Hyppää sisältöön
Medialle
  • Suomi
  • Svenska
  • English
Hakusivulle
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
      • Uutisarkisto
    • Blogit
      • Blogiarkisto
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
    • VATT 30 vuotta
    • VATT-päivä 2022
  • Tutkimus
    • Tutkimusteemat
      • Sosiaaliturva, verotus ja tulonjako
      • Energia-, ilmasto- ja ympäristöpolitiikka
        • Energia- ja ilmastopolitiikka
      • Työmarkkinat ja koulutus
      • Julkiset palvelut ja paikallinen julkistalous
      • Yritystoiminnan verotus ja sääntely
        • Kansainvälinen yritysverotus
    • Tutkimusaiheet
      • Kunnat ja hyvinvointialueet
      • Sosiaaliturva
      • Terveyspalvelut
      • Tulonjako ja eriarvoisuus
      • Työmarkkinat
      • Energia, ilmasto ja ympäristö
    • Tutkimushankkeet
    • Verotutkimuksen huippuyksikkö
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
      • VATT Tutkimukset
      • VATT Working Papers
      • VATT Muistiot
    • VATT Policy Brief
      • Todistusvalinta tehostaa opiskelijavalintaa
      • Valtion innovaatiotuet lisäävät talouskasvua, mutta tuet on kohdennettava oikein
      • Sota Ukrainassa: Vaikutus Venäjänkauppaa käyneisiin suomalaisyrityksiin
      • Yhteisöveron lasku ei lisännyt investointeja – vauhditti pienten yritysten toimintaa
      • Ikäraja vaikuttaa taloudellisia kannustimia enemmän eläkkeelle jäämiseen
      • Venäläisen energian tuonnin päättymisen vaikutukset Suomen teollisuudelle jäävät pieniksi
      • Viestintäkampanja vähensi merkittävästi takuueläkkeen alikäyttöä
      • Yrittäjien sosiaaliturva ja yritystoiminnan aktiivisuus
      • Yritysten hallinnolliset kustannukset selittävät ALV-alarajan aiheuttamat vaikutukset
      • Säästöt ansioturvan lyhentämisestä hupenevat huonompien työsuhteiden takia
      • Joko Suomessa koittaisi satunnaiskokeiden aika?
      • Kohtuuhintaisuuspolitiikka ei ole lääke asumisen kalleuteen
      • Suomen energiaverotus suosii energiaintensiivisiä suuryrityksiä
      • Parempi tapa valita korkeakouluopiskelijat
      • Energia- ja ilmastopolitiikan uudet tuulet
      • Rakenteellisen työttömyyden riski kasvaa
      • Mihin perintöveroa tarvitaan?
      • Terveydenhoitopalvelujen kilpailu voi johtaa kilpavarusteluun
      • Kouluvalintojen vaikutukset Suomessa epäselviä
      • Yksi tulo, monta verottajaa
      • Suomi on jo palvelutalous
      • Muuttamisen verottaminen jumiuttaa asuntomarkkinoita
      • Faktaa nuorisotyöttömyydestä
      • Innovaatioiden tukeminen kannattaa
    • Muut julkaisut
      • Vähemmän politiikkaa asuntomarkkinoille
      • Lisää markkinoita asuntomarkkinoille
      • Helsinkiläisten lapsiperheiden kouluvalinnat asuntomarkkinoilla
      • Kuntien sääntelyn periaatteet
      • Kuntien tehtävien ja velvoitteiden vaikutusten arviointi
      • Innovaatiopolitiikan mahdollisuudet vaikuttaa kasvuun ja työllisyyteen ovat rajalliset
      • Työkyvyttömyyseläkkeiden maksuluokkamallin kannustinvaikutukset
      • Korkeakoulun laadun vaikutus opiskeljoiden työmarkkinamenestykseen
      • Kotouttamissuunnitelmien vaikutukset maahanmuuttajien lasten koulutusvalintoihin
      • Tuloverotuksen vaikutus työn tarjontaan
      • Yritystukien arviointi ja vaikuttavuus
      • Eläkeläisnaisten ja -miesten toimeentuloerot vuosina 1995-2013
      • Tuloliikkuvuus ja köyhyyden pysyvyys
      • Top Incomes and Top Tax Rates
      • Tutkimusrahan uusi kilpailutus maksoi miljoonia
      • European Academies Science Advisory Council (EASAC): Circular economy: a commentary
      • Kansantaloudesta tulee pian "kiertotalous"
      • Bruttokansantuote vihreyden pauloissa
      • Tieliikenteen 40 %:n hiilidioksidipäästöjen vähentäminen vuoteen 2030 (VTT)
      • Vuoden 2011 energiaverouudistuksen arviointia
      • Käyttäytymistaloustiede ja julkisen sektorin rooli
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Johto
      • Collan, Mikael
      • Eerola, Essi
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
    • Tutkijat
      • Berghäll, Elina
      • Bizopoulou, Aspasia
      • Bratu, Cristina
      • Collan, Mikael
      • Eerola, Essi
      • Einiö, Elias
      • Harju, Jarkko
      • Harjunen, Oskari
      • Huhtala, Anni
      • Huttunen, Kristiina
      • Hämäläinen, Kari
      • Izadi, Ramin
      • Juuti, Toni
      • Kari, Seppo
      • Kauppinen, Ilpo
      • Koivisto, Aliisa
      • Kortelainen, Mika
      • Kosonen, Tuomas
      • Kotakorpi, Kaisa
      • Kuitunen, Satu
      • Kuusinen, Heidi
      • Kuuskoski, Kasperi
      • Kyyrä, Tomi
      • Laukkanen, Marita
      • Lombardi, Stefano
      • Lyytikäinen, Teemu
      • Matikka, Tuomas
      • Nivala, Annika
      • Ollikka, Kimmo
      • Palanne, Kimmo
      • Paukkeri, Tuuli
      • Pesola, Hanna
      • Pirttilä, Jukka
      • Ravaska, Terhi
      • Ramboer, Sander
      • Remes, Piia
      • Riihelä, Marja
      • Sahari, Anna
      • Sarvimäki, Matti
      • Saxell, Tanja
      • Siikanen, Markku
      • Simola, Antti
      • Toikka, Max
      • Tukiainen, Janne
      • Tuomala, Juha
      • Turkia, Lauri
      • Uusitalo, Roope
      • Verho, Jouko
      • Viertola, Marika
      • Virkola, Tuomo
      • Worku, Lukas
  • VATT
    • Johtoryhmä ja neuvottelukunta
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
      • Aineistot ja menetelmät
      • Avoin julkaiseminen
      • Tutkimusyhteistyö ja avoin tiede
      • Sopimuksiin liittyvät avoimuuden periaatteet
      • Avoimuuden tukeminen ja seuraaminen
    • VATT työpaikkana
    • Strategia

Yhteystiedot

Medialle
  • Valitse Kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Hakusivulle »
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
    • Blogit
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
    • VATT 30 vuotta
    • VATT-päivä 2022
  • Tutkimus
    • Tutkimusteemat
    • Tutkimusaiheet
    • Tutkimushankkeet
    • Verotutkimuksen huippuyksikkö
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
    • VATT Policy Brief
    • Muut julkaisut
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Johto
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
    • Tutkijat
  • VATT
    • Johtoryhmä ja neuvottelukunta
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
    • VATT työpaikkana
    • Strategia

HE 204/2022 vp Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi tuoverolain väliaikaisesta muuttamisesta (Eduskunnan valtiovarainvaliokunnan verojaosto)

14.10.2022 Marita Laukkanen ja Tuomas Kosonen

Lausunto hallituksen esityksestä eduskunnalle laiksi tuloverolain väliaikaisesta muuttamisesta HE 204/2022 vp (sähköenergialaskujen perusteella myönnettävä kotitalousvähennys)

Lausunnon diaarinumero: VATT/441/07.01/2022

Kantaverkkoyhtiö Fingridin mukaan on olemassa riski, että sähkön saatavuudessa on ongelmia tulevana talvena. Fingrid kehottaa suomalaisia varautumaan mahdollisen sähköpulan aiheuttamiin sähkökatkoihin ja pyrkimään säästämään sähköä.

Sähkön hinta on viimeisen vuoden aikana noussut merkittävästi. Hinnan nousu signaloi sähkön saatavuuteen liittyviä epävarmuuksia ja ajoittaista sähkön niukkuutta. Sähköyhtiöiden asiakaspalvelut ovat ruuhkautuneet ja maksamattomista sähkölaskuista aiheutuneiden maksuhäiriömerkintöjen kasvanut. Sähkön hinnan nousu vähentää ennen kaikkea sähkölämmitteisissä omakotitaloissa asuvien muuhun kulutukseen käytettävissä olevia tuloja.

Tukeakseen aikaisempaa korkeampaa hintaa sähköstä maksavia kotitalouksia hallitus esittää kotitalousvähennyksen kautta toteutettavaa määräaikaista sähkövähennystä tuloveroon.

Hallituksen esittämä sähkövähennys heikentää kotitalouksien kohtaamaa signaalia sähkön niukkuudesta ja siten vähentää kannustinta vähentää sähkönkulutusta. Pörssisähköasiakkaiden osalta sähkövähennys heikentää myös kannustinta siirtää sähkönkäyttöä huippukysynnän tunneilta tunneille, joilla sähkön saatavuus on parempi.

Kannustin säästää sähköä ja siirtää sähkönkäyttöä pois huipputunneilta olisi säilynyt täysimääräisenä, mikäli tuki olisi sidottu aikaisempaan sähkönkulutukseen, esimerkiksi kulutukseen ajalla 1.1.2022-30.4.2022 nyt valitun ajanjakson 1.1.2023-30.4.2023 sijaan. Suomessa asiakkaan on mahdollista saada tieto myös menneestä sähkönkulutuksestaan Fingridin Datahubin kautta. Ehdotetun mallin mukaiseen kotitalousvähennykseen tarvittavat mutta kannustimet säilyttävät tiedot olisivat olleet helposti saatavilla lukuun ottamatta kotitalouksia, jotka ovat muuttaneet lämmitysmuodoltaan tai pinta-alaltaan erilaiseen kotiin kuluneen vuoden aikana.

Kotitalousvähennyksen ominaisuuksiin kuuluu, että tuki haetaan jälkikäteen esitäytettyä veroilmoitusta tehtäessä ja varsinaisesti vähennyksen siis saa veronpalautuksena. Vaikka tässä esityksessä on mahdollista vähentää verotuksen ennakkoperinnässä vähennys, pitäisi silloin tietää kuinka suuri sähkölasku tulee olemaan, mikä on vaikeaa sähkön hinnan suuren vaihtelun aikana. Moni siis varmasti hakee vähennyksen vasta jälkikäteen verovähennyksenä. Siten ei olisi myöskään ollut kovin suuri ongelma, jos vähennys olisi sidottu yllä mainitulla tavalla aiempaan sähkön kulutukseen ja ennen verotuksen valmistumista olisi mietitty henkilöresurssit vähennyksen toimittamiseen sääntöjen edellyttämällä tavalla.

Toisaalta kotitalousvähennys on aiemman tutkimuksen mukaan osalle kovin hankala järjestelmä.1 Suomessa toteutetun kotitalousvähennystä koskevan tutkimuksen kyselyvastausten mukaan suurella osalla vastaajista ei esimerkiksi ollut kovin tarkkaa käsitystä kotitalousvähennyksen korvausprosentista tai enimmäismäärästä. Nämä tekijät yhdistettynä verotuksen toimittamisen yhteydessä jälkikäteen haettavaan vähennykseen ovat omiaan vähentämään kotitalousvähennyksen ei-toivottuja kannustinvaikutuksia sähkönkulutuksen osalta Samat tekijät kuitenkin heikentävät kotitalousvähennyksen mahdollisuuksia turvata sähkölämmitteisissä omakoti- tai rivitaloissa asuvien pieni- ja keskituloisten toimeentulo tulevan talven aikana. Kun moni saa tuen vasta veronpalautuksena ja moni ei ehkä edes osaa hakea tukea, tuki ei välttämättä tuo toivotun laajuista helpotusta tulevan suuren sähkölaskun vuoksi vaikeuksiin joutuville kotitalouksille.

Sähkövähennyksen arvioidaan vähentävän valtion verotuloja noin 245 miljoonalla eurolla. Lakiesityksen perusteluosan mukaan suurimman osan vähennyksestä arvioidaan hyödyttävän ylimpien tulodesiilien kotitalouksia. Tuen taustana todetaan kuitenkin olevan sähkölämmitteisissä omakoti- tai rivitaloissa asuvien pieni- ja keskituloisten toimeentulo. Tuki on tähän huoleen nähden hyvin laaja-alainen ja huonosti kohdentuva. Yksi keino suunnata tukea sen tavoitteen mukaisesti olisi ollut esimerkiksi liittää tukeen tuloraja, jonka ylittävien kotitalouksien tuki vähenee asteittain tulojen mukaan. Veroteknisesti on mahdollista muodostaa tuloihin sidottuja verosääntöjä.

Huonosti kohdennetusta tuesta seuraa kaksi tuen onnistumisen kannalta keskeistä ongelmaa. Ensinnäkin keski- ja suurituloisten kotitalouksien saama tuki on omiaan lisäämään tämän arviolta 245 miljoonan euron tuen fiskaalista vaikutusta. Jos tuen piiristä olisi poistettu ylimmät tulokymmenykset, olisi lisätuen kokonaislasku ollut paljon pienempi. Vielä keskeisemmin, suuremmissa tulokymmenyksissä kulutetaan enemmän sähköä kuin pienemmissä. Tuen kohdistaminen tähän ryhmään lisää siis erittäin paljon tuen sähkön kokonaiskysyntää lisäävää vaikutusta, eli potentiaalisesti tilanteita, joissa sähköstä on todellista puutetta. Sähköjärjestelmä kun ei katso sähkön kuluttajan tulokymmenystä, vaan pelkästään sähkön kokonaiskulutuksella on merkitystä.

Tuki ei myöskään kohdistu täysimääräisenä juuri niille kuukausille, joiden sähkökustannukset tulevat sähkölämmitteisissä omakotitaloissa olemaan erityisen suuret.

Olisi ollut myös hyvä selvittää, olisiko tuki ollut mahdollista rajata ainoastaan sähkölämmitteisiin taloihin.

Esitys on laadittu ilman lausuntopalautetta valmisteluvaiheessa. Olisi ollut toivottavaa, että energiataloustieteen osaamista olisi pyritty hyödyntämään työssä. Esimerkiksi Saksassa vastaavia tukia on suunniteltu asiantuntijatyöryhmässä – vaikka sama kiireellisyys kuin Suomessa pätee myös Saksan tilanteeseen.

Mikael Collan
Ylijohtaja

Marita Laukkanen 
Johtava tutkija VTT

Tuomas Kosonen
Tutkimusprofessori

__________________
1 Harju, Jysmä, Koivisto ja Kosonen, 2021. Does Household Tax Credit Increase Demand and Employment in the Service Sector? Publications of the Government's analysis, assessment and research activities 2021:1

Marita Laukkanen Tuomas Kosonen
Lausunnot
Facebook Jaa Facebookissa Twitter Jaa Twitterissä LinkedIn Jaa LinkedInissä | Tulosta Sähköposti

Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT

Vaihde 0295 519 400

[email protected]

Saavutettavuusseloste

Asiakirjajulkisuuskuvaus

Tietosuoja

Laskutustiedot

Anna palautetta

  • VATT Twitterissä
  • VATT Slidesharessa
  • VATT LinkedInissä
  • VATT Instagramissa

Economicum

Arkadiankatu 7

PL 1279, 00101 Helsinki

Katso sijainti kartalla