Hyppää sisältöön
Medialle
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Hakusivulle »
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
    • Blogit
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
  • Tutkimus
    • Tutkimusaiheet
    • Tutkimushankkeet
    • Datahuone
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
    • VATT Policy Brief
    • Muut julkaisut
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Johto
    • Tutkijat
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
    • Datahuoneen henkilöstö
  • VATT
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
    • Avoimet työpaikat
    • Strategia

Kasvutyöryhmä (Valtiovarainministeriö)

28.2.2023 Elias Einiö, Tomi Kyyrä ja Hanna Pesola

Lausunto valtiovarainministeriölle

Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/35359/2022
Lausunnon diaarinumero: VATT/67/07.01/2023

Lausunnonantajan lausunto

Millä konkreettisilla toimenpiteillä voitaisiin vauhdittaa talouskasvua kestävällä ja julkista taloutta vahvistavalla tavalla? Esitelkää kolme vaikuttavinta toimenpidettä.

Suosituksia:

1. Tuottavuuskasvun lisääminen budjettineutraalilla innovaatiokannustimien lisäämisellä

  • Pidetään kiinni T&K-rahoituslain linjaamasta innovaatiokannustimien kasvattamisesta
  • Karsitaan tuottavuuskasvua edistämättömiä suoria tukia ja verohuojennuksia 

2. Työvoiman laadun parantaminen

  • Korkea-asteen tutkinnon suorittaneiden osuuden kasvattaminen
  • Korkea-asteen opiskelupaikkojen lisääminen aloilla, joiden työllisyyden odotetaan kasvavan

3. Työvoiman määrän kasvattaminen

  • Lupaprosessien sujuvoittaminen
  • Maahan jäävien ulkomaisten opiskelijoiden osuuden lisääminen 

Mahdollisuuksien mukaan kuvatkaa arvio toimenpiteiden vaikutuksista talouskasvuun ja julkiseen talouteen sekä näiden arvioiden taustalla olevat (tutkimus)lähteet.

Tuottavuustoimet: innovaatiokannustimet ja osaaminen

Yritysten innovaatiokannustimilla on osoitettu olevan myönteinen vaikutus innovaatioiden, tuottavuuden ja hyvinvoinnin kasvulle. Uusia kasvumalleja hyödyntävässä tutkimuksessa on havaittu, että Suomessa optimaalisella T&K-investointien tukemisella voidaan lisätä kasvua ja saavuttaa noin 3,7 prosentin lisäys hyvinvointiin.

Vastaavasti tuottavuuskasvua hidastavien yritystukien (nk. säilyttävät tuet) on osoitettu hidastavat talouskasvua ja vähentävät hyvinvointia. Haitallisten kasvuvaikutusten ja menorasitteen myötä ne myös heikentävät julkisen talouden kestävyyttä. 

Makroanalyysin tulokset ovat linjassa mikroaineistoja hyödyntävän evaluaatiokirjallisuuden tulosten kanssa. Tässä kirjallisuudessa on osoitettu, että t&k-toimintaan kohdistetuilla suorilla ja verotuilla voidaan lisätä yritysten t&k-investointeja ja innovaatioita.  

Keskeinen johtopäätös on se, että budjettineutraalilla yritystukien uudelleen kohdentamisella voidaan lisätä tuottavuutta, talouskasvua ja hyvinvointia. Tällä saavutetaan kerrannaisia myönteisiä vaikutuksia kolmen mekanismin kautta: 1) innovaatiokannustimien lisäämisen kasvuvaikutus, 2) säilyttävien tukien vähentämisen kasvuvaikutus ja 3) budjettineutraalina toimi ei lisää julkisia menoja, jonka myötä muiden kasvupanostusten, joita ei voida toteuttaa lyhyellä aikavälillä budjettineutraalisti (mm. koulutus), rahoitusmahdollisuudet säilyvät parempina.

T&k-rahoituksen vaikuttava kohdentaminen on tärkeätä varmistaa. Erityisesti valikoivien suorien tukien kohdalla on syytä kiinnittää huomiota tukien tehokkaaseen kohdentamiseen, koska ne voidaan kohdentaa myös siten, että keskimääräiset vaikutukset ovat heikkoja. Suositus onkin seurata vaikuttavuutta aika ajoin tehtävillä luotettavilla tieteellisillä kokeilla (mm. satunnaistetut kokeilut). 

Menestyksekäs innovaatiotoiminta edellyttää kykyä omaksua uusinta tietoa sekä alan globaalin eturintaman seuraamista ja siinä toimimista. Koulutuksen ja tutkimuksen rahoituksen turvaaminen on kilpailukyvyn ja kasvun kannalta eräs keskeisimpiä julkisia investointeja ja tärkeä osa menestyksekästä kasvupolitiikkaa.

Innovaatiovetoinen kasvu edellyttää riittävää osaavan T&K-työvoiman saantia. Tämä korostuu erityisesti tilanteessa, jossa T&K-investointien kannustimia lisätään (mm. T&K-rahoituslaki). Jos soveltuvan työvoiman työmarkkinat ovat kireät, tukipolitiikan vaikutukset ovat heikommat osan tuesta siirtyessä T&K-työvoiman nouseviin palkkoihin. Tätä voidaan helpottaa panostamalla koulutukseen ja lisäämällä ulkomaisten erityisosaajien määrää. Osaavan työvoiman niukkuutta T&K-toiminnassa voidaan myös helpottaa säilyttäviä tukia karsimalla, jonka myötä osaavaa työvoimaa vapautuu operatiivisesta toiminnasta innovaatiotoiminnan käyttöön.

Työvoimaan ja henkiseen pääomaan vaikuttavat toimet 

Tuottavuuden kasvun ohella ripeä talouskasvu edellyttää osaavan työvoiman kasvua. Väestön ikääntymisen myötä työvoima kuitenkin supistuu. Siksi työvoiman tarjontaa pitäisi pyrkiä kasvattamaan kaikin mahdollisin eri keinoin. 

Syntyvyyteen on vaikea vaikuttaa poliittisin keinoin, joten työikäisen väestön kasvattaminen edellyttää käytännössä työperäistä maahanmuuttoa. Myös työperäisten maahanmuuton edistäminen on haastavaa, eikä siihen ole yhtä yksittäistä keinoa. Oleskelulupaprosessia on jo viime aikoina pyritty sujuvoittamaan, ja joidenkin ryhmien, kuten erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien, kohdalla lupaprosessi ilmeisesti toimii jo kohtuullisen hyvin, mutta muissa kategorioissa on vielä tehtävää (VTV 2022). Esimerkiksi työntekijöiden perheet eivät saa oleskelulupaa samalla kun maahantuloluvan saanut työntekijä, ja lupaprosessit voivat olla pitkiä.  VTV (2022) kuvailee kattavasti ulkomaisen työvoiman rekrytointiin liittyviä ongelmia sote-aloilla.

Potentiaalinen työperäisen maahanmuuton joukko olisi Suomessa tutkinnon suorittaneet ulkomaiset opiskelijat. Näistä noin 60 prosenttia jää Suomeen valmistumisen jälkeen, mikä on kansainvälisesti verrattain korkea osuus (Karhunen ja Mathies, 2019). Niukan koulutusresurssin täysimääräiseksi hyödyntämiseksi pitäisi kuitenkin pohtia keinoja maahan jäävien opiskelijoiden osuuden lisäämiseen. Tämän jälkeen voitaisiin panostaa entistä tarmokkaammin lahjakkaiden opiskelijoiden houkuttelemiseksi Suomeen. 

Työperäisen maahanmuuton edistämisen lisäksi maassa jo asuvien maahanmuuttajien työllisyydessä on parantamisen varaa. Työllisyysaste on matala erityisesti niiden maahanmuuttajien joukossa, jotka ovat lähtöisin maista, joista tyypillisesti tullaan turvapaikanhakijoina. Olemassa olevan tutkimuksen perusteella kotouttamistoimenpiteet ovat olleet poikkeuksellisen kustannustehokkaita julkisia investointeja, joiden voi odottaa maksavan itsensä takaisin säästyneiden tukien ja lisääntyneiden verojen kautta (VATT 2014; Sarvimäki ja Hämäläinen, 2016; Pesola ja Sarvimäki, 2022). Tärkein kotouttamiseen liittyvä ongelma on, että käytettävissä ei ole riittävästi tietoa siitä millainen kotouttaminen toimii (ja kenelle). Luotettavin tapa saada tällaista tietoa on verrata vaihtoehtoisia kotouttamismalleja toisiinsa hyvin suunniteltujen satunnaistettujen kokeiluiden avulla.

Työvoiman koon lisäksi ongelmaksi on muodostumassa työvoiman laatu. Suomessa korkeakoulutettujen osuus on kasvanut hitaammin kuin useimmissa muissa OECD-maissa ja nuorista aikuisista harvempi suorittaa korkea-asteen tutkinnon kuin OECD-maissa keskimäärin. Siksi korkea-asteen opiskelijapaikkoja tulisi kasvattaa aloilla, joiden työllisyyden odotetaan kasvavan.

Valtion taloudellinen tutkimuskeskus

Elias Einiö
Johtava tutkija

Tomi Kyyrä 
Tutkimusprofessori

Hanna Pesola
Johtava tutkija

________
Lähteet:

Akcigit, U., Hanley, D., & Serrano-Velarde (2021). Back to Basics: Basic Research Spillovers, Innovation Policy, and Growth. Review of Economic Studies 88, 1-43.

Agrawal, A., Rosell, C. ja Simcoe, T. (2020). Tax credits and small firm R&D spending. American Economic Journal: Economic Policy, 12(2), 1-21.

Dechezleprêtre, A., Einiö, E., Martin, R., Nguyen, K. T., & Van Reenen, J. (tulossa). Do tax incentives for research increase firm innovation? An RD design for R&D. American Economic Journal: Economic Policy.

Einiö, E. (2014). R&D subsidies and company performance: Evidence from geographic variation in government funding based on the ERDF population-density rule. Review of Economics and Statistics, 96(4), 710-728.

Einiö, E., ja Hyytinen, A. (2019). Yritystukien vaikuttavuuden arviointi satunnaistettujen vertailukokeiden avulla, Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 2019:45

Einiö, E., Koski, H., Kuusi, T. & Lehmus, M. (2022). Innovation, reallocation, and growth in the 21st century. Publications of the Government´s analysis, assessment, and research activities. 2022:1.

Howell, S. T. (2017). Financing innovation: Evidence from R&D grants. American Economic Review, 107(4), 1136-64.

Karhunen, H. ja Mathies, C. (2019). Suomeen valmistumisen jälkeen jääneet tutkinto-opiskelijat tilastojen valossa. Kotoutumisen kokonaiskatsaus 2019. Työ- ja elinkeinoministeriö. Kotoutumisen kokonaiskatsaus 2019:10 

Rao, N. (2016). Do tax credits stimulate R&D spending? The effect of the R&D tax credit in its first decade. Journal of Public Economics, 140, 1-12.

VTV (2022). Työperusteinen maahanmuutto - Maahanmuuttohallinnon tehokkuus, asiakaslähtöisyys sekä ulkomaisen työvoiman rekrytointi sosiaali- ja terveysalalla. Valtiontalouden tarkastusviraston tarkastuskertomukset 13/2022.

________

Collan Mikael
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus

Einiö Elias
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus

Elias Einiö Hanna Pesola Tomi Kyyrä
Lausunnot
Facebook Jaa Facebookissa Twitter Jaa Twitterissä LinkedIn Jaa LinkedInissä | Tulosta Jaa sähköpostitse

Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT

Vaihde 0295 519 400

[email protected]

Saavutettavuusseloste

Asiakirjajulkisuuskuvaus

Tietosuoja

Väärinkäytösten ilmoituskanava

Laskutustiedot

Anna palautetta

  • VATT viestipalvelu X:ssä
  • VATT LinkedInissä
  • VATT Instagramissa
  • VATT YouTubessa

Economicum

Arkadiankatu 7

PL 1279, 00101 Helsinki

Katso sijainti kartalla

Medialle
  • Suomi
  • Svenska
  • English
Hakusivulle
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
      • Uutisarkisto
    • Blogit
      • Blogiarkisto
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
      • Lausuntoarkisto
  • Tutkimus
    • Tutkimusaiheet
      • Kunnat ja hyvinvointialueet
      • Sosiaaliturva
      • Terveyspalvelut
      • Tulonjako ja eriarvoisuus
      • Työmarkkinat
      • Energia, ilmasto ja ympäristö
      • Muuttoliike
    • Tutkimushankkeet
    • Datahuone
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
      • VATT Tutkimukset
      • VATT Working Papers
      • VATT Muistiot
    • VATT Policy Brief
      • Tuhkarokkorokotuksella on yllättäviä pitkäaikaishyötyjä yhteiskunnalle
      • Deaton Review – Eriarvoisuus Suomessa
      • Ansioturvan lyhentämisen vaikutukset vaihtelevat
      • Venäjälle aiemmin vieneiden yritysten vienti sen lähimaihin kasvussa
      • Maahanmuuttajien työllisyys kehittynyt suotuisasti viime vuosina
      • Hyvinvointialueiden julkiset hankinnat tarvitsevat lisää kilpailua
      • Todistusvalinta tehostaa opiskelijavalintaa
      • Valtion innovaatiotuet lisäävät talouskasvua, mutta tuet on kohdennettava oikein
      • Sota Ukrainassa: Vaikutus Venäjänkauppaa käyneisiin suomalaisyrityksiin
      • Yhteisöveron lasku ei lisännyt investointeja – vauhditti pienten yritysten toimintaa
      • Ikäraja vaikuttaa taloudellisia kannustimia enemmän eläkkeelle jäämiseen
      • Venäläisen energian tuonnin päättymisen vaikutukset Suomen teollisuudelle jäävät pieniksi
      • Viestintäkampanja vähensi merkittävästi takuueläkkeen alikäyttöä
      • Yrittäjien sosiaaliturva ja yritystoiminnan aktiivisuus
      • Yritysten hallinnolliset kustannukset selittävät ALV-alarajan aiheuttamat vaikutukset
      • Säästöt ansioturvan lyhentämisestä hupenevat huonompien työsuhteiden takia
      • Joko Suomessa koittaisi satunnaiskokeiden aika?
      • Kohtuuhintaisuuspolitiikka ei ole lääke asumisen kalleuteen
      • Suomen energiaverotus suosii energiaintensiivisiä suuryrityksiä
      • Parempi tapa valita korkeakouluopiskelijat
      • Energia- ja ilmastopolitiikan uudet tuulet
      • Rakenteellisen työttömyyden riski kasvaa
      • Mihin perintöveroa tarvitaan?
      • Terveydenhoitopalvelujen kilpailu voi johtaa kilpavarusteluun
      • Kouluvalintojen vaikutukset Suomessa epäselviä
      • Yksi tulo, monta verottajaa
      • Suomi on jo palvelutalous
      • Muuttamisen verottaminen jumiuttaa asuntomarkkinoita
      • Faktaa nuorisotyöttömyydestä
      • Innovaatioiden tukeminen kannattaa
    • Muut julkaisut
      • Vähemmän politiikkaa asuntomarkkinoille
      • Lisää markkinoita asuntomarkkinoille
      • Helsinkiläisten lapsiperheiden kouluvalinnat asuntomarkkinoilla
      • Kuntien sääntelyn periaatteet
      • Kuntien tehtävien ja velvoitteiden vaikutusten arviointi
      • Innovaatiopolitiikan mahdollisuudet vaikuttaa kasvuun ja työllisyyteen ovat rajalliset
      • Työkyvyttömyyseläkkeiden maksuluokkamallin kannustinvaikutukset
      • Korkeakoulun laadun vaikutus opiskeljoiden työmarkkinamenestykseen
      • Kotouttamissuunnitelmien vaikutukset maahanmuuttajien lasten koulutusvalintoihin
      • Tuloverotuksen vaikutus työn tarjontaan
      • Yritystukien arviointi ja vaikuttavuus
      • Eläkeläisnaisten ja -miesten toimeentuloerot vuosina 1995-2013
      • Tuloliikkuvuus ja köyhyyden pysyvyys
      • Top Incomes and Top Tax Rates
      • Tutkimusrahan uusi kilpailutus maksoi miljoonia
      • European Academies Science Advisory Council (EASAC): Circular economy: a commentary
      • Kansantaloudesta tulee pian "kiertotalous"
      • Bruttokansantuote vihreyden pauloissa
      • Tieliikenteen 40 %:n hiilidioksidipäästöjen vähentäminen vuoteen 2030 (VTT)
      • Vuoden 2011 energiaverouudistuksen arviointia
      • Käyttäytymistaloustiede ja julkisen sektorin rooli
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Johto
    • Tutkijat
      • Berghäll, Elina
      • Bizopoulou, Aspasia
      • Bratu, Cristina
      • Einiö, Elias
      • Giaccobasso, Matias
      • Hakola-Uusitalo, Tuulia
      • Huhtala, Anni
      • Hämäläinen, Kari
      • Izadi, Ramin
      • Kari, Tuomas
      • Kauppinen, Ilpo
      • Koivisto, Aliisa
      • Kosonen, Tuomas
      • Kyyrä, Tomi
      • Laukkanen, Marita
      • Lombardi, Stefano
      • Lyytikäinen, Teemu
      • Matikka, Tuomas
      • Nivala, Annika
      • Olkkola, Maarit
      • Ollikka, Kimmo
      • Palanne, Kimmo
      • Paukkeri, Tuuli
      • Pesola, Hanna
      • Pirttilä, Jukka
      • Päällysaho, Miika
      • Ravaska, Terhi
      • Ramboer, Sander
      • Remes, Piia
      • Riihelä, Marja
      • Sahari, Anna
      • Sarvimäki, Matti
      • Saxell, Tanja
      • Siikanen, Markku
      • Sirviö, Tom-Henrik
      • Tukiainen, Janne
      • Tuomala, Juha
      • Uusitalo, Roope
      • Verho, Jouko
      • Viertola, Marika
      • Virkola, Tuomo
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
    • Datahuoneen henkilöstö
      • Alasalmi, Juho
      • Heiskanen, Aino
      • Korpela, Heikki
      • Kock, Nea
      • Kylliäinen, Olavi
      • Laasonen, Henna
      • Luotonen, Niilo
      • Mahous, Nadine
      • Nurminen, Tuomas
      • Putkiranta, Olli
      • Seppä, Meeri
      • Toikka, Max
  • VATT
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
      • Aineistot ja menetelmät
      • Avoin julkaiseminen
      • Tutkimusyhteistyö ja avoin tiede
      • Sopimuksiin liittyvät avoimuuden periaatteet
      • Avoimuuden tukeminen ja seuraaminen
    • Avoimet työpaikat
    • Strategia

Yhteystiedot