Hyppää sisältöön
Medialle
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Hakusivulle »
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
    • Blogit
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
    • VATT 30 vuotta
    • VATT-päivä 2024
  • Tutkimus
    • Tutkimusteemat
    • Tutkimusaiheet
    • Tutkimushankkeet
    • Verotutkimuksen huippuyksikkö
    • Datahuone
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
    • VATT Policy Brief
    • Muut julkaisut
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Tutkijat
    • Johto
    • Tutkimusohjaajat
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
    • Datahuoneen henkilöstö
  • VATT
    • Johtoryhmä
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
    • Avoimet työpaikat
    • Strategia

Lausunto hallituksen esityksestä eduskunnalle laeiksi opintotukilain ja yleisestä asumistuesta annetun lain muuttamisesta (Opetus- ja kulttuuriministeriö)

12.9.2024 Teemu Lyytikäinen

Lausunto opetus- ja kulttuuriministeriölle

Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/22967/2024
Lausunnon diaarinumero: VATT/313/07.01/2024

Esityksessä muut kuin lasta huoltavat opiskelijat siirrettäisiin yleisestä asumistuesta 1.8.2025 käyttöön otettavan opintotuen asumislisän piiriin. Asumislisä korvaisi 80 prosenttia asumismenoista kuntaryhmästä riippuvaan enimmäisasumismenoon asti. Esityksellä tavoitellaan säästöjä valtion menoissa julkisen talouden sopeuttamiseksi. Uudistuksen säästötavoite on vuoteen 2028 mennessä 57 milj. euroa vuodessa.

VATT:n lausunnossa tehdään tutkimustietoon perustuvia arvioita esityksen vaikutuksista opiskelijoiden asumiseen ja asuntomarkkinoihin. Syyskuussa 2024 julkaistussa VATT:n tutkimuksessa (Kylliäinen, Lyytikäinen, Toikka ja Tuomala, 2024) tarkasteltiin vuoden 2017 asumistukiuudistuksen vaikutuksia korkeakouluopiskelijoiden asumisvalintoihin. Vuoden 2017 uudistuksessa opiskelijat siirrettiin asumistuen piriin, joten tutkimuksen tulosten perusteella voidaan arvioida nyt esitetyn vastakkaisen uudistuksen vaikutuksia tietyin varauksin. Vuoden 2017 uudistuksessa opintorahan tasoa alennettiin ja opintolainan valtiontakauksen enimmäismäärää nostettiin samanaikaisesti asumistuen uudistuksen kanssa. Opintorahan ja lainatakauksen muutokset ovat voineet vaikuttaa opiskelijoiden asumisvalintoihin asumistuen uudistuksen ohella. 

Vuoden 2017 uudistuksen vaikutukset asumiseen

Vuoden 2017 uudistus kasvatti asumiskuluihin kohdennettua tukea, ja loi yleisessä asumistuessa huomioitavaa enimmäisvuokraa edullisemmin asuville opiskelijoille kannusteen parantaa asumistasoaan. Yksinasumisesta tuli opiskelijoille aiempaan verrattuna taloudellisesti kannattavampi vaihtoehto myös yleisen asumistuen ruokakuntakohtaisuuden takia. Uudistuksen jälkeen puolison kanssa asuvan opiskelijan asumisen tuki usein vähentyi puolison tulojen takia.

Kylliäisen ym. (2024) tutkimuksen tulosten perusteella yleisen asumistuen piiriin siirtyminen lisäsi opiskelijoiden yksinasumista merkittävästi. Ennen uudistusta noin 40 prosenttia itsenäisesti asuvista päätoimisista korkeakouluopiskelijoista asui yksin, mutta vuoteen 2022 mennessä osuus oli noussut yli 60 prosenttiin. Myös vertailuryhmän nuorten aikuisten yksinasuminen kasvoi samana ajanjaksona, mutta opiskelijoilla muutos oli yli 10 prosenttiyksikköä suurempi. Uudistuksen jälkeen vanhempiensa luota pois muuttaneet opiskelijat asettuivat yhä useammin asumaan yksin kimppa-asunnon sijaan. Myös opiskelijoiden muuttaminen yhteisasumisesta yksinasuvaksi lisääntyi, toisin kuin vertailuryhmässä. Samalla jo yksinasuvien opiskelijoiden muuttaminen jonkun kanssa yhteen harvinaistui, eli yksinasumisesta tuli aiempaa pysyvämpää.

Tutkimuksessa ei löydetä näyttöä siitä, että opiskelijoiden asumistaso olisi merkittävästi parantunut muilla tavoin kuin yksinasumisen lisääntymisen kautta. Uudistuksen jälkeinen yksinasumisen yleistyminen kasvatti opiskelijoiden asumisväljyyttä hieman. Yksinasuvien opiskelijoiden keskimääräinen asumisväljyys ei kuitenkaan kasvanut uudistuksen jälkeen.  Tutkimuksen perusteella ei ole näyttöä siitä, että opiskelijat olisivat alkaneet hakeutua aiempaa useammin kalliille asuinalueille.

Asumisvalintoihin vaikuttaa myös asuntotarjonta ja vapaarahoitteisten asuntojen vuokrat määräytyvät kysynnän ja tarjonnan yhteisvaikutuksesta. Tutkimuksessa havaitaan yksiöiden määrän kasvaneen uudistuksen jälkeen muita asuntoja nopeammin. Kasvu alkoi jo ennen uudistusta, mutta myös uudistuksen aiheuttama yksinasumisen suosion kasvu on saattanut vaikuttaa rakentamiseen ja uudisasuntojen koon jakaumaan. Tarjonnan joustava reagointi kysynnässä tapahtuviin muutoksiin lieventäisi mahdollisia vaikutuksia vuokriin. Kylliäisen ym. (2024) tutkimuksessa ei tarkasteltu uudistuksen vaikutusta vuokriin empiirisesti, joten suoraa näyttöä mahdollisista vuokravaikutuksista ei ole. Eerolan, Lyytikäisen, Saarimaan ja Vanhapellon (2022) tutkimuksessa tarkastellaan vuoden 2015 yleisen asumistuen uudistuksesta aiheutuneiden tukimuutosten vaikutuksia vuokriin, eikä havaittu vuokrien nousua asunnoissa, joissa tuki nousi. Tässä tutkimuksessa opiskelijat rajattiin pois tarkastelusta, mutta seurattaessa erikokoisten asuntojen vuokrakehitystä yli ajan, ei havaita pienten asuntojen vuokrien nousevan vuoden 2017 jälkeen, mikä viittaa vuoden 2017 uudistuksen vaikuttaneen vuokriin vain vähän.  

Arvioita esityksen vaikutuksista asuntomarkkinoilla

Yllä kuvattujen tutkimustulosten avulla on mahdollista ennakoida elokuussa 2025 toteutettavan opiskelijoiden asumistuen muutoksen vaikutuksia asuntomarkkinoilla. Tulosten perusteella voidaan arvioida, että opiskelijoiden siirtäminen yleisen asumistuen piiristä takaisin henkilökohtaiseen asumislisään johtaa kimppa-asumisen ja puolison kanssa asumisen yleistymiseen. Vastaavasti opiskelijoiden yksinasuminen vähenisi. Muunlainen asumistason heikkeneminen ei vaikuta tulosten valossa todennäköiseltä. Yhteisasumisen yleistymisen mittaluokkaa ei ole mahdollista arvioida tarkkaan, mutta suurusluokaltaan vuoden 2017 uudistuksen jälkeistä yksinasumisen yleistymistä vastaava vastakkainen vaikutus tarkoittaisi, että yksinasuminen säilyisi edelleen opiskelijoiden yleisimpänä asumismuotona. 

Opiskelijoiden asuntokysynnän painottuminen yhteisasumiseen johtaisi yksinasumiseen soveltuvien pienten asuntojen kysynnän alenemiseen ja yhteisasumiseen soveltuvien asuntojen kysynnän kasvuun. Nämä kysynnän muutokset voivat vaikuttaa erilaisten asuntojen vuokriin vapaarahoitteisessa asuntokannassa. Vuokravaikutukset riippuvat kuitenkin myös asuntojen tarjonnan kehityksestä. Mikäli asuntotuotanto reagoi muuttuneeseen kysyntätilanteeseen siten, että pienten asuntojen rakentaminen vähenee ja yhteisasumiseen soveltuvien suurempien asuntojen rakentaminen kasvaa, jäävät vuokrien muutokset pieniksi ainakin pidemmällä aikavälillä. Vuoden 2017 uudistuksen aikoihin tapahtuneet muutokset asuntorakentamisessa viittaavat siihen, että asuntotuotanto saattaa reagoida varsin joustavasti asumistukien muutoksiin.

Muutokset opiskelijoiden asumisvalinnoissa voivat vähentää asumislisämenoja ja johtaa ennakoitua suurempiin julkisen talouden säästöihin, mikäli useat opiskelijat siirtyvät uudistuksen vaikutuksesta asumislisän enimmäisasumismenoa edullisempaan asuntoon. Tämä epäsuora vaikutus jäänee pieneksi, sillä asumislisän vuokranormit ovat varsin matalia, jolloin sitä merkittävästi edullisempi asuminen on harvoin mahdollista edes yhteisasunnoissa. Lisäksi valtaosa opiskelijoista jatkaisi todennäköisesti yksinasujina, jolloin vuokra ylittää normin lähes aina. 

Lähteet:

Kylliäinen, O., Lyytikäinen, T., Toikka, M., & Tuomala, J. (2024). Vuoden 2017 asumistukiuudistuksen vaikutukset opiskelijoiden asumiseen ja opintoihin. VATT tutkimukset 194.

Eerola, E., Lyytikäinen, T., Saarimaa, T., & Vanhapelto, T. (2022). The incidence of housing allowances: Quasi-experimental evidence. VATT Working Papers 149.

________

Hakola-Uusitalo Tuulia
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus

Lyytikäinen Teemu
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus

Teemu Lyytikäinen
Lausunnot
Facebook Jaa Facebookissa Twitter Jaa Twitterissä LinkedIn Jaa LinkedInissä | Tulosta Jaa sähköpostitse

Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT

Vaihde 0295 519 400

[email protected]

Saavutettavuusseloste

Asiakirjajulkisuuskuvaus

Tietosuoja

Väärinkäytösten ilmoituskanava

Laskutustiedot

Anna palautetta

  • VATT viestipalvelu X:ssä
  • VATT LinkedInissä
  • VATT Instagramissa
  • VATT YouTubessa

Economicum

Arkadiankatu 7

PL 1279, 00101 Helsinki

Katso sijainti kartalla

Medialle
  • Suomi
  • Svenska
  • English
Hakusivulle
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
      • Uutisarkisto
    • Blogit
      • Blogiarkisto
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
      • Lausuntoarkisto
    • VATT 30 vuotta
    • VATT-päivä 2024
  • Tutkimus
    • Tutkimusteemat
      • Sosiaaliturva, verotus ja tulonjako
      • Energia-, ilmasto- ja ympäristöpolitiikka
        • Energia- ja ilmastopolitiikka
      • Työmarkkinat ja koulutus
      • Julkiset palvelut ja paikallinen julkistalous
      • Yritystoiminnan verotus ja sääntely
        • Kansainvälinen yritysverotus
    • Tutkimusaiheet
      • Kunnat ja hyvinvointialueet
      • Sosiaaliturva
      • Terveyspalvelut
      • Tulonjako ja eriarvoisuus
      • Työmarkkinat
      • Energia, ilmasto ja ympäristö
      • Muuttoliike
    • Tutkimushankkeet
    • Verotutkimuksen huippuyksikkö
    • Datahuone
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
      • VATT Tutkimukset
      • VATT Working Papers
      • VATT Muistiot
    • VATT Policy Brief
      • Tuhkarokkorokotuksella on yllättäviä pitkäaikaishyötyjä yhteiskunnalle
      • Deaton Review – Eriarvoisuus Suomessa
      • Ansioturvan lyhentämisen vaikutukset vaihtelevat
      • Venäjälle aiemmin vieneiden yritysten vienti sen lähimaihin kasvussa
      • Maahanmuuttajien työllisyys kehittynyt suotuisasti viime vuosina
      • Hyvinvointialueiden julkiset hankinnat tarvitsevat lisää kilpailua
      • Todistusvalinta tehostaa opiskelijavalintaa
      • Valtion innovaatiotuet lisäävät talouskasvua, mutta tuet on kohdennettava oikein
      • Sota Ukrainassa: Vaikutus Venäjänkauppaa käyneisiin suomalaisyrityksiin
      • Yhteisöveron lasku ei lisännyt investointeja – vauhditti pienten yritysten toimintaa
      • Ikäraja vaikuttaa taloudellisia kannustimia enemmän eläkkeelle jäämiseen
      • Venäläisen energian tuonnin päättymisen vaikutukset Suomen teollisuudelle jäävät pieniksi
      • Viestintäkampanja vähensi merkittävästi takuueläkkeen alikäyttöä
      • Yrittäjien sosiaaliturva ja yritystoiminnan aktiivisuus
      • Yritysten hallinnolliset kustannukset selittävät ALV-alarajan aiheuttamat vaikutukset
      • Säästöt ansioturvan lyhentämisestä hupenevat huonompien työsuhteiden takia
      • Joko Suomessa koittaisi satunnaiskokeiden aika?
      • Kohtuuhintaisuuspolitiikka ei ole lääke asumisen kalleuteen
      • Suomen energiaverotus suosii energiaintensiivisiä suuryrityksiä
      • Parempi tapa valita korkeakouluopiskelijat
      • Energia- ja ilmastopolitiikan uudet tuulet
      • Rakenteellisen työttömyyden riski kasvaa
      • Mihin perintöveroa tarvitaan?
      • Terveydenhoitopalvelujen kilpailu voi johtaa kilpavarusteluun
      • Kouluvalintojen vaikutukset Suomessa epäselviä
      • Yksi tulo, monta verottajaa
      • Suomi on jo palvelutalous
      • Muuttamisen verottaminen jumiuttaa asuntomarkkinoita
      • Faktaa nuorisotyöttömyydestä
      • Innovaatioiden tukeminen kannattaa
    • Muut julkaisut
      • Vähemmän politiikkaa asuntomarkkinoille
      • Lisää markkinoita asuntomarkkinoille
      • Helsinkiläisten lapsiperheiden kouluvalinnat asuntomarkkinoilla
      • Kuntien sääntelyn periaatteet
      • Kuntien tehtävien ja velvoitteiden vaikutusten arviointi
      • Innovaatiopolitiikan mahdollisuudet vaikuttaa kasvuun ja työllisyyteen ovat rajalliset
      • Työkyvyttömyyseläkkeiden maksuluokkamallin kannustinvaikutukset
      • Korkeakoulun laadun vaikutus opiskeljoiden työmarkkinamenestykseen
      • Kotouttamissuunnitelmien vaikutukset maahanmuuttajien lasten koulutusvalintoihin
      • Tuloverotuksen vaikutus työn tarjontaan
      • Yritystukien arviointi ja vaikuttavuus
      • Eläkeläisnaisten ja -miesten toimeentuloerot vuosina 1995-2013
      • Tuloliikkuvuus ja köyhyyden pysyvyys
      • Top Incomes and Top Tax Rates
      • Tutkimusrahan uusi kilpailutus maksoi miljoonia
      • European Academies Science Advisory Council (EASAC): Circular economy: a commentary
      • Kansantaloudesta tulee pian "kiertotalous"
      • Bruttokansantuote vihreyden pauloissa
      • Tieliikenteen 40 %:n hiilidioksidipäästöjen vähentäminen vuoteen 2030 (VTT)
      • Vuoden 2011 energiaverouudistuksen arviointia
      • Käyttäytymistaloustiede ja julkisen sektorin rooli
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Tutkijat
      • Berghäll, Elina
      • Bizopoulou, Aspasia
      • Bratu, Cristina
      • Einiö, Elias
      • Giaccobasso, Matias
      • Hakola-Uusitalo, Tuulia
      • Huhtala, Anni
      • Hämäläinen, Kari
      • Izadi, Ramin
      • Kauppinen, Ilpo
      • Koivisto, Aliisa
      • Kosonen, Tuomas
      • Kuitunen, Satu
      • Kyyrä, Tomi
      • Laukkanen, Marita
      • Lombardi, Stefano
      • Lyytikäinen, Teemu
      • Matikka, Tuomas
      • Nivala, Annika
      • Olkkola, Maarit
      • Ollikka, Kimmo
      • Palanne, Kimmo
      • Paukkeri, Tuuli
      • Pesola, Hanna
      • Pirttilä, Jukka
      • Päällysaho, Miika
      • Ravaska, Terhi
      • Ramboer, Sander
      • Remes, Piia
      • Riihelä, Marja
      • Sahari, Anna
      • Sarvimäki, Matti
      • Saxell, Tanja
      • Siikanen, Markku
      • Sirviö, Tom-Henrik
      • Tuomala, Juha
      • Uusitalo, Roope
      • Verho, Jouko
      • Viertola, Marika
      • Virkola, Tuomo
    • Johto
    • Tutkimusohjaajat
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
    • Datahuoneen henkilöstö
      • Alasalmi, Juho
      • Heiskanen, Aino
      • Kock, Nea
      • Kylliäinen, Olavi
      • Laasonen, Henna
      • Luotonen, Niilo
      • Mahous, Nadine
      • Nurminen, Tuomas
      • Putkiranta, Olli
      • Seppä, Meeri
      • Toikka, Max
      • Valkonen, Antti
  • VATT
    • Johtoryhmä
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
      • Aineistot ja menetelmät
      • Avoin julkaiseminen
      • Tutkimusyhteistyö ja avoin tiede
      • Sopimuksiin liittyvät avoimuuden periaatteet
      • Avoimuuden tukeminen ja seuraaminen
    • Avoimet työpaikat
    • Strategia

Yhteystiedot