Hyppää sisältöön
Medialle
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Hakusivulle »
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
    • Blogit
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
  • Tutkimus
    • Tutkimusaiheet
    • Tutkimushankkeet
    • Datahuone
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
    • VATT Policy Brief
    • Muut julkaisut
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Johto
    • Tutkijat
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
    • Datahuoneen henkilöstö
  • VATT
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
    • Avoimet työpaikat
    • Strategia

Lisää tehoa arvonlisäveroon

6.5.2015 Blogi Timo Rauhanen

Juuri käytyjen eduskuntavaalien yhteydessä puhuttiin myös verotuksesta, mutta tällä kertaa melko vähäistä mielenkiintoa herätti verotuksen rakenne. Periaatteellinen ajatusten vaihto olisi kuitenkin ollut paikallaan tästäkin aiheesta.

Esimerkiksi arvonlisäverotuksessa esillä olivat vain veroasteet ja huojennukset, vaikka muualla yhä enemmän keskustellaan veropohjan laajentamisesta. Millainen vaikutus talouteen ja verotuloihin on vaikkapa sillä, että rahoitustoiminta ja terveyspalvelut ovat tällä hetkellä arvonlisäverotuksen ulkopuolella?

Yleinen kulutusvero eli arvonlisävero tuottaa Suomessa noin viidenneksen kaikista verotuloista. Euroopan unioni, jonka keskeisenä tavoitteena on sisämarkkinoiden toiminnan edistäminen, oli aikanaan edelläkävijä tämän veromuodon kehittämisessä. EU:n ja Suomen arvonlisäverojärjestelmä ei kuitenkaan täytä tehokkaan kulutusveron vaatimuksia eli yhtä verokantaa ja laajaa veropohjaa. EU-lainsäädäntö nimittäin vapauttaa verosta suuren osan kulutusta ja tarjoaa lisäksi jäsenmaille mahdollisuuden soveltaa alennettuja verokantoja monenlaisiin tavaroihin ja palveluihin.

Kun tavara tai palvelu vapautetaan verosta, alv-ketju katkeaa ja vero kertaantuu. Jos katkeaminen tapahtuu tuotantoketjun alkupäässä, kaikkien seuraavien portaiden suhteelliset hinnat vääristyvät. Myös tuotannon organisoituminen kärsii, koska verosta vapautetun hyödykkeen myyjällä ei ole välituotteiden veron vähennysoikeutta. Tämä kannustaa oman tuotannon lisäämiseen. Lopputuloksena yrityksen myynti yritykselle on yliverotettua ja myynti kuluttajalle on aliverotettua.

Alennetut alv-kannat lisäävät yrityksen ja verohallinnon kustannuksia ja aiheuttavat rajanveto-ongelmia. Ne ovat poliittisesti hankalia, sillä jollekin hyödykkeelle suunnattu verotuki saa aikaan paineita suostua yhä uusiin tukiin. Erilaisten alv-kantojen avulla tavoiteltu tulonjaon tasaaminen on tutkimuksissa todettu kalliiksi ja tehottomaksi.

Arvonlisäverotuksen tehokkuutta mittaava ns. C-tehokkuusluku kertoo todellisen verokertymän osuuden siitä teoreettisesta kertymästä, joka saataisiin soveltamalla kaikkeen kulutukseen vakioverokantaa. Tehokkuutta alentavia tekijöitä ovat verotuet ja verovaje. Verotuet ovat edellä mainittuja alennettuja verokantoja ja verosta vapauttamisia. Verovaje kuvaa puolestaan lainmukaisen ja todellisen verokertymän eroa eli laiminlyönneistä, virheistä ja maksukyvyttömyydestä johtuvaa vajausta verotuloissa.

OECD-maiden vertailussa ylivoimaisesti tehokkain arvonlisäverottaja on Uusi-Seelanti. Seuraavilla sijoilla ovat Sveitsi, Japani ja Korea. EU-maiden sijoitus on vain keskitasoa, vaikka EU:n yhteisen alv-järjestelmän direktiivit ovat näennäisen johdonmukaisia. Kaikissa maissa verotuet heikentävät tehokkuutta huomattavasti enemmän kuin verovaje.

Vuonna 1986 käyttöönotettua Uuden-Seelannin arvonlisäveroa (Goods and Services Tax, GST) pidetään yleisesti esimerkkinä tehokkaasta ja hallinnollisesti yksinkertaisesta kulutusverosta. Lähes kaikkea kulutusta verotetaan samalla verokannalla, joka on vuodesta 2010 ollut 15 prosenttia. Suurin haaste uudistuksessa oli korottaa elintarvikkeiden ja muiden välttämättömyyshyödykkeiden verokanta yhtenäisen verokannan tasolle. Uudistuksen poliittista hyväksyntää helpotti se, että tuloerojen kasvua torjuttiin tarkasti suunnatuilla tulonsiirroilla ja pienituloisten tuloverokevennyksillä.

Tehokas arvonlisäverojärjestelmä voitaisiin periaatteessa Suomessakin toteuttaa Uuden-Seelannin mallin mukaisesti. Arvonlisäverotuksen veropohjaan lisättäisiin verosta nyt vapautetut rahoitus- ja vakuutustoiminta, asuntojen vuokraus ja hallinta, koulutus sekä terveys- ja sosiaalipalvelut. Veron piiriin tulevan hyödykkeen myyjän saama vähennysoikeus poistaisi ostopanoksiin sisältyvän piilevän arvonlisäveron eivätkä verot välttämättä kasvaisi paljoakaan. Uudistus olisi mahdollista toteuttaa budjettineutraalisti käyttämällä laskennalliset verotuoton lisäykset yhtenäisen verokannan alentamiseen.

Yksityisten terveys- ja sosiaalipalvelujen ohella myös kuntien palvelut kotitalouksille tulisivat pääsääntöisesti verollisiksi, mutta ilmaispalvelujen vero voitaisiin haluttaessa kompensoida kunnille. Tällöin käytännössä vain kuntalaisten suorittamat asiakas- ja palvelumaksut tulisivat veron piiriin. Periaatteena olisi, että yksityistä ja julkista sektoria kohdeltaisiin verotuksessa samalla tavalla.

Asumisen veropohja muodostuisi tässä järjestelmässä vuokrista ja omistusasunnon laskennallisesta asuntotulosta. Rahoituspalvelujen verovapaudesta luovuttaisiin ja myös vakuutuspalvelut tulisivat veron piiriin. Vakuutusmaksuvero poistettaisiin.

Arvonlisäveron pohjasta puuttuu Suomessa tällä hetkellä noin kolmasosa kansantalouden kulutusmenoista. Lähiaikoina julkaistavassa VATT Muistiossa arvioidaan, että budjettineutraali alennettujen verokantojen poistaminen ja veropohjan laajentaminen asettaisivat yhtenäisen verokannan noin 16 prosenttiin. Uudistus tuottaisi siten nykyisen verokertymän noin kahdeksan prosenttiyksikköä tämän hetkistä vakioverokantaa alemmalla verokannalla. Tulonjakoon uudistus vaikuttaisi suhteellisen vähän, koska uuden alemman verokannan hyödyt kumoaisivat pitkälti alennettujen verokantojen poistamisen haitat.

Edellä kuvatun uudistuksen toteutukseen liittyisi toki käytännön ongelmia. Eräissä maissa ne on kuitenkin pystytty ratkaisemaan. Parhaillaan myös EU:n piirissä käydään keskustelua ja teetetään selvityksiä nykyistä tehokkaammasta yhteisestä alv-järjestelmästä.

Kansainvälisessä tutkimuskirjallisuudessa on näyttöä siitä, että laajapohjaisella yhden verokannan alv-järjestelmällä on positiivisia vaikutuksia talouden suorituskykyyn. Alv-ketjun vahvistuessa verotuksen neutraalisuus paranisi, julkisen ja yksityisen sektorin väliset kilpailuhaitat katoaisivat ja alennettuihin verokantoihin liittyvät tulkinta- ja rajanveto-ongelmat poistuisivat. Esimerkiksi laajasti viitattu Durhamin yliopiston talousoikeuden professori Rita de la Feria katsoo, että näistä syistä kaikki arvonlisäverotuksen ulkopuolella nykyisin olevat toiminnot ja hyödykkeet olisi tuotava täyden verotuksen piiriin lukuun ottamatta pk-yrityksiä, joille säädettäisiin korkea verollisen toiminnan liikevaihtoraja.

Blogi Tiedote Yritystoiminnan sääntely ja kansainvälinen talous arvonlisävero julkinen talous politiikkatoimenpiteet verokanta veropolitiikka verotus verouudistukset
Facebook Jaa Facebookissa Twitter Jaa Twitterissä LinkedIn Jaa LinkedInissä | Tulosta Jaa sähköpostitse

Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT

Vaihde 0295 519 400

[email protected]

Saavutettavuusseloste

Asiakirjajulkisuuskuvaus

Tietosuoja

Väärinkäytösten ilmoituskanava

Laskutustiedot

Anna palautetta

  • VATT viestipalvelu X:ssä
  • VATT LinkedInissä
  • VATT Instagramissa
  • VATT YouTubessa

Economicum

Arkadiankatu 7

PL 1279, 00101 Helsinki

Katso sijainti kartalla

Medialle
  • Suomi
  • Svenska
  • English
Hakusivulle
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
      • Uutisarkisto
    • Blogit
      • Blogiarkisto
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
      • Lausuntoarkisto
  • Tutkimus
    • Tutkimusaiheet
      • Kunnat ja hyvinvointialueet
      • Sosiaaliturva
      • Terveyspalvelut
      • Tulonjako ja eriarvoisuus
      • Työmarkkinat
      • Energia, ilmasto ja ympäristö
      • Muuttoliike
    • Tutkimushankkeet
    • Datahuone
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
      • VATT Tutkimukset
      • VATT Working Papers
      • VATT Muistiot
    • VATT Policy Brief
      • Tuhkarokkorokotuksella on yllättäviä pitkäaikaishyötyjä yhteiskunnalle
      • Deaton Review – Eriarvoisuus Suomessa
      • Ansioturvan lyhentämisen vaikutukset vaihtelevat
      • Venäjälle aiemmin vieneiden yritysten vienti sen lähimaihin kasvussa
      • Maahanmuuttajien työllisyys kehittynyt suotuisasti viime vuosina
      • Hyvinvointialueiden julkiset hankinnat tarvitsevat lisää kilpailua
      • Todistusvalinta tehostaa opiskelijavalintaa
      • Valtion innovaatiotuet lisäävät talouskasvua, mutta tuet on kohdennettava oikein
      • Sota Ukrainassa: Vaikutus Venäjänkauppaa käyneisiin suomalaisyrityksiin
      • Yhteisöveron lasku ei lisännyt investointeja – vauhditti pienten yritysten toimintaa
      • Ikäraja vaikuttaa taloudellisia kannustimia enemmän eläkkeelle jäämiseen
      • Venäläisen energian tuonnin päättymisen vaikutukset Suomen teollisuudelle jäävät pieniksi
      • Viestintäkampanja vähensi merkittävästi takuueläkkeen alikäyttöä
      • Yrittäjien sosiaaliturva ja yritystoiminnan aktiivisuus
      • Yritysten hallinnolliset kustannukset selittävät ALV-alarajan aiheuttamat vaikutukset
      • Säästöt ansioturvan lyhentämisestä hupenevat huonompien työsuhteiden takia
      • Joko Suomessa koittaisi satunnaiskokeiden aika?
      • Kohtuuhintaisuuspolitiikka ei ole lääke asumisen kalleuteen
      • Suomen energiaverotus suosii energiaintensiivisiä suuryrityksiä
      • Parempi tapa valita korkeakouluopiskelijat
      • Energia- ja ilmastopolitiikan uudet tuulet
      • Rakenteellisen työttömyyden riski kasvaa
      • Mihin perintöveroa tarvitaan?
      • Terveydenhoitopalvelujen kilpailu voi johtaa kilpavarusteluun
      • Kouluvalintojen vaikutukset Suomessa epäselviä
      • Yksi tulo, monta verottajaa
      • Suomi on jo palvelutalous
      • Muuttamisen verottaminen jumiuttaa asuntomarkkinoita
      • Faktaa nuorisotyöttömyydestä
      • Innovaatioiden tukeminen kannattaa
    • Muut julkaisut
      • Vähemmän politiikkaa asuntomarkkinoille
      • Lisää markkinoita asuntomarkkinoille
      • Helsinkiläisten lapsiperheiden kouluvalinnat asuntomarkkinoilla
      • Kuntien sääntelyn periaatteet
      • Kuntien tehtävien ja velvoitteiden vaikutusten arviointi
      • Innovaatiopolitiikan mahdollisuudet vaikuttaa kasvuun ja työllisyyteen ovat rajalliset
      • Työkyvyttömyyseläkkeiden maksuluokkamallin kannustinvaikutukset
      • Korkeakoulun laadun vaikutus opiskeljoiden työmarkkinamenestykseen
      • Kotouttamissuunnitelmien vaikutukset maahanmuuttajien lasten koulutusvalintoihin
      • Tuloverotuksen vaikutus työn tarjontaan
      • Yritystukien arviointi ja vaikuttavuus
      • Eläkeläisnaisten ja -miesten toimeentuloerot vuosina 1995-2013
      • Tuloliikkuvuus ja köyhyyden pysyvyys
      • Top Incomes and Top Tax Rates
      • Tutkimusrahan uusi kilpailutus maksoi miljoonia
      • European Academies Science Advisory Council (EASAC): Circular economy: a commentary
      • Kansantaloudesta tulee pian "kiertotalous"
      • Bruttokansantuote vihreyden pauloissa
      • Tieliikenteen 40 %:n hiilidioksidipäästöjen vähentäminen vuoteen 2030 (VTT)
      • Vuoden 2011 energiaverouudistuksen arviointia
      • Käyttäytymistaloustiede ja julkisen sektorin rooli
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Johto
    • Tutkijat
      • Berghäll, Elina
      • Bizopoulou, Aspasia
      • Bratu, Cristina
      • Einiö, Elias
      • Giaccobasso, Matias
      • Hakola-Uusitalo, Tuulia
      • Huhtala, Anni
      • Hämäläinen, Kari
      • Izadi, Ramin
      • Kari, Tuomas
      • Kauppinen, Ilpo
      • Koivisto, Aliisa
      • Kosonen, Tuomas
      • Kyyrä, Tomi
      • Laukkanen, Marita
      • Lombardi, Stefano
      • Lyytikäinen, Teemu
      • Matikka, Tuomas
      • Nivala, Annika
      • Olkkola, Maarit
      • Ollikka, Kimmo
      • Palanne, Kimmo
      • Paukkeri, Tuuli
      • Pesola, Hanna
      • Pirttilä, Jukka
      • Päällysaho, Miika
      • Ravaska, Terhi
      • Ramboer, Sander
      • Remes, Piia
      • Riihelä, Marja
      • Sahari, Anna
      • Sarvimäki, Matti
      • Saxell, Tanja
      • Siikanen, Markku
      • Sirviö, Tom-Henrik
      • Tukiainen, Janne
      • Tuomala, Juha
      • Uusitalo, Roope
      • Verho, Jouko
      • Viertola, Marika
      • Virkola, Tuomo
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
    • Datahuoneen henkilöstö
      • Alasalmi, Juho
      • Heiskanen, Aino
      • Korpela, Heikki
      • Kock, Nea
      • Kylliäinen, Olavi
      • Laasonen, Henna
      • Luotonen, Niilo
      • Mahous, Nadine
      • Nurminen, Tuomas
      • Putkiranta, Olli
      • Seppä, Meeri
      • Toikka, Max
  • VATT
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
      • Aineistot ja menetelmät
      • Avoin julkaiseminen
      • Tutkimusyhteistyö ja avoin tiede
      • Sopimuksiin liittyvät avoimuuden periaatteet
      • Avoimuuden tukeminen ja seuraaminen
    • Avoimet työpaikat
    • Strategia

Yhteystiedot