Att bli intagna i specialundervisning är mer sannolikt för elever som är födda i slutet av året
Sannolikheten för att utföra en delvis individualiserad lärokurs i grundskolan är nästan 50 procent större för elever födda i december än för elever födda i januari, framgår av Aapo Kivinens undersökning.
Bild: Michal Knitl
Den relativa åldern i vilken en elev börjar skolan har många undersökta verkningar, allt från prestationer i skolan till politisk framgång. Av Aapo Kivinens undersökning framgår att den relativa åldern i vilken en elev börjar skolan också påverkar sannolikheten för att eleven deltar i en individualiserad lärokurs, som är en form av specialundervisningen.
Resultaten framgår av materialet om elever som har slutfört grundskolan 1998–2014. I en jämförelse av elever födda i januari respektive december kan det bedömas hur stor inverkan en åldersskillnad på närmare ett år har på sannolikheten för att bli intagen i specialundervisning.
”Det är viktigt att undersöka hur den relativa åldern inverkar på om en elev deltar i specialundervisning, eftersom det inte är klart om relativt yngre elever behöver specialundervisning i större omfattning. Elever födda i slutet av året kan behöva eller får mer specialstöd, eftersom ett omoget beteende som beror på ung ålder ses som behov av stöd”, berättar Aapo Kivinen.
Den relativa ålderns inverkan på om en elev blir intagen i specialundervisning är större hos flickor och hos elever vars föräldrar båda saknar högskoleutbildning. Utifrån forskningsrön beror det på att sådana elever mer sannolikt börjar skolan det år som elever normalt börjar skolan enligt födelseåret.
Antalet elever som deltar i specialundervisningen har ökat de senaste tjugo åren. Andelen elever som utför en delvis individualiserad lärokurs har också ökat från en procent till över fyra procent av alla elever som slutförde grundskolan 1998–2014. Deras antal var närmare 2 600 av alla elever som slutförde grundskolan 2014.
Av Aapo Kivinens undersökning framgår därmed att den relativa ålderns inverkan på intagningen av en elev i specialundervisning är minst mellan 1998 och 2005. Sedan 2005 har dock en ett års skillnad i den ålder i vilken en elev börjar skolan ökat sannolikheten för att slutföra grundskolan på en delvis individualiserad lärokurs med 2,1 procentenheter.
På 2000-talet har specialundervisningen i Finland reformerats flera gånger.
”Många reformer som handlar om tillgången på specialundervisning kan förklara åtminstone en del av trenden. Dessutom är det möjligt att besluten om att föra över elever till en individuell lärokurs har blivit mer subjektiva. Då kan den relativa åldern också ha en större inverkan”, säger Kivinen.
Forskning:
The Effect of Relative School Starting Age on Having an Individualized Curriculum in Finland. VATT Working Papers 104
Mer information:
Aapo Kivinen, forskningsassistent, +358 295 519 513 eller [email protected]
Aapo Kivinen
Offentliga tjänster och lokal offentlig ekonomi
Pressmeddeland
Pressmeddelande
relative age effect
specialundervisning
utbildning
utbildningsekonomi