Hyppää sisältöön
Medialle
  • Suomi
  • Svenska
  • English
Hakusivulle
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
      • Uutisarkisto
    • Blogit
      • Blogiarkisto
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
    • VATT 30 vuotta
    • VATT-päivä 2022
  • Tutkimus
    • Tutkimusteemat
      • Sosiaaliturva, verotus ja tulonjako
      • Energia-, ilmasto- ja ympäristöpolitiikka
        • Energia- ja ilmastopolitiikka
      • Työmarkkinat ja koulutus
      • Julkiset palvelut ja paikallinen julkistalous
      • Yritystoiminnan verotus ja sääntely
        • Kansainvälinen yritysverotus
    • Tutkimusaiheet
      • Kunnat ja hyvinvointialueet
      • Sosiaaliturva
      • Terveyspalvelut
      • Tulonjako ja eriarvoisuus
      • Työmarkkinat
      • Energia, ilmasto ja ympäristö
    • Tutkimushankkeet
    • Verotutkimuksen huippuyksikkö
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
      • VATT Tutkimukset
      • VATT Working Papers
      • VATT Muistiot
    • VATT Policy Brief
      • Venäjälle aiemmin vieneiden yritysten vienti sen lähimaihin kasvussa
      • Hyvinvointialueiden julkiset hankinnat tarvitsevat lisää kilpailua
      • Todistusvalinta tehostaa opiskelijavalintaa
      • Valtion innovaatiotuet lisäävät talouskasvua, mutta tuet on kohdennettava oikein
      • Sota Ukrainassa: Vaikutus Venäjänkauppaa käyneisiin suomalaisyrityksiin
      • Yhteisöveron lasku ei lisännyt investointeja – vauhditti pienten yritysten toimintaa
      • Ikäraja vaikuttaa taloudellisia kannustimia enemmän eläkkeelle jäämiseen
      • Venäläisen energian tuonnin päättymisen vaikutukset Suomen teollisuudelle jäävät pieniksi
      • Viestintäkampanja vähensi merkittävästi takuueläkkeen alikäyttöä
      • Yrittäjien sosiaaliturva ja yritystoiminnan aktiivisuus
      • Yritysten hallinnolliset kustannukset selittävät ALV-alarajan aiheuttamat vaikutukset
      • Säästöt ansioturvan lyhentämisestä hupenevat huonompien työsuhteiden takia
      • Joko Suomessa koittaisi satunnaiskokeiden aika?
      • Kohtuuhintaisuuspolitiikka ei ole lääke asumisen kalleuteen
      • Suomen energiaverotus suosii energiaintensiivisiä suuryrityksiä
      • Parempi tapa valita korkeakouluopiskelijat
      • Energia- ja ilmastopolitiikan uudet tuulet
      • Rakenteellisen työttömyyden riski kasvaa
      • Mihin perintöveroa tarvitaan?
      • Terveydenhoitopalvelujen kilpailu voi johtaa kilpavarusteluun
      • Kouluvalintojen vaikutukset Suomessa epäselviä
      • Yksi tulo, monta verottajaa
      • Suomi on jo palvelutalous
      • Muuttamisen verottaminen jumiuttaa asuntomarkkinoita
      • Faktaa nuorisotyöttömyydestä
      • Innovaatioiden tukeminen kannattaa
    • Muut julkaisut
      • Vähemmän politiikkaa asuntomarkkinoille
      • Lisää markkinoita asuntomarkkinoille
      • Helsinkiläisten lapsiperheiden kouluvalinnat asuntomarkkinoilla
      • Kuntien sääntelyn periaatteet
      • Kuntien tehtävien ja velvoitteiden vaikutusten arviointi
      • Innovaatiopolitiikan mahdollisuudet vaikuttaa kasvuun ja työllisyyteen ovat rajalliset
      • Työkyvyttömyyseläkkeiden maksuluokkamallin kannustinvaikutukset
      • Korkeakoulun laadun vaikutus opiskeljoiden työmarkkinamenestykseen
      • Kotouttamissuunnitelmien vaikutukset maahanmuuttajien lasten koulutusvalintoihin
      • Tuloverotuksen vaikutus työn tarjontaan
      • Yritystukien arviointi ja vaikuttavuus
      • Eläkeläisnaisten ja -miesten toimeentuloerot vuosina 1995-2013
      • Tuloliikkuvuus ja köyhyyden pysyvyys
      • Top Incomes and Top Tax Rates
      • Tutkimusrahan uusi kilpailutus maksoi miljoonia
      • European Academies Science Advisory Council (EASAC): Circular economy: a commentary
      • Kansantaloudesta tulee pian "kiertotalous"
      • Bruttokansantuote vihreyden pauloissa
      • Tieliikenteen 40 %:n hiilidioksidipäästöjen vähentäminen vuoteen 2030 (VTT)
      • Vuoden 2011 energiaverouudistuksen arviointia
      • Käyttäytymistaloustiede ja julkisen sektorin rooli
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Tutkijat
      • Berghäll, Elina
      • Bizopoulou, Aspasia
      • Bratu, Cristina
      • Collan, Mikael
      • Einiö, Elias
      • Harju, Jarkko
      • Harjunen, Oskari
      • Huhtala, Anni
      • Huttunen, Kristiina
      • Hämäläinen, Kari
      • Izadi, Ramin
      • Juuti, Toni
      • Kari, Seppo
      • Kauppinen, Ilpo
      • Koivisto, Aliisa
      • Kortelainen, Mika
      • Kosonen, Tuomas
      • Kotakorpi, Kaisa
      • Kuitunen, Satu
      • Kuusinen, Heidi
      • Kuuskoski, Kasperi
      • Kyyrä, Tomi
      • Laukkanen, Marita
      • Lombardi, Stefano
      • Lyytikäinen, Teemu
      • Matikka, Tuomas
      • Nivala, Annika
      • Ollikka, Kimmo
      • Palanne, Kimmo
      • Paukkeri, Tuuli
      • Pesola, Hanna
      • Pirttilä, Jukka
      • Ravaska, Terhi
      • Ramboer, Sander
      • Remes, Piia
      • Riihelä, Marja
      • Sahari, Anna
      • Sarvimäki, Matti
      • Saxell, Tanja
      • Siikanen, Markku
      • Simola, Antti
      • Toikka, Max
      • Tukiainen, Janne
      • Tuomala, Juha
      • Turkia, Lauri
      • Uusitalo, Roope
      • Verho, Jouko
      • Viertola, Marika
      • Virkola, Tuomo
      • Worku, Lukas
    • Johto
      • Collan, Mikael
    • Tutkimusohjaajat
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
  • VATT
    • Johtoryhmä ja neuvottelukunta
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
      • Aineistot ja menetelmät
      • Avoin julkaiseminen
      • Tutkimusyhteistyö ja avoin tiede
      • Sopimuksiin liittyvät avoimuuden periaatteet
      • Avoimuuden tukeminen ja seuraaminen
    • VATT työpaikkana
    • Strategia

Yhteystiedot

Medialle
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Hakusivulle »
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
    • Blogit
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
    • VATT 30 vuotta
    • VATT-päivä 2022
  • Tutkimus
    • Tutkimusteemat
    • Tutkimusaiheet
    • Tutkimushankkeet
    • Verotutkimuksen huippuyksikkö
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
    • VATT Policy Brief
    • Muut julkaisut
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Tutkijat
    • Johto
    • Tutkimusohjaajat
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
  • VATT
    • Johtoryhmä ja neuvottelukunta
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
    • VATT työpaikkana
    • Strategia

Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi valtion virkamieslain muuttamisesta (Valtiovarainministeriölle)

12.5.2021

Lausunto valtiovarainministeriölle

Lausunnon diaarinumero: VATT/126/07.01/2021

Valtiovarainministeriö on pyytänyt 9.4.2021 lausuntoa luonnoksesta, joka koskee hallituksen esitystä valtion virkamieslain muuttamiseksi. Hallituksen esityksessä virkamieslain muuttamiseksi ehdotetaan:

  1. muutoksia virkamieslain 6 b §:n määräaikaisten virkasuhteiden vakinaistamisen edellytyksiin, virkamiesten muutosturvan vahvistamiseen irtisanomistilanteessa sekä näitä koskeviin rajoituksiin;
  2. muutoksia virkamieslain 8 a §:n sidonnaisuusilmoitusten sisältöön ja sen soveltamisen piirin laajentamiseen;
  3. muutoksia virkamieslain 44 a §:n valtion ylimmän virkamiesjohdon karenssisopimuksen rajoitusajan pidentämismahdollisuudesta 12 kuukauteen; sekä
  4. teknisiä muutoksia virkamieslain 36 §:n 3 momenttiin, 62 §:n 1 momenttiin ja 69 a §:n 1 momenttiin.

Valtion taloudellinen tutkimuskeskus pitää tehtyjä esityksiä kokonaisuutena erittäin hyvinä ja kannatettavina esityksessä ilmaistuihin tavoitteisiin nähden. Valtion taloudellinen tutkimuskeskus haluaa lausunnossaan kiinnittää huomiota erityisesti virkamieslain 6 b §:n 1 momentin muutoksiin ja sen pohjalta tehtäviin valtiovarainministeriön ohjeiden ja suositusten tarkennettavaan muotoiluun. Laajempana kysymyksenä tässä yhteydessä olisi hyvä arvioida myös kokonaisuutena erivaiheissa virkamieslakiin tehtyjen muutosten kumulatiivista vaikutusta nykyiseen muotoiluun työsopimussuhteen ja virkasuhteen välillä.

Valtion taloudellinen tutkimuskeskus pitää hyvänä, että määräaikaisen virkasuhteen vakinaistamiseen liittyviä käytäntöjä tarkennetaan virkamieslain 6 b §:n yksityiskohtaisissa perusteluissa. Yksityiskohtaisissa perusteluissa jää ehkä hieman liian vähälle huomiolle tehtävän pysyväisluonteisuuden korostaminen, joka tosiasiallisesti ratkaisee sen, onko viraston ylipäänsä tarpeen harkita uuden viran perustamista, joka voidaan muiden ehtojen täyttyessä täyttää ensimmäistä kertaa haettavaksi julistamatta. Nyt muutosesityksen perustelujen päähuomio on määräaikaisen virkasuhteen haettavaksi julistamisessa ja määräajan pituudessa. Tämä voi johtaa siihen, että viran perustamista koskeva harkinta jää vakinaistamistilanteessa virastossa liian vähälle huomiolle, tai sitä käsitellään pääosin vain säädösteknisten edellytysten toteutumisen kautta.

Virkamieslain 6 b §:n 1 momentin muotoilun osalta virasto esittää harkittavaksi, että jo lakitekstistä kävisi ilmi määräaikaisen virkasuhteen vakinaistamisen edellytyksenä oleva julkinen hakumenettely eikä sitä jätettäisi yksityiskohtaisten perustelujen tai valtiovarainministeriön ohjeen ja suosituksen varaan. Se olisi looginen myös sen suhteen, että myös viran hakemisesta säädetään lain tasolla.

6 b §
Työsopimussuhteisen tehtävän tai yli kaksi vuotta kestäneen määräaikaisen virkasuhteen tilalle perustettu virka voidaan ensi kertaa täytettäessä täyttää virkaa haettavaksi julistamatta, jos virkaan nimitetään kyseistä tehtävää hoitava työntekijä tai kyseisessä määräaikaisessa virkasuhteessa työskentelevä virkamies, joka on nimitetty virkasuhteeseen julkisen hakumenettelyn kautta.

Virkamieslain 6 b §:ään pidennetty kahden vuoden määräaika on perusteltua viran tehtävien pysyväisluonteisuuden näkökulmasta. Käytännössä määräaikaa koskeva muutos tulisi todennäköisesti tarkoittamaan valtiovarainministeriön virantäytössä noudatettavan ohjeen uutta muotoilua nykyisin kohdassa 5.2.2 muutosta vastaavasti esimerkiksi näin:

"Jos virkasuhteeseen nimitetään yli kahden vuoden määräajaksi, ohjeena on, että hakumenettelyssä noudatetaan samoja periaatteita kuin virkaan nimitettäessä".

Tällainen muutos helpottaa ja keventää nykyistä hallinnollista prosessia vähän tutkimuslaitosympäristössä, mutta ei riittävästi. Voidaankin perustellusti kysyä, missä määrin julkinen haku määräaikaiseen virkasuhteeseen on perusteltua kahden vuoden määräajan jälkeen esimerkiksi tiettyä tieteellistä erityisasiantuntemusta vaativaan tutkimusprojektiin, kun määräaikaisen nimityksen perusteet (työn luonne) tulee täyttyä virkamieslain 9 §:n 1. mom. ja 3 mom. mukaisesti jo nimityshetkellä ja nimittäminen tulee tehdä koko tiedossa olevan perusteen ajalle.

Tyypillisimmin henkilö palkataan tutkimuslaitoksessa määräaikaiseen virkasuhteeseen perusteena työn luonne, jonka taustalla on ajallisesti nimetty tutkimusprojekti. Määräaikainen virkasuhde mahdollistaa pätevän henkilön palkkaamiseen koko tiedossa olevan tutkimusprojektin ajalle sen tavoitteiden saavuttamiseksi, eikä nimityksellä tai sen pituudella ole mitään tekemistä esimerkiksi edellä kuvatun virkasuhteen vakinaistamismenettelyn kanssa. Usein jo tutkimusprojektin rahoituksen haku- ja valmisteluvaiheessa joudutaan miettimään, kenellä on tieteellistä kompetenssia vastata projektin tavoitteiden toteuttamisesta, ja olisiko hän mahdollisesti käytettävissä myönteisen rahoituspäätöksen jälkeen. Henkilöä voidaan hakea myös julkisen haun kautta, mutta sitä rajoittaa mahdollisesti rahoituksen myöntäjän edellyttämä toteutusaikataulu. Valtion taloudellinen tutkimuskeskus ei usko julkisen haun pakottavuuden kahden vuoden jälkeen tuovan näissä tilanteissa mitään lisäarvoa siihen, että tehtävä tulisi kahden vuoden jälkeen julkisesti haettavaksi.

Virkamieslain 6 b §:n esityksen perusteluissa todetaan, että "Silloin kun määräaikaisen nimityksen lakisääteiset perustelut täyttyvät, nimitys määräajaksi tulisi voida tehdä ilman julkista hakumenettelyä nykyistä vuotta pidemmälle ajalle". Lisäksi todetaan, että valtionhallinnon rekrytointia koskevan lainsäädännön tulee perustua edelleen vakiintuneeseen avoimen haun pääsääntöön. Valtion taloudellinen tutkimuskeskus ehdottaa harkittavaksi, että valtionhallinnossa olisi mahdollisuus poiketa ehdotetusta yli kahden vuoden määräaikaisen virkasuhteen haettavaksi julistamisesta silloin, kun määräaikaisen nimityksen perusteena on työn luonne, joka edellyttää esimerkiksi tietyn tieteenalan erityisosaamista ajallisesti rajatun tutkimushakkeen toteuttamiseksi, nimitys tehdään virkamieslain mukaisesti koko määräaikaisuuden perusteena olevaksi ajaksi, ja noudatetaan muutenkin virkamieslaissa säädettyjä määräaikaisen virkasuhteen nimittämisen edellytyksiä. Poikkeamismahdollisuus ei luonnollisesti estäisi julkista hakumenettelyä määräaikaiseen virkasuhteeseen kahta vuotta lyhyemmällekin ajalle, jos se viraston tarpeiden ja parhaiden pätevien osaajien rekrytoimiseksi on tarpeen. Tällainen poikkeamismahdollisuus vahvistaisi tutkimuslaitoksen joustavia ja tasavertaisia yhteistyömahdollisuuksia yliopistojen kanssa, jotka soveltavat työsopimuslakia.

Lopuksi Valtion taloudellinen tutkimuslaitos haluaa kiinnittää huomiota virkamieslain aikaisempien vuosien muutoksiin, jotta heijastuvat edelleen ehdotetusta virkamieslain 6 b §:n muotoilusta. Sen perusteellinen arviointi tässä yhteydessä yksityiskohtaisissa perusteluissa voisi olla tarpeen, jotta ymmärrettäisiin, miksi työsopimussuhteista tehtävää käsitellään vakinaistamisen yhteydessä selkeästi eri tavalla kuin virkasuhdetta. Tilanne palvelussuhteiden välillä ei ole aina ollut nykytilannetta vastaava, sillä Valtioneuvoston asetuksessa virkamiesasetuksen 10 §:n muuttamisesta (413/2007) virkasuhdetta ja työsopimussuhdetta käsiteltiin vielä yhdenvertaisesti, kun kyse oli tehtävän vakinaistamisesta:

10 § (413/2007)
Määräaikaisen virkasuhteen tai työsopimussuhteisen tehtävän tilalle perustettu virka voidaan ensi kertaa täytettäessä täyttää virkaa haettavaksi julistamatta, jos virkaan nimitetään kyseistä tehtävää hoitava työntekijä tai kyseisessä määräaikaisessa virkasuhteessa työskentelevä virkamies.

Mikael Collan
Ylijohtaja

Markku Kivioja
Talous- ja hallintojohtaja

Lausunnot
Facebook Jaa Facebookissa Twitter Jaa Twitterissä LinkedIn Jaa LinkedInissä | Tulosta Jaa sähköpostitse

Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT

Vaihde 0295 519 400

[email protected]

Saavutettavuusseloste

Asiakirjajulkisuuskuvaus

Tietosuoja

Laskutustiedot

Anna palautetta

  • VATT Twitterissä
  • VATT Slidesharessa
  • VATT LinkedInissä
  • VATT Instagramissa

Economicum

Arkadiankatu 7

PL 1279, 00101 Helsinki

Katso sijainti kartalla