Hyppää sisältöön
Medialle
  • Suomi
  • Svenska
  • English
Hakusivulle
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
      • Uutisarkisto
    • Blogit
      • Blogiarkisto
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
    • VATT 30 vuotta
    • VATT-päivä 2022
  • Tutkimus
    • Tutkimusteemat
      • Sosiaaliturva, verotus ja tulonjako
      • Energia-, ilmasto- ja ympäristöpolitiikka
        • Energia- ja ilmastopolitiikka
      • Työmarkkinat ja koulutus
      • Julkiset palvelut ja paikallinen julkistalous
      • Yritystoiminnan verotus ja sääntely
        • Kansainvälinen yritysverotus
    • Tutkimusaiheet
      • Kunnat ja hyvinvointialueet
      • Sosiaaliturva
      • Terveyspalvelut
      • Tulonjako ja eriarvoisuus
      • Työmarkkinat
      • Energia, ilmasto ja ympäristö
    • Tutkimushankkeet
    • Verotutkimuksen huippuyksikkö
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
      • VATT Tutkimukset
      • VATT Working Papers
      • VATT Muistiot
    • VATT Policy Brief
      • Venäjälle aiemmin vieneiden yritysten vienti sen lähimaihin kasvussa
      • Hyvinvointialueiden julkiset hankinnat tarvitsevat lisää kilpailua
      • Todistusvalinta tehostaa opiskelijavalintaa
      • Valtion innovaatiotuet lisäävät talouskasvua, mutta tuet on kohdennettava oikein
      • Sota Ukrainassa: Vaikutus Venäjänkauppaa käyneisiin suomalaisyrityksiin
      • Yhteisöveron lasku ei lisännyt investointeja – vauhditti pienten yritysten toimintaa
      • Ikäraja vaikuttaa taloudellisia kannustimia enemmän eläkkeelle jäämiseen
      • Venäläisen energian tuonnin päättymisen vaikutukset Suomen teollisuudelle jäävät pieniksi
      • Viestintäkampanja vähensi merkittävästi takuueläkkeen alikäyttöä
      • Yrittäjien sosiaaliturva ja yritystoiminnan aktiivisuus
      • Yritysten hallinnolliset kustannukset selittävät ALV-alarajan aiheuttamat vaikutukset
      • Säästöt ansioturvan lyhentämisestä hupenevat huonompien työsuhteiden takia
      • Joko Suomessa koittaisi satunnaiskokeiden aika?
      • Kohtuuhintaisuuspolitiikka ei ole lääke asumisen kalleuteen
      • Suomen energiaverotus suosii energiaintensiivisiä suuryrityksiä
      • Parempi tapa valita korkeakouluopiskelijat
      • Energia- ja ilmastopolitiikan uudet tuulet
      • Rakenteellisen työttömyyden riski kasvaa
      • Mihin perintöveroa tarvitaan?
      • Terveydenhoitopalvelujen kilpailu voi johtaa kilpavarusteluun
      • Kouluvalintojen vaikutukset Suomessa epäselviä
      • Yksi tulo, monta verottajaa
      • Suomi on jo palvelutalous
      • Muuttamisen verottaminen jumiuttaa asuntomarkkinoita
      • Faktaa nuorisotyöttömyydestä
      • Innovaatioiden tukeminen kannattaa
    • Muut julkaisut
      • Vähemmän politiikkaa asuntomarkkinoille
      • Lisää markkinoita asuntomarkkinoille
      • Helsinkiläisten lapsiperheiden kouluvalinnat asuntomarkkinoilla
      • Kuntien sääntelyn periaatteet
      • Kuntien tehtävien ja velvoitteiden vaikutusten arviointi
      • Innovaatiopolitiikan mahdollisuudet vaikuttaa kasvuun ja työllisyyteen ovat rajalliset
      • Työkyvyttömyyseläkkeiden maksuluokkamallin kannustinvaikutukset
      • Korkeakoulun laadun vaikutus opiskeljoiden työmarkkinamenestykseen
      • Kotouttamissuunnitelmien vaikutukset maahanmuuttajien lasten koulutusvalintoihin
      • Tuloverotuksen vaikutus työn tarjontaan
      • Yritystukien arviointi ja vaikuttavuus
      • Eläkeläisnaisten ja -miesten toimeentuloerot vuosina 1995-2013
      • Tuloliikkuvuus ja köyhyyden pysyvyys
      • Top Incomes and Top Tax Rates
      • Tutkimusrahan uusi kilpailutus maksoi miljoonia
      • European Academies Science Advisory Council (EASAC): Circular economy: a commentary
      • Kansantaloudesta tulee pian "kiertotalous"
      • Bruttokansantuote vihreyden pauloissa
      • Tieliikenteen 40 %:n hiilidioksidipäästöjen vähentäminen vuoteen 2030 (VTT)
      • Vuoden 2011 energiaverouudistuksen arviointia
      • Käyttäytymistaloustiede ja julkisen sektorin rooli
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Tutkijat
      • Berghäll, Elina
      • Bizopoulou, Aspasia
      • Bratu, Cristina
      • Collan, Mikael
      • Einiö, Elias
      • Harju, Jarkko
      • Harjunen, Oskari
      • Huhtala, Anni
      • Huttunen, Kristiina
      • Hämäläinen, Kari
      • Izadi, Ramin
      • Juuti, Toni
      • Kari, Seppo
      • Kauppinen, Ilpo
      • Koivisto, Aliisa
      • Kortelainen, Mika
      • Kosonen, Tuomas
      • Kotakorpi, Kaisa
      • Kuitunen, Satu
      • Kuusinen, Heidi
      • Kuuskoski, Kasperi
      • Kyyrä, Tomi
      • Laukkanen, Marita
      • Lombardi, Stefano
      • Lyytikäinen, Teemu
      • Matikka, Tuomas
      • Nivala, Annika
      • Ollikka, Kimmo
      • Palanne, Kimmo
      • Paukkeri, Tuuli
      • Pesola, Hanna
      • Pirttilä, Jukka
      • Ravaska, Terhi
      • Ramboer, Sander
      • Remes, Piia
      • Riihelä, Marja
      • Sahari, Anna
      • Sarvimäki, Matti
      • Saxell, Tanja
      • Siikanen, Markku
      • Simola, Antti
      • Toikka, Max
      • Tukiainen, Janne
      • Tuomala, Juha
      • Turkia, Lauri
      • Uusitalo, Roope
      • Verho, Jouko
      • Viertola, Marika
      • Virkola, Tuomo
      • Worku, Lukas
    • Johto
      • Collan, Mikael
    • Tutkimusohjaajat
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
  • VATT
    • Johtoryhmä ja neuvottelukunta
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
      • Aineistot ja menetelmät
      • Avoin julkaiseminen
      • Tutkimusyhteistyö ja avoin tiede
      • Sopimuksiin liittyvät avoimuuden periaatteet
      • Avoimuuden tukeminen ja seuraaminen
    • VATT työpaikkana
    • Strategia

Yhteystiedot

Medialle
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Hakusivulle »
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
    • Blogit
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
    • VATT 30 vuotta
    • VATT-päivä 2022
  • Tutkimus
    • Tutkimusteemat
    • Tutkimusaiheet
    • Tutkimushankkeet
    • Verotutkimuksen huippuyksikkö
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
    • VATT Policy Brief
    • Muut julkaisut
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Tutkijat
    • Johto
    • Tutkimusohjaajat
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
  • VATT
    • Johtoryhmä ja neuvottelukunta
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
    • VATT työpaikkana
    • Strategia

HE 228/2018 vp Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi päästökauppalain muuttamisesta

27.11.2018

Asiantuntijalausunto eduskunnan talousvaliokunnalle

Lausunnon diaarinumero: VATT/413/07.01/2018

Hallituksen esitys päästökauppalain muuttamisesta koskee erityisesti päästöoikeuksien jakamista, maksutta jaettavien päästöoikeuksien hakumenettelyä ja vaadittavien tietojen toimittamista. Näistä kaksi jälkimmäistä ovat pääosin teknisiä muutoksia. Valtion taloudellinen tutkimuskeskus keskittyy lausunnossaan lakiesityksen päästöoikeuksien jakamista koskeviin kohtiin: 1) päästökauppasektorin ja taakanjakosektorin välinen kertaluonteinen jousto, 2) päästöoikeuksien vapaaehtoinen mitätöinti ja 3) päästöoikeuksien jakomenetelmät.

Päästökauppasektorin ja taakanjakosektorin välinen kertaluonteinen jousto

EU:n ilmastopolitiikan tavoitteiden keskeisimpiä ongelmia on päästökauppasektorille jaettavien päästöoikeuksien suuri määrä sekä päästötavoitteiden jako päästökauppasektorin ja taakanjakosektorin välillä. 

Päästökauppasektorin päästöoikeuksien suuri määrä on heijastunut päästöoikeuksien halpana hintana. Vuodesta 2019 käyttöönotettava markkinavakausvaranto ja siihen tehdyt muutokset sekä lineaarisen päästövähennyskertoimen kiristäminen vuodesta 2021 lähtien ovat hieman korjanneet tilannetta.

Yksinkertainen ja läpinäkyvä keino päästökaupan ohjausvaikutuksen lisäämiseksi olisi tiukentaa päästöoikeuksien jakoa päästökauppasektorille entisestään. Toinen vaihtoehto olisi asettaa ennalta ilmoitettu alimmaishinta (hintalattia) päästöoikeuksien huutokaupoissa. Huutokauppojen hintalattia asettaa käytännössä päästöoikeuksien markkinahinnoille alarajan ja alentaa tarvittaessa päästöoikeuksien tarjontaa markkinoilla. Hintalattia on käytössä muun muassa Kalifornian päästökauppaohjelmassa ja Yhdysvaltain koillisten osavaltojen RGGI-kauppajärjestelmässä. Taloustieteellisen kirjallisuuden perusteella tämä olisi huomattavasti markkinavakausvarantoa parempi keino päästöoikeuksien tarjonnan supistamiseksi ja hintavakauden saamiseksi.

VATT lausuu: Taakanjakosektorilla hiilidioksidipäästöistä maksetaan runsaasti päästökauppasektoria enemmän. Päästöyksiköiden kertaluonteinen siirtomahdollisuus taakanjakosektorille parantaa päästöjen vähentämisen kustannustehokkuutta. Suomen tulee hyödyntää kertaluonteista siirtomahdollisuutta taakanjakosektorille täysimääräisesti. Mahdollisuutta siirtomahdollisuuden laajentamiseen tulisi selvittää edelleen.

Päästöoikeuksien vapaaehtoinen mitätöinti

Päästöoikeuksien vapaaehtoinen mitätöinti liittyy erityisesti Suomessa kivihiilen mahdolliseen käyttökieltoon. Hallitus valmistelee lakiesitystä, jolla kiellettäisiin kivihiilen energiakäyttö vuonna 2029. Vaikka kivihiilen käyttö alentaisi päästöjä Suomessa, niin siltä osin kun kivihiilen käyttö liittyy päästökauppasektorille, päästöt eivät EU:n tasolla kiellon seurauksena laskisi. Kivihiilen käyttökiellon myötä päästöjen vähentäminen koituisi vain Suomessa kalliimmaksi ja mahdollinen hintavaikutus päästöoikeuden hintaan olisi hintaa alentava. Jotta kivihiilen käyttökiellolla olisi päästökauppasektorilla aito päästöjä alentava vaikutus, tulisi päästöoikeuksia mitätöidä vastaava määrä markkinoilta.

VATT lausuu: Mikäli päästökauppasektorille otetaan kansallisesti käyttöön päästökaupan kanssa päällekkäistä ohjausta, kuten valmisteltava kivihiilen käyttökielto vuodesta 2029 lähtien, tulisi ohjauksen seurauksena alentuneita päästöjä vastaava määrä päästöoikeuksia mitätöidä vapaaehtoisesti päästökauppamarkkinoilta. Valtioneuvostolle on annettava valtuus päättää päästöoikeuksien mitätöinnistä lakiesityksen mukaisesti.

Päästöoikeuksien jakomenetelmät

Päästökaupan aiheuttamaa kustannusrasitetta pyritään alentamaan jakamalla päästöoikeuksia maksutta niiden teollisuuden toimialojen osalta, jotka kohtaavat kansainvälistä kilpailua (ilmaisjako). Tällä pyritään parantamaan yritysten kansainvälistä kilpailukykyä ja estämään tuotannon siirtymistä maihin, joissa ympäristösääntely on löyhempää kuin EU:ssa. Lisäksi jäsenvaltioille on kansallisia kompensaatiojärjestelmiä, joiden avulla päästökaupan vaikutuksesta nousseen sähkön hinnan aiheuttamia epäsuoria kustannuksia voidaan kompensoida hiilivuotoriskistä kärsiville laitoksille.

Hiilivuoto ja yritysten kansainvälisen kilpailukyvyn heikkeneminen ovat aiheellisia uhkia. Toistaiseksi tehdyissä kansainvälisissä jälkikäteisarvioissa ei kuitenkaan ole havaittu, että EU:n päästökauppajärjestelmällä olisi ollut merkittäviä kilpailukykyvaikutukset päästökaupan alaisille teollisuuslaitoksille.

VATT lausuu: Toistaiseksi ei ole näyttöä EU:n päästökaupan merkittävistä kilpailukykyä heikentävistä vaikutuksista. Lisäksi hiilivuotoriski saattaa tulevaisuudessa pienentyä, mikäli hiilidioksidipäästöjen sääntely laajenee koskemaan suurempaa joukkoa maita. Tulevia EU:n päästökauppaa koskevia muutoksia valmisteltaessa on syytä tarkastella ilmaisjaon tarpeellisuutta. Ilmaisjaosta luopuminen vähentäisi hallinnollisia kustannuksia, kasvattaisi huutokauppatuottoja, yksinkertaistaisi EU:n päästökaupan sääntöjä sekä noudattaisi saastuttaja maksaa -periaatetta.

Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT

Anni Huhtala
ylijohtaja

Kimmo Ollikka
erikoistutkija

Kimmo Ollikka
Lausunnot Tiedote
Facebook Jaa Facebookissa Twitter Jaa Twitterissä LinkedIn Jaa LinkedInissä | Tulosta Jaa sähköpostitse

Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT

Vaihde 0295 519 400

[email protected]

Saavutettavuusseloste

Asiakirjajulkisuuskuvaus

Tietosuoja

Laskutustiedot

Anna palautetta

  • VATT Twitterissä
  • VATT Slidesharessa
  • VATT LinkedInissä
  • VATT Instagramissa

Economicum

Arkadiankatu 7

PL 1279, 00101 Helsinki

Katso sijainti kartalla