Hyppää sisältöön
Medialle
  • Suomi
  • Svenska
  • English
Hakusivulle
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
      • Uutisarkisto
    • Blogit
      • Blogiarkisto
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
    • VATT 30 vuotta
    • VATT-päivä 2022
  • Tutkimus
    • Tutkimusteemat
      • Sosiaaliturva, verotus ja tulonjako
      • Energia-, ilmasto- ja ympäristöpolitiikka
        • Energia- ja ilmastopolitiikka
      • Työmarkkinat ja koulutus
      • Julkiset palvelut ja paikallinen julkistalous
      • Yritystoiminnan verotus ja sääntely
        • Kansainvälinen yritysverotus
    • Tutkimusaiheet
      • Kunnat ja hyvinvointialueet
      • Sosiaaliturva
      • Terveyspalvelut
      • Tulonjako ja eriarvoisuus
      • Työmarkkinat
      • Energia, ilmasto ja ympäristö
    • Tutkimushankkeet
    • Verotutkimuksen huippuyksikkö
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
      • VATT Tutkimukset
      • VATT Working Papers
      • VATT Muistiot
    • VATT Policy Brief
      • Venäjälle aiemmin vieneiden yritysten vienti sen lähimaihin kasvussa
      • Hyvinvointialueiden julkiset hankinnat tarvitsevat lisää kilpailua
      • Todistusvalinta tehostaa opiskelijavalintaa
      • Valtion innovaatiotuet lisäävät talouskasvua, mutta tuet on kohdennettava oikein
      • Sota Ukrainassa: Vaikutus Venäjänkauppaa käyneisiin suomalaisyrityksiin
      • Yhteisöveron lasku ei lisännyt investointeja – vauhditti pienten yritysten toimintaa
      • Ikäraja vaikuttaa taloudellisia kannustimia enemmän eläkkeelle jäämiseen
      • Venäläisen energian tuonnin päättymisen vaikutukset Suomen teollisuudelle jäävät pieniksi
      • Viestintäkampanja vähensi merkittävästi takuueläkkeen alikäyttöä
      • Yrittäjien sosiaaliturva ja yritystoiminnan aktiivisuus
      • Yritysten hallinnolliset kustannukset selittävät ALV-alarajan aiheuttamat vaikutukset
      • Säästöt ansioturvan lyhentämisestä hupenevat huonompien työsuhteiden takia
      • Joko Suomessa koittaisi satunnaiskokeiden aika?
      • Kohtuuhintaisuuspolitiikka ei ole lääke asumisen kalleuteen
      • Suomen energiaverotus suosii energiaintensiivisiä suuryrityksiä
      • Parempi tapa valita korkeakouluopiskelijat
      • Energia- ja ilmastopolitiikan uudet tuulet
      • Rakenteellisen työttömyyden riski kasvaa
      • Mihin perintöveroa tarvitaan?
      • Terveydenhoitopalvelujen kilpailu voi johtaa kilpavarusteluun
      • Kouluvalintojen vaikutukset Suomessa epäselviä
      • Yksi tulo, monta verottajaa
      • Suomi on jo palvelutalous
      • Muuttamisen verottaminen jumiuttaa asuntomarkkinoita
      • Faktaa nuorisotyöttömyydestä
      • Innovaatioiden tukeminen kannattaa
    • Muut julkaisut
      • Vähemmän politiikkaa asuntomarkkinoille
      • Lisää markkinoita asuntomarkkinoille
      • Helsinkiläisten lapsiperheiden kouluvalinnat asuntomarkkinoilla
      • Kuntien sääntelyn periaatteet
      • Kuntien tehtävien ja velvoitteiden vaikutusten arviointi
      • Innovaatiopolitiikan mahdollisuudet vaikuttaa kasvuun ja työllisyyteen ovat rajalliset
      • Työkyvyttömyyseläkkeiden maksuluokkamallin kannustinvaikutukset
      • Korkeakoulun laadun vaikutus opiskeljoiden työmarkkinamenestykseen
      • Kotouttamissuunnitelmien vaikutukset maahanmuuttajien lasten koulutusvalintoihin
      • Tuloverotuksen vaikutus työn tarjontaan
      • Yritystukien arviointi ja vaikuttavuus
      • Eläkeläisnaisten ja -miesten toimeentuloerot vuosina 1995-2013
      • Tuloliikkuvuus ja köyhyyden pysyvyys
      • Top Incomes and Top Tax Rates
      • Tutkimusrahan uusi kilpailutus maksoi miljoonia
      • European Academies Science Advisory Council (EASAC): Circular economy: a commentary
      • Kansantaloudesta tulee pian "kiertotalous"
      • Bruttokansantuote vihreyden pauloissa
      • Tieliikenteen 40 %:n hiilidioksidipäästöjen vähentäminen vuoteen 2030 (VTT)
      • Vuoden 2011 energiaverouudistuksen arviointia
      • Käyttäytymistaloustiede ja julkisen sektorin rooli
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Tutkijat
      • Berghäll, Elina
      • Bizopoulou, Aspasia
      • Bratu, Cristina
      • Collan, Mikael
      • Einiö, Elias
      • Harju, Jarkko
      • Harjunen, Oskari
      • Huhtala, Anni
      • Huttunen, Kristiina
      • Hämäläinen, Kari
      • Izadi, Ramin
      • Juuti, Toni
      • Kari, Seppo
      • Kauppinen, Ilpo
      • Koivisto, Aliisa
      • Kortelainen, Mika
      • Kosonen, Tuomas
      • Kotakorpi, Kaisa
      • Kuitunen, Satu
      • Kuusinen, Heidi
      • Kuuskoski, Kasperi
      • Kyyrä, Tomi
      • Laukkanen, Marita
      • Lombardi, Stefano
      • Lyytikäinen, Teemu
      • Matikka, Tuomas
      • Nivala, Annika
      • Ollikka, Kimmo
      • Palanne, Kimmo
      • Paukkeri, Tuuli
      • Pesola, Hanna
      • Pirttilä, Jukka
      • Ravaska, Terhi
      • Ramboer, Sander
      • Remes, Piia
      • Riihelä, Marja
      • Sahari, Anna
      • Sarvimäki, Matti
      • Saxell, Tanja
      • Siikanen, Markku
      • Simola, Antti
      • Toikka, Max
      • Tukiainen, Janne
      • Tuomala, Juha
      • Turkia, Lauri
      • Uusitalo, Roope
      • Verho, Jouko
      • Viertola, Marika
      • Virkola, Tuomo
      • Worku, Lukas
    • Johto
      • Collan, Mikael
    • Tutkimusohjaajat
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
  • VATT
    • Johtoryhmä ja neuvottelukunta
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
      • Aineistot ja menetelmät
      • Avoin julkaiseminen
      • Tutkimusyhteistyö ja avoin tiede
      • Sopimuksiin liittyvät avoimuuden periaatteet
      • Avoimuuden tukeminen ja seuraaminen
    • VATT työpaikkana
    • Strategia

Yhteystiedot

Medialle
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Hakusivulle »
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
    • Blogit
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
    • VATT 30 vuotta
    • VATT-päivä 2022
  • Tutkimus
    • Tutkimusteemat
    • Tutkimusaiheet
    • Tutkimushankkeet
    • Verotutkimuksen huippuyksikkö
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
    • VATT Policy Brief
    • Muut julkaisut
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Tutkijat
    • Johto
    • Tutkimusohjaajat
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
  • VATT
    • Johtoryhmä ja neuvottelukunta
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
    • VATT työpaikkana
    • Strategia

O 10/2017 vp Kotouttamisen toimivuus

29.10.2018

Asiantuntijalausunto eduskunnan tarkastusvaliokunnalle

Lausunnon diaarinumero: VATT/366/07.01/2018

Valiokunta pyytää asiantuntijapuheenvuoroa seuraavasti: Kuinka arvioitte kotouttamisen onnistumista työllistymisen näkökulmasta ja mikä on näkemyksenne  mukaan tärkein toimenpide, jolla edistetään maahanmuuttajien työllistymistä samalla edistäen heidän kotoutumistaan suomalaiseen yhteiskuntaan.

Lisäksi valiokunta pyytää, että asiantuntijapuheenvuorossa mahdollisuuksien mukaan arvioitaisiin edellä mainittuja toimenpiteitä myös kustannustehokkuuden ja kustannusvaikuttavuuden näkökulmista.

Lausunto

Maahanmuuttopolitiikan kysymykset voidaan jakaa kahteen osaan:

  1. Kuka saa muuttaa Suomeen ja millä ehdoilla
  2. Miten Suomeen muuttavien kotoutumista tuetaan

Maahantulon ehtoihin liittyvät päätökset ovat pitkälti arvovalintoja, jotka tehdään poliittisen prosessin kautt a. Päätösten pohjaksi voitaisiin kuitenkin tuottaa sekä nykyistä enemmän että nykyistä parempaa tietoa maahanmuuttajien kotoutumiseen ja kotouttamistoimenpiteiden tuloksellisuuteen liittyen. Kotouttamisen  arviointiin  liittyvät  tietotarpet ovat  tällä hetkellä pitkälti samat kuin tarkastusvaliokunnan pyytäessä lausuntoa kotouttamisen ongelmakohtiin liittyen   vuonna 2017, joten käsilllä oleva lausunto mukailee suurelta osin Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen tuolloin antamaa lausuntoa [1]. Kotouttamistoimenpiteiden toimivuuden osalta tutkimusnäyttöä on jossakin määrin olemassa, mutta erityisesti hyvin suunniteltujen kokeilujen avulla voitaisiin löytää nykyistä tehokkaampia kotouttamistapoja. Myös eduskunnan tarkastusvaliokunnan Kuntoutussäätiöltä tilaamassa kotouttamistoimenpiteiden toimivuutta koskevassa tutkimuksessa päädytään suosittamaan, että kotouttamistoimenpiteiden seurantaa ja arviointia lisätään, ja seurantaa varten laaditaan indikaattorit [2]. Jotta arviointi tuottaa luotettavaa tietoa, tulisi sen kuitenkin perustua osittain vaikutusarviointiin erikoistuneiden tutkijoiden kanssa yhteistyössä suunniteltuihin kokeiluihin. Lisäksi tilastoista puuttuu keskeisiä tietoja, jotka olisivat hyödyllisiä kotouttamisen onnistumisen arvioinnissa ja kotouttamispolitiikan kehittämisessä.

Kotouttaminen on kannattava investointi

Olemassa olevan tutkimustiedon perusteella tiedetään, että kotouttamistoimenpiteet ovat olleet tehokkaita julkisia investointeja, joiden voi olettaa maksavan itsensä takaisin vähentyneen tukitarpeen ja lisääntyneiden verojen kautta [3-6]. Toimiva kotouttaminen vaikuttaa työllistymiseen ja yleiseen yhteiskuntaan sopeutumiseen,  ja hyödyttää sekä maahanmuuttajia itseään että kansaväestöä. Keskeinen kotouttamisen suunnitteluun liittyvä ongelma on, että käytettävissä ei ole riittävästi tietoa siitä millainen kotouttaminen toimii parhaiten missäkin tapauksessa. Samaan aikaan tutkimuskirjallisuudessa on havaittu, että maahanmuuttajien erilaiset tarpeet paremmin huomioivat toimenpiteet voivat olla erityisen tehokkaita.

Esimerkki hyödynnettävää  tietoa tuottavasta kokeilusta on maahanmuuttajien  nopean työllistymisen vaikuttavuusinvestointihanke. Hankkeessa kokeillaan uutta kotouttamismallia, jossa osallistujat työllistyvät lyhyen koulutusjakson jälkeen mukana olevien työnantajien palvelukseen. Uudenlaisen kotouttamismallin lisäksi hankkeen merkittävä innovaatio on, että julkinen sektori maksaa hankkeen toteuttaville yksityisille investoijille hankkeen tuottaman todennetun lisäarvon perusteella. Lisäarvo mitataan hyödyntämällä satunnaistettujen kenttäkokeiden metodologiaa. Tämä tarkoittaa, että nopean työllistymisen malliin soveltuvien henkilöiden  joukosta valitaan arpomalla henkilöt, joille tarjotaan mahdollisuus osallistua uuteen  kotouttamismalliin. He muodostavat ns. kohderyhmän, jonka kotoutumistuloksia  verrataan arvonnassa ilman tarjousta jääneiden henkilöiden muodostamaan verrokkiryhmään. Verrokkiryhmä osallistuu TE-keskusten tarjoamaan tavanomaiseen kotouttamiskoulutukseen.

Samankaltaisia kokeilujen ja julkisten hankintojen yhdistämisiä olisi hyödyllistä toteuttaa laajemminkin. Kotouttamisen onnistumista tarkasteltaessa olisi tärkeää keskittyä konkreettisiin toimenpiteisiin, joiden vaikuttavuutta pystytään luotettavasti arvioimaan. Kehittämishankkeita suunniteltaessa on huolehdittava jo etukäteen vertailukelpoisen verrokkiryhmän ja toimivan tutkimusasetelman luomisesta, ja kokeilut tulisi suunnitella yhteistyössä vaikuttavuusarviointiin erikoistuneiden tutkijoiden kanssa. Tässä onnistumiseksi kokeilut olisi pyrittävä tuomaan rutiininomaisemmin osaksi hallintoa.

Perustietoa puuttuu yhä tilastoista

Suomessa on tehty runsaasti maahanmuuttajien työmarkkinatilanteen kehittymistä kuvailevia tutkimuksia ja selvityksiä, joihin liittyy kuitenkin kaksi keskeistä aineistorajoitteista johtuvaa puutetta.

Ensinnäkin Migrin rekisteröimä oleskeluluvan peruste puuttuu tutkijoiden käytettävissä olevista Tilastokeskuksen aineistoista. Tiedon puuttuminen hankaloittaa sen arvioimista, kuinka  eri syistä  maahan  tulleet  muuttajat ovat kotoutuneet ja menestyneet suomalaisilla työmarkkinoilla. Toistaiseksi tarkasteluja on jouduttu tekemään syntymävaltion perusteella. Joidenkin syntymävaltioiden kohdalla yhteys oleskeluluvan  perusteeseen on toki melko suora, mutta vastaavasti monessa tapauksessa yhteys ei ole selvä ja tarkempi erottelu olisi tärkeää [7].

Toinen keskeinen tietopuute koskee maahanmuuttajien kielitaitoa ja koulutusta. Maahanmuuttajien työmarkkinatilanteen taustalla olevia syitä on hankala tarkastella, koska koulutusta ja kielitaitoa ei rekisteröidä säännönmukaisesti. Tilastokeskuksen, Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja Työterveyslaitoksen toteuttama Ulkomaista syntyperää olevien työ­ ja hyvinvointitutkimus tuotti hyödyllistä tietoa, mutta vain pienelle osuudelle ulkomaalaistaustaista väestöä [8]. Maahanmuuttajien työmarkkinatilanteen taustojen paremmaksi ymmärtämiseksi olisi koulutuksen ja kielitaidon kaltaiset keskeiset tiedot oltava saatavissa myös laajemmissa rekisteriaineistoissa. Tätä varten tiedot ulkomailla suoritetuista tutkinnoista ja maahanmuuttajien itse raportoidusta kielitaidosta tulisi kerätä systemaattisemmin.

Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT

Anni Huhtala 
ylijohtaja

Ilpo Kauppinen 
erikoistutkija

________

Lähteet:

[1] VATT/ 125/ 07.01/ 2017.

[2] Ala-Kauhaluoma, Mika - Pitkänen, Sari - Ohtonen, Jukka - Ramadan, Farid - Hautamäki, Lotta -Vuorento, Mirkka - Rinne, Hanna: Monimenetelmäinen tutkimus kotouttamistoimenpiteiden toimivuudesta. Eduskunnan tarkastusvaliokunnan julkaisu 1/2018.

[3] VATT-työryhmä: Maahanmuuttajien integroituminen Suomeen. VATT Analyysi 2, 2014.

[4] Sarvimäki, Matti - Hämäläinen, Kari: lntegrating lmmigrants: the lmpact of Restructuring Active Labor Market Policies. Journal of Labor Economics, 2016, 34(2):479-508.

[5] Hämäläinen, Kari - Pesola, Hanna - Sarvimäki, Matti: Kotoutumissuunnitelmien vaikutukset maahanmuuttajien lasten koulutusvalintoihin. Työ- ja elinkeinoministeriön julkaisuja 43/2015.

[6] Sarvimäki, Matti - Hangartner, Dominik: Dealing with the Refugee Crisis: Policy Lessons from Economics and Political Science. Talouspolitiikann arviointineuvosto, 2017.

[7] Sarvimäki, Matti: Labor Market lntegration of Refugees in Finland. Nordic Economic Policy Review, 2017, 7(1): 91-114.

[8] Nieminen, Tarja - Sutela, Hanna - Hannula, Ulla: Ulkomaista syntyperää olevien työ ja hyvinvointi Suomessa 2014. Tilastokeskus 2015.

Ilpo Kauppinen
Lausunnot Tiedote
Facebook Jaa Facebookissa Twitter Jaa Twitterissä LinkedIn Jaa LinkedInissä | Tulosta Jaa sähköpostitse

Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT

Vaihde 0295 519 400

[email protected]

Saavutettavuusseloste

Asiakirjajulkisuuskuvaus

Tietosuoja

Laskutustiedot

Anna palautetta

  • VATT Twitterissä
  • VATT Slidesharessa
  • VATT LinkedInissä
  • VATT Instagramissa

Economicum

Arkadiankatu 7

PL 1279, 00101 Helsinki

Katso sijainti kartalla