Hyppää sisältöön
Medialle
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Hakusivulle »
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
    • Blogit
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
  • Tutkimus
    • Tutkimusaiheet
    • Tutkimushankkeet
    • Datahuone
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
    • VATT Policy Brief
    • Muut julkaisut
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Johto
    • Tutkijat
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
    • Datahuoneen henkilöstö
  • VATT
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
    • Avoimet työpaikat
    • Strategia

Kustannustehokkaaseen ilmastokiriin tarvitaan päästökauppaa, päästöveroja ja puhtaan teknologian tukia

1.4.2019 Blogi Marita Laukkanen

Suomen ilmastopaneeli on arvioinut, että Suomessa olisi vähennettävä päästöjä 85–100 prosentilla vuoteen 2050 mennessä, jotta toimet olisivat linjassa Pariisin ilmastokokouksessa sovittujen globaaleiden tavoitteiden kanssa. Tavoite on kova mutta saavutettavissa maltillisin kustannuksin. Päästövähennysten toteuttaminen vaatii kuitenkin selkeää poliittista ohjausta.

Kustannustehokkain tapa vähentää päästöjä on hinnoitella päästöt. Riittävän korkea hiilidioksidipäästöjen hinta kannustaa vähentämään fossiilisten polttoaineiden käyttöä, vaihtamaan päästöttömiin tai puhtaampiin teknologioihin sekä kehittämään uusia, vielä puhtaampia teknologioita. 

Päästöt voidaan hinnoitella kahdella tavalla: hiilidioksidiverolla tai päästökaupalla. Hiilidioksidivero asettaa suoraan hinnan päästöille ja antaa markkinoiden määrittää veroa vastaavan päästövähennyksen. Päästökauppa puolestaan asettaa katon päästöille ja antaa markkinoiden määrittää hinnan. Mutta kumpi keino on tehokkaampi? 

Päästökauppa ja hiilidioksidivero voivat hyvin olla käytössä rinnakkain

Päästökauppa määrittää päästöjen enimmäismäärän. Siihen liittyykin veroa vähemmän epävarmuutta saavutettavista päästövähennyksistä ja niiden hyödyistä – päästöveron tuottamia lyhyen aikavälin päästövähennyksiä kun on vaikea arvioida etukäteen. Toisaalta pitkällä tähtäimellä päästöjen leikkaaminen vaatii mittavia investointeja puhtaampiin teknologioihin ja tutkimus- ja tuotekehitystoimintaan. Investointien näkökulmasta verolla kiinnitetty päästöjen hinta luo vakaamman investointiympäristön. 

Päästökauppaan ja päästöveroon liittyy kumpaankin epävarmuutta myös kustannuksista. Päästökaupan etuna on, että markkinoilla määräytyvä päästöoikeuden hinta kertoo selvästi päästövähennysten kustannuksen. Markkinahinta myös sopeutuu itsestään muutoksiin päästövähennysten kustannuksissa sitä mukaa kun energian kysyntä, fossiilisten polttoaineiden hinnat tai käytettävissä olevat teknologiat muuttuvat. Päästöveron muuttaminen taas on luultavasti poliittisesti ja hallinnollisesti jähmeämpää ja vaikeampaa. 

Toisaalta hiilidioksidivero on selvästi päästökauppaa helpompi hallinnoida. Kumpikin ohjauskeino vaatii valvontaa ja toimeenpanoa, jotta laitoksilla todella on päästöjänsä vastaava määrä päästöoikeuksia tai ne maksavat päästöjään vastaavat verot. Käytännössä valvonta esimerkiksi EU:n päästökaupassa perustuu yritysten hankkimien polttoaineiden hiilidioksidisisältöön. Vastaavasti hiilidioksidivero voidaan periä jo yritysten ja kuluttajien hankkiessa polttoaineita, kuten Suomessa tehdäänkin. 

Käytännössä hallinnollisten haasteiden vuoksi voisi olla vaikea ulottaa päästökauppaa kovin laajaan toimijoiden joukkoon. Nyt Suomessa on noin 600 päästökauppaan kuuluvaa laitosta. Viime aikoina on tuotu esiin päästökaupan laajentaminen myös liikenteen polttoaineisiin ja kiinteistökohtaiseen lämmitykseen. Käytännössä jokainen autoilija ja öljylämmitteisen kiinteistön haltija eivät kuitenkaan voisi olla päästökaupan osapuolia, vaan päästömaksut jouduttaisiin perimään jo jakeluketjussa. 

Markkinoiden mukaan muuttuva päästömaksu toisi kuluttajille enemmän epävarmuutta kuin poliittisesti määritelty hiilidioksidivero. Vaikka päästövähennysten kustannusten mukaan sopeutuva markkinahinta on etu tehokkuuden näkökulmasta, hintavaihteluiden mukanaan tuoma riski voi olla kuluttajan näkökulmasta huonompi vaihtoehto kuin vakaa päästöjen hinta – kuluttajat kun saattavat olla riskinkaihtajia.

Päästökauppa ja hiilidioksidiverolla on molemmilla etunsa ja epävarmuustekijänsä. Päästökauppa on parhaimmillaan suuren energiantuotanto- ja teollisuuslaitosten päästöjen säätelyssä, päästövero taas liikenteen ja kiinteistökohtaisen päästöjen leikkaamisessa. 

Lisäksi tukea tuotekehitykseen ja puhtaampien teknologioiden käyttöönottoon

Puhtaan teknologian tutkimus-, tuotekehitys- ja innovaatiotoiminnan tuilla on myös merkittävä rooli ilmastonmuutoksen hillinnässä. Niiden avulla voidaan suunnata teknologista kehitystä puhtaampien teknologioiden suuntaan. 

Tutkimuksen ja innovoinnin arvo on usein yhteiskunnan näkökulmasta suurempi kuin yksittäisen yrityksen näkökulmasta. Yritykset saattavat panostaa innovointiin yhteiskunnan kannalta liian vähän. Siksi on perusteltua tukea hankkeita, jotka ovat yhteiskunnan kannalta hyödyllisiä mutta jotka ilman tukea jäisivät toteuttamatta. 

Päästöjen vähentäminen pienimmin mahdollisin kustannuksiin vaatii siis sekä nykyisten päästöjen säätelyä päästöveron tai päästökaupan avulla että tutkimus-, tuotekehitys- ja innovaatiotoiminnan tukia suuntaamaan tutkimusta puhtaampien teknologioiden kehittämiseen. Innovaatioiden ja puhtaampien teknologioiden tukemisella voidaan vain täydentää ympäristöohjausta päästöjen hinnoittelun kautta, ei korvata sitä. 

Marita Laukkanen 
Kirjoittaja on VATT:n johtava tutkija sekä Ympäristö, energia ja ilmastopolitiikka -tutkimusalueen tutkimusohjaaja. Hän on myös Suomen ilmastopaneelin jäsen. 

Kirjoitus perustuu Ekonomiska Samfundets Tidskriften -verkkojulkaisussa ilmestyneeseen laajempaan (ruotsinkieliseen) artikkeliin: https://www.ekonomiskasamfundet.fi/wp-content/uploads/2019/03/ESF-1-2019-laukkanen-artikel1.pdf

Marita Laukkanen
Blogi Blogit Kolumni Ympäristö, energia ja ilmastopolitiikka hiilidioksidin hinnoittelu hiilidioksidivero ilmasto ilmastonmuutos ilmastopolitiikka innovaatiot kansainväliset ympäristösopimukset kasvihuonepäästöt päästökauppa päästörajoitukset ympäristö ympäristöpolitiikan ohjauskeinot ympäristöpolitiikka ympäristötaloustiede ympäristöverot
Facebook Jaa Facebookissa Twitter Jaa Twitterissä LinkedIn Jaa LinkedInissä | Tulosta Jaa sähköpostitse

Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT

Vaihde 0295 519 400

[email protected]

Saavutettavuusseloste

Asiakirjajulkisuuskuvaus

Tietosuoja

Väärinkäytösten ilmoituskanava

Laskutustiedot

Anna palautetta

  • VATT viestipalvelu X:ssä
  • VATT LinkedInissä
  • VATT Instagramissa
  • VATT YouTubessa

Economicum

Arkadiankatu 7

PL 1279, 00101 Helsinki

Katso sijainti kartalla

Medialle
  • Suomi
  • Svenska
  • English
Hakusivulle
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
      • Uutisarkisto
    • Blogit
      • Blogiarkisto
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
      • Lausuntoarkisto
  • Tutkimus
    • Tutkimusaiheet
      • Kunnat ja hyvinvointialueet
      • Sosiaaliturva
      • Terveyspalvelut
      • Tulonjako ja eriarvoisuus
      • Työmarkkinat
      • Energia, ilmasto ja ympäristö
      • Muuttoliike
    • Tutkimushankkeet
    • Datahuone
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
      • VATT Tutkimukset
      • VATT Working Papers
      • VATT Muistiot
    • VATT Policy Brief
      • Tuhkarokkorokotuksella on yllättäviä pitkäaikaishyötyjä yhteiskunnalle
      • Deaton Review – Eriarvoisuus Suomessa
      • Ansioturvan lyhentämisen vaikutukset vaihtelevat
      • Venäjälle aiemmin vieneiden yritysten vienti sen lähimaihin kasvussa
      • Maahanmuuttajien työllisyys kehittynyt suotuisasti viime vuosina
      • Hyvinvointialueiden julkiset hankinnat tarvitsevat lisää kilpailua
      • Todistusvalinta tehostaa opiskelijavalintaa
      • Valtion innovaatiotuet lisäävät talouskasvua, mutta tuet on kohdennettava oikein
      • Sota Ukrainassa: Vaikutus Venäjänkauppaa käyneisiin suomalaisyrityksiin
      • Yhteisöveron lasku ei lisännyt investointeja – vauhditti pienten yritysten toimintaa
      • Ikäraja vaikuttaa taloudellisia kannustimia enemmän eläkkeelle jäämiseen
      • Venäläisen energian tuonnin päättymisen vaikutukset Suomen teollisuudelle jäävät pieniksi
      • Viestintäkampanja vähensi merkittävästi takuueläkkeen alikäyttöä
      • Yrittäjien sosiaaliturva ja yritystoiminnan aktiivisuus
      • Yritysten hallinnolliset kustannukset selittävät ALV-alarajan aiheuttamat vaikutukset
      • Säästöt ansioturvan lyhentämisestä hupenevat huonompien työsuhteiden takia
      • Joko Suomessa koittaisi satunnaiskokeiden aika?
      • Kohtuuhintaisuuspolitiikka ei ole lääke asumisen kalleuteen
      • Suomen energiaverotus suosii energiaintensiivisiä suuryrityksiä
      • Parempi tapa valita korkeakouluopiskelijat
      • Energia- ja ilmastopolitiikan uudet tuulet
      • Rakenteellisen työttömyyden riski kasvaa
      • Mihin perintöveroa tarvitaan?
      • Terveydenhoitopalvelujen kilpailu voi johtaa kilpavarusteluun
      • Kouluvalintojen vaikutukset Suomessa epäselviä
      • Yksi tulo, monta verottajaa
      • Suomi on jo palvelutalous
      • Muuttamisen verottaminen jumiuttaa asuntomarkkinoita
      • Faktaa nuorisotyöttömyydestä
      • Innovaatioiden tukeminen kannattaa
    • Muut julkaisut
      • Vähemmän politiikkaa asuntomarkkinoille
      • Lisää markkinoita asuntomarkkinoille
      • Helsinkiläisten lapsiperheiden kouluvalinnat asuntomarkkinoilla
      • Kuntien sääntelyn periaatteet
      • Kuntien tehtävien ja velvoitteiden vaikutusten arviointi
      • Innovaatiopolitiikan mahdollisuudet vaikuttaa kasvuun ja työllisyyteen ovat rajalliset
      • Työkyvyttömyyseläkkeiden maksuluokkamallin kannustinvaikutukset
      • Korkeakoulun laadun vaikutus opiskeljoiden työmarkkinamenestykseen
      • Kotouttamissuunnitelmien vaikutukset maahanmuuttajien lasten koulutusvalintoihin
      • Tuloverotuksen vaikutus työn tarjontaan
      • Yritystukien arviointi ja vaikuttavuus
      • Eläkeläisnaisten ja -miesten toimeentuloerot vuosina 1995-2013
      • Tuloliikkuvuus ja köyhyyden pysyvyys
      • Top Incomes and Top Tax Rates
      • Tutkimusrahan uusi kilpailutus maksoi miljoonia
      • European Academies Science Advisory Council (EASAC): Circular economy: a commentary
      • Kansantaloudesta tulee pian "kiertotalous"
      • Bruttokansantuote vihreyden pauloissa
      • Tieliikenteen 40 %:n hiilidioksidipäästöjen vähentäminen vuoteen 2030 (VTT)
      • Vuoden 2011 energiaverouudistuksen arviointia
      • Käyttäytymistaloustiede ja julkisen sektorin rooli
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Johto
    • Tutkijat
      • Berghäll, Elina
      • Bizopoulou, Aspasia
      • Bratu, Cristina
      • Einiö, Elias
      • Giaccobasso, Matias
      • Hakola-Uusitalo, Tuulia
      • Huhtala, Anni
      • Hämäläinen, Kari
      • Izadi, Ramin
      • Kari, Tuomas
      • Kauppinen, Ilpo
      • Koivisto, Aliisa
      • Kosonen, Tuomas
      • Kyyrä, Tomi
      • Laukkanen, Marita
      • Lombardi, Stefano
      • Lyytikäinen, Teemu
      • Matikka, Tuomas
      • Nivala, Annika
      • Olkkola, Maarit
      • Ollikka, Kimmo
      • Palanne, Kimmo
      • Paukkeri, Tuuli
      • Pesola, Hanna
      • Pirttilä, Jukka
      • Päällysaho, Miika
      • Ravaska, Terhi
      • Ramboer, Sander
      • Remes, Piia
      • Riihelä, Marja
      • Sahari, Anna
      • Sarvimäki, Matti
      • Saxell, Tanja
      • Siikanen, Markku
      • Sirviö, Tom-Henrik
      • Tukiainen, Janne
      • Tuomala, Juha
      • Uusitalo, Roope
      • Verho, Jouko
      • Viertola, Marika
      • Virkola, Tuomo
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
    • Datahuoneen henkilöstö
      • Alasalmi, Juho
      • Heiskanen, Aino
      • Korpela, Heikki
      • Kock, Nea
      • Kylliäinen, Olavi
      • Laasonen, Henna
      • Luotonen, Niilo
      • Mahous, Nadine
      • Nurminen, Tuomas
      • Putkiranta, Olli
      • Seppä, Meeri
      • Toikka, Max
  • VATT
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
      • Aineistot ja menetelmät
      • Avoin julkaiseminen
      • Tutkimusyhteistyö ja avoin tiede
      • Sopimuksiin liittyvät avoimuuden periaatteet
      • Avoimuuden tukeminen ja seuraaminen
    • Avoimet työpaikat
    • Strategia

Yhteystiedot