Hyppää sisältöön
Medialle
  • Suomi
  • Svenska
  • English
Hakusivulle
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
      • Uutisarkisto
    • Blogit
      • Blogiarkisto
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
    • VATT 30 vuotta
    • VATT-päivä 2022
  • Tutkimus
    • Tutkimusteemat
      • Sosiaaliturva, verotus ja tulonjako
      • Energia-, ilmasto- ja ympäristöpolitiikka
        • Energia- ja ilmastopolitiikka
      • Työmarkkinat ja koulutus
      • Julkiset palvelut ja paikallinen julkistalous
      • Yritystoiminnan verotus ja sääntely
        • Kansainvälinen yritysverotus
    • Tutkimusaiheet
      • Kunnat ja hyvinvointialueet
      • Sosiaaliturva
      • Terveyspalvelut
      • Tulonjako ja eriarvoisuus
      • Työmarkkinat
      • Energia, ilmasto ja ympäristö
    • Tutkimushankkeet
    • Verotutkimuksen huippuyksikkö
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
      • VATT Tutkimukset
      • VATT Working Papers
      • VATT Muistiot
    • VATT Policy Brief
      • Todistusvalinta tehostaa opiskelijavalintaa
      • Valtion innovaatiotuet lisäävät talouskasvua, mutta tuet on kohdennettava oikein
      • Sota Ukrainassa: Vaikutus Venäjänkauppaa käyneisiin suomalaisyrityksiin
      • Yhteisöveron lasku ei lisännyt investointeja – vauhditti pienten yritysten toimintaa
      • Ikäraja vaikuttaa taloudellisia kannustimia enemmän eläkkeelle jäämiseen
      • Venäläisen energian tuonnin päättymisen vaikutukset Suomen teollisuudelle jäävät pieniksi
      • Viestintäkampanja vähensi merkittävästi takuueläkkeen alikäyttöä
      • Yrittäjien sosiaaliturva ja yritystoiminnan aktiivisuus
      • Yritysten hallinnolliset kustannukset selittävät ALV-alarajan aiheuttamat vaikutukset
      • Säästöt ansioturvan lyhentämisestä hupenevat huonompien työsuhteiden takia
      • Joko Suomessa koittaisi satunnaiskokeiden aika?
      • Kohtuuhintaisuuspolitiikka ei ole lääke asumisen kalleuteen
      • Suomen energiaverotus suosii energiaintensiivisiä suuryrityksiä
      • Parempi tapa valita korkeakouluopiskelijat
      • Energia- ja ilmastopolitiikan uudet tuulet
      • Rakenteellisen työttömyyden riski kasvaa
      • Mihin perintöveroa tarvitaan?
      • Terveydenhoitopalvelujen kilpailu voi johtaa kilpavarusteluun
      • Kouluvalintojen vaikutukset Suomessa epäselviä
      • Yksi tulo, monta verottajaa
      • Suomi on jo palvelutalous
      • Muuttamisen verottaminen jumiuttaa asuntomarkkinoita
      • Faktaa nuorisotyöttömyydestä
      • Innovaatioiden tukeminen kannattaa
    • Muut julkaisut
      • Vähemmän politiikkaa asuntomarkkinoille
      • Lisää markkinoita asuntomarkkinoille
      • Helsinkiläisten lapsiperheiden kouluvalinnat asuntomarkkinoilla
      • Kuntien sääntelyn periaatteet
      • Kuntien tehtävien ja velvoitteiden vaikutusten arviointi
      • Innovaatiopolitiikan mahdollisuudet vaikuttaa kasvuun ja työllisyyteen ovat rajalliset
      • Työkyvyttömyyseläkkeiden maksuluokkamallin kannustinvaikutukset
      • Korkeakoulun laadun vaikutus opiskeljoiden työmarkkinamenestykseen
      • Kotouttamissuunnitelmien vaikutukset maahanmuuttajien lasten koulutusvalintoihin
      • Tuloverotuksen vaikutus työn tarjontaan
      • Yritystukien arviointi ja vaikuttavuus
      • Eläkeläisnaisten ja -miesten toimeentuloerot vuosina 1995-2013
      • Tuloliikkuvuus ja köyhyyden pysyvyys
      • Top Incomes and Top Tax Rates
      • Tutkimusrahan uusi kilpailutus maksoi miljoonia
      • European Academies Science Advisory Council (EASAC): Circular economy: a commentary
      • Kansantaloudesta tulee pian "kiertotalous"
      • Bruttokansantuote vihreyden pauloissa
      • Tieliikenteen 40 %:n hiilidioksidipäästöjen vähentäminen vuoteen 2030 (VTT)
      • Vuoden 2011 energiaverouudistuksen arviointia
      • Käyttäytymistaloustiede ja julkisen sektorin rooli
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Johto
      • Collan, Mikael
      • Eerola, Essi
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
    • Tutkijat
      • Berghäll, Elina
      • Bizopoulou, Aspasia
      • Bratu, Cristina
      • Collan, Mikael
      • Eerola, Essi
      • Einiö, Elias
      • Harju, Jarkko
      • Harjunen, Oskari
      • Huhtala, Anni
      • Huttunen, Kristiina
      • Hämäläinen, Kari
      • Izadi, Ramin
      • Juuti, Toni
      • Kari, Seppo
      • Kauppinen, Ilpo
      • Koivisto, Aliisa
      • Kortelainen, Mika
      • Kosonen, Tuomas
      • Kotakorpi, Kaisa
      • Kuitunen, Satu
      • Kuusinen, Heidi
      • Kuuskoski, Kasperi
      • Kyyrä, Tomi
      • Laukkanen, Marita
      • Lombardi, Stefano
      • Lyytikäinen, Teemu
      • Matikka, Tuomas
      • Nivala, Annika
      • Ollikka, Kimmo
      • Palanne, Kimmo
      • Paukkeri, Tuuli
      • Pesola, Hanna
      • Pirttilä, Jukka
      • Ravaska, Terhi
      • Ramboer, Sander
      • Remes, Piia
      • Riihelä, Marja
      • Sahari, Anna
      • Sarvimäki, Matti
      • Saxell, Tanja
      • Siikanen, Markku
      • Simola, Antti
      • Toikka, Max
      • Tukiainen, Janne
      • Tuomala, Juha
      • Turkia, Lauri
      • Uusitalo, Roope
      • Verho, Jouko
      • Viertola, Marika
      • Virkola, Tuomo
      • Worku, Lukas
  • VATT
    • Johtoryhmä ja neuvottelukunta
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
      • Aineistot ja menetelmät
      • Avoin julkaiseminen
      • Tutkimusyhteistyö ja avoin tiede
      • Sopimuksiin liittyvät avoimuuden periaatteet
      • Avoimuuden tukeminen ja seuraaminen
    • VATT työpaikkana
    • Strategia

Yhteystiedot

Medialle
  • Valitse Kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Hakusivulle »
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
    • Blogit
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
    • VATT 30 vuotta
    • VATT-päivä 2022
  • Tutkimus
    • Tutkimusteemat
    • Tutkimusaiheet
    • Tutkimushankkeet
    • Verotutkimuksen huippuyksikkö
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
    • VATT Policy Brief
    • Muut julkaisut
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Johto
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
    • Tutkijat
  • VATT
    • Johtoryhmä ja neuvottelukunta
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
    • VATT työpaikkana
    • Strategia

HE 154/2022 vp Hallituksen esitys eduskunnalle valtion talousarvioksi vuodelle 2023 (Eduskunnan valtiovarainvaliokunnan työ- ja elinkeinojaosto)

7.10.2022 Juha Tuomala, Mikael Collan ja Tuomas Pekkarinen

Asiantuntijalausunto eduskunnan valtiovarainvaliokunnan työ- ja elinkeinojaostolle

Teema: Työllisyyden edistäminen

Lausunnon diaarinumero: VATT/436/07.01/2022

Esityksen pääpiirteet

Eduskunnan valtiovarainvaliokunnan työ- ja elinkeinojaosto on pyytänyt asiantuntijalausuntoa Hallituksen esityksestä eduskunnalle valtion talousarvioksi vuodelle 2023. Pyyntö koskee teemaa "Työllisyyden edistäminen" ja erityisesti pyydetään arviota työllisyystoimien vaikutuksista ja toimista työvoiman kohtaanto-ongelman lievittämiseksi. Jaosto tiedustelee myös näkemyksiä kohtaanto-ongelman merkityksestä talouskasvun esteenä sekä työllisuuden edistämisen haasteista.

Hallituksen tavoitteena on nostaa työllisyysaste 75%: n vuosikymmenen puoliväliin mennessä ja on sitoutunut päätöksiin, jotka nostavat työllisten määrää hallituksen oman arvion mukaan 80 000 henkilöllä. Talousarvioesityksessä työllisyyttä tukeviksi toimenpiteiksi luetaan systeeminen muutos kohti pohjoismaista työvoimapalvelumallia, toimenpiteet yli 55-vuotiaiden työllisyysasteen nostamiseksi, palkkatuen uudistaminen ja rekrytointitukikokeilu, Työkanava Oy:n perustaminen osatyökykyisten työllistämiseksi, työvoimapalvelujen siirto kuntiin, ohjaamotoiminnan kehittäminen, jatkuvan oppimisen uudistamistyö, kotouttaminen ja työperäinen maahanmuutto, oppisopimuskoulutuksen kehittäminen, hankintojen vauhdittaminen, työkyvyttömyyseläkkeiden ja sairauspoissaolojen ennaltaehkäisy, työkykyohjelman laajennus sekä muut kohtaantoa ja työvoiman saatavuutta tukevat toimenpiteet.

Arvio työllistämistoimien vaikuttavuudesta

VATT keskittyy lausunnossa pohjoismaisen työvoimapalvelumallin ja yli 55-vuotiaiden työllisyyden kohentamiseen pyrkivien toimenpiteiden arvioituihin vaikutuksiin. Työvoimapalveluiden kuntakokeilun vaikutuksista on parhaillaan käynnissä tutkimus, johon VATT osallistuu ja tästä syystä sen vaikutuksia on vielä aikaista kommentoida.

Tutkimuskirjallisuudessa monet talousarviossa esitetyistä työllisyyttä tukevista toimenpiteistä luetaan ns. aktiivisiin työvoimapoliittisiin palveluihin, joiden vaikutuksia on tutkittu laajasti. Viime aikoina tutkimuskirjallisuus on myös eritellyt erillisten toimenpiteiden vaikutuksia ja koonnut tuloksia yhteen meta-analyyseissa, joista kattavimpia ovat Card, Kluve ja Weber (2018) sekä Orfao ja Malo (2021), joka keskittyy ikääntyneille työttömille kohdistettuihin toimenpiteisiin. Arvoimme talousarviossa esitettyjen työllisyystoimenpiteiden vaikutuksia tämän kirjallisuuden valossa.

Aktiivisten työvoimapalveluiden vaikuttavuudesta ei Suomessa ole viime vuosilta kovinkaan paljoa tutkimustietoa. Aiemman tutkimustiedon perusteella julkisen sektorin tukityöllistämisen vaikuttavuus on arvioitu heikoksi, kun taas erityisesti ammatillisen työvoimakoulutuksen ja yksityisen sektorin palkkatuetun työn vaikuttavuus on arvioitu paremmaksi. Nämä tulokset ovat pääosin samansuuntaisia tuloksia kuin kansainvälineen tutkimustieto.

Card, Kluve ja Weber (2018) ovat meta-analyysissään arvioineet, että erityisesti julkisen sektorin tukityöllistämisen vaikuttavuus on heikkoa. Sen sijaan työvoimakoulutuksen ja yksityisen sektorin tukityöllistäminen edistää työllistymistä paremmin. Osallistujaryhmittäin tarkasteltuna toimenpiteistä olivat hyötyneet eniten naiset ja pitkäaikaistyöttömät. Nuorille kohdistettujen toimenpiteiden vaikuttavuus oli useimpien tutkimusten mukaan selvästi heikompaa. Työnhakukoulutus toimi arvion mukaan parhaiten vaikeasti työllistyvillä työttömillä. Inhimillistä pääomaa parantavien toimenpiteiden, kuten työvoimakoulutuksen, vaikutukset tulevat yleensä esille vasta keskipitkällä tai vasta pitkällä aikavälillä. Toimenpiteiden vaikuttavuus vaihtelee myös suhdannetilanteen mukaan. Vaikuttavuus on tyypillisesti parasta heikossa suhdannetilanteessa.

Orfao ja Malo (2021) keskittyivät omassa meta-analyysissään arvioimaan ikääntyneille kohdistettuja työllistämistoimia. Myös tässä tutkimuksessa päädyttiin arvioon, jonka mukaan tukityöllistämisellä ei tyypillisesti löydetä postitiivisa työllisyysvaikutuksia kohderyhmään. Sen sijaan työvoimakoulutus vaikuttavuus oli parempaa.

Vaikka monien työllistämistoimien vaikuttavuus on arviointitutkimusten mukaan heikkoa, voidaan niihin panostamista pitää myös perusteltuna. Työurien pidentämiseksi myönnetäänkin määrärahaa muutosturvakoulutukseen, 55 vuotta täyttäneiden työllistämistukeen sekä kuntien velvoitetyöllistämiseen. Työttömyyden kautta eläkkeelle siirtyminen on ollut monilla toimialoilla yleinen tapa eläköityä. Kohderyhmän työllisyys on kohentunut viime vuosina merkittävästi. Keskeinen syy tähän on yleisen terveydentilan parantumisen ohella työttömyysputken alaikärajaan tehdyt nostot. Lisäksi Marinin hallituksen päätöksen mukaan jatkossa työttömyysturvan lisäpäivistä luovutaan asteittain kokonaan eivätkä vuonna 1965 ja myöhemmin syntyneet eivät enää pääse lisäpäiville.

Lopuksi

On siis huomattava, että vaikka ikääntyneet pystyvät jatkamaan samassa työpaikassa aiempaa pidempään, on työttömäksi jäävien todennäköisyys löytää uutta työpaikkaa huomattavasti pienempi kuin nuoremmilla. Tämän takia tarvitaan panostuksia ikääntyneiden työllisyyden edistämiseen. Teknologian kehittyessä ja työelämän muuttuessa ikääntyneiden osaamiselle ei ole aina kysyntää. Erityisesti toimille, joissa panostetaan ikääntyneiden osaamisen ylläpitoon ja kehittämiseen, voi olla tarvetta. Tämä asettaa kuitenkin haasteita työvoimapalvelujen laadulle ja vaikuttavuudelle. Mahdollisesti toimenpiteet pitäisi räätälöidä kohderyhmittäin. Ikääntyneiden osaamiseen panostaminen voi omalta osaltaan myös helpottaa kohtaanto-ongelmia. Työvoimapalvelut edellyttävät kuitenkin merkittäviä taloudellisia panostuksia, eikä niiden valtiontaloudellisesta merkityksestä ole saatavilla kovinkaan paljoa tutkimustietoa. Jatkossa tulisikin panostaa aiempaa enemmän kustannus-hyötyanalyyseihin, joita on kansainvälisestikin tehty hyvin vähän tutkimusten keskittyessä työllisyysvaikutuksiin.

Helsingissä 6.10.2022

Mikael Collan    
Ylijohtaja

Tuomas Pekkarinen
Tutkimusohjaaja
      
Juha Tuomala     
Erikoistutkija

__________

Lähteet:

Card, D., Kluve, J. ja Weber, A. (2018): What works? a Meta Analysis of Recent Active Labor Market Program Evaluations, Journal of the European Economic Association, Volume 16, Issue 3, June 2018, 894–931, https://doi.org/10.1093/jeea/jvx028.

Orfao, G. ja Malo, M. (2021): Are active labour market policies effective for the older unemployed? A meta-evaluation, Ageing & Society, First View, 1–21, https://doi.org/10.1017/S0144686X21001288

Juha Tuomala Mikael Collan Tuomas Pekkarinen
Lausunnot
Facebook Jaa Facebookissa Twitter Jaa Twitterissä LinkedIn Jaa LinkedInissä | Tulosta Sähköposti

Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT

Vaihde 0295 519 400

[email protected]

Saavutettavuusseloste

Asiakirjajulkisuuskuvaus

Tietosuoja

Laskutustiedot

Anna palautetta

  • VATT Twitterissä
  • VATT Slidesharessa
  • VATT LinkedInissä
  • VATT Instagramissa

Economicum

Arkadiankatu 7

PL 1279, 00101 Helsinki

Katso sijainti kartalla