Tutkimus: Pelkän peruskoulun varaan jääminen lisää rikollisuutta
Toisen asteen koulutukseen pääsy vähentää selvästi poikien todennäköisyyttä syyllistyä rikoksiin, selviää VATT:n, Etlan ja Helsingin yliopiston tutkimuksesta.
Ilman toisen asteen koulutuspaikkaa jäämisellä voi olla nuorelle kauaskantoisia vaikutuksia. Suomalaiseen aineistoon perustuva uusi tutkimus osoittaa, että toisen asteen koulutukseen rimaa hipoen päässeet pojat tekevät rikoksia selvästi pienemmällä todennäköisyydellä kuin ilman opiskelupaikkaa jääneet. Vaikutus rikollisuuteen on merkittävä etenkin lyhyellä aikavälillä, tarkasteltaessa ensimmäistä viittä vuotta opiskelupaikan saamisesta.
Tyttöjen kohdalla samaa vaikutusta ei tutkimuksessa havaittu. Tytöt tekevät vähemmän rikoksia kuin pojat, eikä toisen asteen ulkopuolelle jääminen lisää tyttöjen rikollisuutta samalla tavalla kuin poikien kohdalla.
Toisen asteen koulutukseen pääsy vähensi eniten omaisuus- ja liikennerikoksia, kun taas väkivaltarikoksiin sillä ei ollut vaikutusta.
Kristiina Huttusen, Tuomas Pekkarisen, Roope Uusitalon ja Hanna Virtasen tutkimuksessa tarkastellaan koulutuksen vaikutusta rikollisuuteen vertaamalla toisen asteen koulutukseen päässeiden ja koulutuksen ulkopuolelle jääneiden kehityskulkua kymmenen vuoden ajan.
"Sisäänpääsyrajan juuri ja juuri ylittävistä pojista 8 % syyllistyy johonkin rikokseen viiden vuoden aikana, kun taas rajan alle jäävistä rikoksiin syyllistyy joka viides, 20 %. Vaikutus on tuntuva", kertoo tutkimusprofessori Tuomas Pekkarinen Valtion taloudellisesta tutkimuskeskuksesta (VATT).
Toisen asteen tutkinnon suorittamisella on tutkitusti myönteisiä vaikutuksia, muun muassa työllistymiseen ja tulotasoon, sillä vasta toisella asteella opitaan taitoja, joilla on kysyntää työmarkkinoilla.
Siirtymä peruskoulusta toisen asteen opintoihin on kriittinen vaihe, jossa nuoret tarvitsevat tukea, tutkijat muistuttavat.
"Tutkimustulokset tukevat toisen asteen koulutuspaikkojen lisäämistä niillä aloilla, joihin on kysyntää. Lisäksi se, että tulostemme mukaan pelkkä koulutukseen pääseminen vähentää rikollisuutta, puoltaa oppivelvollisuuden pidentämistä", sanoo Tuomas Pekkarinen.
Tutkimuksen aineistona käytetään yhteisvalinta-aineistoja vuosilta 1996-2003. Lisäksi aineistona käytetään tietoa toisen asteen koulutusohjelmien sisäänpääsyrajoista sekä käräjäoikeuksien antamista tuomioista.
Tutkimuksessa vertaillaan kahta ryhmää: toisen asteen koulutusohjelman sisäänpääsyrajan juuri ylittäneitä ja juuri rajan alle jääneitä. Asetelma mahdollistaa syy-seuraussuhteiden arvioinnin, sillä rajan läheisyydessä olevat opiskelijat ovat keskimäärin samanlaisia.
Tutkimus on osa Strategisen tutkimuksen neuvoston (STN) rahoittamaa monialaista Oma linja -hanketta, joka tuottaa päättäjille tutkittua tietoa syrjäytymisen ehkäisemiseksi ja työkaluja onnistuneiden jatkokoulutusvalintojen tueksi. Infopaketti Lost Boys -tutkimuksen tuloksista: http://omalinja.fi/
Tutkimus:
Lost Boys: Access to Secondary Education and Crime. VATT Working Papers 114.
Lisätiedot:
tutkimusprofessori Tuomas Pekkarinen, VATT, puh. 0295 519 465
tutkimusprofessori Kristiina Huttunen, VATT, puh. 050 549 3368
professori Roope Uusitalo, Helsingin yliopisto, puh. 040 805 4863
tutkija Hanna Virtanen, Elinkeinoelämän tutkimuslaitos, puh. 044 589 0448
Kristiina Huttunen
Roope Uusitalo
Tuomas Pekkarinen
Tiedote
Tiedote
Uutiset ja tiedotteet
ammatillinen koulutus
eriarvoisuus
hyvinvointi
koulutus
koulutusvalinnat
peruskoulu
rikollisuus
syrjäytyminen