Parturi-kampaamopalveluiden hinnat eivät laskeneet ALV:n mukana
VATT:n tutkimuksen mukaan parturi-kampaamoiden hinnat laskivat noin puolella siitä, mitä arvonlisäveron laskeminen olisi voinut edellyttää. Vuoden 2007 arvonlisäverouudistuksessa parturi-kampaamoiden arvonlisäveroaste laski 22 prosentista 8 prosenttiin, kun samanaikaisesti muiden läheisten toimialojen arvonlisäverotuksessa ei tapahtunut muutoksia.
Parturi-kampaamopalveluiden kysyntä ei näytä veromuutoksen johdosta muuttuneen. Tämä johti tutkimuksen mukaan veroalennuksen tehottomuuteen. Lisäksi parturi-kampaamot kykenivät lisäämään voittojaan kevyemmän kulutusverotuksen ansiosta. Tuloksissa on merkittävää eroa yritystyypin mukaan.
Kohdennettuja kulutusveroja muutellaan usein ilman empiiristä tietoa kulutusveron hyvinvointivaikutuksista. VATT:n tutkimuksessa selvitettiin kulutusverotuksen tehokkuutta tutkimalla miten arvonlisäverot näkyvät kuluttajahinnoissa ja miten nämä verot vaikuttavat kulutettujen hyödykkeiden määrään. Tutkimuksessa katsotaan myös miten arvonlisäverot näkyvät yritysten tekemissä voitoissa.
Uudistuksen kohderyhmäksi valittiin juuri parturi-kampaamot, koska EU-direktiivi mahdollisti alennuksen näille ryhmille, mutta ei tutkimuksessa käytetylle kontrolliryhmälle. Siten ryhmien valinta ei riippunut suoraan heidän taloudellisesta tilanteestaan.
Lisätietoja:
VATT Viestintä, viestinta (at) vatt.fi
Julkaisu:
More haircut after VAT cut? On the efficiency of service sector consumption taxes
VATT Working Papers 49
Sosiaaliturva, verotus ja tulonjako
Tiedote
Tiedote
arvonlisävero
kustannus-vaikuttavuusanalyysi
kustannustehokkuus
palvelusektori
politiikkatoimien vaikutusten arviointi
työllisyys
verotus
verouudistukset
yritykset