Hyppää sisältöön
Medialle
  • Suomi
  • Svenska
  • English
Hakusivulle
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
      • Uutisarkisto
    • Blogit
      • Blogiarkisto
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
    • VATT 30 vuotta
    • VATT-päivä 2022
  • Tutkimus
    • Tutkimusteemat
      • Sosiaaliturva, verotus ja tulonjako
      • Energia-, ilmasto- ja ympäristöpolitiikka
        • Energia- ja ilmastopolitiikka
      • Työmarkkinat ja koulutus
      • Julkiset palvelut ja paikallinen julkistalous
      • Yritystoiminnan verotus ja sääntely
        • Kansainvälinen yritysverotus
    • Tutkimusaiheet
      • Kunnat ja hyvinvointialueet
      • Sosiaaliturva
      • Terveyspalvelut
      • Tulonjako ja eriarvoisuus
      • Työmarkkinat
      • Energia, ilmasto ja ympäristö
    • Tutkimushankkeet
    • Verotutkimuksen huippuyksikkö
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
      • VATT Tutkimukset
      • VATT Working Papers
      • VATT Muistiot
    • VATT Policy Brief
      • Venäjälle aiemmin vieneiden yritysten vienti sen lähimaihin kasvussa
      • Hyvinvointialueiden julkiset hankinnat tarvitsevat lisää kilpailua
      • Todistusvalinta tehostaa opiskelijavalintaa
      • Valtion innovaatiotuet lisäävät talouskasvua, mutta tuet on kohdennettava oikein
      • Sota Ukrainassa: Vaikutus Venäjänkauppaa käyneisiin suomalaisyrityksiin
      • Yhteisöveron lasku ei lisännyt investointeja – vauhditti pienten yritysten toimintaa
      • Ikäraja vaikuttaa taloudellisia kannustimia enemmän eläkkeelle jäämiseen
      • Venäläisen energian tuonnin päättymisen vaikutukset Suomen teollisuudelle jäävät pieniksi
      • Viestintäkampanja vähensi merkittävästi takuueläkkeen alikäyttöä
      • Yrittäjien sosiaaliturva ja yritystoiminnan aktiivisuus
      • Yritysten hallinnolliset kustannukset selittävät ALV-alarajan aiheuttamat vaikutukset
      • Säästöt ansioturvan lyhentämisestä hupenevat huonompien työsuhteiden takia
      • Joko Suomessa koittaisi satunnaiskokeiden aika?
      • Kohtuuhintaisuuspolitiikka ei ole lääke asumisen kalleuteen
      • Suomen energiaverotus suosii energiaintensiivisiä suuryrityksiä
      • Parempi tapa valita korkeakouluopiskelijat
      • Energia- ja ilmastopolitiikan uudet tuulet
      • Rakenteellisen työttömyyden riski kasvaa
      • Mihin perintöveroa tarvitaan?
      • Terveydenhoitopalvelujen kilpailu voi johtaa kilpavarusteluun
      • Kouluvalintojen vaikutukset Suomessa epäselviä
      • Yksi tulo, monta verottajaa
      • Suomi on jo palvelutalous
      • Muuttamisen verottaminen jumiuttaa asuntomarkkinoita
      • Faktaa nuorisotyöttömyydestä
      • Innovaatioiden tukeminen kannattaa
    • Muut julkaisut
      • Vähemmän politiikkaa asuntomarkkinoille
      • Lisää markkinoita asuntomarkkinoille
      • Helsinkiläisten lapsiperheiden kouluvalinnat asuntomarkkinoilla
      • Kuntien sääntelyn periaatteet
      • Kuntien tehtävien ja velvoitteiden vaikutusten arviointi
      • Innovaatiopolitiikan mahdollisuudet vaikuttaa kasvuun ja työllisyyteen ovat rajalliset
      • Työkyvyttömyyseläkkeiden maksuluokkamallin kannustinvaikutukset
      • Korkeakoulun laadun vaikutus opiskeljoiden työmarkkinamenestykseen
      • Kotouttamissuunnitelmien vaikutukset maahanmuuttajien lasten koulutusvalintoihin
      • Tuloverotuksen vaikutus työn tarjontaan
      • Yritystukien arviointi ja vaikuttavuus
      • Eläkeläisnaisten ja -miesten toimeentuloerot vuosina 1995-2013
      • Tuloliikkuvuus ja köyhyyden pysyvyys
      • Top Incomes and Top Tax Rates
      • Tutkimusrahan uusi kilpailutus maksoi miljoonia
      • European Academies Science Advisory Council (EASAC): Circular economy: a commentary
      • Kansantaloudesta tulee pian "kiertotalous"
      • Bruttokansantuote vihreyden pauloissa
      • Tieliikenteen 40 %:n hiilidioksidipäästöjen vähentäminen vuoteen 2030 (VTT)
      • Vuoden 2011 energiaverouudistuksen arviointia
      • Käyttäytymistaloustiede ja julkisen sektorin rooli
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Tutkijat
      • Berghäll, Elina
      • Bizopoulou, Aspasia
      • Bratu, Cristina
      • Collan, Mikael
      • Einiö, Elias
      • Harju, Jarkko
      • Harjunen, Oskari
      • Huhtala, Anni
      • Huttunen, Kristiina
      • Hämäläinen, Kari
      • Izadi, Ramin
      • Juuti, Toni
      • Kari, Seppo
      • Kauppinen, Ilpo
      • Koivisto, Aliisa
      • Kortelainen, Mika
      • Kosonen, Tuomas
      • Kotakorpi, Kaisa
      • Kuitunen, Satu
      • Kuusinen, Heidi
      • Kuuskoski, Kasperi
      • Kyyrä, Tomi
      • Laukkanen, Marita
      • Lombardi, Stefano
      • Lyytikäinen, Teemu
      • Matikka, Tuomas
      • Nivala, Annika
      • Ollikka, Kimmo
      • Palanne, Kimmo
      • Paukkeri, Tuuli
      • Pesola, Hanna
      • Pirttilä, Jukka
      • Ravaska, Terhi
      • Ramboer, Sander
      • Remes, Piia
      • Riihelä, Marja
      • Sahari, Anna
      • Sarvimäki, Matti
      • Saxell, Tanja
      • Siikanen, Markku
      • Simola, Antti
      • Toikka, Max
      • Tukiainen, Janne
      • Tuomala, Juha
      • Turkia, Lauri
      • Uusitalo, Roope
      • Verho, Jouko
      • Viertola, Marika
      • Virkola, Tuomo
      • Worku, Lukas
    • Johto
      • Collan, Mikael
    • Tutkimusohjaajat
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
  • VATT
    • Johtoryhmä ja neuvottelukunta
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
      • Aineistot ja menetelmät
      • Avoin julkaiseminen
      • Tutkimusyhteistyö ja avoin tiede
      • Sopimuksiin liittyvät avoimuuden periaatteet
      • Avoimuuden tukeminen ja seuraaminen
    • VATT työpaikkana
    • Strategia

Yhteystiedot

Medialle
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Hakusivulle »
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
    • Blogit
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
    • VATT 30 vuotta
    • VATT-päivä 2022
  • Tutkimus
    • Tutkimusteemat
    • Tutkimusaiheet
    • Tutkimushankkeet
    • Verotutkimuksen huippuyksikkö
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
    • VATT Policy Brief
    • Muut julkaisut
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Tutkijat
    • Johto
    • Tutkimusohjaajat
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
  • VATT
    • Johtoryhmä ja neuvottelukunta
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
    • VATT työpaikkana
    • Strategia

KAA 1/2020 vp Lentovero

24.3.2021

Asiantuntijalausunto Eduskunnan valtiovarainvaliokunnan verojaostolle

Lausunnon diaarinumero: VATT/78/07.01/2021

Lausunto lentoveroa koskevasta kansalaisaloitteesta

Kansalaisaloite esittää matkustajakohtaisen lentoveron säätämistä. Ympäristötaloustieteellisen tutkimuksen perusteella tehokkain ohjausvaikutus saavutetaan kuitenkin siten, että päästöjen hinnoittelu kohdennetaan mahdollisimman suoraan päästön aiheuttajaan, joka lentämisen tapauksessa on lentämiseen käytettävä fossiilinen polttoaine. Päästöt voidaan hinnoitella yhtä lailla päästökaupan kuin päästöveron avulla.

EU:n sisäiset lennot kuuluvat jo päästökaupan piiriin. Lentoihin käytettävistä fossiilista polttoaineista joutuu siis maksamaan päästömaksun ainakin osittain. Lentoliikenteen päästökaupan ohjausvaikutusta voi kuitenkin vähentää osittainen ilmaisten päästöoikeuksien myöntäminen. Ohjauskeino sinällään on kuitenkin jo olemassa. Siksi on hyvä pohtia, onko uusi kansallinen ohjauskeino EU-tason sääntelyn lisäksi tarpeen vai olisiko Suomen ennemmin pyrittävä vaikuttamaan EU-sääntelyn kiristämiseen. 

Kun arvioidaan ilmastopolitiikan tehokkuutta kokonaisuudessaan, on tärkeää ottaa huomioon myös toimien kustannustehokkuus. Kun toimet suunnitellaan niin, että päästötavoitteet toteutetaan mahdollisimman pienin yhteiskunnallisin kustannuksin, pystytään paremmin lisäämään hyvinvointia myös muilla kuin ilmastoon liittyvillä osa-alueilla. Kustannustehokkuus ei toteudu niin, että jokaisesta päästölähteestä pyritään leikkaamaan sama prosenttiosuus. Kustannustehokas ilmastopolitiikka kohdentaa toimia sinne, missä samalla panostuksella saadaan eniten aikaiseksi. Siksi lentämisen kasvava osuus hiilibudjetista ei ole tehokkuuden näkökulmasta kestävä perustelu juuri lentämistä koskevan sääntelyn kiristämiseksi. 

Matkustajakohtaisen lentoveron päästövaikutuksen näkökulmasta tärkeä kysymys on, missä määrin vero vähentää matkustamista. Lentoveron vaikutusta päästöihin tai edes lentojen hintoihin on kuitenkin vaikea tutkia luotettavasti. Lennot ovat differentioituja tuotteita ja lentojen hintoihin vaikuttavat hyvin monet muutkin tekijät kuin lennon lentoyhtiölle tuottamat kustannukset. Lentoja voidaan myös lentää monia eri reittejä. Esimerkiksi Ruotsin tapauksessa herää kysymys, onko lentoliikenteen kasvun pysähtymisen taustalla osittain myös lentoliikenteen siirtyminen reiteille, joilla voidaan välttää lentovero.

Ilmastopolitiikan hyväksyttävyyttä toisaalta voi lisätä se, että yhteiskunnan jäsenet kokevat toimien kohdentuvan oikeudenmukaisesti. Kansalaisaloite nostaa esiin sen, että suurituloiset lentävät eniten. Teoriassa vero saattaisi kuitenkin ohjata suurituloisten käyttäytymistä heikommin kuin pienituloisten käyttäytymistä. Suurituloisten osuus lentomatkoista ei myöskään vielä kerro paljon siitä, kuinka lentoveron hyvinvointivaikutukset jakaantuisivat. Eriarvoisuutta voidaan mitata eri tavoin, mutta usein veron määrää suhteutetaan tuloihin. Ei tiedetä, miten lentovero tuloihin suhteutettuna jakaantuisi tuloluokittain. Varsinaisten hyvinvointivaikutusten jakaantumiseen vaikuttaa lisäksi se, miten vero vaikuttaa lentämisen määrään eri ryhmissä. 

Toisaalta matkustajakohtaisen lentoveron vaikuttavuus ei välttämättä perustuisi pelkästään hintavaikutukseen, vaan teoriassa lentovero saattaisi osaltaan tuoda esiin lentämisen päästövaikutukset ja siten ”tuupata” kuluttajia vähentämään lentämistä ja valitsemaan muita kulkutapoja. Veron voisi kuvitella saavan myös mediahuomiota, mikä teoriassa saattaisi vahvistaa tuuppausvaikutusta. Esimerkiksi polttoaineveroista tiedetään, että veromuutokset vaikuttavat kulutuskäyttäytymiseen enemmän kuin samansuuruiset polttoainehintojen muutokset, jotka aiheutuvat muista tekijöistä (esimerkiksi öljyn maailmanmarkkinahintojen muutoksista).

Helsingissä 23. maaliskuuta 2021

Marita Laukkanen
Johtava tutkija

Marita Laukkanen
Lausunnot
Facebook Jaa Facebookissa Twitter Jaa Twitterissä LinkedIn Jaa LinkedInissä | Tulosta Jaa sähköpostitse

Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT

Vaihde 0295 519 400

[email protected]

Saavutettavuusseloste

Asiakirjajulkisuuskuvaus

Tietosuoja

Laskutustiedot

Anna palautetta

  • VATT Twitterissä
  • VATT Slidesharessa
  • VATT LinkedInissä
  • VATT Instagramissa

Economicum

Arkadiankatu 7

PL 1279, 00101 Helsinki

Katso sijainti kartalla