Hoppa till innehåll
Media
  • Suomi
  • Svenska
  • English
Till söksidan
  • Framsida
  • Aktuellt
    • Nyheter och meddelanden
    • Bloggar
    • VATT seminarier
    • VATT 30 år
  • Forskning
    • Tematiska områden
      • Beskattning och reglering av företagsverksamhet
        • Internationell bolagsbeskattning
      • Energi-, klimat- och miljöpolitik
        • Energi- och klimatpolitik
      • Arbetsmarknad och utbildning
      • Social trygghet, beskattning och inkomstfördelning
        • Social trygghet och sysselsättning
      • Offentliga tjänster och lokal offentlig ekonomi
        • Bostadsmarknaden
    • Forskningsområden
      • Utbildning
      • Bostadspolitik
      • Näringspolitik
      • Kommuner och välfärdsområden
      • Social trygghet
      • Hälsovårdstjänster
      • Inkomstfördelning och ojämlikhet
      • Arbetsmarknad
      • Energi, klimat och miljö
      • Beskattning
    • Forskningsprojekt
  • Publikationer
    • Vetenskapliga artiklar
    • VATT Working Papers
  • Personal
    • Forskare
      • Berghäll, Elina
      • Bizopoulou, Aspasia
      • Bratu, Cristina
      • Collan, Mikael
      • Einiö, Elias
      • Harju, Jarkko
      • Harjunen, Oskari
      • Huhtala, Anni
      • Huttunen, Kristiina
      • Hämäläinen, Kari
      • Izadi, Ramin
      • Juuti, Toni
      • Kari, Seppo
      • Kauppinen, Ilpo
      • Koivisto, Aliisa
      • Kortelainen, Mika
      • Kosonen, Tuomas
      • Kotakorpi, Kaisa
      • Kuitunen, Satu
      • Kuusinen, Heidi
      • Kuuskoski, Kasperi
      • Kyyrä, Tomi
      • Laukkanen, Marita
      • Lombardi, Stefano
      • Lyytikäinen, Teemu
      • Matikka, Tuomas
      • Nivala, Annika
      • Ollikka, Kimmo
      • Palanne, Kimmo
      • Paukkeri, Tuuli
      • Pesola, Hanna
      • Pirttilä, Jukka
      • Ravaska, Terhi
      • Ramboer, Sander
      • Remes, Piia
      • Riihelä, Marja
      • Sahari, Anna
      • Sarvimäki, Matti
      • Saxell, Tanja
      • Siikanen, Markku
      • Simola, Antti
      • Toikka, Max
      • Tukiainen, Janne
      • Tuomala, Juha
      • Turkia, Lauri
      • Uusitalo, Roope
      • Verho, Jouko
      • Viertola, Marika
      • Virkola, Tuomo
      • Worku, Lukas
    • Ledning
      • Collan, Mikael
    • Forskningsledarna
    • Administrations-, forsknings- och kommunikationsservice
  • VATT
    • VATT:s ledningsgrupp och Rådgivande kommittén
    • Öppen vetenskap och forskning på VATT
      • Datamaterial och metoder
      • Publicera med öppen tillgång
      • Forskningssamarbete och öppen vetenskap
      • Avtalsbaserade principer för öppenhet
      • Stödja och uppfölja öppenhet
    • VATT som arbetsplats
    • Strategi

Kontaktinformation

Media
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Till söksidan »
  • Framsida
  • Aktuellt
    • Nyheter och meddelanden
    • Bloggar
    • VATT seminarier
    • VATT 30 år
  • Forskning
    • Tematiska områden
    • Forskningsområden
    • Forskningsprojekt
  • Publikationer
    • Vetenskapliga artiklar
    • VATT Working Papers
  • Personal
    • Forskare
    • Ledning
    • Forskningsledarna
    • Administrations-, forsknings- och kommunikationsservice
  • VATT
    • VATT:s ledningsgrupp och Rådgivande kommittén
    • Öppen vetenskap och forskning på VATT
    • VATT som arbetsplats
    • Strategi

Utredning: Förändringstryck på beskattningen på grund av klimatpolitiken, ny teknik och den internationella bolagsskattekonkurrensen

26.4.2019 Nyheter

En harmoniserad skattenivå för alla växthusgasutsläpp uppmuntrar att minska utsläppen på ett så kostnadseffektivt sätt som möjligt, bedöms det i en utredning av Näringslivets forskningsinstitut och Statens ekonomiska forskningscentral. Ändringsbehoven i fråga om beskattningen är inte enbart en följd av klimatpolitiken. Också globaliseringen, den åldrande befolkningen, den snabba tekniska utvecklingen inom AI och robotik samt den digitala affärsverksamhetens och plattformsekonomins frammarsch skapar förändringstryck.

Enligt utredningen är det inte ändamålsenligt för Finland att införa en robotskatt för att hindra införandet av ny teknik som ersätter arbetskraft, eftersom det skulle försämra den finländska produktionens konkurrenskraft på världsmarknaden. Robotskatt kan inte skydda finländska arbetstagare för konkurrens med utländska robotar.

Digitala plattformar kan förpliktas att lämna ut information

Det nuvarande skattesystemet har förmåga att anpassa sig till den utveckling som följer med plattformsekonomin, men skattekontrollen står inför utmaningar. Dessa utmaningar kan förebyggas med att förplikta digitala plattformar att till skattemyndigheten lämna ut uppgifter om betalningstransaktioner.

Digitala plattformar har ofta verksamhet över nationsgränserna, och därför bör frågan drivas vidare i internationellt samarbete åtminstone inom EU.

Behov av internationellt samarbete inom bolagsbeskattningen

Den nedåtgående trenden i bolagsskattegraderna till följd av globaliseringen kan antas fortsätta. Nedgången kan dock hejdas genom skattesamordning mellan länderna.

En möjlig åtgärd är att fastställa en miniminivå för bolagsskatt. Ett effektivare sätt att begränsa bolagsskattekonkurrensen är att övergå till målstatsbeskattning, vilket innebär att skatteinkomsterna fördelas mellan länderna utifrån var företagens produkter konsumeras. Enligt utredningen lönar det sig för Finland att förhålla sig öppet till den diskussion som förs i EU och ekonomiorganisationen OECD.

Migrationsströmmarna orsakar inga nödvändiga ändringar i beskattningen

Under de senaste årtiondena har det inte skett någon betydande ökning i finländarnas flyttningsrörelser till utlandet. Man kan inte heller konstatera något tydligt samband mellan valet av målland och beskattningen eller utbildningsavkastningen i landet.

De internationella migrationsströmmarna ger ingen särskild anledning att ändra den allmänna inkomstbeskattningen. Den nuvarande skattemässiga särbehandlingen av utländska nyckelpersoner är emellertid en välmotiverad lösning.

Beskattningen av växthusgasutsläpp bör harmoniseras

Beskattning bör ses som en viktig klimatpolitisk åtgärd, åtminstone inom ansvarsfördelningssektorn. Sektorn, som inte omfattas av EU:s utsläppshandel, omfattar bland annat inhemsk trafik och transport, jordbruk och uppvärmning av byggnader. En så harmoniserad skattenivå som möjligt för alla växthusgasutsläpp uppmuntrar att minska utsläppen där det är billigast.

Beskattningen av växthusgasutsläpp bör skärpas, och skärpningarna bör i första hand riktas på lågt beskattade utsläpp från fossila bränslen.

Utsläppsskatter som hänger samman med klimatpolitiken är inte en lösning på det hållbarhetsunderskott som orsakas av den åldrande befolkningen. Enligt de klimatpolitiska målen måste växthusgasutsläppen minskas snabbt. Samtidigt minskar också utsläppsskatteintäkterna.

Publikationen har utarbetats inom ramen för genomförandet av statsrådets utrednings- och forskningsplan för 2018 (www.tietokayttoon.fi).

Rapporten (på finska): Verotuksen muutospaineet ja tulevaisuus 

 

Ilpo Kauppinen Kaisa Kotakorpi Olli Ropponen Seppo Kari
Företagsreglering och internationell ekonomi Nyheter Pressmeddelande Uutiset ja tiedotteet beskattning energibeskattning företagsbeskattning internationell företagsbeskattning klimat klimatpolitik koldioxidskatt migration offentlig ekonomi punktskatter samfundsskatt skattepolitik åldrande befolkning
Facebook Dela på Facebook Twitter Dela på Twitter LinkedIn Dela på LinkedIn | Skriv ut Dela via e-post

Statens ekonomiska forskningscentral VATT

växel +358 295 519 400

[email protected]

Tillgänglighetsutlåtande

Beskrivning av handlingars offentlighet

Dataskydd

Nätfakturaadress

Respons

  • Följ oss på Twitter
  • VATT Slideshare
  • VATT LinkedIn
  • VATT Instagram

Economicum

Arkadiankatu 7

PL 1279, 00101 Helsingfors

Besök oss