HE 58/2023 vp Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi toimeentulotuesta annetun lain 7 a §:n muuttamisesta (Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunta)
15.11.2023 Teemu Lyytikäinen
Asiantuntijalausunto eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnalle
Lausunnon diaarinumero: VATT/435/07.01/2023
Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnalle:
Lausunto hallituksen esityksestä laiksi toimeentulotuesta annetun lain 7 a §:n muuttamisesta
Esityksellä tavoitellaan säästöjä tiukentamalla asumismenojen huomioimista toimeentulotuessa. Asuinkunnasta ja kotitalouskoosta riippuvan asumismenonormin ylittyessä toimeentulotuen hakija ohjattaisiin hakeutumaan edullisempaan asuntoon laissa säädetyssä kolmen kuukauden määräajassa. Tämän jälkeen asumismenot huomioitaisiin vain asumismenonormin mukaisina, jollei laissa määritelty erityinen peruste asumiseen nykyisessä asunnossa täyty. Nykyiseen verrattuna asumismenonormien soveltaminen tiukkenisi normin ylittämiseen liittyvän tapauskohtaisen harkinnan poistuessa. Aiemmasta poiketen, normien suuruudesta säädettäisiin asetuksella.
Huomioita esityksen vaikutuksista
Eerolan ym. (2019) tutkimuksessa tarkastellaan toimeentulotuen asumismenonormin vaikutuksia tuensaajien asumisvalintoihin. Tutkimuksessa havaitaan, että vapaarahoitteisissa vuokra-asunnoissa asuvien toimeentulotuensaajien muuttoalttius kasvaa asumismenojen ollessa normia korkeammat. Pelkkää yleistä asumistukea saavilla ei havaita vastaavaa muuttoalttiuden kasvua toimeentulotuen vuokranormin ylittyessä. Tulos viittaa siihen, että jo nykyjärjestelmässä asumistukinormi ohjaa tuensaajien käyttäytymistä lisäten asunnon vaihtamista. Tämä voi johtua asumistukinormiin liittyvästä ohjaus- tai kannustinvaikutuksesta. Tutkimuksessa havaitaan myös, että asumismenonormin aiemmin ylittäneet muuttajat asuvat muuton jälkeen hieman aiempaa edullisemmin ja ahtaammin. Normin ylittäneiden kuukausittaiset asumismenot pienenivät muuton yhteydessä kuitenkin keskimäärin vain muutamalla kymmenellä eurolla. Edullisemman asunnon löytäminen voi olla vaikeaa ja viedä paljon aikaa.
Hallituksen esitys vahvistaisi toimeentulotuen asumismenonormin ohjaus- ja kannustusvaikutusta, kun normista poikkeamisen hyväksyttyjä syitä tiukennettaisiin ja tapauskohtainen harkinta poistuisi. Esitys oletettavasti lisäisi asunnon vaihtamista normin ylittyessä. Lisääntyneestä muuttamisesta aiheutuva tuensaajien asumismenojen väheneminen voi kuitenkin jäädä pieneksi Eerolan ym. (2019) havaintojen perusteella. Lisäksi suuri osa tuensaajista pysynee asunnoissaan normin ylityksestä huolimatta. Muuttamiseen liittyy rahallisia, ajallisia ja usein myös henkisiä kustannuksia, mikä oletettavasti vähentää etenkin lyhytaikaisten tuensaajien reagointia toimeentulotuen normeihin. Eerolan ym. (2022) tulosten mukaan yleisen asumistuen saajat eivät merkittävästi muuta asumisvalintojaan tukijärjestelmän luomien kannusteiden mukaisesti, mikä todennäköisesti pätee myös toimeentulotukijärjestelmään.
Esitys heikentää sekä niiden asemaa, jotka eivät syystä tai toisesta onnistu saamaan edullisempaa asuntoa määräajan puitteissa, että myös asumismenonormin tiukemman soveltamisen takia asumistasostaan tinkivien tuensaajien asemaa.
Esityksen arvioidaan parantavan julkisen talouden tasapainoa vähentämällä vuosittaisia toimeentulotukimenoja 21,5–24,5 miljoonalla eurolla, mikä jakautuu puoliksi kuntien ja valtion kesken. Lisäksi työllisyyden arvioidaan kasvavan noin 1200 työllisellä, kun työllistymisestä tulee toimeentulotuensaajille aiempaa kannattavampaa. Esityksessä raportoidut vaikutusarviot vaikuttavat perustelluilta, mutta niihin liittyy merkittävää epävarmuutta.
Teemu Lyytikäinen
Johtava tutkija
VATT
Mikael Collan
Ylijohtaja
VATT
________
Lähteet:
Eerola, E. – Lyytikäinen, T. – Saarimaa, T. – Vanhapelto, T. (2022): The incidence of housing allowances, VATT Working Papers 149.
Eerola, Essi – Lyytikäinen, Teemu – Saarimaa, Tuukka – Öberg, Janna (2019): Toimeentulotuki ja asumiskustannukset, Teoksessa: Jauhiainen, S. & Korpela, T. (toim.) Toimeentulotuen saajien elämäntilanne, asuminen ja työnteko, Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja, 2019:28.
Teemu Lyytikäinen
Lausunnot