Hyppää sisältöön
Medialle
  • Suomi
  • Svenska
  • English
Hakusivulle
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
      • Uutisarkisto
    • Blogit
      • Blogiarkisto
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
    • VATT 30 vuotta
    • VATT-päivä 2022
  • Tutkimus
    • Tutkimusteemat
      • Sosiaaliturva, verotus ja tulonjako
      • Energia-, ilmasto- ja ympäristöpolitiikka
        • Energia- ja ilmastopolitiikka
      • Työmarkkinat ja koulutus
      • Julkiset palvelut ja paikallinen julkistalous
      • Yritystoiminnan verotus ja sääntely
        • Kansainvälinen yritysverotus
    • Tutkimusaiheet
      • Kunnat ja hyvinvointialueet
      • Sosiaaliturva
      • Terveyspalvelut
      • Tulonjako ja eriarvoisuus
      • Työmarkkinat
      • Energia, ilmasto ja ympäristö
    • Tutkimushankkeet
    • Verotutkimuksen huippuyksikkö
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
      • VATT Tutkimukset
      • VATT Working Papers
      • VATT Muistiot
    • VATT Policy Brief
      • Venäjälle aiemmin vieneiden yritysten vienti sen lähimaihin kasvussa
      • Hyvinvointialueiden julkiset hankinnat tarvitsevat lisää kilpailua
      • Todistusvalinta tehostaa opiskelijavalintaa
      • Valtion innovaatiotuet lisäävät talouskasvua, mutta tuet on kohdennettava oikein
      • Sota Ukrainassa: Vaikutus Venäjänkauppaa käyneisiin suomalaisyrityksiin
      • Yhteisöveron lasku ei lisännyt investointeja – vauhditti pienten yritysten toimintaa
      • Ikäraja vaikuttaa taloudellisia kannustimia enemmän eläkkeelle jäämiseen
      • Venäläisen energian tuonnin päättymisen vaikutukset Suomen teollisuudelle jäävät pieniksi
      • Viestintäkampanja vähensi merkittävästi takuueläkkeen alikäyttöä
      • Yrittäjien sosiaaliturva ja yritystoiminnan aktiivisuus
      • Yritysten hallinnolliset kustannukset selittävät ALV-alarajan aiheuttamat vaikutukset
      • Säästöt ansioturvan lyhentämisestä hupenevat huonompien työsuhteiden takia
      • Joko Suomessa koittaisi satunnaiskokeiden aika?
      • Kohtuuhintaisuuspolitiikka ei ole lääke asumisen kalleuteen
      • Suomen energiaverotus suosii energiaintensiivisiä suuryrityksiä
      • Parempi tapa valita korkeakouluopiskelijat
      • Energia- ja ilmastopolitiikan uudet tuulet
      • Rakenteellisen työttömyyden riski kasvaa
      • Mihin perintöveroa tarvitaan?
      • Terveydenhoitopalvelujen kilpailu voi johtaa kilpavarusteluun
      • Kouluvalintojen vaikutukset Suomessa epäselviä
      • Yksi tulo, monta verottajaa
      • Suomi on jo palvelutalous
      • Muuttamisen verottaminen jumiuttaa asuntomarkkinoita
      • Faktaa nuorisotyöttömyydestä
      • Innovaatioiden tukeminen kannattaa
    • Muut julkaisut
      • Vähemmän politiikkaa asuntomarkkinoille
      • Lisää markkinoita asuntomarkkinoille
      • Helsinkiläisten lapsiperheiden kouluvalinnat asuntomarkkinoilla
      • Kuntien sääntelyn periaatteet
      • Kuntien tehtävien ja velvoitteiden vaikutusten arviointi
      • Innovaatiopolitiikan mahdollisuudet vaikuttaa kasvuun ja työllisyyteen ovat rajalliset
      • Työkyvyttömyyseläkkeiden maksuluokkamallin kannustinvaikutukset
      • Korkeakoulun laadun vaikutus opiskeljoiden työmarkkinamenestykseen
      • Kotouttamissuunnitelmien vaikutukset maahanmuuttajien lasten koulutusvalintoihin
      • Tuloverotuksen vaikutus työn tarjontaan
      • Yritystukien arviointi ja vaikuttavuus
      • Eläkeläisnaisten ja -miesten toimeentuloerot vuosina 1995-2013
      • Tuloliikkuvuus ja köyhyyden pysyvyys
      • Top Incomes and Top Tax Rates
      • Tutkimusrahan uusi kilpailutus maksoi miljoonia
      • European Academies Science Advisory Council (EASAC): Circular economy: a commentary
      • Kansantaloudesta tulee pian "kiertotalous"
      • Bruttokansantuote vihreyden pauloissa
      • Tieliikenteen 40 %:n hiilidioksidipäästöjen vähentäminen vuoteen 2030 (VTT)
      • Vuoden 2011 energiaverouudistuksen arviointia
      • Käyttäytymistaloustiede ja julkisen sektorin rooli
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Tutkijat
      • Berghäll, Elina
      • Bizopoulou, Aspasia
      • Bratu, Cristina
      • Collan, Mikael
      • Einiö, Elias
      • Harju, Jarkko
      • Harjunen, Oskari
      • Huhtala, Anni
      • Huttunen, Kristiina
      • Hämäläinen, Kari
      • Izadi, Ramin
      • Juuti, Toni
      • Kari, Seppo
      • Kauppinen, Ilpo
      • Koivisto, Aliisa
      • Kortelainen, Mika
      • Kosonen, Tuomas
      • Kotakorpi, Kaisa
      • Kuitunen, Satu
      • Kuusinen, Heidi
      • Kuuskoski, Kasperi
      • Kyyrä, Tomi
      • Laukkanen, Marita
      • Lombardi, Stefano
      • Lyytikäinen, Teemu
      • Matikka, Tuomas
      • Nivala, Annika
      • Ollikka, Kimmo
      • Palanne, Kimmo
      • Paukkeri, Tuuli
      • Pesola, Hanna
      • Pirttilä, Jukka
      • Ravaska, Terhi
      • Ramboer, Sander
      • Remes, Piia
      • Riihelä, Marja
      • Sahari, Anna
      • Sarvimäki, Matti
      • Saxell, Tanja
      • Siikanen, Markku
      • Simola, Antti
      • Toikka, Max
      • Tukiainen, Janne
      • Tuomala, Juha
      • Turkia, Lauri
      • Uusitalo, Roope
      • Verho, Jouko
      • Viertola, Marika
      • Virkola, Tuomo
      • Worku, Lukas
    • Johto
      • Collan, Mikael
    • Tutkimusohjaajat
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
  • VATT
    • Johtoryhmä ja neuvottelukunta
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
      • Aineistot ja menetelmät
      • Avoin julkaiseminen
      • Tutkimusyhteistyö ja avoin tiede
      • Sopimuksiin liittyvät avoimuuden periaatteet
      • Avoimuuden tukeminen ja seuraaminen
    • VATT työpaikkana
    • Strategia

Yhteystiedot

Medialle
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Hakusivulle »
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
    • Blogit
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
    • VATT 30 vuotta
    • VATT-päivä 2022
  • Tutkimus
    • Tutkimusteemat
    • Tutkimusaiheet
    • Tutkimushankkeet
    • Verotutkimuksen huippuyksikkö
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
    • VATT Policy Brief
    • Muut julkaisut
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Tutkijat
    • Johto
    • Tutkimusohjaajat
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
  • VATT
    • Johtoryhmä ja neuvottelukunta
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
    • VATT työpaikkana
    • Strategia

Lausuntopyyntö opettajarekisteriä ja opettajatiedonkeruuta koskevasta selvityksestä (Opetus- ja kulttuuriministeriö, VN/3049/2021)

25.3.2022

Lausunto opetus- ja kulttuuriministeriölle

Diaarinumero: VATT/105/07.01/2022

Lausunnonantajan lausunto opettajarekisteriä ja opettajatiedonkeruuta koskevasta selvityksestä

1) Opettajarekisterin hyödyt ja käyttötarkoitukset: Pyydämme kommentteja selvityksessä esitettyihin opettajarekisterin tuottamiin hyötyihin ja rekisterin käyttötarkoituksiin. Onko rekisterin hyödyt ja käyttötarkoitukset kuvattu selvitysraportissa onnistuneesti ja eri tahojen tarpeet ja näkökulmat huomioiden? (Ks. raportin luku 6, osin myös luku 7).

VATT yhtyy selvityksen johtopäätöksiin opettajarekisterin hyödyllisyydestä oppijoille, opettajille, Tilastokeskukselle, Opetushallitukselle ja opetus- ja kulttuuriministeriölle, opetuksen järjestäjille sekä korkeakouluille. VATT korostaa kuitenkin eritysesti opettajarekisterin tuomia hyötyjä tutkijayhteisölle. Suomessa ei ole tällä hetkellä kattavaa tietoa koulutukseen käytettävistä resursseista paikallistasolla. Opettajarekisteri loisi tällaisen tietovarannon.

Selvitys nostaa esiin tärkeitä näkökohtia opettajarekisterin tarpeellisuudesta tutkijayhteisön näkökulmasta. Opetushenkilökunnan palkat ja palkkiot muodostavat keskimäärin 50–60 prosenttia perusopetuksen ja toisen asteen koulutuksen toimintakuluista. Tämän vuoksi tieto opettajaresurssien jakautumisesta koulujen välillä antaa hyvän kuvan koulutuksen tasa-arvon toteutumisessa Suomessa. Opettajarekisteri mahdollistaa tämän kysymyksen ajantasaisen seurannan. Tämän lisäksi opettajarekisteri tuottaa ajantasaista tietoa opettajien urakehityksestä sekä opettajien lisäkoulutukseen käytetyistä resursseista. Näiden kysymysten analysointi on ollut hankalaa ilman kattavaa ajantasaista tietovarantoa, jota nykyään käytössä oleva kyselytutkimuksiin perustuva tiedonkeruu ei tuota. Opettajarekisteri korjaisi tämän ongelman.

Opettajarekisteri mahdollistaisi myös suomalaisessa kontekstissa uusien tutkimuskysymysten analysoinnin. Kansainvälisen tutkimuskirjallisuuden mukaan opettajilla on merkittävä vaikutus oppilaiden oppimistuloksiin (Rockoff, 2004) sekä myöhempiin työmarkkinatulemiin (Chetty ym, 2014). Huolimatta siitä, että opettajien merkityksestä suomalaisen PISA-menestyksen selittäjänä on spekuloitu paljon (Hammerness ym, 2017), Suomessa ei ole tehty tutkimusta opettajien vaikuttavuudesta. Merkittävin syy tähän tutkimustiedon puutteeseen on ollut opettajia koskevien rekisteriaineistojen puute. Opettajarekisteri mahdollistaisi tällaisen tutkimuksen myös suomalaisella aineistoilla.

Lähteet:

Chetty, R., Friedman, J. ja J. Rockoff, (2014): "Measuring the impact of teachers II: Teacher valueadded and student outcomes in adulthood", American Economic Review, 104 (9), 2633-2679.

Hammerness, K., Ahtiainen, R. ja P. Sahlberg, Empowered Educators in Finland: How High-Performing Systems Shape Teaching, Jossey Bass, San Francisco, 2017.

Rockoff, J. E., (2004): "The impact of individual teachers on student achievement: Evidence from panel data", American Economic Review: Papers and Proceedings, 94 (2), 247-252

2) Opettajarekisteriin liittyvät haasteet: Pyydämme kommentteja selvityksessä esitettyihin opettajarekisteriin liittyviin haasteisiin. Onko opettajarekisteriin ja sen perustamiseen liittyvä haasteet huomioitu selvityksessä onnistuneesti? (Ks. osin luvut 6, 8 ja 9)

VATT yhtyy selvityksen näkemykseen, että suurimmat riskit liittyvät opettajarekisterin osittaiseen toteuttamiseen. Jos esimerkiksi KOSKI-tietovarantoon ei luoda opettajien linkkiavaimia, vähenevät opettajarekisteristä saatavat hyödyt tuntuvasti. Tämän vuoksi olisi tärkeää, että opettajarekisteri toteutetaan mahdollisimman tarkasti selvityksen ehdotusta noudattaen.

On tärkeää, että opettajarekisterin käytössä noudatetaan tietosuojaa koskevaa lainsäädäntöä. Kuten selvitys toteaa OKM:llä ja OPH:lla on kattava kokemus tietovarantojen turvallisesta ylläpidosta. Monia muita työntekijöitä koskevia rekisteriaineistoja käytetään tällä hetkellä tietoturvallisesti. Tämän vuoksi opettajarekisterin tietoturvaan liittyvät riskit ovat todennäköisesti hallittavissa.

3) Opettajarekisterin kohderyhmät ja vaiheittainen eteneminen: Pyydämme kommentteja raportissa esitettyihin opettajarekisterin kohderyhmiin ja vaiheittaiseen etenemiseen. Jos opettajarekisteri perustetaan, mitkä kohderyhmät opettajarekisterin tulisi kattaa, mitä koulutusasteita sen tulisi koskea? Miksi? Onko selvityksessä esitetty opettajarekisterin perustamisen vaiheistaminen tarkoituksenmukaista? (Ks. luku 7)

VATT katsoo, että selvityksen esitys opettajarekisterin kohderyhmistä on perusteltu. Kattavan rekisterin tulisi sisältää tiedot työntekijöistä, joita koskevat kelpoisuusvaatimukset, sekä koulujen johtajista ja esimiehistä. Lisäksi on tärkeää, että rekisteriin kerätään myös tietoa opetustoimen tukena toimivasta henkilökunnasta.

4) Opettajarekisterin sisällöt: Pyydämme kommentteja selvityksessä esitettyihin opettajarekisterin sisältöihin. Mitä tietoja rekisterin tulisi kattaa? (Ks. luku 7.3)

VATT pitää selvityksen esitystä opettajarekisterin sisällöstä perusteltuna. Suuri osa rekisterin sisällöstä siirretään rekisteriin työnantajan omista tietokannoista. Tämä voi lisätä varsinkin rekisteriä perustettaessa työnantajien työmäärää mutta toisaalta se vähentää opettajien tarvetta vastata erillisiin kyselyihin. Kuten selvityksessä esitetään, on tärkeää taata opettajarekisterin linkittyminen VIRTA- ja KOSKI-tietokantoihin. Ilman näitä linkkejä opettajarekisterin tietosisältö jää niin vajaaksi, että koko rekisterin käyttökelpoisuus kyseenalaistuu.

5) Opettajarekisteriin liittyvät tiedonsaantioikeudet ja tietosuojakysymykset: Pyydämme kommentteja opettajarekisteriin liittyviin tiedonsaantioikeuksiin ja tietosuojakysymyksiin. Pitäisikö opettajarekisterin tietojen saatavuus organisoida jotenkin toisin kuin mitä selvityksessä esitetään? (Ks. erityisesti luku 9.5; osin myös muut luvun 9 alaluvut)

VATT katsoo, että selvityksen esitys opettajarekisterin tietojen luovuttamisperiaatteista on asianmukainen.

6) Opettajarekisterin kustannukset: Pyydämme kommentteja rekisterin perustamiseen ja ylläpitoon liittyviin kustannuksiin. Onko opettajarekisterin kustannukset kuvattu selvityksessä onnistuneesti? Millaisia selvityksen ulkopuolelle jääneitä kustannuksia opettajarekisterin perustamisesta ja ylläpidosta voi aiheutua? (Ks. pääasiassa luku 8.1)

VATT katsoo, että selvityksen arvio opettajarekisterin kustannuksista on asianmukainen.

7) Vaihtoehdot rekisteripohjaiselle tiedonkeruulle: Pyydämme kommentteja vaihtoehdoista rekisteripohjaiselle tiedonkeruulle. Onko esityksessä huomioitu riittävän kattavasti muut vaihtoehtoiset tavat tiedonkeruulle? Olisiko selvityksessä esitetylle opettajarekisterille toimivaa vaihtoehtoa, joka tuottaisi tarvittavaa tietoa opettajista? Miten nykyistä kolmen vuoden välein toteutettavaa opettajatiedonkeruuta tulisi kehittää nykyisiä ja tulevia tietotarpeita vastaavaksi? (Ks. pääasiassa luku 8.3, myös 3.4)

Selvityksessä käydään kattavasti läpi mahdolliset vaihtoehdot rekisteripohjaiselle tiedonkeruulle. VATT yhtyy selvityksen näkemykseen, jonka mukaan vaihtoehtoiset tiedonkeruutavat eivät tuota vastaavanlaista kattavaa tietovarantoa opetusresursseista. Vaihtoehtoiset tiedonkeruutavat luovat vääjäämättä harhaa opettajia koskeviin tietoihin ja siksi rajaavat tietojen käytettävyyttä päätöksenteon tukena.

8) Muut mahdolliset huomiot opettajarekisteriselvitykseen liittyen

Ei muita huomioita.

9) Kannatatteko selvityksessä kuvatun opettajarekisterin perustamista?

Kyllä

__________

Collan Mikael
ylijohtaja
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus

Pekkarinen Tuomas
tutkimusprofessori
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus

Tuomas Pekkarinen
Lausunnot
Facebook Jaa Facebookissa Twitter Jaa Twitterissä LinkedIn Jaa LinkedInissä | Tulosta Jaa sähköpostitse

Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT

Vaihde 0295 519 400

[email protected]

Saavutettavuusseloste

Asiakirjajulkisuuskuvaus

Tietosuoja

Laskutustiedot

Anna palautetta

  • VATT Twitterissä
  • VATT Slidesharessa
  • VATT LinkedInissä
  • VATT Instagramissa

Economicum

Arkadiankatu 7

PL 1279, 00101 Helsinki

Katso sijainti kartalla