Hyppää sisältöön
Medialle
  • Suomi
  • Svenska
  • English
Hakusivulle
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
      • Uutisarkisto
    • Blogit
      • Blogiarkisto
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
    • VATT 30 vuotta
    • VATT-päivä 2022
  • Tutkimus
    • Tutkimusteemat
      • Sosiaaliturva, verotus ja tulonjako
      • Energia-, ilmasto- ja ympäristöpolitiikka
        • Energia- ja ilmastopolitiikka
      • Työmarkkinat ja koulutus
      • Julkiset palvelut ja paikallinen julkistalous
      • Yritystoiminnan verotus ja sääntely
        • Kansainvälinen yritysverotus
    • Tutkimusaiheet
      • Kunnat ja hyvinvointialueet
      • Sosiaaliturva
      • Terveyspalvelut
      • Tulonjako ja eriarvoisuus
      • Työmarkkinat
      • Energia, ilmasto ja ympäristö
    • Tutkimushankkeet
    • Verotutkimuksen huippuyksikkö
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
      • VATT Tutkimukset
      • VATT Working Papers
      • VATT Muistiot
    • VATT Policy Brief
      • Venäjälle aiemmin vieneiden yritysten vienti sen lähimaihin kasvussa
      • Hyvinvointialueiden julkiset hankinnat tarvitsevat lisää kilpailua
      • Todistusvalinta tehostaa opiskelijavalintaa
      • Valtion innovaatiotuet lisäävät talouskasvua, mutta tuet on kohdennettava oikein
      • Sota Ukrainassa: Vaikutus Venäjänkauppaa käyneisiin suomalaisyrityksiin
      • Yhteisöveron lasku ei lisännyt investointeja – vauhditti pienten yritysten toimintaa
      • Ikäraja vaikuttaa taloudellisia kannustimia enemmän eläkkeelle jäämiseen
      • Venäläisen energian tuonnin päättymisen vaikutukset Suomen teollisuudelle jäävät pieniksi
      • Viestintäkampanja vähensi merkittävästi takuueläkkeen alikäyttöä
      • Yrittäjien sosiaaliturva ja yritystoiminnan aktiivisuus
      • Yritysten hallinnolliset kustannukset selittävät ALV-alarajan aiheuttamat vaikutukset
      • Säästöt ansioturvan lyhentämisestä hupenevat huonompien työsuhteiden takia
      • Joko Suomessa koittaisi satunnaiskokeiden aika?
      • Kohtuuhintaisuuspolitiikka ei ole lääke asumisen kalleuteen
      • Suomen energiaverotus suosii energiaintensiivisiä suuryrityksiä
      • Parempi tapa valita korkeakouluopiskelijat
      • Energia- ja ilmastopolitiikan uudet tuulet
      • Rakenteellisen työttömyyden riski kasvaa
      • Mihin perintöveroa tarvitaan?
      • Terveydenhoitopalvelujen kilpailu voi johtaa kilpavarusteluun
      • Kouluvalintojen vaikutukset Suomessa epäselviä
      • Yksi tulo, monta verottajaa
      • Suomi on jo palvelutalous
      • Muuttamisen verottaminen jumiuttaa asuntomarkkinoita
      • Faktaa nuorisotyöttömyydestä
      • Innovaatioiden tukeminen kannattaa
    • Muut julkaisut
      • Vähemmän politiikkaa asuntomarkkinoille
      • Lisää markkinoita asuntomarkkinoille
      • Helsinkiläisten lapsiperheiden kouluvalinnat asuntomarkkinoilla
      • Kuntien sääntelyn periaatteet
      • Kuntien tehtävien ja velvoitteiden vaikutusten arviointi
      • Innovaatiopolitiikan mahdollisuudet vaikuttaa kasvuun ja työllisyyteen ovat rajalliset
      • Työkyvyttömyyseläkkeiden maksuluokkamallin kannustinvaikutukset
      • Korkeakoulun laadun vaikutus opiskeljoiden työmarkkinamenestykseen
      • Kotouttamissuunnitelmien vaikutukset maahanmuuttajien lasten koulutusvalintoihin
      • Tuloverotuksen vaikutus työn tarjontaan
      • Yritystukien arviointi ja vaikuttavuus
      • Eläkeläisnaisten ja -miesten toimeentuloerot vuosina 1995-2013
      • Tuloliikkuvuus ja köyhyyden pysyvyys
      • Top Incomes and Top Tax Rates
      • Tutkimusrahan uusi kilpailutus maksoi miljoonia
      • European Academies Science Advisory Council (EASAC): Circular economy: a commentary
      • Kansantaloudesta tulee pian "kiertotalous"
      • Bruttokansantuote vihreyden pauloissa
      • Tieliikenteen 40 %:n hiilidioksidipäästöjen vähentäminen vuoteen 2030 (VTT)
      • Vuoden 2011 energiaverouudistuksen arviointia
      • Käyttäytymistaloustiede ja julkisen sektorin rooli
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Tutkijat
      • Berghäll, Elina
      • Bizopoulou, Aspasia
      • Bratu, Cristina
      • Collan, Mikael
      • Einiö, Elias
      • Harju, Jarkko
      • Harjunen, Oskari
      • Huhtala, Anni
      • Huttunen, Kristiina
      • Hämäläinen, Kari
      • Izadi, Ramin
      • Juuti, Toni
      • Kari, Seppo
      • Kauppinen, Ilpo
      • Koivisto, Aliisa
      • Kortelainen, Mika
      • Kosonen, Tuomas
      • Kotakorpi, Kaisa
      • Kuitunen, Satu
      • Kuusinen, Heidi
      • Kuuskoski, Kasperi
      • Kyyrä, Tomi
      • Laukkanen, Marita
      • Lombardi, Stefano
      • Lyytikäinen, Teemu
      • Matikka, Tuomas
      • Nivala, Annika
      • Ollikka, Kimmo
      • Palanne, Kimmo
      • Paukkeri, Tuuli
      • Pesola, Hanna
      • Pirttilä, Jukka
      • Ravaska, Terhi
      • Ramboer, Sander
      • Remes, Piia
      • Riihelä, Marja
      • Sahari, Anna
      • Sarvimäki, Matti
      • Saxell, Tanja
      • Siikanen, Markku
      • Simola, Antti
      • Toikka, Max
      • Tukiainen, Janne
      • Tuomala, Juha
      • Turkia, Lauri
      • Uusitalo, Roope
      • Verho, Jouko
      • Viertola, Marika
      • Virkola, Tuomo
      • Worku, Lukas
    • Johto
      • Collan, Mikael
    • Tutkimusohjaajat
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
  • VATT
    • Johtoryhmä ja neuvottelukunta
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
      • Aineistot ja menetelmät
      • Avoin julkaiseminen
      • Tutkimusyhteistyö ja avoin tiede
      • Sopimuksiin liittyvät avoimuuden periaatteet
      • Avoimuuden tukeminen ja seuraaminen
    • VATT työpaikkana
    • Strategia

Yhteystiedot

Medialle
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Hakusivulle »
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
    • Blogit
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
    • VATT 30 vuotta
    • VATT-päivä 2022
  • Tutkimus
    • Tutkimusteemat
    • Tutkimusaiheet
    • Tutkimushankkeet
    • Verotutkimuksen huippuyksikkö
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
    • VATT Policy Brief
    • Muut julkaisut
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Tutkijat
    • Johto
    • Tutkimusohjaajat
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
  • VATT
    • Johtoryhmä ja neuvottelukunta
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
    • VATT työpaikkana
    • Strategia

U 52/2021 vp Valtioneuvoston kirjelmä eduskunnalle ehdotuksesta Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi hiilidioksidipäästönormien asettamisesta uusille henkilöautoille ja uusille kevyille hyötyajoneuvoille koskevan asetuksen (EU) 2019/631 muuttamisesta vastaamaan unionin nostettua ilmastokunnianhimoa (Eduskunnan suuri valiokunta)

22.10.2021

Asiantuntijalausunto eduskunnan suurelle valiokunnalle

Lausunnon diaarinumero: VATT/385/07.01/2021

Yhteenveto

Euroopan komissio ehdottaa osana 55-valmiuspakettia tiukempia hiilidioksidipäästötavoitteita uusille henkilö- ja pakettiautoille. Ehdotuksessa nykyisiä vuoden 2030 CO2-raja-arvoja kiristettäisiin ja vuodelle 2035 asetettaisiin kokonaan uudet raja-arvot. Valtioneuvosto kannattaa lähtökohtaisesti komission ehdottamia uusia vuosien 2030 ja 2035 raja-arvoja ja näkee niiden myös edistävän Suomen kansallista hiilineutraalisuustavoitetta.

Valtioneuvoston myönteinen kanta on perusteltu, mutta päästövähennyksien arvioituun suuruusluokkaan on syytä suhtautua varauksella. Ajoneuvovalmistajien ilmoittamien autojen päästölukemien on osoitettu aikaisemmin olevan systemaattisesti aliarvioituja, ja aliarvion suuruus on kasvanut jatkuvasti vuoden 2007 jälkeen. Lisäksi uusien autojen päästölukemien aleneminen ei välttämättä tuo lyhyemmällä aikavälillä kovin suuria vähennyksiä autoliikenteen kokonaispäästöihin, jos vanhoista ja suuripäästöisistä autoista ei luovuta sitä mukaa, kun uusien autojen määrä kasvaa, kuten Suomessa on tapahtunut 2010-luvulla.

Yksityiskohtaisempi tarkastelu

Uusien henkilö- ja pakettiautojen päästövähennystavoitteista säädetään nykyisin CO2-raja-arvoasetuksessa (EU) 2019/631. Asetuksen mukaan uusien henkilöautojen keskimääräisten päästöjen vähennystavoite vuodesta 2030 alkaen on 37,5 prosenttia vuoden 2021 tavoitteeseen nähden. Pakettiautojen osalta vuoden 2030 vähennystavoite on puolestaan nykyisin 31 prosenttia. Komissio ehdottaa, että uusi vuoden 2030 vähennystavoite henkilöautoille olisi 55 prosenttia ja pakettiautoille 50 prosenttia. Lisäksi ehdotetaan kokonaan uutta henkilö- ja pakettiautoille yhteistä 100 prosentin vähennystavoitetta vuodelle 2035.

VATT lausuu: On tutkimusnäyttöä siitä, että EU:n aikaisemmat CO2-raja-arvot ovat alentaneet uusien henkilöautojen keskimääräisiä päästötasoja vuoden 2007 jälkeen. Vertailtaessa ajoneuvovalmistajien ilmoittamia NEDC-testillä mitattuja CO2-päästölukemia todellisen polttoainekulutuksen perusteella laskettuihin päästötasoihin on kuitenkin havaittu, että valmistajien ilmoittamat lukemat ovat systemaattisesti liian alhaisia ja että ero todellisiin päästötasoihin on kasvanut vuoden 2007 jälkeen. Arvioiden mukaan valmistajien ilmoittamien lukemien perusteella lasketusta EU:n uusien henkilöautojen päästötason laskusta jopa kaksi kolmasosaa on jäänyt tapahtumatta.1 Ehdotettu CO2-raja-arvojen kiristäminen voi siis tuoda joitakin päästövähennyksiä, mutta on huomattava, että mikäli uudella WLTP-testillä mitatuissa päästölukemissa ilmenee NEDC-testin kaltaista virhettä, CO2-raja-arvojen kiristäminen ei luultavasti tuo odotetun suuruisia päästövähennyksiä jatkossakaan.

Huomionarvoista on myös se, että pelkkä uusien autojen kilometrikohtaisten päästölukemien alentaminen ei välttämättä aiheuta kovinkaan suuria vähennyksiä autoliikenteen kokonaispäästöissä ainakaan lyhyemmällä aikavälillä. Esimerkiksi Suomessa vuosien 2013 ja 2019 välillä uusien henkilöautojen keskimääräiset kilometrikohtaiset CO2-päästöt laskivat valmistajien ilmoittamien tietojen perusteella jopa lähes 12 prosenttia, kun taas henkilöautoliikenteen ajamisen kokonaispäästöt laskivat arvioilta vain hieman yli 2 prosenttia samalla aikavälillä.2 Hieman yli puolet lukemien erosta selittyy sillä, että uusien autojen päästöt eivät todellisuudessa laskeneet valmistajien ilmoittamien tietojen mukaisesti. Loppuosa johtuu kuitenkin siitä, että Suomessa vanhoilla, suurempipäästöisillä autoilla ajetaan pitkään ja autokannan uusiutuminen on hidasta.

Uudet henkilöautot muodostavat vuosittain vain noin 4 prosentin osuuden kaikista liikennekäytössä olevista henkilöautoista, ja vuosien 2013 ja 2019 välillä henkilöautojen kokonaismäärä kasvoi selvästi joka vuosi. Uusien henkilöautojen keskimääräinen vuosittainen määrä oli noin 113 000, kun taas vanhoja henkilöautoja romutettiin vuosittain vain noin 64 000. Lisäksi ulkomailta tuotiin Suomeen käytettyjä henkilöautoja keskimäärin noin 29 000 vuodessa. Kun samana aikana autokohtaiset päästölukemat ja ajokilometrit laskivat vain hieman, henkilöautoliikenteen kokonaispäästöissä ei näkynyt suurta muutosta.

Valtioneuvoston myönteinen kanta CO2-raja-arvojen kiristämiseksi on siis perusteltu, mutta päästövähennyksien arvioituun suuruusluokkaan kannattaa suhtautua varauksella. Vuodesta 2035 eteenpäin ehdotettu 100 prosentin päästövähennystavoite on kuitenkin autoliikenteen kokonaispäästövähennysten näkökulmasta mahdollisesti tehokas keino. Mikäli ajoneuvovalmistajat alkavat tuottaa pelkästään nollapäästöisiä autoja, uusien autojen aiheuttama autojen kokonaismäärän kasvu ei itsessään kasvata kokonaispäästöjä.

Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT

Mikael Collan
ylijohtaja

Kimmo Palanne
tutkija

__________

1 Reynaert M. & Sallee, J.M. (2021). "Who Benefits When Firms Game Corrective Policies?" American Economic Journal: Economic Policy 13 (1), 372–412.

Tietge, U., Díaz, S., Mock, P., Bandivadekar, A., Dornoff, J. and Ligterink, N. (2019). "From Laboratory to Road: A 2018 Update on Official and "Real-World" Fuel Consumption and CO2 Values for Passenger Cars in Europe." ICCT.

2 Palanne, K., ja A. Sahari. (2021). "Henkilöautoliikenteen CO2-päästöt ja päästöjen vero-ohjaus". VATT Muistiot 63.

Kimmo Palanne
Lausunnot
Facebook Jaa Facebookissa Twitter Jaa Twitterissä LinkedIn Jaa LinkedInissä | Tulosta Jaa sähköpostitse

Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT

Vaihde 0295 519 400

[email protected]

Saavutettavuusseloste

Asiakirjajulkisuuskuvaus

Tietosuoja

Laskutustiedot

Anna palautetta

  • VATT Twitterissä
  • VATT Slidesharessa
  • VATT LinkedInissä
  • VATT Instagramissa

Economicum

Arkadiankatu 7

PL 1279, 00101 Helsinki

Katso sijainti kartalla