Koulujen väliset erot heijastuvat asuntojen hintoihin
Peruskoulujen väliset erot vaikuttavat asuntojen hintoihin Helsingissä. Vanhemmat siis tekevät lastensa kouluvalintoja myös asuinpaikan valinnan yhteydessä, eivät pelkästään valitsemalla koulun oman oppilaaksiottoalueen ulkopuolelta. Tämä selviää VATT:n tutkijoiden Mika Kortelaisen ja Tuukka Saarimaan sekä Helsingin kaupungin tietokeskuksen tutkijan Oskari Harjusen tekemästä tutkimuksesta.
Asunnot ovat erilaisia paitsi ominaisuuksiltaan myös sijainniltaan. Ostaessaan asunnon, kotitalous ostaa samalla joukon paikallisia palveluita, joiden käyttämiseen asunnon sijainti antaa mahdollisuuden. Esimerkiksi Helsingissä lapsen lähikoulu määräytyy perheen osoitteen perusteella. Ostamalla asunnon tietyn koulun oppilaaksiottoalueelta, perhe varmistaa lastensa pääsyn tähän kouluun.
Tutkimuksessa tarkasteltiin, johtaako lähikouluperiaate koulujen mahdollisten erojen heijastumiseen asuntojen hintoihin. Mikäli koulujen välillä on eroja, perheet voivat ”ostaa” itselleen sopivan koulun asuinpaikan valinnallaan. Vertaamalla muuten samanlaisten asuntojen hintoja eri oppilaaksiottoalueilla, voidaan päätellä, ovatko vanhemmat valmiita maksamaan hintapreemion tietyistä koulun ominaisuuksista. Tällaisen tutkimusasetelman tavoitteena on sulkea pois naapuruston muiden ominaisuuksien vaikutus asuntojen hintoihin.
Tutkimuksen aineistona käytettiin 4000 toteutunutta asuntokauppaa oppilaaksiottoalueiden rajojen läheisyydessä. Koulujen ominaisuuksia mitattiin kuudennen luokan standardoidulla matematiikan kokeella sekä koulun erityis- ja vieraskielisten oppilaiden osuuksilla.
Tulosten mukaan koulujen oppimistulokset heijastuvat selvästi asuntojen hintoihin. Mitä paremmat oppimistulokset koulussa ovat, sitä korkeammat ovat asuntojen hinnat sen oppilaaksiottoalueella. Koulun oppimistulosten noustessa keskimääräisestä parhaaseen 10 prosenttiin asuntojen hinnat nousevat keskimäärin 2,5 prosenttia. Vaikutus on samaa suuruusluokkaa kuin Isossa-Britanniassa ja Yhdysvalloissa, joissa koulujen väliset erot ovat aiempien tutkimusten mukaan Suomea suurempia. Sen sijaan koulun erityis- tai vieraskielisten oppilaiden osuus ei vaikuta alueen asuntojen hintoihin. Lisätarkastelut viittaavat siihen, että asunnonostajille on tärkeää koulun oppilaiden sosioekonominen tausta, ei niinkään koulun vaikutus oppimiseen. Koska asuntojen hinnat toimivat pääsylippuna tietyn koulun alueelle, lähikouluperiaate voi osaltaan lisätä asuinalueiden eriytymistä.
Lisätietoja:
Johtava ekonomisti Mika Kortelainen, puh. 0295 519 421, mika.kortelainen (at) vatt.fi
Erikoistutkija Tuukka Saarimaa, puh. 0295 519 444, tuukka.saarimaa (at) vatt.fi
Erikoistutkija Oskari Harjunen, Helsingin kaupungin tietokeskus, puh. 09 310 36 398, oskari.harjunen (at) hel.fi
Julkaisu:
Best Education Money Can Buy? Capitalization of School Quality in Finland
VATT Working Papers 58
Julkiset palvelut ja paikallinen julkistalous
Tiedote
Tiedote
asuminen
asuntomarkkinat
kotitaloudet
koulutus
koulutusvalinnat
peruskoulu