä arvio tulevasta kehityksestä
-
Lentoliikenne: ohjelman tavoitteet ja toimenpiteet
-
Meri- ja sisävesiliikenne: ohjelmassa esitetty jakeluinfran ja markkinan nykytila sekä arvio tulevasta kehityksestä
-
Meri- ja sisävesiliikenne: ohjelman tavoitteet ja toimenpiteet   
-
Muita huomioita ohjelmasta:
-

________

Hakola-Uusitalo Tuulia
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus

Sahari Anna
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus

Anna Sahari
Lausunnot
Facebook Jaa Facebookissa Twitter Jaa Twitterissä LinkedIn Jaa LinkedInissä | Tulosta Jaa sähköpostitse

Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT

Vaihde 0295 519 400

[email protected]

Saavutettavuusseloste

Asiakirjajulkisuuskuvaus

Tietosuoja

Väärinkäytösten ilmoituskanava

Laskutustiedot

Anna palautetta

  • VATT viestipalvelu X:ssä
  • VATT LinkedInissä
  • VATT Instagramissa
  • VATT YouTubessa

Economicum

Arkadiankatu 7

PL 1279, 00101 Helsinki

Katso sijainti kartalla

Medialle
  • Suomi
  • Svenska
  • English
Hakusivulle
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
      • Uutisarkisto
    • Blogit
      • Blogiarkisto
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
      • Lausuntoarkisto
    • VATT 30 vuotta
    • VATT-päivä 2024
  • Tutkimus
    • Tutkimusteemat
      • Sosiaaliturva, verotus ja tulonjako
      • Energia-, ilmasto- ja ympäristöpolitiikka
        • Energia- ja ilmastopolitiikka
      • Työmarkkinat ja koulutus
      • Julkiset palvelut ja paikallinen julkistalous
      • Yritystoiminnan verotus ja sääntely
        • Kansainvälinen yritysverotus
    • Tutkimusaiheet
      • Kunnat ja hyvinvointialueet
      • Sosiaaliturva
      • Terveyspalvelut
      • Tulonjako ja eriarvoisuus
      • Työmarkkinat
      • Energia, ilmasto ja ympäristö
    • Tutkimushankkeet
    • Verotutkimuksen huippuyksikkö
    • Datahuone
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
      • VATT Tutkimukset
      • VATT Working Papers
      • VATT Muistiot
    • VATT Policy Brief
      • Deaton Review – Eriarvoisuus Suomessa
      • Ansioturvan lyhentämisen vaikutukset vaihtelevat
      • Venäjälle aiemmin vieneiden yritysten vienti sen lähimaihin kasvussa
      • Maahanmuuttajien työllisyys kehittynyt suotuisasti viime vuosina
      • Hyvinvointialueiden julkiset hankinnat tarvitsevat lisää kilpailua
      • Todistusvalinta tehostaa opiskelijavalintaa
      • Valtion innovaatiotuet lisäävät talouskasvua, mutta tuet on kohdennettava oikein
      • Sota Ukrainassa: Vaikutus Venäjänkauppaa käyneisiin suomalaisyrityksiin
      • Yhteisöveron lasku ei lisännyt investointeja – vauhditti pienten yritysten toimintaa
      • Ikäraja vaikuttaa taloudellisia kannustimia enemmän eläkkeelle jäämiseen
      • Venäläisen energian tuonnin päättymisen vaikutukset Suomen teollisuudelle jäävät pieniksi
      • Viestintäkampanja vähensi merkittävästi takuueläkkeen alikäyttöä
      • Yrittäjien sosiaaliturva ja yritystoiminnan aktiivisuus
      • Yritysten hallinnolliset kustannukset selittävät ALV-alarajan aiheuttamat vaikutukset
      • Säästöt ansioturvan lyhentämisestä hupenevat huonompien työsuhteiden takia
      • Joko Suomessa koittaisi satunnaiskokeiden aika?
      • Kohtuuhintaisuuspolitiikka ei ole lääke asumisen kalleuteen
      • Suomen energiaverotus suosii energiaintensiivisiä suuryrityksiä
      • Parempi tapa valita korkeakouluopiskelijat
      • Energia- ja ilmastopolitiikan uudet tuulet
      • Rakenteellisen työttömyyden riski kasvaa
      • Mihin perintöveroa tarvitaan?
      • Terveydenhoitopalvelujen kilpailu voi johtaa kilpavarusteluun
      • Kouluvalintojen vaikutukset Suomessa epäselviä
      • Yksi tulo, monta verottajaa
      • Suomi on jo palvelutalous
      • Muuttamisen verottaminen jumiuttaa asuntomarkkinoita
      • Faktaa nuorisotyöttömyydestä
      • Innovaatioiden tukeminen kannattaa
    • Muut julkaisut
      • Vähemmän politiikkaa asuntomarkkinoille
      • Lisää markkinoita asuntomarkkinoille
      • Helsinkiläisten lapsiperheiden kouluvalinnat asuntomarkkinoilla
      • Kuntien sääntelyn periaatteet
      • Kuntien tehtävien ja velvoitteiden vaikutusten arviointi
      • Innovaatiopolitiikan mahdollisuudet vaikuttaa kasvuun ja työllisyyteen ovat rajalliset
      • Työkyvyttömyyseläkkeiden maksuluokkamallin kannustinvaikutukset
      • Korkeakoulun laadun vaikutus opiskeljoiden työmarkkinamenestykseen
      • Kotouttamissuunnitelmien vaikutukset maahanmuuttajien lasten koulutusvalintoihin
      • Tuloverotuksen vaikutus työn tarjontaan
      • Yritystukien arviointi ja vaikuttavuus
      • Eläkeläisnaisten ja -miesten toimeentuloerot vuosina 1995-2013
      • Tuloliikkuvuus ja köyhyyden pysyvyys
      • Top Incomes and Top Tax Rates
      • Tutkimusrahan uusi kilpailutus maksoi miljoonia
      • European Academies Science Advisory Council (EASAC): Circular economy: a commentary
      • Kansantaloudesta tulee pian "kiertotalous"
      • Bruttokansantuote vihreyden pauloissa
      • Tieliikenteen 40 %:n hiilidioksidipäästöjen vähentäminen vuoteen 2030 (VTT)
      • Vuoden 2011 energiaverouudistuksen arviointia
      • Käyttäytymistaloustiede ja julkisen sektorin rooli
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Tutkijat
      • Berghäll, Elina
      • Bizopoulou, Aspasia
      • Bratu, Cristina
      • Einiö, Elias
      • Giaccobasso, Matias
      • Hakola-Uusitalo, Tuulia
      • Huhtala, Anni
      • Hämäläinen, Kari
      • Izadi, Ramin
      • Kauppinen, Ilpo
      • Koivisto, Aliisa
      • Kosonen, Tuomas
      • Kuitunen, Satu
      • Kyyrä, Tomi
      • Laukkanen, Marita
      • Lombardi, Stefano
      • Lyytikäinen, Teemu
      • Matikka, Tuomas
      • Nivala, Annika
      • Olkkola, Maarit
      • Ollikka, Kimmo
      • Palanne, Kimmo
      • Paukkeri, Tuuli
      • Pesola, Hanna
      • Pirttilä, Jukka
      • Päällysaho, Miika
      • Ravaska, Terhi
      • Ramboer, Sander
      • Remes, Piia
      • Riihelä, Marja
      • Sahari, Anna
      • Sarvimäki, Matti
      • Saxell, Tanja
      • Siikanen, Markku
      • Sirviö, Tom-Henrik
      • Tuomala, Juha
      • Uusitalo, Roope
      • Verho, Jouko
      • Viertola, Marika
      • Virkola, Tuomo
    • Johto
    • Tutkimusohjaajat
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
    • Datahuoneen henkilöstö
      • Alasalmi, Juho
      • Heiskanen, Aino
      • Kock, Nea
      • Kylliäinen, Olavi
      • Laasonen, Henna
      • Luotonen, Niilo
      • Mahous, Nadine
      • Nurminen, Tuomas
      • Putkiranta, Olli
      • Seppä, Meeri
      • Toikka, Max
      • Valkonen, Antti
  • VATT
    • Johtoryhmä ja neuvottelukunta
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
      • Aineistot ja menetelmät
      • Avoin julkaiseminen
      • Tutkimusyhteistyö ja avoin tiede
      • Sopimuksiin liittyvät avoimuuden periaatteet
      • Avoimuuden tukeminen ja seuraaminen
    • Avoimet työpaikat
    • Strategia

Yhteystiedot