Hyppää sisältöön
Medialle
  • Suomi
  • Svenska
  • English
Hakusivulle
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
      • Uutisarkisto
    • Blogit
      • Blogiarkisto
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
    • VATT 30 vuotta
    • VATT-päivä 2022
  • Tutkimus
    • Tutkimusteemat
      • Sosiaaliturva, verotus ja tulonjako
      • Energia-, ilmasto- ja ympäristöpolitiikka
        • Energia- ja ilmastopolitiikka
      • Työmarkkinat ja koulutus
      • Julkiset palvelut ja paikallinen julkistalous
      • Yritystoiminnan verotus ja sääntely
        • Kansainvälinen yritysverotus
    • Tutkimusaiheet
      • Kunnat ja hyvinvointialueet
      • Sosiaaliturva
      • Terveyspalvelut
      • Tulonjako ja eriarvoisuus
      • Työmarkkinat
      • Energia, ilmasto ja ympäristö
    • Tutkimushankkeet
    • Verotutkimuksen huippuyksikkö
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
      • VATT Tutkimukset
      • VATT Working Papers
      • VATT Muistiot
    • VATT Policy Brief
      • Venäjälle aiemmin vieneiden yritysten vienti sen lähimaihin kasvussa
      • Hyvinvointialueiden julkiset hankinnat tarvitsevat lisää kilpailua
      • Todistusvalinta tehostaa opiskelijavalintaa
      • Valtion innovaatiotuet lisäävät talouskasvua, mutta tuet on kohdennettava oikein
      • Sota Ukrainassa: Vaikutus Venäjänkauppaa käyneisiin suomalaisyrityksiin
      • Yhteisöveron lasku ei lisännyt investointeja – vauhditti pienten yritysten toimintaa
      • Ikäraja vaikuttaa taloudellisia kannustimia enemmän eläkkeelle jäämiseen
      • Venäläisen energian tuonnin päättymisen vaikutukset Suomen teollisuudelle jäävät pieniksi
      • Viestintäkampanja vähensi merkittävästi takuueläkkeen alikäyttöä
      • Yrittäjien sosiaaliturva ja yritystoiminnan aktiivisuus
      • Yritysten hallinnolliset kustannukset selittävät ALV-alarajan aiheuttamat vaikutukset
      • Säästöt ansioturvan lyhentämisestä hupenevat huonompien työsuhteiden takia
      • Joko Suomessa koittaisi satunnaiskokeiden aika?
      • Kohtuuhintaisuuspolitiikka ei ole lääke asumisen kalleuteen
      • Suomen energiaverotus suosii energiaintensiivisiä suuryrityksiä
      • Parempi tapa valita korkeakouluopiskelijat
      • Energia- ja ilmastopolitiikan uudet tuulet
      • Rakenteellisen työttömyyden riski kasvaa
      • Mihin perintöveroa tarvitaan?
      • Terveydenhoitopalvelujen kilpailu voi johtaa kilpavarusteluun
      • Kouluvalintojen vaikutukset Suomessa epäselviä
      • Yksi tulo, monta verottajaa
      • Suomi on jo palvelutalous
      • Muuttamisen verottaminen jumiuttaa asuntomarkkinoita
      • Faktaa nuorisotyöttömyydestä
      • Innovaatioiden tukeminen kannattaa
    • Muut julkaisut
      • Vähemmän politiikkaa asuntomarkkinoille
      • Lisää markkinoita asuntomarkkinoille
      • Helsinkiläisten lapsiperheiden kouluvalinnat asuntomarkkinoilla
      • Kuntien sääntelyn periaatteet
      • Kuntien tehtävien ja velvoitteiden vaikutusten arviointi
      • Innovaatiopolitiikan mahdollisuudet vaikuttaa kasvuun ja työllisyyteen ovat rajalliset
      • Työkyvyttömyyseläkkeiden maksuluokkamallin kannustinvaikutukset
      • Korkeakoulun laadun vaikutus opiskeljoiden työmarkkinamenestykseen
      • Kotouttamissuunnitelmien vaikutukset maahanmuuttajien lasten koulutusvalintoihin
      • Tuloverotuksen vaikutus työn tarjontaan
      • Yritystukien arviointi ja vaikuttavuus
      • Eläkeläisnaisten ja -miesten toimeentuloerot vuosina 1995-2013
      • Tuloliikkuvuus ja köyhyyden pysyvyys
      • Top Incomes and Top Tax Rates
      • Tutkimusrahan uusi kilpailutus maksoi miljoonia
      • European Academies Science Advisory Council (EASAC): Circular economy: a commentary
      • Kansantaloudesta tulee pian "kiertotalous"
      • Bruttokansantuote vihreyden pauloissa
      • Tieliikenteen 40 %:n hiilidioksidipäästöjen vähentäminen vuoteen 2030 (VTT)
      • Vuoden 2011 energiaverouudistuksen arviointia
      • Käyttäytymistaloustiede ja julkisen sektorin rooli
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Tutkijat
      • Berghäll, Elina
      • Bizopoulou, Aspasia
      • Bratu, Cristina
      • Collan, Mikael
      • Einiö, Elias
      • Harju, Jarkko
      • Harjunen, Oskari
      • Huhtala, Anni
      • Huttunen, Kristiina
      • Hämäläinen, Kari
      • Izadi, Ramin
      • Juuti, Toni
      • Kari, Seppo
      • Kauppinen, Ilpo
      • Koivisto, Aliisa
      • Kortelainen, Mika
      • Kosonen, Tuomas
      • Kotakorpi, Kaisa
      • Kuitunen, Satu
      • Kuusinen, Heidi
      • Kuuskoski, Kasperi
      • Kyyrä, Tomi
      • Laukkanen, Marita
      • Lombardi, Stefano
      • Lyytikäinen, Teemu
      • Matikka, Tuomas
      • Nivala, Annika
      • Ollikka, Kimmo
      • Palanne, Kimmo
      • Paukkeri, Tuuli
      • Pesola, Hanna
      • Pirttilä, Jukka
      • Ravaska, Terhi
      • Ramboer, Sander
      • Remes, Piia
      • Riihelä, Marja
      • Sahari, Anna
      • Sarvimäki, Matti
      • Saxell, Tanja
      • Siikanen, Markku
      • Simola, Antti
      • Toikka, Max
      • Tukiainen, Janne
      • Tuomala, Juha
      • Turkia, Lauri
      • Uusitalo, Roope
      • Verho, Jouko
      • Viertola, Marika
      • Virkola, Tuomo
      • Worku, Lukas
    • Johto
      • Collan, Mikael
    • Tutkimusohjaajat
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
  • VATT
    • Johtoryhmä ja neuvottelukunta
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
      • Aineistot ja menetelmät
      • Avoin julkaiseminen
      • Tutkimusyhteistyö ja avoin tiede
      • Sopimuksiin liittyvät avoimuuden periaatteet
      • Avoimuuden tukeminen ja seuraaminen
    • VATT työpaikkana
    • Strategia

Yhteystiedot

Medialle
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Hakusivulle »
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
    • Blogit
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
    • VATT 30 vuotta
    • VATT-päivä 2022
  • Tutkimus
    • Tutkimusteemat
    • Tutkimusaiheet
    • Tutkimushankkeet
    • Verotutkimuksen huippuyksikkö
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
    • VATT Policy Brief
    • Muut julkaisut
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Tutkijat
    • Johto
    • Tutkimusohjaajat
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
  • VATT
    • Johtoryhmä ja neuvottelukunta
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
    • VATT työpaikkana
    • Strategia

Luonnos hallituksen esitykseksi eduskunnalle laeiksi kaksivuotisen esiopetuksen kokeilusta sekä varhaiskasvatuslain muuttamisesta

14.7.2020

VATT:n lausunto opetus- ja kulttuuriministeriölle

Lausunnon diaarinumero: VATT/216/07.01/2020

Opetus- ja kulttuuriministeriö on pyytänyt Valtion taloudelliselta tutkimuskeskukselta (VATT) lausuntoa esityksestä laiksi kaksivuotisen esiopetuksen kokeilusta sekä varhaiskasvatuslain muutoksesta. Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi erillinen kaksivuotista esiopetusta koskeva kokeilulaki. Kokeilulaissa säädettäisiin kaksivaiheisesta ositetusta satunnaistamisesta, jonka perusteella kunnat jaettaisiin kokeilu- ja vertailukuntiin ja kokeilukuntien sisällä 5-vuotiaat lapset kokeilu – ja vertailuryhmiin. Kokeiluryhmään kuuluvien lasten vanhemmille ilmoitettaisiin mahdollisuudesta osallistua kaksivuotiseen esiopetukseen. Esityksen mukaan kokeiluryhmään kuuluvat lapset saisivat siis vuoden enemmän esiopetusta kuin vertailuryhmään kuuluvat lapset. Kokeilun vaikutuksia seurattaisiin erillisessä seurantatutkimuksessa, jossa arvioitaisiin kokeilun toimeenpanon onnistumista sekä sen vaikutusta lapsiin.

Esityksen mukaan kokeilun tavoitteena on saada tietoa kaksivuotisen esiopetuksen vaikutuksista lasten kehitys- ja oppimisedellytyksiin, sosiaalisiin taitoihin ja terveen itsetunnon muodostumiseen. VATT keskittyy lausunnossaan siihen, miten ehdotetun kokeilun suunnittelu ja seuranta vastaavat näitä tavoitteita.

Kokeilun toteutus

Esityksen liitteenä olevan tutkimussuunnitelman mukaan kokeilu toteutetaan ns. ositettuna satunnaiskokeena. Tavoitteena on satunnaisesti valita taustaominaisuuksiltaan samankaltaisia kuntia sekä kokeilun kohteena olevaan kokeiluryhmään että vertailu- tai kontrolliryhmään. Kuntien taustaominaisuuksina käytetään kuntatyyppiä, maantieteellistä sijaintia ja kielisuhdetta. Kokeilukuntien sisällä toteutetaan ositettu satunnaistaminen esiopetusta järjestävien yksiköiden välillä. Koeryhmään valituissa yksiköissä olevat 5-6 -vuotiaat lapset tulevat kokeilun piiriin. Lisäksi muille kokeiluryhmään kuuluvien yksiköiden lähistöllä asuvien 5-6 -vuotiaiden lasten vanhemmille ilmoitetaan oikeudesta kaksivuotiseen esiopetukseen.

Kaksivaiheisella ositetulla satunnaistamisella toteutettu kokeilu on kunnianhimoinen ja tuottaa suurimmalla todennäköisyydellä luotettavinta mahdollista tietoa koko ikäluokkaa koskevan kaksivuotisen esiopetuksen vaikutuksista. Suomalaisten rekisteriaineistojen käyttö mahdollistaa satunnaistamisen toteuttamisen poikkeuksellisen luotettavasti. VATT myös yhtyy tutkimussuunnitelmassa esitettyihin näkemyksiin vaihtoehtoisten toteutustapojen ongelmista. Esitys on hyvä esimerkki politiikkasuunnittelusta, jossa vaikutusten arviointi on otettu vakavasti jo alusta alkaen.

Tutkimussuunnitelmassa käydään kiitettävästi läpi myös kentällä (ts. laboratorio olosuhteiden ulkopuolella) toteutettuihin satunnaiskokeisiin liittyvät ongelmat. Vaikka kaksivuotinen esiopetus on periaatteessa velvoittavaa, on käytännössä mahdotonta taata, että kaikki kokeiluryhmään kuuluvat lapset todella osallistuvat esiopetukseen. On myös vaikeaa estää, ettei kukan verrokkiryhmästä osallistu kaksivuotiseen esiopetukseen. Kuten tutkimussuunnitelmassa todetaan, näiden ongelmien ratkaisemiseksi on olemassa vakiintuneita tutkimusmenetelmiä. Varsinaisen kokeilun vaikutusten arviointi ei vaarannu näiden mahdollisten ongelmien takia.

VATT kuitenkin huomauttaa, että kokeiluun osallistumisen epätäydellisyys voi vaikuttaa kokeilun vaikutusten yleistettävyyteen. Kun kokeilun tuloksia käytetään mahdollisesti yleisestä kaksivuotisesta esiopetuksesta päätettäessä, on syytä ottaa huomioon, että kokeilussa osan lapsista on vaihdettava päivähoitopaikkaa jo 5-vuotiaana osallistuakseen kaksivuotiseen esiopetukseen. Vaikka tämä on tavallista esiopetukseen siirryttäessä jo nytkin, siirtää kokeilu tätä siirtymää nuorempiin lapsiin. On mahdollista, että kokeilun yhteydessä halukkuus vaihtaa toimipaikkaa on pienempi kuin tilanteessa, jossa toimenpide koskisi kaikkia 5-vuotiaita lapsia. Kokeilun vaikutuksia tulkittaessa olisi hyvä havainnollistaa, miten osallistumisen epätäydellisyys mahdollisesti vaikuttaa vaikutusten tulkintaan.

Vaikutusten seuranta

Yksi kokeilun tavoitteista on selvittää, miten kaksivuotinen esiopetus vaikuttaa lasten kehitys- ja oppimisedellytyksiin, sosiaalisiin taitoihin sekä terveen itsetunnon muodostumiseen. Nämä ovat myös nykyisen yksivuotisen esiopetuksen tavoitteita. Ehdotuksen liitteenä olevassa tutkimussuunnitelmassa esitetään vaikutusten mittaamista erinäisillä testeillä esiopetuksen ja peruskoulun aikana. Suunnitelmassa esitetään jo laajasti käytössä olevien lukutestien käyttöä sekä matemaattisten ja sosiaalisten taitojen kehitystä mittaavien testien käyttöönottoa. Lisäksi tutkimussuunnitelma esittää, että testeissä mitattaisiin lasten itsetunnon kehitystä. Mittaukset jatkuisivat suunnitelman mukaan esiopetuksesta peruskoulun loppuun asti.

Laajamittainen testaus ei ole tällä hetkellä osa esiopetuksen tai peruskoulun opetussuunnitelmaa. Kokeilun vaikutusten selvittämiseksi on välttämätöntä testata kokeilu- ja vertailuryhmien lapsia eri vaiheissa. Mittaamista suunniteltaessa olisi kuitenkin tärkeää varoa, ettei testeissä mitatut taidot muodostu opetuksen tavoitteiksi. Yhdysvalloissa siirryttiin 1990-luvulla vuosittaisiin valtakunnallisiin testeihin osana ns. No Child Left Behind -ohjelmaa. Näiden testien tarkoituksena oli monitoroida koulujen onnistumista opetussuunnitelmaan kuuluvien taitojen opettamisessa. Ohjelman vaikutuksia käsittelevät tutkimukset (Esim. Dee ja Jacob, 2010) ovat havainneet, että testaus ohjaa kouluja kohdentamaan resurssit testeissä mitattavien taitojen opetukseen.

Koska kokeilun tavoitteena ei ole oleellisesti muuttaa esiopetuksen sisältöä, VATT katsoo, että kokeilun toteutuksessa on tärkeää pitää mittaaminen mahdollisimman erillään esiopetuksen toteutuksesta. Erityisen tärkeää on tähdentää, ettei kokeilun yhteydessä tehtyjä mittauksia käytetä oppilaiden, opettajien, koulujen tai esiopetusta antavien toimipaikkojen arviointiin. Lisäksi esityksessä olisi tehtävä selväksi, että kokeilun yhteydessä tehtävä mittaus on osa nyt toteutettavaa kokeilua. Esitys ei sisällä muutoksia esiopetuksen tai peruskoulun yhteydessä tehtävään mittaamiseen kokeilun jälkeen. Jos kokeilussa haluttaisiin liittää koko peruskoulun kestävä testaus osaksi esiopetuksen vaikutusten seurantaa, vaatisi se toisenlaisen tutkimussuunnitelman. On tärkeää, että tällä kokeilulla testataan vain kaksivuotisen esiopetuksen vaikutuksia. Laajamittaisen testaamisen vaikutukset ovat kokonaan erillinen kysymys, joita ei ole syytä liittää tähän kokeiluun.

Valtion taloudellinen tutkimuskeskus

Anni Huhtala
Ylijohtaja

Tuomas Pekkarinen
Tutkimusprofessori

Lähteet:

Dee, T. S. ja B. A. Jacob, (2010): "The impact of No Child Left Behind on students, teachers, and schools", Brookings Papers on Economic Activity, FALL 2010, 149-207.

Tuomas Pekkarinen
Lausunnot
Facebook Jaa Facebookissa Twitter Jaa Twitterissä LinkedIn Jaa LinkedInissä | Tulosta Jaa sähköpostitse

Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT

Vaihde 0295 519 400

[email protected]

Saavutettavuusseloste

Asiakirjajulkisuuskuvaus

Tietosuoja

Laskutustiedot

Anna palautetta

  • VATT Twitterissä
  • VATT Slidesharessa
  • VATT LinkedInissä
  • VATT Instagramissa

Economicum

Arkadiankatu 7

PL 1279, 00101 Helsinki

Katso sijainti kartalla