Hyppää sisältöön
Medialle
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Hakusivulle »
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
    • Blogit
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
  • Tutkimus
    • Tutkimusaiheet
    • Tutkimushankkeet
    • Datahuone
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
    • VATT Policy Brief
    • Muut julkaisut
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Johto
    • Tutkijat
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
    • Datahuoneen henkilöstö
  • VATT
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
    • Avoimet työpaikat
    • Strategia

Tutkimus: Valtionosuuksien korotus parantaa kunnan taloudellista tilannetta, vaikutus muuttoliikkeeseen vähäinen

20.12.2024 Tiedote

Kunnat, jotka saivat enemmän valtionosuuksia, pystyivät laskemaan veroja ja palvelumaksuja sekä lisäämään julkista kulutusta. Paikallisesti työpaikat lisääntyivät yksityisellä sektorilla, mutta vaikutus muuttoliikkeeseen oli vähäinen.

kunnantalo

Vuoden 2015 uudistuksessa muutettiin kuntien peruspalvelujen valtionosuuksien määräytymisperusteita merkittävästi. Valtionosuuksien kokonaismäärä ei muuttunut, mutta osalla kunnista valtionosuudet alenivat ja osalla nousivat. Yhteensä yli 200 miljoonaa euroa siirtyi valtionosuuksia menettäneiltä kunnilta lisää rahoitusta saaneille. 

Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen (VATT) tutkimusprofessori Teemu Lyytikäinen ja erikoistutkija Sander Ramboer sekä väitöskirjatutkija Max Toikka Aalto-yliopistosta tarkastelivat, miten valtion rahoituksen muutokset vaikuttivat kuntien rahankäyttöön, työmarkkinatilanteeseen ja muuttoliikkeeseen. Tutkimuksessa lisää valtionosuuksia saaneita kuntia verrattiin kuntiin, joissa valtionosuudet alenivat uudistuksen takia. Hallitus valmistelee parhaillaan valtionosuusjärjestelmän päivitystä sote-uudistuksen vähennettyä kuntien palveluvastuita. 

"Tutkimuksemme osoittaa, että valtionosuuksien kasvu paransi voittajakuntien taloudellista tilannetta, ilman merkittäviä vaikutuksia muuttoliikkeeseen. Tuloksemme auttavat arvioimaan tulevan valtionosuusuudistuksen vaikutuksia kuntien talouteen", toteaa tutkimusprofessori Teemu Lyytikäinen VATT:sta.  

Valtionosuuksien lisäys alensi veroja ja lisäsi kuntien menoja 

Vuosittaiset valtionosuudet asukasta kohti kasvoivat keskimäärin 300 eurolla tutkimuksessa tarkastelluissa voittajakunnissa verrattuna häviäjäkuntiin. Tämä valtionosuuksien muutos jakautui melko tasaisesti verojen ja palvelumaksujen alentamiseen, kunnan menojen lisäykseen sekä velkaantumisen vähentämiseen. Kunnallisveroasteet yleisesti nousivat, mutta voittajakunnissa nousu oli keskimäärin 0,3 prosenttiyksikköä pienempi kuin häviäjäkunnissa vuoden 2015 uudistuksen jälkeen. 

Voittajakunnissa työpaikkojen määrä kasvoi, ei merkittävää vaikutusta työllisyyteen tai muuttoliikkeeseen 

Verojen ja palvelumaksujen aleneminen sekä julkisen kulutuksen kasvu lisäsivät paikallista kysyntää ja johtivat työpaikkojen määrän kasvuun voittajakunnissa, etupäässä yksityisellä sektorilla. Voittajakunnissa työpaikkojen määrä kasvoi keskimäärin yhdeksällä työpaikalla tuhatta asukasta kohti. Tulosten perusteella noin 33 000 euron muutoksesta valtionosuuksissa seuraa yksi lisätyöpaikka kunnan alueelle.  

Kunnan työpaikkamäärän kasvun myötä aiempaa useampi asukas löysi työpaikan kotikunnastaan sen sijaan, että olisi käynyt töissä muualla. Työllisyysasteeseen tai muuttoliikkeeseen valtionosuuksilla ei ollut merkittävää vaikutusta. Tulosten perusteella kunnan nettomuuton lisäämiseen yhdellä henkilöllä tarvittaisiin yli 150 000 euron lisäys valtionosuuksiin. Tosin tämän arvion tilastollinen virhemarginaali on tutkijoiden mukaan melko suuri. 

"Tulokset osoittavat, että valtionosuudet voivat piristää paikallista taloudellista toimintaa ja lisätä työpaikkojen määrää. Sen sijaan merkittävää vaikutusta työllisyysasteeseen tai kuntien väliseen muuttoliikkeeseen ei tutkimuksessa havaittu", arvioi Max Toikka. 

Tutkimusaineisto ja menetelmät 

Tutkimuksessa käytettiin yksityiskohtaista aineistoa valtionosuuksista ja kuntien taloudesta. Kuntia seurattiin vuosina 2010–2019, eli sekä ennen uudistusta että sen jälkeen. Tutkimuksessa verrattiin valtionosuusuudistuksen voittajia ja häviäjiä toisiinsa. Voittajia olivat kunnat, joiden valtionosuudet kasvoivat yli 50 euroa asukasta kohti ja häviäjiä ne, joiden valtionosuudet vähenivät yli 50 euroa asukasta kohti. Vuosittaiset valtionosuudet asukasta kohti kasvoivat keskimäärin 300 eurolla tutkimuksessa tarkastelluissa voittajakunnissa verrattuna häviäjäkuntiin. Ennen uudistusta talous kehittyi samalla tavalla voittaja- ja häviäjäkunnissa. Siksi uudistuksen jälkeinen erkaneva kehitys kertoo valtionosuuksien muutoksen vaikutuksista kuntiin.   

Tutkimus on osa Suomen Akatemian strategisen tutkimuksen neuvoston rahoittamaa SustAgeable-tutkimushanketta. 

Tutkimus:
Teemu Lyytikäinen, Sander Ramboer ja Max Toikka (2024) Fiscal transfers to local governments and the distribution of economic activity. VATT Working Papers 171.

Yhteyshenkilöt:
Teemu Lyytikäinen
Tutkimusprofessori, Valtion taloudellinen tutkimuskeskus (VATT)
Puh:+358 29 551 9431
[email protected]

Max Toikka
Väitöskirjatutkija, Aalto-yliopisto / Taloustiede
Puh: +358 295 519 454
[email protected]

Sander Ramboer
Erikoistutkija, Valtion taloudellinen tutkimuskeskus (VATT)
Puh: +358 25 951 9506
[email protected]

Max Toikka Sander Ramboer Teemu Lyytikäinen
Julkiset palvelut ja paikallinen julkistalous Kunnat ja hyvinvointialueet Tiedote Uutiset ja tiedotteet kuntatalous muuttoliike valtionosuusjärjestelmä
Facebook Jaa Facebookissa Twitter Jaa Twitterissä LinkedIn Jaa LinkedInissä | Tulosta Jaa sähköpostitse

Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT

Vaihde 0295 519 400

[email protected]

Saavutettavuusseloste

Asiakirjajulkisuuskuvaus

Tietosuoja

Väärinkäytösten ilmoituskanava

Laskutustiedot

Anna palautetta

  • VATT viestipalvelu X:ssä
  • VATT LinkedInissä
  • VATT Instagramissa
  • VATT YouTubessa

Economicum

Arkadiankatu 7

PL 1279, 00101 Helsinki

Katso sijainti kartalla

Medialle
  • Suomi
  • Svenska
  • English
Hakusivulle
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
      • Uutisarkisto
    • Blogit
      • Blogiarkisto
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
      • Lausuntoarkisto
  • Tutkimus
    • Tutkimusaiheet
      • Kunnat ja hyvinvointialueet
      • Sosiaaliturva
      • Terveyspalvelut
      • Tulonjako ja eriarvoisuus
      • Työmarkkinat
      • Energia, ilmasto ja ympäristö
      • Muuttoliike
    • Tutkimushankkeet
    • Datahuone
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
      • VATT Tutkimukset
      • VATT Working Papers
      • VATT Muistiot
    • VATT Policy Brief
      • Tuhkarokkorokotuksella on yllättäviä pitkäaikaishyötyjä yhteiskunnalle
      • Deaton Review – Eriarvoisuus Suomessa
      • Ansioturvan lyhentämisen vaikutukset vaihtelevat
      • Venäjälle aiemmin vieneiden yritysten vienti sen lähimaihin kasvussa
      • Maahanmuuttajien työllisyys kehittynyt suotuisasti viime vuosina
      • Hyvinvointialueiden julkiset hankinnat tarvitsevat lisää kilpailua
      • Todistusvalinta tehostaa opiskelijavalintaa
      • Valtion innovaatiotuet lisäävät talouskasvua, mutta tuet on kohdennettava oikein
      • Sota Ukrainassa: Vaikutus Venäjänkauppaa käyneisiin suomalaisyrityksiin
      • Yhteisöveron lasku ei lisännyt investointeja – vauhditti pienten yritysten toimintaa
      • Ikäraja vaikuttaa taloudellisia kannustimia enemmän eläkkeelle jäämiseen
      • Venäläisen energian tuonnin päättymisen vaikutukset Suomen teollisuudelle jäävät pieniksi
      • Viestintäkampanja vähensi merkittävästi takuueläkkeen alikäyttöä
      • Yrittäjien sosiaaliturva ja yritystoiminnan aktiivisuus
      • Yritysten hallinnolliset kustannukset selittävät ALV-alarajan aiheuttamat vaikutukset
      • Säästöt ansioturvan lyhentämisestä hupenevat huonompien työsuhteiden takia
      • Joko Suomessa koittaisi satunnaiskokeiden aika?
      • Kohtuuhintaisuuspolitiikka ei ole lääke asumisen kalleuteen
      • Suomen energiaverotus suosii energiaintensiivisiä suuryrityksiä
      • Parempi tapa valita korkeakouluopiskelijat
      • Energia- ja ilmastopolitiikan uudet tuulet
      • Rakenteellisen työttömyyden riski kasvaa
      • Mihin perintöveroa tarvitaan?
      • Terveydenhoitopalvelujen kilpailu voi johtaa kilpavarusteluun
      • Kouluvalintojen vaikutukset Suomessa epäselviä
      • Yksi tulo, monta verottajaa
      • Suomi on jo palvelutalous
      • Muuttamisen verottaminen jumiuttaa asuntomarkkinoita
      • Faktaa nuorisotyöttömyydestä
      • Innovaatioiden tukeminen kannattaa
    • Muut julkaisut
      • Vähemmän politiikkaa asuntomarkkinoille
      • Lisää markkinoita asuntomarkkinoille
      • Helsinkiläisten lapsiperheiden kouluvalinnat asuntomarkkinoilla
      • Kuntien sääntelyn periaatteet
      • Kuntien tehtävien ja velvoitteiden vaikutusten arviointi
      • Innovaatiopolitiikan mahdollisuudet vaikuttaa kasvuun ja työllisyyteen ovat rajalliset
      • Työkyvyttömyyseläkkeiden maksuluokkamallin kannustinvaikutukset
      • Korkeakoulun laadun vaikutus opiskeljoiden työmarkkinamenestykseen
      • Kotouttamissuunnitelmien vaikutukset maahanmuuttajien lasten koulutusvalintoihin
      • Tuloverotuksen vaikutus työn tarjontaan
      • Yritystukien arviointi ja vaikuttavuus
      • Eläkeläisnaisten ja -miesten toimeentuloerot vuosina 1995-2013
      • Tuloliikkuvuus ja köyhyyden pysyvyys
      • Top Incomes and Top Tax Rates
      • Tutkimusrahan uusi kilpailutus maksoi miljoonia
      • European Academies Science Advisory Council (EASAC): Circular economy: a commentary
      • Kansantaloudesta tulee pian "kiertotalous"
      • Bruttokansantuote vihreyden pauloissa
      • Tieliikenteen 40 %:n hiilidioksidipäästöjen vähentäminen vuoteen 2030 (VTT)
      • Vuoden 2011 energiaverouudistuksen arviointia
      • Käyttäytymistaloustiede ja julkisen sektorin rooli
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Johto
    • Tutkijat
      • Berghäll, Elina
      • Bizopoulou, Aspasia
      • Bratu, Cristina
      • Einiö, Elias
      • Giaccobasso, Matias
      • Hakola-Uusitalo, Tuulia
      • Huhtala, Anni
      • Hämäläinen, Kari
      • Izadi, Ramin
      • Kari, Tuomas
      • Kauppinen, Ilpo
      • Koivisto, Aliisa
      • Kosonen, Tuomas
      • Kyyrä, Tomi
      • Laukkanen, Marita
      • Lombardi, Stefano
      • Lyytikäinen, Teemu
      • Matikka, Tuomas
      • Nivala, Annika
      • Olkkola, Maarit
      • Ollikka, Kimmo
      • Palanne, Kimmo
      • Paukkeri, Tuuli
      • Pesola, Hanna
      • Pirttilä, Jukka
      • Päällysaho, Miika
      • Ravaska, Terhi
      • Ramboer, Sander
      • Remes, Piia
      • Riihelä, Marja
      • Sahari, Anna
      • Sarvimäki, Matti
      • Saxell, Tanja
      • Siikanen, Markku
      • Sirviö, Tom-Henrik
      • Tukiainen, Janne
      • Tuomala, Juha
      • Uusitalo, Roope
      • Verho, Jouko
      • Viertola, Marika
      • Virkola, Tuomo
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
    • Datahuoneen henkilöstö
      • Alasalmi, Juho
      • Heiskanen, Aino
      • Korpela, Heikki
      • Kock, Nea
      • Kylliäinen, Olavi
      • Laasonen, Henna
      • Luotonen, Niilo
      • Mahous, Nadine
      • Nurminen, Tuomas
      • Putkiranta, Olli
      • Seppä, Meeri
      • Toikka, Max
  • VATT
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
      • Aineistot ja menetelmät
      • Avoin julkaiseminen
      • Tutkimusyhteistyö ja avoin tiede
      • Sopimuksiin liittyvät avoimuuden periaatteet
      • Avoimuuden tukeminen ja seuraaminen
    • Avoimet työpaikat
    • Strategia

Yhteystiedot