Hyppää sisältöön
Medialle
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Hakusivulle »
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
    • Blogit
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
    • VATT 30 vuotta
    • VATT-päivä 2024
  • Tutkimus
    • Tutkimusteemat
    • Tutkimusaiheet
    • Tutkimushankkeet
    • Verotutkimuksen huippuyksikkö
    • Datahuone
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
    • VATT Policy Brief
    • Muut julkaisut
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Tutkijat
    • Johto
    • Tutkimusohjaajat
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
    • Datahuoneen henkilöstö
  • VATT
    • Johtoryhmä ja neuvottelukunta
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
    • Avoimet työpaikat
    • Strategia

Kohtuuhintaista asumista

1.4.2011 Blogi Tuukka Saarimaa

Helmikuussa raporttinsa jättäneen Valtiovallan rooli 2010-luvun asuntomarkkinoilla -työryhmän mielestä kohtuuhintaisten asuntojen puute pääkaupunkiseudulla on suurin este Suomen talouskasvulle. Myös useissa muissa julkisissa kannanotoissa on vaadittu kohtuuhintaisia asuntoja, etenkin pääkaupunkiseudulle.

Ongelmallista näissä kannanotoissa on se, että usein epäselväksi jää, mitä kohtuuhintaisuudella tarkoitetaan. Yleensä kohtuuhintaisuudella tarkoitetaan ilmeisesti sitä, että asumiskustannukset eivät saisi viedä liian suurta osaa kotitalouden tuloista. Tällainen määritelmä on kuitenkin hyvin ongelmallinen useista syistä. Onko kohtuuton asumiskustannusten tulo-osuus esimerkiksi 30, 40 vai 50 prosenttia? Määritelmän suurin ongelma on kuitenkin se, että siinä sotketaan keskenään pienituloisuuden ongelma ja asuntomarkkinoiden toimintaan liittyvät ongelmat. Tämä johtuu siitä, että asumiskustannusten korkea tulo-osuus voi johtua joko siitä, että kotitalouden asumiskustannukset ovat korkeat tai siitä, että tulot ovat matalat. Näihin ongelmiin sopivat hyvin erilaiset politiikkatoimenpiteet, eikä pienituloisuuden ongelmia välttämättä kannata yrittää ratkaista asuntopoliittisin keinoin.

Erityisen ongelmalliseksi tulo-osuus mittari osoittautuu, kun vertaillaan alueellisia asuntomarkkinoita tai kaupunkialueita, kuten vaikkapa Helsinkiä ja Joensuuta. Muun muassa agglomeraatioeduista johtuen työ on tuottavampaa Helsingissä kuin Joensuussa. Tilastokeskuksen mukaan kotitalouksien keskimääräiset käytettävissä olevat rahatulot vuonna 2009 olivat Helsingissä n. 40 300 euroa ja Joensuussa n. 10 000 euroa pienemmät. Kaupunkitaloustieteen perusoppien mukaan eri kaupunkialueilla asuvien kotitalouksien asumiskustannusten jälkeisten tulojen täytyy tasapainossa olla keskimäärin samansuuruiset. Jos näin ei olisi, kotitaloudet pyrkisivät muuttamaan alueelle, jossa asumiskustannusten jälkeiset tulot ovat suuremmat. 10 000 euron suuruisesta alueellisesta tuloerosta huolimatta emme kuitenkaan havaitse massamuuttoa Joensuusta Helsinkiin. Tämä johtuu pääasiassa (kotitalouksien preferenssien erilaisuuden lisäksi) alueellisista asuntojen hinta- ja vuokraeroista. Jotta joensuulaiset eivät tulvi Helsinkiin, Helsingissä asumiskustannusten on oltava vähintään 10 000 euroa vuodessa suuremmat kuin Joensuussa.

Jos oletamme, että omistusasumisen käyttökustannus (korko- ja pääomamenot, kiinteistövero ja kulumis- ja korjauskustannukset) on viisi prosenttia asunnon arvosta, markkinoiden ylläpitämä hintaero olisi 200 000 euroa (0,05*200 000 = 10 000). Tilastokeskuksen mukaan Helsingin keskustassa keskimääräinen kerrostaloasunnon neliöhinta vuonna 2009 oli 4449 euroa, kun taas Joensuun keskustassa vastaava neliöhinta oli 1929 euroa. Näin ollen 80 neliön suuruisen asunnon hinta oli Helsingin keskustassa keskimäärin 356 000 ja vastaavasti Joensuussa hieman yli 154 000 euroa, jolloin hintaeroksi muodostuu juuri tuo 200 000 euroa. Nykyiset alueelliset tuottavuuserot voivat siis ylläpitää merkittäviäkin alueellisia asuntojen hintaeroja.

Miten tulo-osuus mittari toimii tässä tilanteessa? Käyttäen Tilastokeskuksen hintatietoja ja viiden prosentin käyttökustannusoletusta keskimääräinen keskustassa asuva joensuulainen kotitalous käytti asumiseensa hieman alle 8000 euroa vuodessa, kun taas vastaava helsinkiläinen kotitalous käytti lähes 18 000 euroa. Tulo-osuuksiksi muutettuna tämä tarkoittaa sitä, että Joensuussa kotitalouden tuloista asumiseen meni 26 prosenttia ja Helsingissä 45 prosenttia. Tulo-osuuksilla mitattuna näyttää siltä, että helsinkiläiset kotitaloudet ovat pahoissa taloudellisissa ongelmissa. On kuitenkin selvää, että näin ei ole. Helsinkiläisille ja Joensuulaisille jää asumiskustannusten jälkeen yhtä paljon rahaa muuhun kulutukseen.

Asumismenojen tulo-osuutta järkevämpi mittari alueellisten asuntomarkkinoiden toimivuudelle on rakennuskustannusten ja asuntohintojen ero. Alueilla, joissa asuntojen hintataso ylittää merkittävästi rakennuskustannukset, maa on arvokasta. Jos maan korkea hinta johtuu luonnollisesta niukkuudesta, asuntojen hintojen alentaminen poliittisin päätöksin on erittäin vaikeaa, koska asuntojen tarjontaa on lähes mahdotonta lisätä. Sen sijaan, jos korkea hinta johtuu esimerkiksi paikallisesta kaavoitus- ja sääntelypolitiikasta, joka tekee maasta keinotekoisesti niukkaa, asuntojen hintatasoa voidaan alentaa sääntelyä purkamalla. Tässäkään tapauksessa Helsingin hintatasoa ei saada Joensuun tasolle, mutta Helsingin hintataso voidaan saada lähemmäs rakennuskustannuksia.

Tuukka Saarimaa
ARA-asuntotuki Blogi Julkiset palvelut ja paikallinen julkistalous Tiedote asuminen asuntojen hinnat asuntomarkkinat asuntopolitiikka
Facebook Jaa Facebookissa Twitter Jaa Twitterissä LinkedIn Jaa LinkedInissä | Tulosta Jaa sähköpostitse

Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT

Vaihde 0295 519 400

[email protected]

Saavutettavuusseloste

Asiakirjajulkisuuskuvaus

Tietosuoja

Väärinkäytösten ilmoituskanava

Laskutustiedot

Anna palautetta

  • VATT viestipalvelu X:ssä
  • VATT LinkedInissä
  • VATT Instagramissa
  • VATT YouTubessa

Economicum

Arkadiankatu 7

PL 1279, 00101 Helsinki

Katso sijainti kartalla

Medialle
  • Suomi
  • Svenska
  • English
Hakusivulle
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
      • Uutisarkisto
    • Blogit
      • Blogiarkisto
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
      • Lausuntoarkisto
    • VATT 30 vuotta
    • VATT-päivä 2024
  • Tutkimus
    • Tutkimusteemat
      • Sosiaaliturva, verotus ja tulonjako
      • Energia-, ilmasto- ja ympäristöpolitiikka
        • Energia- ja ilmastopolitiikka
      • Työmarkkinat ja koulutus
      • Julkiset palvelut ja paikallinen julkistalous
      • Yritystoiminnan verotus ja sääntely
        • Kansainvälinen yritysverotus
    • Tutkimusaiheet
      • Kunnat ja hyvinvointialueet
      • Sosiaaliturva
      • Terveyspalvelut
      • Tulonjako ja eriarvoisuus
      • Työmarkkinat
      • Energia, ilmasto ja ympäristö
    • Tutkimushankkeet
    • Verotutkimuksen huippuyksikkö
    • Datahuone
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
      • VATT Tutkimukset
      • VATT Working Papers
      • VATT Muistiot
    • VATT Policy Brief
      • Deaton Review – Eriarvoisuus Suomessa
      • Ansioturvan lyhentämisen vaikutukset vaihtelevat
      • Venäjälle aiemmin vieneiden yritysten vienti sen lähimaihin kasvussa
      • Maahanmuuttajien työllisyys kehittynyt suotuisasti viime vuosina
      • Hyvinvointialueiden julkiset hankinnat tarvitsevat lisää kilpailua
      • Todistusvalinta tehostaa opiskelijavalintaa
      • Valtion innovaatiotuet lisäävät talouskasvua, mutta tuet on kohdennettava oikein
      • Sota Ukrainassa: Vaikutus Venäjänkauppaa käyneisiin suomalaisyrityksiin
      • Yhteisöveron lasku ei lisännyt investointeja – vauhditti pienten yritysten toimintaa
      • Ikäraja vaikuttaa taloudellisia kannustimia enemmän eläkkeelle jäämiseen
      • Venäläisen energian tuonnin päättymisen vaikutukset Suomen teollisuudelle jäävät pieniksi
      • Viestintäkampanja vähensi merkittävästi takuueläkkeen alikäyttöä
      • Yrittäjien sosiaaliturva ja yritystoiminnan aktiivisuus
      • Yritysten hallinnolliset kustannukset selittävät ALV-alarajan aiheuttamat vaikutukset
      • Säästöt ansioturvan lyhentämisestä hupenevat huonompien työsuhteiden takia
      • Joko Suomessa koittaisi satunnaiskokeiden aika?
      • Kohtuuhintaisuuspolitiikka ei ole lääke asumisen kalleuteen
      • Suomen energiaverotus suosii energiaintensiivisiä suuryrityksiä
      • Parempi tapa valita korkeakouluopiskelijat
      • Energia- ja ilmastopolitiikan uudet tuulet
      • Rakenteellisen työttömyyden riski kasvaa
      • Mihin perintöveroa tarvitaan?
      • Terveydenhoitopalvelujen kilpailu voi johtaa kilpavarusteluun
      • Kouluvalintojen vaikutukset Suomessa epäselviä
      • Yksi tulo, monta verottajaa
      • Suomi on jo palvelutalous
      • Muuttamisen verottaminen jumiuttaa asuntomarkkinoita
      • Faktaa nuorisotyöttömyydestä
      • Innovaatioiden tukeminen kannattaa
    • Muut julkaisut
      • Vähemmän politiikkaa asuntomarkkinoille
      • Lisää markkinoita asuntomarkkinoille
      • Helsinkiläisten lapsiperheiden kouluvalinnat asuntomarkkinoilla
      • Kuntien sääntelyn periaatteet
      • Kuntien tehtävien ja velvoitteiden vaikutusten arviointi
      • Innovaatiopolitiikan mahdollisuudet vaikuttaa kasvuun ja työllisyyteen ovat rajalliset
      • Työkyvyttömyyseläkkeiden maksuluokkamallin kannustinvaikutukset
      • Korkeakoulun laadun vaikutus opiskeljoiden työmarkkinamenestykseen
      • Kotouttamissuunnitelmien vaikutukset maahanmuuttajien lasten koulutusvalintoihin
      • Tuloverotuksen vaikutus työn tarjontaan
      • Yritystukien arviointi ja vaikuttavuus
      • Eläkeläisnaisten ja -miesten toimeentuloerot vuosina 1995-2013
      • Tuloliikkuvuus ja köyhyyden pysyvyys
      • Top Incomes and Top Tax Rates
      • Tutkimusrahan uusi kilpailutus maksoi miljoonia
      • European Academies Science Advisory Council (EASAC): Circular economy: a commentary
      • Kansantaloudesta tulee pian "kiertotalous"
      • Bruttokansantuote vihreyden pauloissa
      • Tieliikenteen 40 %:n hiilidioksidipäästöjen vähentäminen vuoteen 2030 (VTT)
      • Vuoden 2011 energiaverouudistuksen arviointia
      • Käyttäytymistaloustiede ja julkisen sektorin rooli
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Tutkijat
      • Berghäll, Elina
      • Bizopoulou, Aspasia
      • Bratu, Cristina
      • Einiö, Elias
      • Giaccobasso, Matias
      • Hakola-Uusitalo, Tuulia
      • Huhtala, Anni
      • Hämäläinen, Kari
      • Izadi, Ramin
      • Kauppinen, Ilpo
      • Koivisto, Aliisa
      • Kosonen, Tuomas
      • Kuitunen, Satu
      • Kyyrä, Tomi
      • Laukkanen, Marita
      • Lombardi, Stefano
      • Lyytikäinen, Teemu
      • Matikka, Tuomas
      • Nivala, Annika
      • Olkkola, Maarit
      • Ollikka, Kimmo
      • Palanne, Kimmo
      • Paukkeri, Tuuli
      • Pesola, Hanna
      • Pirttilä, Jukka
      • Päällysaho, Miika
      • Ravaska, Terhi
      • Ramboer, Sander
      • Remes, Piia
      • Riihelä, Marja
      • Sahari, Anna
      • Sarvimäki, Matti
      • Saxell, Tanja
      • Siikanen, Markku
      • Sirviö, Tom-Henrik
      • Tuomala, Juha
      • Uusitalo, Roope
      • Verho, Jouko
      • Viertola, Marika
      • Virkola, Tuomo
    • Johto
    • Tutkimusohjaajat
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
    • Datahuoneen henkilöstö
      • Alasalmi, Juho
      • Heiskanen, Aino
      • Kock, Nea
      • Kylliäinen, Olavi
      • Laasonen, Henna
      • Luotonen, Niilo
      • Mahous, Nadine
      • Nurminen, Tuomas
      • Putkiranta, Olli
      • Seppä, Meeri
      • Toikka, Max
      • Valkonen, Antti
  • VATT
    • Johtoryhmä ja neuvottelukunta
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
      • Aineistot ja menetelmät
      • Avoin julkaiseminen
      • Tutkimusyhteistyö ja avoin tiede
      • Sopimuksiin liittyvät avoimuuden periaatteet
      • Avoimuuden tukeminen ja seuraaminen
    • Avoimet työpaikat
    • Strategia

Yhteystiedot