Hyppää sisältöön
Medialle
  • Suomi
  • Svenska
  • English
Hakusivulle
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
      • Uutisarkisto
    • Blogit
      • Blogiarkisto
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
    • VATT 30 vuotta
    • VATT-päivä 2022
  • Tutkimus
    • Tutkimusteemat
      • Sosiaaliturva, verotus ja tulonjako
      • Energia-, ilmasto- ja ympäristöpolitiikka
        • Energia- ja ilmastopolitiikka
      • Työmarkkinat ja koulutus
      • Julkiset palvelut ja paikallinen julkistalous
      • Yritystoiminnan verotus ja sääntely
        • Kansainvälinen yritysverotus
    • Tutkimusaiheet
      • Kunnat ja hyvinvointialueet
      • Sosiaaliturva
      • Terveyspalvelut
      • Tulonjako ja eriarvoisuus
      • Työmarkkinat
      • Energia, ilmasto ja ympäristö
    • Tutkimushankkeet
    • Verotutkimuksen huippuyksikkö
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
      • VATT Tutkimukset
      • VATT Working Papers
      • VATT Muistiot
    • VATT Policy Brief
      • Venäjälle aiemmin vieneiden yritysten vienti sen lähimaihin kasvussa
      • Hyvinvointialueiden julkiset hankinnat tarvitsevat lisää kilpailua
      • Todistusvalinta tehostaa opiskelijavalintaa
      • Valtion innovaatiotuet lisäävät talouskasvua, mutta tuet on kohdennettava oikein
      • Sota Ukrainassa: Vaikutus Venäjänkauppaa käyneisiin suomalaisyrityksiin
      • Yhteisöveron lasku ei lisännyt investointeja – vauhditti pienten yritysten toimintaa
      • Ikäraja vaikuttaa taloudellisia kannustimia enemmän eläkkeelle jäämiseen
      • Venäläisen energian tuonnin päättymisen vaikutukset Suomen teollisuudelle jäävät pieniksi
      • Viestintäkampanja vähensi merkittävästi takuueläkkeen alikäyttöä
      • Yrittäjien sosiaaliturva ja yritystoiminnan aktiivisuus
      • Yritysten hallinnolliset kustannukset selittävät ALV-alarajan aiheuttamat vaikutukset
      • Säästöt ansioturvan lyhentämisestä hupenevat huonompien työsuhteiden takia
      • Joko Suomessa koittaisi satunnaiskokeiden aika?
      • Kohtuuhintaisuuspolitiikka ei ole lääke asumisen kalleuteen
      • Suomen energiaverotus suosii energiaintensiivisiä suuryrityksiä
      • Parempi tapa valita korkeakouluopiskelijat
      • Energia- ja ilmastopolitiikan uudet tuulet
      • Rakenteellisen työttömyyden riski kasvaa
      • Mihin perintöveroa tarvitaan?
      • Terveydenhoitopalvelujen kilpailu voi johtaa kilpavarusteluun
      • Kouluvalintojen vaikutukset Suomessa epäselviä
      • Yksi tulo, monta verottajaa
      • Suomi on jo palvelutalous
      • Muuttamisen verottaminen jumiuttaa asuntomarkkinoita
      • Faktaa nuorisotyöttömyydestä
      • Innovaatioiden tukeminen kannattaa
    • Muut julkaisut
      • Vähemmän politiikkaa asuntomarkkinoille
      • Lisää markkinoita asuntomarkkinoille
      • Helsinkiläisten lapsiperheiden kouluvalinnat asuntomarkkinoilla
      • Kuntien sääntelyn periaatteet
      • Kuntien tehtävien ja velvoitteiden vaikutusten arviointi
      • Innovaatiopolitiikan mahdollisuudet vaikuttaa kasvuun ja työllisyyteen ovat rajalliset
      • Työkyvyttömyyseläkkeiden maksuluokkamallin kannustinvaikutukset
      • Korkeakoulun laadun vaikutus opiskeljoiden työmarkkinamenestykseen
      • Kotouttamissuunnitelmien vaikutukset maahanmuuttajien lasten koulutusvalintoihin
      • Tuloverotuksen vaikutus työn tarjontaan
      • Yritystukien arviointi ja vaikuttavuus
      • Eläkeläisnaisten ja -miesten toimeentuloerot vuosina 1995-2013
      • Tuloliikkuvuus ja köyhyyden pysyvyys
      • Top Incomes and Top Tax Rates
      • Tutkimusrahan uusi kilpailutus maksoi miljoonia
      • European Academies Science Advisory Council (EASAC): Circular economy: a commentary
      • Kansantaloudesta tulee pian "kiertotalous"
      • Bruttokansantuote vihreyden pauloissa
      • Tieliikenteen 40 %:n hiilidioksidipäästöjen vähentäminen vuoteen 2030 (VTT)
      • Vuoden 2011 energiaverouudistuksen arviointia
      • Käyttäytymistaloustiede ja julkisen sektorin rooli
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Tutkijat
      • Berghäll, Elina
      • Bizopoulou, Aspasia
      • Bratu, Cristina
      • Collan, Mikael
      • Einiö, Elias
      • Harju, Jarkko
      • Harjunen, Oskari
      • Huhtala, Anni
      • Huttunen, Kristiina
      • Hämäläinen, Kari
      • Izadi, Ramin
      • Juuti, Toni
      • Kari, Seppo
      • Kauppinen, Ilpo
      • Koivisto, Aliisa
      • Kortelainen, Mika
      • Kosonen, Tuomas
      • Kotakorpi, Kaisa
      • Kuitunen, Satu
      • Kuusinen, Heidi
      • Kuuskoski, Kasperi
      • Kyyrä, Tomi
      • Laukkanen, Marita
      • Lombardi, Stefano
      • Lyytikäinen, Teemu
      • Matikka, Tuomas
      • Nivala, Annika
      • Ollikka, Kimmo
      • Palanne, Kimmo
      • Paukkeri, Tuuli
      • Pesola, Hanna
      • Pirttilä, Jukka
      • Ravaska, Terhi
      • Ramboer, Sander
      • Remes, Piia
      • Riihelä, Marja
      • Sahari, Anna
      • Sarvimäki, Matti
      • Saxell, Tanja
      • Siikanen, Markku
      • Simola, Antti
      • Toikka, Max
      • Tukiainen, Janne
      • Tuomala, Juha
      • Turkia, Lauri
      • Uusitalo, Roope
      • Verho, Jouko
      • Viertola, Marika
      • Virkola, Tuomo
      • Worku, Lukas
    • Johto
      • Collan, Mikael
    • Tutkimusohjaajat
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
  • VATT
    • Johtoryhmä ja neuvottelukunta
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
      • Aineistot ja menetelmät
      • Avoin julkaiseminen
      • Tutkimusyhteistyö ja avoin tiede
      • Sopimuksiin liittyvät avoimuuden periaatteet
      • Avoimuuden tukeminen ja seuraaminen
    • VATT työpaikkana
    • Strategia

Yhteystiedot

Medialle
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Hakusivulle »
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
    • Blogit
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
    • VATT 30 vuotta
    • VATT-päivä 2022
  • Tutkimus
    • Tutkimusteemat
    • Tutkimusaiheet
    • Tutkimushankkeet
    • Verotutkimuksen huippuyksikkö
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
    • VATT Policy Brief
    • Muut julkaisut
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Tutkijat
    • Johto
    • Tutkimusohjaajat
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
  • VATT
    • Johtoryhmä ja neuvottelukunta
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
    • VATT työpaikkana
    • Strategia

Lausunto hallituksen esitykseksi laiksi työttömyysturvalain muuttamisesta lyhytkestoisen työn vastaanottamisen edistämiseksi

11.10.2018

VATT:n lausunto sosiaali- ja terveysministeriölle

Lausunnon diaarinumero: VATT/364/07.01/2018

Esitys ja sen tavoitteet

Työttömyysturvalakia ehdotetaan muutettavaksi siten, että lyhytkestoiseen palkkatyöhön tai osa-aikaiseen palkkatyöhön työllistyvän työnhakijan ansaitsema tulo soviteltaisiin yhteen työttömyysetuuden kanssa sinä etuuden hakujaksona, jonka aikana tulo maksetaan. Tällä hetkellä sovittelu tehdään työskentelyajanjakson perusteella riippumatta palkanmaksuajankohdasta. Esityksessä ehdotetaan myös tehtäväksi täsmentäviä muutoksia siihen, miten toteutunutta työaikaa verrataan sovitellun etuuden saannin rajana olevaan työaikaan, joka saa olla enintään 80 prosenttia tehtävän kokoaikaisesta työajasta.

Ehdotuksen tavoitteena on parantaa osittaisen työllistymisen ja lyhytkestoisen työn vastaanottamisen kannustimia, sekä edistää tulorekisterin käytettävyyttä sovitellun työttömyysturvan käsittelyssä.

Arvio

Esitetty uudistus lähtökohtaisesti parantaa lyhytkestoisen tai tilapäisen työn vastaanottamisen kannustimia työttömyysjakson aikana. Uudistus myös lähtökohtaisesti vähentää etuuksien ja työn yhdistämiseen liittyvää maksupäivien epävarmuutta. Koetun epävarmuuden vähentäminen voi osaltaan lisätä halukkuutta tehdä edellä mainitun kaltaisia töitä sovitellulla työttömyyspäivärahalla.

Työllisyysvaikutusten suuruutta ei kuitenkaan voida etukäteen arvioida, sillä tutkimustuloksia tämänkaltaisten toimien työllisyysvaikutuksista ei ole saatavilla. Tämä koskee sekä kotimaista että kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta. Tästä syystä UL1dist us tulisi ottaa vaiheittain käyttöön niin, että uudistuksen vaikutuksia voidaan luotettavasti todentaa ja arvioida. Vaiheittainen käyttöönotto voidaan toteuttaa esimerkiksi satunnaisuuteen perustuen, jolloin jokaisella uudistuksen piiriin kuuluvalla henkilöllä olisi yhtäläinen todennäköisyys päätyä alkuvaiheen käyttäjien piiriin, tai vaihtoehtoisesti porrastamalla käyttöönottoa syntymävuoden mukaan. Esimerkiksi 6 kuukauden vaiheistamisajanjakson avulla pystyttäneen arvioimaan uudistuksen vaikutukset ajanjakson tarkempi määrittely vaatii aineistoon perustuvan voimalaskelman). Ilman uudistuksen vaiheistettua käyttöönottoa sen vaikutusarviointi on mahdotonta, sillä luotettavaa verrokkiryhmää, johon mahdollisia työllisyysmuutoksia voidaan verrata, ei ole mahdollista muodostaa mikäli uudistus tulee voimaan samaan aikaan kaikille työttömille.

Maksuperusteisen sovittelun vaiheittainen käyttöönotto on tärkeää myös siksi, että tulorekisteriuudistus mahdollistaa samankaltaisten maksumenettelyiden soveltamisen myös monissa muissa sosiaalietuuksissa. Tämänkaltaisten uudistusten hyödyllisyys ja toimivuus riippuvat kuitenkin keskeisesti niiden vaikutuksista. Vaikutusarviointi ei siis kuitenkaan ole nykyisellään mahdollista. Siksi on keskeistä, että tämän uudistuksen vaikutukset voidaan luotettavasti arvioida ennen kuin käytäntöjä laajennetaan sosiaaliturvajärjestelmän muihin osiin.

Lainmuutoksen on ehdotettu astuvan voimaan 1.1.2019. Mikäli uudistus halutaan toteuttaa niin, että sen vaikutuksia voidaan arvioida, tulisi sen valmisteluaikaa pidentää ja voimaan astumista lykätä usealla kuukaudella. Tällöin lakimuutos ehditään valmistella niin, että vaiheistettu käyttöönotto tai muu vaikutusarvioinnin mahdollistava toteutustapa voidaan toteuttaa. Lisäksi tulorekisterin käyttöönoton keskeneräisyys hallinnossa ei puolla sitä, että uudistus astuisi voimaan hyvin nopean valmistelun jälkeen 1.1.2019. Tulorekisteri ei ole vielä vuonna 2019 työttömyyskassojen käytössä. Kansaneläkelaitos on ottamassa tulorekisterin käyttöön etuuskäsittelyssä vuoden 2019 alusta alkaen. Tulorekisterin käyttöönoton ja maksuperusteisen sovittelun aloittaminen samanaikaisesti lisää kuitenkin toimeenpanoon liittyviä hallinnollisia riskejä ja mahdollisia etuuskäsittelyyn tulevia viiveitä, mitkä osaltaan puoltavat lain valmistelun jatkamista ja voimaanastumisen lykkäämistä esitetystä.

Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT

Anni Huhtala 
ylijohtaja

Tuomas Matikka
erikoistutkija

Tuomas Matikka
Lausunnot Sosiaaliturva, verotus ja tulonjako Tiedote
Facebook Jaa Facebookissa Twitter Jaa Twitterissä LinkedIn Jaa LinkedInissä | Tulosta Jaa sähköpostitse

Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT

Vaihde 0295 519 400

[email protected]

Saavutettavuusseloste

Asiakirjajulkisuuskuvaus

Tietosuoja

Laskutustiedot

Anna palautetta

  • VATT Twitterissä
  • VATT Slidesharessa
  • VATT LinkedInissä
  • VATT Instagramissa

Economicum

Arkadiankatu 7

PL 1279, 00101 Helsinki

Katso sijainti kartalla