Hyppää sisältöön
Medialle
  • Suomi
  • Svenska
  • English
Hakusivulle
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
      • Uutisarkisto
    • Blogit
      • Blogiarkisto
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
    • VATT 30 vuotta
    • VATT-päivä 2022
  • Tutkimus
    • Tutkimusteemat
      • Sosiaaliturva, verotus ja tulonjako
      • Energia-, ilmasto- ja ympäristöpolitiikka
        • Energia- ja ilmastopolitiikka
      • Työmarkkinat ja koulutus
      • Julkiset palvelut ja paikallinen julkistalous
      • Yritystoiminnan verotus ja sääntely
        • Kansainvälinen yritysverotus
    • Tutkimusaiheet
      • Kunnat ja hyvinvointialueet
      • Sosiaaliturva
      • Terveyspalvelut
      • Tulonjako ja eriarvoisuus
      • Työmarkkinat
      • Energia, ilmasto ja ympäristö
    • Tutkimushankkeet
    • Verotutkimuksen huippuyksikkö
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
      • VATT Tutkimukset
      • VATT Working Papers
      • VATT Muistiot
    • VATT Policy Brief
      • Venäjälle aiemmin vieneiden yritysten vienti sen lähimaihin kasvussa
      • Hyvinvointialueiden julkiset hankinnat tarvitsevat lisää kilpailua
      • Todistusvalinta tehostaa opiskelijavalintaa
      • Valtion innovaatiotuet lisäävät talouskasvua, mutta tuet on kohdennettava oikein
      • Sota Ukrainassa: Vaikutus Venäjänkauppaa käyneisiin suomalaisyrityksiin
      • Yhteisöveron lasku ei lisännyt investointeja – vauhditti pienten yritysten toimintaa
      • Ikäraja vaikuttaa taloudellisia kannustimia enemmän eläkkeelle jäämiseen
      • Venäläisen energian tuonnin päättymisen vaikutukset Suomen teollisuudelle jäävät pieniksi
      • Viestintäkampanja vähensi merkittävästi takuueläkkeen alikäyttöä
      • Yrittäjien sosiaaliturva ja yritystoiminnan aktiivisuus
      • Yritysten hallinnolliset kustannukset selittävät ALV-alarajan aiheuttamat vaikutukset
      • Säästöt ansioturvan lyhentämisestä hupenevat huonompien työsuhteiden takia
      • Joko Suomessa koittaisi satunnaiskokeiden aika?
      • Kohtuuhintaisuuspolitiikka ei ole lääke asumisen kalleuteen
      • Suomen energiaverotus suosii energiaintensiivisiä suuryrityksiä
      • Parempi tapa valita korkeakouluopiskelijat
      • Energia- ja ilmastopolitiikan uudet tuulet
      • Rakenteellisen työttömyyden riski kasvaa
      • Mihin perintöveroa tarvitaan?
      • Terveydenhoitopalvelujen kilpailu voi johtaa kilpavarusteluun
      • Kouluvalintojen vaikutukset Suomessa epäselviä
      • Yksi tulo, monta verottajaa
      • Suomi on jo palvelutalous
      • Muuttamisen verottaminen jumiuttaa asuntomarkkinoita
      • Faktaa nuorisotyöttömyydestä
      • Innovaatioiden tukeminen kannattaa
    • Muut julkaisut
      • Vähemmän politiikkaa asuntomarkkinoille
      • Lisää markkinoita asuntomarkkinoille
      • Helsinkiläisten lapsiperheiden kouluvalinnat asuntomarkkinoilla
      • Kuntien sääntelyn periaatteet
      • Kuntien tehtävien ja velvoitteiden vaikutusten arviointi
      • Innovaatiopolitiikan mahdollisuudet vaikuttaa kasvuun ja työllisyyteen ovat rajalliset
      • Työkyvyttömyyseläkkeiden maksuluokkamallin kannustinvaikutukset
      • Korkeakoulun laadun vaikutus opiskeljoiden työmarkkinamenestykseen
      • Kotouttamissuunnitelmien vaikutukset maahanmuuttajien lasten koulutusvalintoihin
      • Tuloverotuksen vaikutus työn tarjontaan
      • Yritystukien arviointi ja vaikuttavuus
      • Eläkeläisnaisten ja -miesten toimeentuloerot vuosina 1995-2013
      • Tuloliikkuvuus ja köyhyyden pysyvyys
      • Top Incomes and Top Tax Rates
      • Tutkimusrahan uusi kilpailutus maksoi miljoonia
      • European Academies Science Advisory Council (EASAC): Circular economy: a commentary
      • Kansantaloudesta tulee pian "kiertotalous"
      • Bruttokansantuote vihreyden pauloissa
      • Tieliikenteen 40 %:n hiilidioksidipäästöjen vähentäminen vuoteen 2030 (VTT)
      • Vuoden 2011 energiaverouudistuksen arviointia
      • Käyttäytymistaloustiede ja julkisen sektorin rooli
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Tutkijat
      • Berghäll, Elina
      • Bizopoulou, Aspasia
      • Bratu, Cristina
      • Collan, Mikael
      • Einiö, Elias
      • Harju, Jarkko
      • Harjunen, Oskari
      • Huhtala, Anni
      • Huttunen, Kristiina
      • Hämäläinen, Kari
      • Izadi, Ramin
      • Juuti, Toni
      • Kari, Seppo
      • Kauppinen, Ilpo
      • Koivisto, Aliisa
      • Kortelainen, Mika
      • Kosonen, Tuomas
      • Kotakorpi, Kaisa
      • Kuitunen, Satu
      • Kuusinen, Heidi
      • Kuuskoski, Kasperi
      • Kyyrä, Tomi
      • Laukkanen, Marita
      • Lombardi, Stefano
      • Lyytikäinen, Teemu
      • Matikka, Tuomas
      • Nivala, Annika
      • Ollikka, Kimmo
      • Palanne, Kimmo
      • Paukkeri, Tuuli
      • Pesola, Hanna
      • Pirttilä, Jukka
      • Ravaska, Terhi
      • Ramboer, Sander
      • Remes, Piia
      • Riihelä, Marja
      • Sahari, Anna
      • Sarvimäki, Matti
      • Saxell, Tanja
      • Siikanen, Markku
      • Simola, Antti
      • Toikka, Max
      • Tukiainen, Janne
      • Tuomala, Juha
      • Turkia, Lauri
      • Uusitalo, Roope
      • Verho, Jouko
      • Viertola, Marika
      • Virkola, Tuomo
      • Worku, Lukas
    • Johto
      • Collan, Mikael
    • Tutkimusohjaajat
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
  • VATT
    • Johtoryhmä ja neuvottelukunta
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
      • Aineistot ja menetelmät
      • Avoin julkaiseminen
      • Tutkimusyhteistyö ja avoin tiede
      • Sopimuksiin liittyvät avoimuuden periaatteet
      • Avoimuuden tukeminen ja seuraaminen
    • VATT työpaikkana
    • Strategia

Yhteystiedot

Medialle
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Hakusivulle »
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
    • Blogit
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
    • VATT 30 vuotta
    • VATT-päivä 2022
  • Tutkimus
    • Tutkimusteemat
    • Tutkimusaiheet
    • Tutkimushankkeet
    • Verotutkimuksen huippuyksikkö
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
    • VATT Policy Brief
    • Muut julkaisut
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Tutkijat
    • Johto
    • Tutkimusohjaajat
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
  • VATT
    • Johtoryhmä ja neuvottelukunta
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
    • VATT työpaikkana
    • Strategia

HE 4/2020 vp Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista annetun lain muuttamisesta

10.3.2020

Asiantuntijalausunto eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnalle

Lausunnon diaarinumero: VATT/80/07.01/2020

Hallitus esittää vanhuspalveluiden hoitajamitoituksen säätämistä lailla 0.7 hoitajaan per asiakas iäkkäiden henkilöiden tehostetun palveluasumisen ja pitkäaikaisen laitoshoidon toimintayksiköissä. Keskeinen perustelu tälle on vanhuspalveluiden laadussa havaitut puutteet. Lakisääteisen mitoituksen mahdollisia ja moninaisia vaikutuksia on esityksessä käsitelty kattavasti. On luontevaa ja tutkimuskirjallisuuden perusteella oletettavaa, että palveluiden monitoroinnissa ja ulkoistuspäätöksissä korostuvat helposti mitattavat ja havaittavat tekijät (kuten hinta), vaikeammin havaittavien tekijöiden (kuten laatu) kustannuksella. Tästä syystä jonkin helposti mitattavan laatutekijän kirjaaminen lakiin voi olla hyödyllinen toimenpide, jos pyritään varmistamaan, että laatutekijöitä huomioitaisiin tulevassa päätöksenteossa aiempaa enemmän. Jos/kun laatukin on moniulotteinen asia, on kuitenkin tärkeää varmistaa, että valittava laatumittari mittaa hyvinvoinnin kannalta keskeisiä laatutekijöitä; huonon laatumittarin valintaan liittyy uusia riskejä, koska valittavat mittarit ohjaavat resurssien kohdentumista nimenomaan niihin, ja muut laatutekijät oletettavasti jäävät silloin vähemmälle huomiolle. Laatumittarin valintaan ja sen oikean tason asettamiseen on kuitenkin ekonomistina vaikea ottaa kantaa.

Lausuntopyynnössä pyydettiin arviota erityisesti hoitajamitoituksen kasvattamisen kokonaistaloudellisesta kestävyydestä. Esityksessä käsitellään hoitajamitoituksen kasvattamisen kustannusvaikutuksia pääosin kattavasti. Yksi erityinen kysymys liittyy kuitenkin mahdollisiin mitoituksen kasvattamisen palkkavaikutuksiin. Tämä mainitaan esityksessä ohimennen, mutta jätetään tarkemmin käsittelemättä. Henkilöstön lisätarve arvioidaan hyvin suureksi – työntekijöiden määrän pitäisi esitetyn arvion mukaan kasvaa n. 4400 henkilöllä, mikä on keskimäärin 16 % nykyhenkilöstöstä, ja joissain maakunnissa henkilöstön määrän pitäisi kasvaa jopa neljänneksellä (ks. Kartta 1). Hoitajista on pulaa jo nyt, ja koulutusmäärien kasvattaminen ei vaikuta työntekijöiden tarjontaan heti. Näin mittava kysynnän kasvattaminen voi vaikuttaa palkkatasoon, mikä toteutuessaan osaltaan kasvattaisi uudistuksen kustannuksia.

Vaikka kustannusvaikutuksia on esityksessä arvioitu melko kattavasti, uudistuksen rahoitus jää avoimeksi kysymykseksi. Kuntatalouteen uudistuksella ei ole vaikutuksia, koska kuntien menolisäykset katetaan valtionavustusten korotuksilla. Uudistuksen rahoittamiseen on hallitusohjelmassa esim. vuodelle 2024 varattu 70 milj. euroa, kun mitoituksen kasvattamisen kokonaiskustannuksiksi on arvioitu lähes 270 milj. euroa kyseisenä vuonna. Tämän lähes 200 miljoonan euron vuosittaisen erotuksen rahoittaminen jätetään kokonaan avoimeksi. Lisäksi on rahoitettava uusien työntekijöiden kouluttaminen, jonka arvioidaan vaativan n. 150 milj. euron määräaikaisen rahoituksen vuosina 2020-2024. Epäselväksi jää se miksi nykyistä suurempia koulutusmäärärahoja ei arvioida tarvittavan enää vuoden 2024 jälkeen.

Esityksessä tehtyjen arvioiden (esim. Kuvio 5) sekä esim. yllä mainittujen mahdollisten palkankorotuspaineiden vuoksi vaikuttaa siltä, että pidemmällä aikavälillä uudistuksen aiheuttama vuotuinen lisärahoituksen tarve olisi vielä huomattavasti yllä mainittua suurempi.

Lisämenot voidaan pyrkiä kattamaan joko tuottavuusparannuksilla, velalla tai veronkorotuksilla. Esitys ei pidä sisällään merkittäviä elementtejä, joiden kautta tuottavuus paranisi. Mikäli valtionvelan 60 % rajaa pidetään sitovana, eikä julkisen talouden pitkän aikavälin kestävyyttä haluta heikentää, vaihtoehdoksi jää verojen korottaminen menonlisäystä vastaavasti. Suuruusluokaltaan menonlisäys ja siten mahdollisesti vaadittava veronkorotus on melko merkittävä, vaikkakin toisaalta huomattavasti pienempi kuin esim. edellisellä vaalikaudella toteutetut veronkevennykset (jälkimmäisten osalta, ks. esim. Talouspolitiikan arviointineuvosto 2018, kuvio 4.1.1).

Julkisten palveluiden ja niiden rahoittamisen kokonaistaloudellisia vaikutuksia tarkasteltaessa hoivapalvelut ovat erityisessä asemassa. Tutkimuskirjallisuuden perusteella hyvät hoivapalvelut tukevat työllisyyttä, ja osin näiden palveluiden ansioista korkea kokonaisveroaste voi olla sopusoinnussa hyvän työllisyyskehityksen kanssa. Tämä on ollut pohjoismaisen hyvinvointivaltiomallin keskeinen piirre. Aihetta käsittelevä empiirinen evidenssi koskee kuitenkin lähinnä pienten lasten hoivaa, erityisesti päivähoidon vaikutuksia äitien työllisyyteen (ks. esim. Matikka et al. 2016). Vanhustenhoiva on kirjallisuudessa mainittu tässä yhteydessä yleisellä tasolla (esim. Kleven 2014), mutta argumentin käytännön merkitystä (esim. hoivapalveluiden laadun vaikutus työllisyyteen) on vaikea arvioida luotettavan evidenssin puutteen vuoksi.

Anni Huhtala
Ylijohtaja, VATT

Kaisa Kotakorpi
Professori, Tampereen yliopisto ja VATT

Lähteet:

  • Kleven, H. (2014). How can Scandinavians tax so much. Journal of Economic Perspectives 28, 77-98.
  • Matikka, T., Harju, J. ja Kosonen, T. (2016). Tuloverotuksen vaikutus työn tarjontaan. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 5/2016.
  • Talouspolitiikan arviointineuvoston raportti 2018.

 

Kaisa Kotakorpi
Lausunnot Tiedote
Facebook Jaa Facebookissa Twitter Jaa Twitterissä LinkedIn Jaa LinkedInissä | Tulosta Jaa sähköpostitse

Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT

Vaihde 0295 519 400

[email protected]

Saavutettavuusseloste

Asiakirjajulkisuuskuvaus

Tietosuoja

Laskutustiedot

Anna palautetta

  • VATT Twitterissä
  • VATT Slidesharessa
  • VATT LinkedInissä
  • VATT Instagramissa

Economicum

Arkadiankatu 7

PL 1279, 00101 Helsinki

Katso sijainti kartalla