Hyppää sisältöön
Medialle
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Hakusivulle »
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
    • Blogit
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
  • Tutkimus
    • Tutkimusaiheet
    • Tutkimushankkeet
    • Datahuone
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
    • VATT Policy Brief
    • Muut julkaisut
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Johto
    • Tutkijat
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
    • Datahuoneen henkilöstö
  • VATT
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
    • Avoimet työpaikat
    • Strategia

Kaikki haluavat pienemmät verot

18.3.2016 Blogi Jarkko Harju

Tällä hetkellä näyttää siltä, että kaikki haluavat alentaa ansiotuloverotusta. Hallituksen tavoitteena on toteuttaa noin miljardin veronkevennykset, mikäli riittävä kilpailukykyä parantava paketti saadaan aikaan.

Kuva: Aleksei Andreev (cropped) Kuva: Aleksei Andreev (cropped)

Tämä saa kannatusta odotetusti erilaisilta etujärjestöiltä (kuten EK, Veronmaksajat, MaRa) ja puoluekentän oikealta laidalta, mutta hiukan yllättävästi tukea tulee myös vasemmalta. Palkansaajajärjestöt (erityisesti PAM) ovat jopa asettaneet ehdoksi kilpailukykyneuvottelujen jatkamiselle sen, että tuloveroja alennetaan.

Se, miksi verojen alennusta niin intohimoisesti juuri nyt tavoitellaan, on kuitenkin epäselvää. Toki palkansaajien ostovoima paranee kun tuloverotusta kevennetään, ja siksi myös PAMin ehto voi olla ihan ymmärrettävä. Mutta jos ajatellaan, että veronkevennyksillä saataisiin ihmiset tekemään huomattavia määriä lisää työtä, niin tämä tavoite voi jäädä saavuttamatta. Vasta valmistuneessa selvityksessämme käymme kattavasti läpi viimeaikaista akateemista kirjallisuutta tuloverojen vaikutuksista ihmisten käyttäytymiseen. Yhteenvetonamme on, että tuloverot vaikuttavat melko vähän ihmisten työntarjontapäätöksiin.

Lisäksi tärkeämpää on se, miten ja keiden verotusta mahdollisesti kevennettäisiin. Yleisessä keskustelussa tämä kaikki on leivottu epämääräiseksi ajatukseksi, että veroja nyt vain tulee keventää. Mutta miten? Ilmeisesti yhtä suuri tuloveronalennus tarjottaisiin kaikille? Vaihtoehtoja tälle on tietysti monia. Olisikin hyvä miettiä tarkkaan, kenelle nämä kevennykset kohdistettaisiin.

Kilpailukykypaketissa olevien palkansaajien vakuutusmaksujen korotuksen kompensoiminen tuloveronkevennyksillä tai vähennysten laajentaminen palauttaisi kyllä palkansaajien ostovoimaa. Mutta, jos veronkevennykset toteutetaan esimerkiksi kaikille palkansaajille samansuuruisina, melko pienellä joukolla kokonaisverorasitus oleellisesti muuttuisi. Siksi tämäntyyppinen veronkevennys tuskin aiheuttaisi suuria vaikutuksia työnteon määrään. Lisäksi esimerkiksi työtulovähennyksen korottaminen on tutkimuskirjallisuuden perusteella tehoton ja kallis keino lisätä työhön osallistumisen astetta.

Mitä tutkimuskirjallisuudesta sitten voidaan oppia? Keiden tuloveronalennuksella voisi olla suurimmat vaikutukset työnteon määrään? Selvityksemme pohjalta voidaan todeta, että keskituloiset reagoivat tuloveroihin kaikkein vähiten. Eli keskituloisten verorasituksen kevennyksellä ei saataisi kasvatettua työnteon määrää merkittävästi. Sen sijaan vaikutukset ovat todennäköisesti suurempia tulojakauman ala- ja yläpäissä. Toisaalta tulojakauman yläpäässä ison osan kokonaisvaikutuksesta on havaittu olevan verosuunnittelua eri tulolajien välillä, joka ei välttämättä ole kovin tavoiteltavaa. Vaihtoehdoksi jäisikin yrittää kohdistaa kevennykset tulojakauman alapäähän tai tiettyihin erityisryhmiin, joilla voitaisiin saada tehokkaammin aikaan parannusta työllisyydessä.

Näihin kohdennettuihin tuloloukkujen pienentämiseen pyrkiviin ratkaisuihin kannattaisikin uhrata muutama ajatus. Tällöin veronkevennyksillä voitaisiin aidosti saada aikaan sekä haitallisten kannustimien purkamista että mahdollisesti positiivisia vaikutuksia työllisyyteen.1 Hätiköinti veronkevennysten kanssa ei siis välttämättä kannata, vaan kannattaisi miettiä tarkkaan voitaisiinko samalla korjata joitain verojärjestelmän vääristymiä, jos varaa veronkevennyksiin löytyy.

1 Näiden loukkujen poistamista on pohdittu jo aiemminkin tässä kolumnisarjassa.

Jarkko Harju
Blogi Sosiaaliturva, verotus ja tulonjako Tiedote julkinen talous kotitaloudet käyttäytymisvaikutukset politiikkatoimenpiteet tuloverotus työllisyys työn tarjonta
Facebook Jaa Facebookissa Twitter Jaa Twitterissä LinkedIn Jaa LinkedInissä | Tulosta Jaa sähköpostitse

Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT

Vaihde 0295 519 400

[email protected]

Saavutettavuusseloste

Asiakirjajulkisuuskuvaus

Tietosuoja

Väärinkäytösten ilmoituskanava

Laskutustiedot

Anna palautetta

  • VATT viestipalvelu X:ssä
  • VATT LinkedInissä
  • VATT Instagramissa
  • VATT YouTubessa

Economicum

Arkadiankatu 7

PL 1279, 00101 Helsinki

Katso sijainti kartalla

Medialle
  • Suomi
  • Svenska
  • English
Hakusivulle
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
      • Uutisarkisto
    • Blogit
      • Blogiarkisto
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
      • Lausuntoarkisto
  • Tutkimus
    • Tutkimusaiheet
      • Kunnat ja hyvinvointialueet
      • Sosiaaliturva
      • Terveyspalvelut
      • Tulonjako ja eriarvoisuus
      • Työmarkkinat
      • Energia, ilmasto ja ympäristö
      • Muuttoliike
    • Tutkimushankkeet
    • Datahuone
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
      • VATT Tutkimukset
      • VATT Working Papers
      • VATT Muistiot
    • VATT Policy Brief
      • Tuhkarokkorokotuksella on yllättäviä pitkäaikaishyötyjä yhteiskunnalle
      • Deaton Review – Eriarvoisuus Suomessa
      • Ansioturvan lyhentämisen vaikutukset vaihtelevat
      • Venäjälle aiemmin vieneiden yritysten vienti sen lähimaihin kasvussa
      • Maahanmuuttajien työllisyys kehittynyt suotuisasti viime vuosina
      • Hyvinvointialueiden julkiset hankinnat tarvitsevat lisää kilpailua
      • Todistusvalinta tehostaa opiskelijavalintaa
      • Valtion innovaatiotuet lisäävät talouskasvua, mutta tuet on kohdennettava oikein
      • Sota Ukrainassa: Vaikutus Venäjänkauppaa käyneisiin suomalaisyrityksiin
      • Yhteisöveron lasku ei lisännyt investointeja – vauhditti pienten yritysten toimintaa
      • Ikäraja vaikuttaa taloudellisia kannustimia enemmän eläkkeelle jäämiseen
      • Venäläisen energian tuonnin päättymisen vaikutukset Suomen teollisuudelle jäävät pieniksi
      • Viestintäkampanja vähensi merkittävästi takuueläkkeen alikäyttöä
      • Yrittäjien sosiaaliturva ja yritystoiminnan aktiivisuus
      • Yritysten hallinnolliset kustannukset selittävät ALV-alarajan aiheuttamat vaikutukset
      • Säästöt ansioturvan lyhentämisestä hupenevat huonompien työsuhteiden takia
      • Joko Suomessa koittaisi satunnaiskokeiden aika?
      • Kohtuuhintaisuuspolitiikka ei ole lääke asumisen kalleuteen
      • Suomen energiaverotus suosii energiaintensiivisiä suuryrityksiä
      • Parempi tapa valita korkeakouluopiskelijat
      • Energia- ja ilmastopolitiikan uudet tuulet
      • Rakenteellisen työttömyyden riski kasvaa
      • Mihin perintöveroa tarvitaan?
      • Terveydenhoitopalvelujen kilpailu voi johtaa kilpavarusteluun
      • Kouluvalintojen vaikutukset Suomessa epäselviä
      • Yksi tulo, monta verottajaa
      • Suomi on jo palvelutalous
      • Muuttamisen verottaminen jumiuttaa asuntomarkkinoita
      • Faktaa nuorisotyöttömyydestä
      • Innovaatioiden tukeminen kannattaa
    • Muut julkaisut
      • Vähemmän politiikkaa asuntomarkkinoille
      • Lisää markkinoita asuntomarkkinoille
      • Helsinkiläisten lapsiperheiden kouluvalinnat asuntomarkkinoilla
      • Kuntien sääntelyn periaatteet
      • Kuntien tehtävien ja velvoitteiden vaikutusten arviointi
      • Innovaatiopolitiikan mahdollisuudet vaikuttaa kasvuun ja työllisyyteen ovat rajalliset
      • Työkyvyttömyyseläkkeiden maksuluokkamallin kannustinvaikutukset
      • Korkeakoulun laadun vaikutus opiskeljoiden työmarkkinamenestykseen
      • Kotouttamissuunnitelmien vaikutukset maahanmuuttajien lasten koulutusvalintoihin
      • Tuloverotuksen vaikutus työn tarjontaan
      • Yritystukien arviointi ja vaikuttavuus
      • Eläkeläisnaisten ja -miesten toimeentuloerot vuosina 1995-2013
      • Tuloliikkuvuus ja köyhyyden pysyvyys
      • Top Incomes and Top Tax Rates
      • Tutkimusrahan uusi kilpailutus maksoi miljoonia
      • European Academies Science Advisory Council (EASAC): Circular economy: a commentary
      • Kansantaloudesta tulee pian "kiertotalous"
      • Bruttokansantuote vihreyden pauloissa
      • Tieliikenteen 40 %:n hiilidioksidipäästöjen vähentäminen vuoteen 2030 (VTT)
      • Vuoden 2011 energiaverouudistuksen arviointia
      • Käyttäytymistaloustiede ja julkisen sektorin rooli
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Johto
    • Tutkijat
      • Berghäll, Elina
      • Bizopoulou, Aspasia
      • Bratu, Cristina
      • Einiö, Elias
      • Giaccobasso, Matias
      • Hakola-Uusitalo, Tuulia
      • Huhtala, Anni
      • Hämäläinen, Kari
      • Izadi, Ramin
      • Kari, Tuomas
      • Kauppinen, Ilpo
      • Koivisto, Aliisa
      • Kosonen, Tuomas
      • Kyyrä, Tomi
      • Laukkanen, Marita
      • Lombardi, Stefano
      • Lyytikäinen, Teemu
      • Matikka, Tuomas
      • Nivala, Annika
      • Olkkola, Maarit
      • Ollikka, Kimmo
      • Palanne, Kimmo
      • Paukkeri, Tuuli
      • Pesola, Hanna
      • Pirttilä, Jukka
      • Päällysaho, Miika
      • Ravaska, Terhi
      • Ramboer, Sander
      • Remes, Piia
      • Riihelä, Marja
      • Sahari, Anna
      • Sarvimäki, Matti
      • Saxell, Tanja
      • Siikanen, Markku
      • Sirviö, Tom-Henrik
      • Tukiainen, Janne
      • Tuomala, Juha
      • Uusitalo, Roope
      • Verho, Jouko
      • Viertola, Marika
      • Virkola, Tuomo
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
    • Datahuoneen henkilöstö
      • Alasalmi, Juho
      • Heiskanen, Aino
      • Korpela, Heikki
      • Kock, Nea
      • Kylliäinen, Olavi
      • Laasonen, Henna
      • Luotonen, Niilo
      • Mahous, Nadine
      • Nurminen, Tuomas
      • Putkiranta, Olli
      • Seppä, Meeri
      • Toikka, Max
  • VATT
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
      • Aineistot ja menetelmät
      • Avoin julkaiseminen
      • Tutkimusyhteistyö ja avoin tiede
      • Sopimuksiin liittyvät avoimuuden periaatteet
      • Avoimuuden tukeminen ja seuraaminen
    • Avoimet työpaikat
    • Strategia

Yhteystiedot