Hyppää sisältöön
Medialle
  • Suomi
  • Svenska
  • English
Hakusivulle
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
      • Uutisarkisto
    • Blogit
      • Blogiarkisto
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
    • VATT 30 vuotta
    • VATT-päivä 2022
  • Tutkimus
    • Tutkimusteemat
      • Sosiaaliturva, verotus ja tulonjako
      • Energia-, ilmasto- ja ympäristöpolitiikka
        • Energia- ja ilmastopolitiikka
      • Työmarkkinat ja koulutus
      • Julkiset palvelut ja paikallinen julkistalous
      • Yritystoiminnan verotus ja sääntely
        • Kansainvälinen yritysverotus
    • Tutkimusaiheet
      • Kunnat ja hyvinvointialueet
      • Sosiaaliturva
      • Terveyspalvelut
      • Tulonjako ja eriarvoisuus
      • Työmarkkinat
      • Energia, ilmasto ja ympäristö
    • Tutkimushankkeet
    • Verotutkimuksen huippuyksikkö
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
      • VATT Tutkimukset
      • VATT Working Papers
      • VATT Muistiot
    • VATT Policy Brief
      • Venäjälle aiemmin vieneiden yritysten vienti sen lähimaihin kasvussa
      • Hyvinvointialueiden julkiset hankinnat tarvitsevat lisää kilpailua
      • Todistusvalinta tehostaa opiskelijavalintaa
      • Valtion innovaatiotuet lisäävät talouskasvua, mutta tuet on kohdennettava oikein
      • Sota Ukrainassa: Vaikutus Venäjänkauppaa käyneisiin suomalaisyrityksiin
      • Yhteisöveron lasku ei lisännyt investointeja – vauhditti pienten yritysten toimintaa
      • Ikäraja vaikuttaa taloudellisia kannustimia enemmän eläkkeelle jäämiseen
      • Venäläisen energian tuonnin päättymisen vaikutukset Suomen teollisuudelle jäävät pieniksi
      • Viestintäkampanja vähensi merkittävästi takuueläkkeen alikäyttöä
      • Yrittäjien sosiaaliturva ja yritystoiminnan aktiivisuus
      • Yritysten hallinnolliset kustannukset selittävät ALV-alarajan aiheuttamat vaikutukset
      • Säästöt ansioturvan lyhentämisestä hupenevat huonompien työsuhteiden takia
      • Joko Suomessa koittaisi satunnaiskokeiden aika?
      • Kohtuuhintaisuuspolitiikka ei ole lääke asumisen kalleuteen
      • Suomen energiaverotus suosii energiaintensiivisiä suuryrityksiä
      • Parempi tapa valita korkeakouluopiskelijat
      • Energia- ja ilmastopolitiikan uudet tuulet
      • Rakenteellisen työttömyyden riski kasvaa
      • Mihin perintöveroa tarvitaan?
      • Terveydenhoitopalvelujen kilpailu voi johtaa kilpavarusteluun
      • Kouluvalintojen vaikutukset Suomessa epäselviä
      • Yksi tulo, monta verottajaa
      • Suomi on jo palvelutalous
      • Muuttamisen verottaminen jumiuttaa asuntomarkkinoita
      • Faktaa nuorisotyöttömyydestä
      • Innovaatioiden tukeminen kannattaa
    • Muut julkaisut
      • Vähemmän politiikkaa asuntomarkkinoille
      • Lisää markkinoita asuntomarkkinoille
      • Helsinkiläisten lapsiperheiden kouluvalinnat asuntomarkkinoilla
      • Kuntien sääntelyn periaatteet
      • Kuntien tehtävien ja velvoitteiden vaikutusten arviointi
      • Innovaatiopolitiikan mahdollisuudet vaikuttaa kasvuun ja työllisyyteen ovat rajalliset
      • Työkyvyttömyyseläkkeiden maksuluokkamallin kannustinvaikutukset
      • Korkeakoulun laadun vaikutus opiskeljoiden työmarkkinamenestykseen
      • Kotouttamissuunnitelmien vaikutukset maahanmuuttajien lasten koulutusvalintoihin
      • Tuloverotuksen vaikutus työn tarjontaan
      • Yritystukien arviointi ja vaikuttavuus
      • Eläkeläisnaisten ja -miesten toimeentuloerot vuosina 1995-2013
      • Tuloliikkuvuus ja köyhyyden pysyvyys
      • Top Incomes and Top Tax Rates
      • Tutkimusrahan uusi kilpailutus maksoi miljoonia
      • European Academies Science Advisory Council (EASAC): Circular economy: a commentary
      • Kansantaloudesta tulee pian "kiertotalous"
      • Bruttokansantuote vihreyden pauloissa
      • Tieliikenteen 40 %:n hiilidioksidipäästöjen vähentäminen vuoteen 2030 (VTT)
      • Vuoden 2011 energiaverouudistuksen arviointia
      • Käyttäytymistaloustiede ja julkisen sektorin rooli
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Tutkijat
      • Berghäll, Elina
      • Bizopoulou, Aspasia
      • Bratu, Cristina
      • Collan, Mikael
      • Einiö, Elias
      • Harju, Jarkko
      • Harjunen, Oskari
      • Huhtala, Anni
      • Huttunen, Kristiina
      • Hämäläinen, Kari
      • Izadi, Ramin
      • Juuti, Toni
      • Kari, Seppo
      • Kauppinen, Ilpo
      • Koivisto, Aliisa
      • Kortelainen, Mika
      • Kosonen, Tuomas
      • Kotakorpi, Kaisa
      • Kuitunen, Satu
      • Kuusinen, Heidi
      • Kuuskoski, Kasperi
      • Kyyrä, Tomi
      • Laukkanen, Marita
      • Lombardi, Stefano
      • Lyytikäinen, Teemu
      • Matikka, Tuomas
      • Nivala, Annika
      • Ollikka, Kimmo
      • Palanne, Kimmo
      • Paukkeri, Tuuli
      • Pesola, Hanna
      • Pirttilä, Jukka
      • Ravaska, Terhi
      • Ramboer, Sander
      • Remes, Piia
      • Riihelä, Marja
      • Sahari, Anna
      • Sarvimäki, Matti
      • Saxell, Tanja
      • Siikanen, Markku
      • Simola, Antti
      • Toikka, Max
      • Tukiainen, Janne
      • Tuomala, Juha
      • Turkia, Lauri
      • Uusitalo, Roope
      • Verho, Jouko
      • Viertola, Marika
      • Virkola, Tuomo
      • Worku, Lukas
    • Johto
      • Collan, Mikael
    • Tutkimusohjaajat
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
  • VATT
    • Johtoryhmä ja neuvottelukunta
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
      • Aineistot ja menetelmät
      • Avoin julkaiseminen
      • Tutkimusyhteistyö ja avoin tiede
      • Sopimuksiin liittyvät avoimuuden periaatteet
      • Avoimuuden tukeminen ja seuraaminen
    • VATT työpaikkana
    • Strategia

Yhteystiedot

Medialle
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Hakusivulle »
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
    • Blogit
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
    • VATT 30 vuotta
    • VATT-päivä 2022
  • Tutkimus
    • Tutkimusteemat
    • Tutkimusaiheet
    • Tutkimushankkeet
    • Verotutkimuksen huippuyksikkö
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
    • VATT Policy Brief
    • Muut julkaisut
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Tutkijat
    • Johto
    • Tutkimusohjaajat
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
  • VATT
    • Johtoryhmä ja neuvottelukunta
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
    • VATT työpaikkana
    • Strategia

Sosiaali- ja terveysministeriön asetus Sosiaali- ja terveysalan tietolupaviranomaisen suoritteiden maksullisuudesta (Sosiaali- ja terveysministeriö VN/23277/2021)

8.12.2021

Lausunto sosiaali- ja terveysministeriölle

Lausunnon diaarinumero: VATT/419/07.01/2021

Onko suoritteet jaoteltu tarkoituksenmukaisesti?

Findatan palvelun kokonaishinta muodostuu neljästä tekijästä:

  1. Findatan tietopyyntöä koskevan päätöksen maksu tai tietolupamaksu (kiinteä maksu)
  2. Rekisterinpitäjien kustannukset aineiston poimimisesta ja toimittamisesta (maksu kunkin rekisterinpitäjän omien säännösten mukaisesti)
  3. Findatan aineistonkäsittelyyn käytetty työaika tietojen yhdistelystä, esikäsittelystä, pseudonymisoinnista ja anonymisoinnista (maksu määräytyy suoritteen tuottamiseen käytettyjen työtuntien perusteella, 115 euroa työtunnilta.)
  4. Etäkäyttöympäristön käyttömaksu tietoluvan saajille (liiketaloudellisesti hinnoiteltava)

Jaottelu on tarkoituksenmukainen ja selkeä. Hakijan kannalta on tosin ongelmallista, ettei kohdan 2 kustannuksista ole avoimesti saatavilla olevaa tietoa ennen hakemuksen jättämistä. 

Olisikin tarpeen kannustaa tietolupaviranomaista toimimaan niin, että se tarjoaa kaikkien hakemusta valmistelevien käyttöön avoimesti koottua tietoa eri rekisterinpitäjien poimintakustannuksista. Kattavampi tieto kustannuksista helpottaisi budjetin suunnittelua ja vähentäisi tarvetta perua hakemus lupaprosessin myöhemmässä vaiheessa. Näin säästyisi sekä lupahakemusten tekijöiden että käsittelijöiden aikaa. Joka tapauksessa hakijalla pitäisi olla optio perua hakemus siinä vaiheessa, kun hinta-arvio voidaan antaa. Perumisen kustannukselle pitäisi olla kohtuullisen alhainen kiinteä katto, jotta tietolupaviranomaisella olisi kannustin julkaista tietoa eri rekisterinpitäjien poimintakustannuksista. 

Ovatko eri suoritteista perittävät maksut ymmärrettäviä ja oikeudenmukaisia?

Yllä mainitut suoritteet 1 ja 3 ovat maksuperustelain 6 §:ssä tarkoitettuja julkisoikeudellisia suoritteita. Kohdan 1 maksu on omakustannearvoon perustuva kiinteä maksu, mutta kohdan 3 maksu määräytyy suoritteen tuottamiseen käytettyjen työtuntien perusteella. Vuodelle 2022 suunniteltuja maksuja hyödyntäen voidaan arvioida, että tietolupahakemuksen käsittelyyn käytetään vähintään noin 15 tuntia (1700 euroa / 115 euroa/työtunti) ja tietopyyntöpäätöksen tekemiseen vähintään noin 22 tuntia (2500 euroa / 115 euroa /työtunti). Koska kohdan 1 suoritteiden maksut ovat kiinteitä, huolellisesti valmistellut hakemukset subventoivat sellaisia, joiden käsittelyyn joudutaan käyttämään paljon aika. Asian käytännön merkityksen arvioimiseksi olisi tarpeen tietää, miten paljon käsittelyajoissa on vaihtelua ja missä määrin vaihtelu riippuu hakemuksen laadusta.

Asetusluonnoksen 5 §:ssä todetaan, että ”Käsittelyn aloittamisen jälkeen peruutetusta tai täydentämättä jätetystä hakemuksesta peritään tehtyä työmäärää vastaava osuus.” Kuitenkin 3 §:n mukaan maksu on kiinteä. Olisi parempi, että maksu olisi kiinteä ja kohtuullisen alhainen. Ks. edellinen kohta.

Onko omakustanteisesti perittävä maksu ja tuntihinta Findatan työstä ymmärrettävä?

Luonnoksesta ja sen taustamuistiosta ei käy ilmi, millä tavalla laskettuun arvioon perustuu se, että asiantuntijatyön omakustannearvo on 115 euroa työtunnilta. 

Muut asetusluonnosta koskevat huomiot

Taustamuistiossa olisi hyödyllistä selventää myös sitä, miten toisiolain 50 §:n 2 momentin mukaiset kustannukset ovat kehittyneet. ”Korvaukset, jotka koskevan tietolupaan perustuvien tietojen poimintaa ja toimittamista muista kuin Tietolupaviranomaisen omista tietovarannoista, määräytyvät kutakin tiedot toimittanutta rekisterinpitäjää koskevien säännösten mukaisesti. Rekisterinpitäjällä tai henkilötietojen käsittelijällä, joka luovuttaa Tietolupaviranomaiselle tietoja tässä laissa tarkoitetun tietoluvan perusteella, on oikeus saada Tietolupaviranomaiselta korvauksena näin määräytyvä osuutensa luvansaajan maksettaviksi määrätyistä kustannusten korvauksista.” Nämä tietolupaviranomaisen maksamat korvaukset muille rekisterinpitäjille saattavat muodostaa ison osan hakijan lopullisista kustannuksista. Maksuperustelain 6 §:n mukaan: ”Suoritetta tuottavan viranomaisen asiana on huolehtia siitä, ettei suoritteen tuottamisesta aiheudu enempää kustannuksia kuin, mitä suoritteen tarkoituksenmukainen laatutaso edellyttää.” Kokonaisuuden hallinnan kannalta olisi järkevää, että myös näiden toisiolain 50:n 2 momentin kustannusten kehitystä arvioitaisiin osana aineistojen käytön kustannuskehitystä.

Taustamuistiossa tulisi lisäksi tarkemmin eritellä, mistä tietolupaviranomaisen kustannusnousu johtuu. Julkisoikeudellisten suoritteiden hinnoittelun tulisi olla sellainen, että tietolupaviranomaisilla olisi kannustin tehostaa toimintaansa. Lisäksi sekä tietolupaviranomaisen että muiden tietoja toimittavien rekisteripitäjien asiantuntijaresurssien tehokkaan käytön takaamiseksi niitä tulisi voimakkaasti kannustaa valmisaineistojen kehittämiseen.

Asetusluonnoksen 6 §:ssä todetaan: ”Suoritteesta, jota koskeva asia on vireillä ennen tämän asetuksen voimaantuloa, peritään maksu tämän asetuksen mukaisesti.” Koska kustannukset hakijalle nousevat huomattavasti asetuksen voimaantulon jälkeen (esim. tietopyyntöön liittyvä päätös 1000 eurosta 2500 euroon), hakemuksensa jo aikaisemmin jättäneille hakijoille tulisi sallia hakemuksen peruminen ilman 5 §:ssä mainittuja kustannuksia.

Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT

Mikael Collan
ylijohtaja

Essi Eerola
tutkimusjohtaja

Essi Eerola
Lausunnot
Facebook Jaa Facebookissa Twitter Jaa Twitterissä LinkedIn Jaa LinkedInissä | Tulosta Jaa sähköpostitse

Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT

Vaihde 0295 519 400

[email protected]

Saavutettavuusseloste

Asiakirjajulkisuuskuvaus

Tietosuoja

Laskutustiedot

Anna palautetta

  • VATT Twitterissä
  • VATT Slidesharessa
  • VATT LinkedInissä
  • VATT Instagramissa

Economicum

Arkadiankatu 7

PL 1279, 00101 Helsinki

Katso sijainti kartalla