Hyppää sisältöön
Medialle
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Hakusivulle »
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
    • Blogit
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
  • Tutkimus
    • Tutkimusaiheet
    • Tutkimushankkeet
    • Datahuone
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
    • VATT Policy Brief
    • Muut julkaisut
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Johto
    • Tutkijat
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
    • Datahuoneen henkilöstö
  • VATT
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
    • Avoimet työpaikat
    • Strategia

Asumistuki ja vuokrataso

20.10.2016 Blogi Essi Eerola

Asumistuki on puhuttanut julkisuudessa kuluvan syksyn aikana. Emme kuitenkaan tiedä, missä määrin asumistukimenojen kasvu johtuu vuokrien noususta.

Asumistuki on puhuttanut julkisuudessa kuluvan syksyn aikana. Pääsyy on se, että asumistukimenot ovat kasvaneet voimakkaasti. Kasvun seurauksena asumistukeen on taas ehdotettu erilaisia remontteja. Esimerkiksi Kelan pääjohtaja Hyssälä ehdottaa asumistuen siirtämistä osittain kunnille ja asumisesta vastaavan ministeri Tiilikaisen mukaan asumistukeen kaavaillaan neliövuokraleikkuria.

Usein keskustelussa arvioidaan, että menojen kasvu on seurausta vuokratason noususta. Erilaiset tukimuodot toki heijastuvat vuokratasoon erityisesti, jos vuokra-asuntojen tarjonta ei reagoi kasvaneeseen kysyntään. Emme kuitenkaan tiedä, missä määrin nyt havaittu asumistukimenojen kasvu johtuu vuokratason noususta ja missä määrin muista tekijöistä. Tällä kertaa muita epäilyksen alaisia ovat ainakin vuonna 2015 käyttöön otettu 300 euron suojaosa, työttömyyden kasvu sekä vuoden 2015 alussa tehty asumistukiuudistus.

Kun asumistukijärjestelmää uudistettiin vuoden 2015 alussa, yhtenä tavoitteena oli järjestelmän yksinkertaistaminen. Lisäksi uudessa järjestelmässä tuen suuruus riippuu vähemmän omasta asumispäätöksestä kuin aikaisemmin. Ennen uudistusta esimerkiksi yksin asuva yleiseen asumistukeen oikeutettu sai vuoden 1995 jälkeen rakennettuun 37 neliön asuntoon suuremman asumistuen kuin vuotta aiemmin rakennettuun ja pienempään asuntoon, vaikka molemmissa oli yhtä suuri vuokra.

Uudistuksen jälkeen yksin asuva saa Helsingissä yleistä asumistukea korkeintaan 508 euron kuukausivuokraan riippumatta siitä, minkälainen asunto on. Tilastokeskuksen vuokratilaston mukaan vuoden 2016 ensimmäisellä neljänneksellä vapaarahoitteisten yksiöiden keskineliövuokrat vaihtelivat Helsingissä 18,23 euron (Helsinki 4) ja 24,79 euron välillä (Helsinki 1). Tästä päätellen yli 27 neliön kokoisissa asunnoissa vuokra on kaikilla Helsingin alueilla tyypillisesti korkeampi kuin 508 euron enimmäisasumismeno.

Kalliimpaan asuntoon muuttaminen Helsingin sisällä ei siis yleensä oikeuta isompaan asumistukeen. Asumistukea ei myöskään saa yhtään enempää, vaikka asunnon vuokra nousisi. Ainakin Helsingissä asumistukiuudistuksen jälkeen yleinen asumistuki on siis pikemminkin pienituloisille suunnattu tulotuki kuin asumiseen korvamerkitty tuki.

Asumistuen suuruus riippuu kuitenkin omista asumisvalinnoista tuen alueellisen porrastuksen takia. Suomi on jaettu neljään kuntaryhmään, ja siellä missä vuokrataso on korkeampi voi saada enemmän asumistukea. Voidaan tietenkin pitää perusteltuna antaa suurempi tuki siellä, missä on kalliimpaa asua. Mutta vuokratason mukaan maantieteellisesti porrastettu tuki lisää väistämättä kysyntää siellä, missä vuokrataso on korkeampi verrattuna tukeen, joka on samansuuruinen kaikkialla.

Ja vaikka asumistuki ei riippuisikaan millään tavalla saajan asumisvalinnoista, se voi tietysti silti heijastua vuokratasoon. Näin käy, jos tuen saajat käyttävät edes osan käytettävissä olevien tulojen kasvusta asumiseen eikä vuokra-asuntojen tarjonta ole täysin joustavaa. Mutta tämä ei tietenkään ole ainutlaatuista: Millä tahansa muullakin sosiaalietuudella tai veromuutoksella on samanlainen vaikutus. Kun käytettävissä olevat tulot muuttuvat, osa muutoksesta kanavoituu asumiskysyntään ja heijastuu vuokratasoon.

Essi Eerola
tutkimusjohtaja
[email protected]

Essi Eerola
Blogi Julkiset palvelut ja paikallinen julkistalous Tiedote asuminen asumistuki kotitaloudet politiikkatoimenpiteet vuokrat
Facebook Jaa Facebookissa Twitter Jaa Twitterissä LinkedIn Jaa LinkedInissä | Tulosta Jaa sähköpostitse

Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT

Vaihde 0295 519 400

[email protected]

Saavutettavuusseloste

Asiakirjajulkisuuskuvaus

Tietosuoja

Väärinkäytösten ilmoituskanava

Laskutustiedot

Anna palautetta

  • VATT viestipalvelu X:ssä
  • VATT LinkedInissä
  • VATT Instagramissa
  • VATT YouTubessa

Economicum

Arkadiankatu 7

PL 1279, 00101 Helsinki

Katso sijainti kartalla

Medialle
  • Suomi
  • Svenska
  • English
Hakusivulle
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
      • Uutisarkisto
    • Blogit
      • Blogiarkisto
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
      • Lausuntoarkisto
  • Tutkimus
    • Tutkimusaiheet
      • Kunnat ja hyvinvointialueet
      • Sosiaaliturva
      • Terveyspalvelut
      • Tulonjako ja eriarvoisuus
      • Työmarkkinat
      • Energia, ilmasto ja ympäristö
      • Muuttoliike
    • Tutkimushankkeet
    • Datahuone
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
      • VATT Tutkimukset
      • VATT Working Papers
      • VATT Muistiot
    • VATT Policy Brief
      • Tuhkarokkorokotuksella on yllättäviä pitkäaikaishyötyjä yhteiskunnalle
      • Deaton Review – Eriarvoisuus Suomessa
      • Ansioturvan lyhentämisen vaikutukset vaihtelevat
      • Venäjälle aiemmin vieneiden yritysten vienti sen lähimaihin kasvussa
      • Maahanmuuttajien työllisyys kehittynyt suotuisasti viime vuosina
      • Hyvinvointialueiden julkiset hankinnat tarvitsevat lisää kilpailua
      • Todistusvalinta tehostaa opiskelijavalintaa
      • Valtion innovaatiotuet lisäävät talouskasvua, mutta tuet on kohdennettava oikein
      • Sota Ukrainassa: Vaikutus Venäjänkauppaa käyneisiin suomalaisyrityksiin
      • Yhteisöveron lasku ei lisännyt investointeja – vauhditti pienten yritysten toimintaa
      • Ikäraja vaikuttaa taloudellisia kannustimia enemmän eläkkeelle jäämiseen
      • Venäläisen energian tuonnin päättymisen vaikutukset Suomen teollisuudelle jäävät pieniksi
      • Viestintäkampanja vähensi merkittävästi takuueläkkeen alikäyttöä
      • Yrittäjien sosiaaliturva ja yritystoiminnan aktiivisuus
      • Yritysten hallinnolliset kustannukset selittävät ALV-alarajan aiheuttamat vaikutukset
      • Säästöt ansioturvan lyhentämisestä hupenevat huonompien työsuhteiden takia
      • Joko Suomessa koittaisi satunnaiskokeiden aika?
      • Kohtuuhintaisuuspolitiikka ei ole lääke asumisen kalleuteen
      • Suomen energiaverotus suosii energiaintensiivisiä suuryrityksiä
      • Parempi tapa valita korkeakouluopiskelijat
      • Energia- ja ilmastopolitiikan uudet tuulet
      • Rakenteellisen työttömyyden riski kasvaa
      • Mihin perintöveroa tarvitaan?
      • Terveydenhoitopalvelujen kilpailu voi johtaa kilpavarusteluun
      • Kouluvalintojen vaikutukset Suomessa epäselviä
      • Yksi tulo, monta verottajaa
      • Suomi on jo palvelutalous
      • Muuttamisen verottaminen jumiuttaa asuntomarkkinoita
      • Faktaa nuorisotyöttömyydestä
      • Innovaatioiden tukeminen kannattaa
    • Muut julkaisut
      • Vähemmän politiikkaa asuntomarkkinoille
      • Lisää markkinoita asuntomarkkinoille
      • Helsinkiläisten lapsiperheiden kouluvalinnat asuntomarkkinoilla
      • Kuntien sääntelyn periaatteet
      • Kuntien tehtävien ja velvoitteiden vaikutusten arviointi
      • Innovaatiopolitiikan mahdollisuudet vaikuttaa kasvuun ja työllisyyteen ovat rajalliset
      • Työkyvyttömyyseläkkeiden maksuluokkamallin kannustinvaikutukset
      • Korkeakoulun laadun vaikutus opiskeljoiden työmarkkinamenestykseen
      • Kotouttamissuunnitelmien vaikutukset maahanmuuttajien lasten koulutusvalintoihin
      • Tuloverotuksen vaikutus työn tarjontaan
      • Yritystukien arviointi ja vaikuttavuus
      • Eläkeläisnaisten ja -miesten toimeentuloerot vuosina 1995-2013
      • Tuloliikkuvuus ja köyhyyden pysyvyys
      • Top Incomes and Top Tax Rates
      • Tutkimusrahan uusi kilpailutus maksoi miljoonia
      • European Academies Science Advisory Council (EASAC): Circular economy: a commentary
      • Kansantaloudesta tulee pian "kiertotalous"
      • Bruttokansantuote vihreyden pauloissa
      • Tieliikenteen 40 %:n hiilidioksidipäästöjen vähentäminen vuoteen 2030 (VTT)
      • Vuoden 2011 energiaverouudistuksen arviointia
      • Käyttäytymistaloustiede ja julkisen sektorin rooli
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Johto
    • Tutkijat
      • Berghäll, Elina
      • Bizopoulou, Aspasia
      • Bratu, Cristina
      • Einiö, Elias
      • Giaccobasso, Matias
      • Hakola-Uusitalo, Tuulia
      • Huhtala, Anni
      • Hämäläinen, Kari
      • Izadi, Ramin
      • Kari, Tuomas
      • Kauppinen, Ilpo
      • Koivisto, Aliisa
      • Kosonen, Tuomas
      • Kyyrä, Tomi
      • Laukkanen, Marita
      • Lombardi, Stefano
      • Lyytikäinen, Teemu
      • Matikka, Tuomas
      • Nivala, Annika
      • Olkkola, Maarit
      • Ollikka, Kimmo
      • Palanne, Kimmo
      • Paukkeri, Tuuli
      • Pesola, Hanna
      • Pirttilä, Jukka
      • Päällysaho, Miika
      • Ravaska, Terhi
      • Ramboer, Sander
      • Remes, Piia
      • Riihelä, Marja
      • Sahari, Anna
      • Sarvimäki, Matti
      • Saxell, Tanja
      • Siikanen, Markku
      • Sirviö, Tom-Henrik
      • Tukiainen, Janne
      • Tuomala, Juha
      • Uusitalo, Roope
      • Verho, Jouko
      • Viertola, Marika
      • Virkola, Tuomo
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
    • Datahuoneen henkilöstö
      • Alasalmi, Juho
      • Heiskanen, Aino
      • Korpela, Heikki
      • Kock, Nea
      • Kylliäinen, Olavi
      • Laasonen, Henna
      • Luotonen, Niilo
      • Mahous, Nadine
      • Nurminen, Tuomas
      • Putkiranta, Olli
      • Seppä, Meeri
      • Toikka, Max
  • VATT
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
      • Aineistot ja menetelmät
      • Avoin julkaiseminen
      • Tutkimusyhteistyö ja avoin tiede
      • Sopimuksiin liittyvät avoimuuden periaatteet
      • Avoimuuden tukeminen ja seuraaminen
    • Avoimet työpaikat
    • Strategia

Yhteystiedot