Hyppää sisältöön
Medialle
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Hakusivulle »
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
    • Blogit
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
  • Tutkimus
    • Tutkimusaiheet
    • Tutkimushankkeet
    • Datahuone
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
    • VATT Policy Brief
    • Muut julkaisut
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Johto
    • Tutkijat
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
    • Datahuoneen henkilöstö
  • VATT
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
    • Avoimet työpaikat
    • Strategia

Rakentamismääräykset, asuntojen hinnat ja hyvinvointi

4.6.2013 Blogi Tuukka Saarimaa

Helsingin Sanomissa 3.3.2013 olleessa kaavoitusta käsitelleessä jutussa rakennusyhtiö kertoo pystyvänsä rakentamaan kerrostalon 15 prosenttia nykyistä halvemmalla, jos turhista rakentamismääräyksistä luovutaan.

Jutussa vihjataan myös, että jos näin kävisi, asuntojen hinnat laskisivat ja että tämä olisi hyvä asia. Taustalla on seuraavanlainen ajatuskulku. Rakentamismääräykset nostavat rakennuskustannuksia, mikä puolestaan nostaa uusien asuntojen hintoja. Jos tuotantokustannukset alenevat, yritykset laskevat tuotteidensa hintoja. Itsestään selvää, eikö niin?

Yhtä itsestään selvää suomalaisessa asuntopoliittisessa keskustelussa tuntuu olevan se, että jokin uudistus kasvattaa hyvinvointia ainoastaan, jos asuntojen hinnat laskevat.

Pohditaanpa asiaa hieman syvällisemmin konkreettisen esimerkin avulla. Ajatellaan, että Helsingin kaupunki antaisi rakennusliikkeelle poikkeusluvan rakentaa Jätkäsaareen rakennuksen, jossa näitä turhia määräyksiä ei ole. Rakennuksessa olisi siis täsmälleen sama määrä asuntoja kuin säännellyissä rakennuksissa, mutta rakentamista ei säänneltäisi yhtä yksityiskohtaisesti kuin normaalisti. Oletetaan myös, että rakennuskustannukset tässä kohteessa todella ovat 15 prosenttia alhaisemmat. Olisivatko tämän rakennuksen asunnot halvempia kuin viereisen rakennuksen, johon kohdistuu enemmän rakentamismääräyksiä? Entä lisääntyisikö yhteiskunnan hyvinvointi verrattuna tilanteeseen, jossa sääntely on tiukempaa?

En valinnut Jätkäsaarta esimerkkiin sattumalta. Jätkäsaari on nimittäin esimerkki alueesta, jossa asuntojen korkeat hinnat heijastavat tarjontapuolen ongelmia. Jätkäsaaressa asuntojen hinnat ovat merkittävästi rakennuskustannusten yläpuolella eli rakennuskustannukset eivät määrää asuntojen hintatasoa. Asunnonostajien maksuhalukkuus määrää täysin hintatason, koska kaavoitus rajoittaa asuntojen tarjontaa. Näin ollen esimerkkirakennuksen asunnot voivat olla muita asuntoja halvempia vain, jos ne ovat laadultaan huonompia. Jos määräykset todella olivat täysin turhia siinä mielessä, että asunnonostajat eivät lainkaan arvosta sääntelyn tuomaa lisää asuntoihin, asuntojen hinnat eivät laske lainkaan. Tässä tapauksessa esimerkkitalon asunnot ovat asunnonostajien näkökulmasta täydellisiä substituutteja viereisen rakennuksen säänneltyjen asuntojen kanssa.

Entä mitä tapahtuu hyvinvoinnille? Onko maailma nyt parempi paikka, kun Jätkäsaareen saatiin rakennettua yksi vähemmän säännelty rakennus. Kyllä on. Asunnonostajien hyvinvoinnille ei tapahtunut mitään. He saavat täysin samanarvoiset asunnot samalla hinnalla kuin tiukemman sääntelyn tapauksessa. Sen sijaan rakennusliikkeen voitto kasvoi alhaisempien rakennuskustannusten myötä, mikä tietysti hyödyttää rakennusliikkeen omistajia ja työntekijöitä. Hyvinvointi on siis kokonaisuudessaan kasvanut, vaikka asuntojen hinnoille ei tapahtunut mitään.

Esimerkki opettaa meille kaksi asiaa. Ensinnäkin turhasta sääntelystä todella kannattaa luopua, vaikka hinnat eivät laskisikaan. Toinen ehkä vähemmän itsestään selvä opetus on se, että rakentamissäännökset ovat järkeviä ainoastaan, jos ne nostavat asuntojen hintoja.

Tuukka Saarimaa
Blogi Julkiset palvelut ja paikallinen julkistalous Tiedote asuminen hyvinvointi rakentaminen sääntely
Facebook Jaa Facebookissa Twitter Jaa Twitterissä LinkedIn Jaa LinkedInissä | Tulosta Jaa sähköpostitse

Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT

Vaihde 0295 519 400

[email protected]

Saavutettavuusseloste

Asiakirjajulkisuuskuvaus

Tietosuoja

Väärinkäytösten ilmoituskanava

Laskutustiedot

Anna palautetta

  • VATT viestipalvelu X:ssä
  • VATT LinkedInissä
  • VATT Instagramissa
  • VATT YouTubessa

Economicum

Arkadiankatu 7

PL 1279, 00101 Helsinki

Katso sijainti kartalla

Medialle
  • Suomi
  • Svenska
  • English
Hakusivulle
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
      • Uutisarkisto
    • Blogit
      • Blogiarkisto
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
      • Lausuntoarkisto
  • Tutkimus
    • Tutkimusaiheet
      • Kunnat ja hyvinvointialueet
      • Sosiaaliturva
      • Terveyspalvelut
      • Tulonjako ja eriarvoisuus
      • Työmarkkinat
      • Energia, ilmasto ja ympäristö
      • Muuttoliike
    • Tutkimushankkeet
    • Datahuone
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
      • VATT Tutkimukset
      • VATT Working Papers
      • VATT Muistiot
    • VATT Policy Brief
      • Tuhkarokkorokotuksella on yllättäviä pitkäaikaishyötyjä yhteiskunnalle
      • Deaton Review – Eriarvoisuus Suomessa
      • Ansioturvan lyhentämisen vaikutukset vaihtelevat
      • Venäjälle aiemmin vieneiden yritysten vienti sen lähimaihin kasvussa
      • Maahanmuuttajien työllisyys kehittynyt suotuisasti viime vuosina
      • Hyvinvointialueiden julkiset hankinnat tarvitsevat lisää kilpailua
      • Todistusvalinta tehostaa opiskelijavalintaa
      • Valtion innovaatiotuet lisäävät talouskasvua, mutta tuet on kohdennettava oikein
      • Sota Ukrainassa: Vaikutus Venäjänkauppaa käyneisiin suomalaisyrityksiin
      • Yhteisöveron lasku ei lisännyt investointeja – vauhditti pienten yritysten toimintaa
      • Ikäraja vaikuttaa taloudellisia kannustimia enemmän eläkkeelle jäämiseen
      • Venäläisen energian tuonnin päättymisen vaikutukset Suomen teollisuudelle jäävät pieniksi
      • Viestintäkampanja vähensi merkittävästi takuueläkkeen alikäyttöä
      • Yrittäjien sosiaaliturva ja yritystoiminnan aktiivisuus
      • Yritysten hallinnolliset kustannukset selittävät ALV-alarajan aiheuttamat vaikutukset
      • Säästöt ansioturvan lyhentämisestä hupenevat huonompien työsuhteiden takia
      • Joko Suomessa koittaisi satunnaiskokeiden aika?
      • Kohtuuhintaisuuspolitiikka ei ole lääke asumisen kalleuteen
      • Suomen energiaverotus suosii energiaintensiivisiä suuryrityksiä
      • Parempi tapa valita korkeakouluopiskelijat
      • Energia- ja ilmastopolitiikan uudet tuulet
      • Rakenteellisen työttömyyden riski kasvaa
      • Mihin perintöveroa tarvitaan?
      • Terveydenhoitopalvelujen kilpailu voi johtaa kilpavarusteluun
      • Kouluvalintojen vaikutukset Suomessa epäselviä
      • Yksi tulo, monta verottajaa
      • Suomi on jo palvelutalous
      • Muuttamisen verottaminen jumiuttaa asuntomarkkinoita
      • Faktaa nuorisotyöttömyydestä
      • Innovaatioiden tukeminen kannattaa
    • Muut julkaisut
      • Vähemmän politiikkaa asuntomarkkinoille
      • Lisää markkinoita asuntomarkkinoille
      • Helsinkiläisten lapsiperheiden kouluvalinnat asuntomarkkinoilla
      • Kuntien sääntelyn periaatteet
      • Kuntien tehtävien ja velvoitteiden vaikutusten arviointi
      • Innovaatiopolitiikan mahdollisuudet vaikuttaa kasvuun ja työllisyyteen ovat rajalliset
      • Työkyvyttömyyseläkkeiden maksuluokkamallin kannustinvaikutukset
      • Korkeakoulun laadun vaikutus opiskeljoiden työmarkkinamenestykseen
      • Kotouttamissuunnitelmien vaikutukset maahanmuuttajien lasten koulutusvalintoihin
      • Tuloverotuksen vaikutus työn tarjontaan
      • Yritystukien arviointi ja vaikuttavuus
      • Eläkeläisnaisten ja -miesten toimeentuloerot vuosina 1995-2013
      • Tuloliikkuvuus ja köyhyyden pysyvyys
      • Top Incomes and Top Tax Rates
      • Tutkimusrahan uusi kilpailutus maksoi miljoonia
      • European Academies Science Advisory Council (EASAC): Circular economy: a commentary
      • Kansantaloudesta tulee pian "kiertotalous"
      • Bruttokansantuote vihreyden pauloissa
      • Tieliikenteen 40 %:n hiilidioksidipäästöjen vähentäminen vuoteen 2030 (VTT)
      • Vuoden 2011 energiaverouudistuksen arviointia
      • Käyttäytymistaloustiede ja julkisen sektorin rooli
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Johto
    • Tutkijat
      • Berghäll, Elina
      • Bizopoulou, Aspasia
      • Bratu, Cristina
      • Einiö, Elias
      • Giaccobasso, Matias
      • Hakola-Uusitalo, Tuulia
      • Huhtala, Anni
      • Hämäläinen, Kari
      • Izadi, Ramin
      • Kari, Tuomas
      • Kauppinen, Ilpo
      • Koivisto, Aliisa
      • Kosonen, Tuomas
      • Kyyrä, Tomi
      • Laukkanen, Marita
      • Lombardi, Stefano
      • Lyytikäinen, Teemu
      • Matikka, Tuomas
      • Nivala, Annika
      • Olkkola, Maarit
      • Ollikka, Kimmo
      • Palanne, Kimmo
      • Paukkeri, Tuuli
      • Pesola, Hanna
      • Pirttilä, Jukka
      • Päällysaho, Miika
      • Ravaska, Terhi
      • Ramboer, Sander
      • Remes, Piia
      • Riihelä, Marja
      • Sahari, Anna
      • Sarvimäki, Matti
      • Saxell, Tanja
      • Siikanen, Markku
      • Sirviö, Tom-Henrik
      • Tukiainen, Janne
      • Tuomala, Juha
      • Uusitalo, Roope
      • Verho, Jouko
      • Viertola, Marika
      • Virkola, Tuomo
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
    • Datahuoneen henkilöstö
      • Alasalmi, Juho
      • Heiskanen, Aino
      • Korpela, Heikki
      • Kock, Nea
      • Kylliäinen, Olavi
      • Laasonen, Henna
      • Luotonen, Niilo
      • Mahous, Nadine
      • Nurminen, Tuomas
      • Putkiranta, Olli
      • Seppä, Meeri
      • Toikka, Max
  • VATT
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
      • Aineistot ja menetelmät
      • Avoin julkaiseminen
      • Tutkimusyhteistyö ja avoin tiede
      • Sopimuksiin liittyvät avoimuuden periaatteet
      • Avoimuuden tukeminen ja seuraaminen
    • Avoimet työpaikat
    • Strategia

Yhteystiedot