Lukioiden väliset laatuerot ovat pääosin pieniä
Lukion laatu vaikuttaa oppilaiden oppimistuloksiin jonkin verran. Laatuerot lukioiden välillä ovat kuitenkin suureksi osaksi pieniä. Julkisuudessa esitetyt erilaiset lukiorankingit ovat harhaanjohtavia, eikä lukioita voida luotettavasti asettaa paremmuusjärjestykseen niiden laadun perusteella. Tulos selviää VATT:n tutkimuksesta, jossa arvioidaan lukioiden laatua vuosina 2002–2013.
Mika Kortelaisen, Heikki Pursiaisen ja Jenni Pääkkösen tutkimus perustuu ylioppilaskirjoitusten tuloksiin. Se poikkeaa merkittävästi aiemmista kotimaisista lukiovertailuista huomioiden niihin liittyvät keskeiset ongelmat. Lukioiden laatua mitataan ns. arvonlisällä, jota laskettaessa otetaan huomioon esimerkiksi oppilaiden lähtötaso ja yläkoulujen poikkeavat arvostelukäytännöt. Jos näitä tekijöitä ei oteta huomioon, laatuvertailusta tulee virheellinen. Arviointi ottaa myös huomioon lukioiden laadun muutoksen ajassa. Samoin tutkimuksessa otetaan huomioon oppilasmäärältään pienten lukioiden yo-kirjoitustulosten suuri vuosittainen vaihtelu.
Tutkimuksen tulosten mukaan parhaiden ja heikompien lukioiden välillä on merkittäviä eroja. Näiden ääripäiden väliin jää kuitenkin suuri enemmistö lukioita, joita ei voida mielekkäästi erottaa toisistaan laadun perusteella. Ääripäiden väliin jäävien lukioiden asettaminen paremmuusjärjestykseen ei ole siten perusteltua. Tutkijat korostavat, että lukioiden laadussa havaitaan merkittävää ajallista vaihtelua, mikä vaikeuttaa entisestään paremmuusjärjestyksen tekemistä. Vain muutamat lukiot pysyvät esimerkiksi viiden vuoden ajan vertailun kärjessä tai hännillä.
Vertailu eri mediatalojen käyttämiin arviointimenetelmiin osoittaa, että niiden tuottama paremmuusjärjestys on hyvin erilainen. Suurimmassa osassa mediassa julkaistuja lukiovertailuja ei edes yritetä ottaa huomioon oppilaiden lähtötasoa. Niissäkin vertailuissa, joissa lähtötaso on pyritty ottamaan huomioon, menetelmä ei kuitenkaan ole ollut riittävän hyvä.
Tutkijat suosittavat, että mediatalojen tuottamia vertailuja ei käytettäisi lukioiden laadun arviointiin eikä päätöksenteon perustana. Lukioiden laadun arviointi ei onnistu pintapuolisesti ylioppilaskirjoitusten tuloksia tarkastelemalla, vaan edellyttää luotettavien tilastollisten analyysien tekemistä.
Lisätietoja:
Johtava ekonomisti Mika Kortelainen, puh. 0295 519 421 tai 040 304 5541, mika.kortelainen (at) vatt.fi
Julkaisu:
Lukioiden väliset erot ja paremmuusjärjestys
VATT Tutkimukset 179, Helsinki 2014
Esitysmateriaali:
Tiedotustilaisuuden esitys, pdf
Julkiset palvelut ja paikallinen julkistalous
Tiedote
Tiedote
Työmarkkinat ja koulutus
julkiset palvelut
koulutuksen taloustiede
koulutus
koulutusvalinnat
kunnat
lukiot
valinnanvapaus