Hyppää sisältöön
Medialle
  • Suomi
  • Svenska
  • English
Hakusivulle
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
      • Uutisarkisto
    • Blogit
      • Blogiarkisto
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
    • VATT 30 vuotta
    • VATT-päivä 2022
  • Tutkimus
    • Tutkimusteemat
      • Sosiaaliturva, verotus ja tulonjako
      • Energia-, ilmasto- ja ympäristöpolitiikka
        • Energia- ja ilmastopolitiikka
      • Työmarkkinat ja koulutus
      • Julkiset palvelut ja paikallinen julkistalous
      • Yritystoiminnan verotus ja sääntely
        • Kansainvälinen yritysverotus
    • Tutkimusaiheet
      • Kunnat ja hyvinvointialueet
      • Sosiaaliturva
      • Terveyspalvelut
      • Tulonjako ja eriarvoisuus
      • Työmarkkinat
      • Energia, ilmasto ja ympäristö
    • Tutkimushankkeet
    • Verotutkimuksen huippuyksikkö
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
      • VATT Tutkimukset
      • VATT Working Papers
      • VATT Muistiot
    • VATT Policy Brief
      • Venäjälle aiemmin vieneiden yritysten vienti sen lähimaihin kasvussa
      • Hyvinvointialueiden julkiset hankinnat tarvitsevat lisää kilpailua
      • Todistusvalinta tehostaa opiskelijavalintaa
      • Valtion innovaatiotuet lisäävät talouskasvua, mutta tuet on kohdennettava oikein
      • Sota Ukrainassa: Vaikutus Venäjänkauppaa käyneisiin suomalaisyrityksiin
      • Yhteisöveron lasku ei lisännyt investointeja – vauhditti pienten yritysten toimintaa
      • Ikäraja vaikuttaa taloudellisia kannustimia enemmän eläkkeelle jäämiseen
      • Venäläisen energian tuonnin päättymisen vaikutukset Suomen teollisuudelle jäävät pieniksi
      • Viestintäkampanja vähensi merkittävästi takuueläkkeen alikäyttöä
      • Yrittäjien sosiaaliturva ja yritystoiminnan aktiivisuus
      • Yritysten hallinnolliset kustannukset selittävät ALV-alarajan aiheuttamat vaikutukset
      • Säästöt ansioturvan lyhentämisestä hupenevat huonompien työsuhteiden takia
      • Joko Suomessa koittaisi satunnaiskokeiden aika?
      • Kohtuuhintaisuuspolitiikka ei ole lääke asumisen kalleuteen
      • Suomen energiaverotus suosii energiaintensiivisiä suuryrityksiä
      • Parempi tapa valita korkeakouluopiskelijat
      • Energia- ja ilmastopolitiikan uudet tuulet
      • Rakenteellisen työttömyyden riski kasvaa
      • Mihin perintöveroa tarvitaan?
      • Terveydenhoitopalvelujen kilpailu voi johtaa kilpavarusteluun
      • Kouluvalintojen vaikutukset Suomessa epäselviä
      • Yksi tulo, monta verottajaa
      • Suomi on jo palvelutalous
      • Muuttamisen verottaminen jumiuttaa asuntomarkkinoita
      • Faktaa nuorisotyöttömyydestä
      • Innovaatioiden tukeminen kannattaa
    • Muut julkaisut
      • Vähemmän politiikkaa asuntomarkkinoille
      • Lisää markkinoita asuntomarkkinoille
      • Helsinkiläisten lapsiperheiden kouluvalinnat asuntomarkkinoilla
      • Kuntien sääntelyn periaatteet
      • Kuntien tehtävien ja velvoitteiden vaikutusten arviointi
      • Innovaatiopolitiikan mahdollisuudet vaikuttaa kasvuun ja työllisyyteen ovat rajalliset
      • Työkyvyttömyyseläkkeiden maksuluokkamallin kannustinvaikutukset
      • Korkeakoulun laadun vaikutus opiskeljoiden työmarkkinamenestykseen
      • Kotouttamissuunnitelmien vaikutukset maahanmuuttajien lasten koulutusvalintoihin
      • Tuloverotuksen vaikutus työn tarjontaan
      • Yritystukien arviointi ja vaikuttavuus
      • Eläkeläisnaisten ja -miesten toimeentuloerot vuosina 1995-2013
      • Tuloliikkuvuus ja köyhyyden pysyvyys
      • Top Incomes and Top Tax Rates
      • Tutkimusrahan uusi kilpailutus maksoi miljoonia
      • European Academies Science Advisory Council (EASAC): Circular economy: a commentary
      • Kansantaloudesta tulee pian "kiertotalous"
      • Bruttokansantuote vihreyden pauloissa
      • Tieliikenteen 40 %:n hiilidioksidipäästöjen vähentäminen vuoteen 2030 (VTT)
      • Vuoden 2011 energiaverouudistuksen arviointia
      • Käyttäytymistaloustiede ja julkisen sektorin rooli
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Tutkijat
      • Berghäll, Elina
      • Bizopoulou, Aspasia
      • Bratu, Cristina
      • Collan, Mikael
      • Einiö, Elias
      • Harju, Jarkko
      • Harjunen, Oskari
      • Huhtala, Anni
      • Huttunen, Kristiina
      • Hämäläinen, Kari
      • Izadi, Ramin
      • Juuti, Toni
      • Kari, Seppo
      • Kauppinen, Ilpo
      • Koivisto, Aliisa
      • Kortelainen, Mika
      • Kosonen, Tuomas
      • Kotakorpi, Kaisa
      • Kuitunen, Satu
      • Kuusinen, Heidi
      • Kuuskoski, Kasperi
      • Kyyrä, Tomi
      • Laukkanen, Marita
      • Lombardi, Stefano
      • Lyytikäinen, Teemu
      • Matikka, Tuomas
      • Nivala, Annika
      • Ollikka, Kimmo
      • Palanne, Kimmo
      • Paukkeri, Tuuli
      • Pesola, Hanna
      • Pirttilä, Jukka
      • Ravaska, Terhi
      • Ramboer, Sander
      • Remes, Piia
      • Riihelä, Marja
      • Sahari, Anna
      • Sarvimäki, Matti
      • Saxell, Tanja
      • Siikanen, Markku
      • Simola, Antti
      • Toikka, Max
      • Tukiainen, Janne
      • Tuomala, Juha
      • Turkia, Lauri
      • Uusitalo, Roope
      • Verho, Jouko
      • Viertola, Marika
      • Virkola, Tuomo
      • Worku, Lukas
    • Johto
      • Collan, Mikael
    • Tutkimusohjaajat
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
  • VATT
    • Johtoryhmä ja neuvottelukunta
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
      • Aineistot ja menetelmät
      • Avoin julkaiseminen
      • Tutkimusyhteistyö ja avoin tiede
      • Sopimuksiin liittyvät avoimuuden periaatteet
      • Avoimuuden tukeminen ja seuraaminen
    • VATT työpaikkana
    • Strategia

Yhteystiedot

Medialle
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Hakusivulle »
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
    • Blogit
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
    • VATT 30 vuotta
    • VATT-päivä 2022
  • Tutkimus
    • Tutkimusteemat
    • Tutkimusaiheet
    • Tutkimushankkeet
    • Verotutkimuksen huippuyksikkö
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
    • VATT Policy Brief
    • Muut julkaisut
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Tutkijat
    • Johto
    • Tutkimusohjaajat
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
  • VATT
    • Johtoryhmä ja neuvottelukunta
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
    • VATT työpaikkana
    • Strategia

Miten perustuloa tulisi Suomessa kokeilla?

30.3.2016 Tiedote

Perustulokokeilu onnistuu vain, jos tutkimusasetelma on oikea. Jos tutkimusasetelma ei ole oikea, kokeilun perusteella ei saada tietoa siitä, lisääkö vai vähentääkö perustulo työllisyyttä.

VATT:n tutkijat esittävät perustulokokeilun koeasetelmaksi ensisijaisesti satunnaistettua valtakunnallista otantaa, jota voidaan täydentää alueellisella, intensiivisellä otannalla. Olennaista on toteuttaa kokeilu siten, että saadaan kaksi ryhmää: koeryhmä ja sitä täydellisesti vastaava verrokkiryhmä.

Perustulokokeilun esiselvitys on valmistunut. Kelan johtama tutkimusryhmä on tehnyt ensimmäiset ehdotuksensa malleista, joilla perustuloa voidaan kokeilla käytännössä. Eri perustulomallien ohella tärkeä osa esiselvitystä on ehdotus kokeilun koeasetelmaksi.

Kokeilun onnistumisen edellytyksenä on suunnitella koeasetelma siten, että kokeilussa syntyy perustuloa saava koeryhmä ja uskottava verrokkiryhmä. Vain näin saadaan tietoa kokeilun todellisista syy-seurausvaikutuksista. Verrokkiryhmän on vastattava perustuloa saavien koeryhmää kaikin muin tavoin paitsi siten, että heille ei maksettu perustuloa. Kyseinen verrokkiryhmä siis kertoo, mitä perustuloa saaneille olisi tapahtunut ilman perustulokokeilua.

Nyt valmisteilla olevalla perustulokokeilulla halutaan ensisijaisesti selvittää, miten perustulo vaikuttaa työllisyyteen. Mikäli kokeilu toteutetaan tutkijaryhmän esityksen mukaisesti, kokeilun vaikutuksista saadaan luotettavaa tietoa vertaamalla perustuloa saaneiden työllisyysastetta verrokkiryhmän työllisyysasteeseen.

Perustulokokeilun koeasetelmaa pohtinut viisihenkinen tutkijaryhmä ehdottaa kahdenlaista toisiaan täydentävää otantaa: ensisijaisesti satunnaistettua, valtakunnallinen otantaa ja – jos kokeilulle varattu budjetti sen mahdollistaa – tarkempien työmarkkinavaikutusten selvittämiseksi alueellista, intensiivisempää satunnaisotantaa. Kokeilun kestoksi on hallitusohjelmassa määritelty kaksi vuotta.

Esiselvityksessä ei oteta kantaa siihen, mitkä väestöryhmät valitaan mukaan kokeiluun tai jätetään kokeilun ulkopuolelle. Eri väestöryhmiin liittyviä näkökulmia sekä koeasetelmaan liittyviä perustuslaillisia ja muita oikeudellisia reunaehtoja pohditaan kattavasti raportissa.

Koeasetelman kannalta hankalinta on uskottavan verrokkiryhmän löytäminen. Perustulokokeiluun liittyy suuria odotuksia. Toisaalta Suomessa on vain vähän esimerkkejä todella hyvin toteutetuista kokeiluista. VATT:n tutkijat Kari Hämäläinen ja Jouko Verho varoittavat toteuttamasta perustulokokeilua siten, että osallistuminen perustuu vapaaehtoisuuteen tai kokeilun järjestäjät valitsevat osallistujat.

”Tähän liittyy useita ongelmia, kuten se, että mukaan lähtisivät vain ne, jotka kokevat tai joiden koetaan hyötyvän kokeilusta. Tällaiselle koeryhmälle ei löydy vastaavaa verrokkiryhmää”, tutkijat toteavat.

Samasta syystä perustulokokeilua ei tule toteuttaa kuntakokeiluna. Ongelmaksi nousisi luotettavuus ja yleistettävyys: kuntia on vähän, ja ne ovat kaikki omalla tavallaan ainutlaatuisia. Kokeilukunnassa voi esimerkiksi tapahtua jotain odottamatonta, joka pilaa kokeilun. Vaihtoehtoisia syitä kuntien välisille työllisyyseroille ei pystytä sulkemaan pois.

Miten perustuloa tulisi Suomessa kokeilla? from VATT slideshare

Lue lisää:

Ideasta kokeiluun - perustulokokeilun esiselvitys valmistui (Valtioneuvoston kanslian tiedote 30.3.2016)

Kela: Perustulokokeilu

Lisätietoja:

Kari Hämäläinen, johtava ekonomisti, puh. 0295 519 416
Jouko Verho, erikoistutkija, puh. 0295 519 409

Sosiaaliturva, verotus ja tulonjako Tiedote Tiedote Työmarkkinat ja koulutus julkistalous kannustimet kotitaloudet käyttäytymisvaikutukset perustulo politiikkatoimenpiteet yhteiskunnalliset kokeilut
Facebook Jaa Facebookissa Twitter Jaa Twitterissä LinkedIn Jaa LinkedInissä | Tulosta Jaa sähköpostitse

Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT

Vaihde 0295 519 400

[email protected]

Saavutettavuusseloste

Asiakirjajulkisuuskuvaus

Tietosuoja

Laskutustiedot

Anna palautetta

  • VATT Twitterissä
  • VATT Slidesharessa
  • VATT LinkedInissä
  • VATT Instagramissa

Economicum

Arkadiankatu 7

PL 1279, 00101 Helsinki

Katso sijainti kartalla