Hyppää sisältöön
Medialle
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Hakusivulle »
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
    • Blogit
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
  • Tutkimus
    • Tutkimusaiheet
    • Tutkimushankkeet
    • Datahuone
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
    • VATT Policy Brief
    • Muut julkaisut
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Johto
    • Tutkijat
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
    • Datahuoneen henkilöstö
  • VATT
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
    • Avoimet työpaikat
    • Strategia

Lausunto luonnoksesta Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi julkisen talouden hoitamisesta sekä eräiksi siihen liittyviksi laeiksi (Valtiovarainministeriö)

26.8.2025 Tuulia Hakola-Uusitalo

Lausunto valtiovarainministeriölle

Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/33009/2023
Lausunnon diaarinumero: VATT/285/00.03.00/2025

VATT kiittää mahdollisuudesta lausua ja jakaa lausuntonsa kahteen osaan. Ensimmäiseksi kommentoidaan ”ylätasolla” esitetyn lain vaikutusta Suomen julkisen talouden hoitoon. Toiseksi arvioidaan erityisesti valvontaan liittyvien muutosehdotusten käytännön merkitystä.

JULKISEN TALOUDEN HOITO

Julkista taloutta pitää hoitaa pitkäjänteisesti. Nelivuosittainen poliittinen sykli vaikeuttaa julkisen talouden pitkäaikaista hoitoa, jos peräkkäisillä nelivuotisjaksoilla hallitusvastuuta kantavien käsitys taloudesta on kovin erilainen. Nyky-Suomessa, jossa on vanheneva väestö ja suhteellisen korkeaksi noussut velkataso, pitkäjänteisyys julkisen talouden hoidossa on erityisen tärkeää. Siksi huomion kiinnittäminen finanssipolitiikan sääntöihin (fipo-säännöt) on todella tervetullutta. 

Hallituskaudet ylittävä, pitkäjänteinen julkisen talouden hoito voi nojata kahteen perusperiaatteeseen: a) laajapohjaisiin sopimuksiin ja/tai b) sääntöihin plus valvontaan.

Kokemukset toisaalta EU:n fipo-sääntöjen ongelmista ja toisaalta sekä Suomen kehysjärjestelmän että Ruotsin fipo-kehikon toimivuudesta, viittaavat siihen, että pidempijänteiseen sopimukseen perustuvilla fipo-säännöillä on suurempi todennäköisyys onnistua kuin sofistikoituneillakaan säännöillä, joihin ei ole riittävästi sitouduttu. Siitä huolimatta, että valvonta olisi tehokasta, riippumatonta ja kattavaa. Siksi mahdollisimman laajasti yli puoluekentän ulottuva yhteisymmärrys tavoiteltavasta julkisen talouden tilasta olisi erityisen toivottavaa. Kukin hallitus voisi sen puitteissa toteuttaa omia poliittisia painotuksiaan.

Ruotsissa yhteinen fipo-kehikko on onnistuttu luomaan (lähes kaikkien) puolueiden välisellä sopimuksella. Sopimukseen käsittääksemme kuuluu joka kahdeksas vuosi tehtävä, parlamentaarinen tarkastelu yhteisistä finanssipoliittisista tavoitteista. Muun muassa hiljattain tämän tarkastelun tuloksena Ruotsissa ollaan siirtymässä julkisen talouden ylijäämätavoitteesta tasapainotavoitteeseen, koska 1990-luvun kriisin jälkeiset, mittavat alijäämät on pitkäjänteisesti saatu korjattua. Hyvä kuvaus Ruotsin parlamentaarisesta työskentelystä löytyy muun muassa täältä: Från överskottsmål till balansmål, SOU 2024:76. Jotta olisi mahdollista edistää pitkäjänteistä, laajapohjaista sitoutumista finanssipoliittisiin tavoitteisiin, VATT suosittelee parlamentaarisen sovun hakemista tai ainakin tarkempaa perehtymistä siihen, miksi Ruotsin kehikko on toiminut.

Hallituksen esitys perustuu sekä EU:n finanssipolitiikan sääntöihin että kansallisesti ehdotettuun 40 prosentin velkasuhdetavoitteiseen. EU:n velkasuhdetta koskevat säännöt kiinnittyvät 60 prosenttiin. Tätä alhaisempaa kansallista tavoitetta perustellaan hallituksen esityksessä turvamarginaalilla EU tavoitteeseen. Velkasuhdetavoitteen tasolle ei löydy tutkimuskirjallisuudesta yhtä optimaalista tasoa. On toki selvää, että korkeilla velkatasoilla velan dynamiikka kaventaa talouspolitiikan itsenäisyyttä. Liian tiukka tavoite saattaa taas estää järkevätkin investoinnit ja leikata tarpeettomasti hyvinvointia. Yksittäistä lukua tärkeämpää olisikin saada luku, johon hallituskoalitiosta riippumatta voidaan sitoutua ja joka on uskottava pitkäjänteisen taloudenhoidon kannalta.

FINANSSIPOLITIIKAN SÄÄNTÖIHIN LIITTYVÄ VALVONTA

VATT:n yhteydessä toimii talouspolitiikan arviointia suorittava Talouspolitiikan arviointineuvosto. Sen esikuvana on toiminut Ruotsin Finanspolitiska rådet, joka toimii Konjunktur Institutenin yhteydessä. Molemmat toimivat itsenäisinä arviointieliminä, vaikka rahoitus organisaatioille osoitetaan julkisista varoista. Neuvoston jäsenten tehtävä molemmissa maissa on sivutoiminen, henkilökohtaisiin meriitteihin perustuva. Riippumattomuus ja uskottavuus nojaa muun muassa asiantuntijajäsenten asiantuntijuuteen.

Finanssipolitiikan tarkastustehtävä on Suomessa lailla osoitettu VTV:lle, kun taas Ruotsissa tarkastustehtävää hoitaa Finanspolitiska rådet. Hallituksen esityksessä ehdotetaan siirtymistä Ruotsin mallin suuntaan, jossa finanssipolitiikan tarkastustehtävää siirtyy VTV:ltä talouspolitiikan arviointineuvostolle. VATT pitää molempia malleja periaatteellisesti mahdollisina. Nykyinen kahden instituution malli on toiminut hyvin ja riippumattomasti, mutta on hyvä tarkastella esimerkiksi sen kustannustehokkuutta ja mahdollisia vaihtoehtoja. Erilaisilla organisatorisilla malleilla on eri vahvuudet, joita olisi syytä tuoda eritellymmin esille. Suomessakin on käytössä useita eri malleja, joiden vahvuudet ja heikkoudet voidaan kartoittaa (esimerkiksi lainsäädännön arviointineuvosto, ilmastopaneeli, luontopaneeli jne.).

Jos Suomessa Talouspolitiikan arviointineuvosto kokee voivansa ottaa hoitaakseen hallituksen esityksessä mainitut uudet tehtävät, VATT pystyy edelleen tuottamaan neuvostolle hallinto- ja viestintäpalvelut sikäli, kun uusien tehtävien suorittamiseen annetaan myös niihin tarvittavat resurssit. VATT tosin muistuttaa, että neuvoston lisätehtävät kuormittaisivat myös VATT:n hallinto- ja viestintäpalveluja, jotka tulisi erikseen huomioida rahoituksen mitoituksessa. Lisäksi VATT tuo esiin sen, että talouspolitiikan arviointineuvoston sihteeristön henkilöstön palkkaus noudattaa tällä hetkellä VATT:n palkkausjärjestelmää ja VATT on tietoinen eduskunnan erilaisesta virkaehtosopimuksesta. Tämä vaikuttaa myös rahoitustarpeeseen, jos VTV:stä siirtyisi henkilöitä Talouspolitiikan arviointineuvoston sihteeristöön.

Vaikka VATT ei tee arviointia uusien finanssipoliittisten tehtävien parhaasta sijainnista, VATT muistuttaa, että Talouspolitiikan arviointineuvoston sihteeristön kasvattaminen Economicum yhteisössä (VATT:n ja taloustieteen laitosten yhteydessä) voisi toimia katalysaattorina suomalaisen soveltavan makrotaloustieteen tutkimuksen kehittymiseen. Makrotaloustieteen tutkimus on Suomessa usein todettu puutteelliseksi ja tämä heijastuu myös käytännössä talouspolitiikan asiantuntijatyöhön ja sitä kautta toteuttamiseen (mukaan lukien sellaisten tutkimusten puute, jotka voisivat olla hyödyksi lausunnon ensimmäisessä osassa nostettuihin kysymyksiin).

VATT ei ota kantaa finanssi- ja talouspolitiikan arviointiresurssien tehokkaaseen käyttöön, mutta kannustaa tässä yhteydessä selvittämään erilaisia järjestelyjä esimerkiksi vertaamalla Suomen käytäntöä muihin maihin. VATT kannustaa työpanos- ja organisatorisen vertailun ulottamista myös talouden ennustamiseen eri maissa ja tätä kautta varmistamaan, että Suomessa on mahdollisimman luotettava, mutta kustannustehokas organisatorinen ratkaisu. Koska julkisesti rahoitetuista organisaatioista(kin) joudutaan tekemään mittavia leikkauksia, on velvollisuus varmistaa, että kaikilta osin toiminta on mahdollisimman kustannustehokasta.

Tuulia Hakola-Uusitalo
Ylijohtaja
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus

Tuulia Hakola-Uusitalo
Lausunnot
Facebook Jaa Facebookissa Twitter Jaa Twitterissä LinkedIn Jaa LinkedInissä | Tulosta Jaa sähköpostitse

Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT

Vaihde 0295 519 400

[email protected]

Saavutettavuusseloste

Asiakirjajulkisuuskuvaus

Tietosuoja

Väärinkäytösten ilmoituskanava

Laskutustiedot

Anna palautetta

  • VATT viestipalvelu X:ssä
  • VATT LinkedInissä
  • VATT Instagramissa
  • VATT YouTubessa

Economicum

Arkadiankatu 7

PL 1279, 00101 Helsinki

Katso sijainti kartalla

Medialle
  • Suomi
  • Svenska
  • English
Hakusivulle
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
      • Uutisarkisto
    • Blogit
      • Blogiarkisto
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
      • Lausuntoarkisto
  • Tutkimus
    • Tutkimusaiheet
      • Kunnat ja hyvinvointialueet
      • Sosiaaliturva
      • Terveyspalvelut
      • Tulonjako ja eriarvoisuus
      • Työmarkkinat
      • Energia, ilmasto ja ympäristö
      • Muuttoliike
    • Tutkimushankkeet
    • Datahuone
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
      • VATT Tutkimukset
      • VATT Working Papers
      • VATT Muistiot
    • VATT Policy Brief
      • Tuhkarokkorokotuksella on yllättäviä pitkäaikaishyötyjä yhteiskunnalle
      • Deaton Review – Eriarvoisuus Suomessa
      • Ansioturvan lyhentämisen vaikutukset vaihtelevat
      • Venäjälle aiemmin vieneiden yritysten vienti sen lähimaihin kasvussa
      • Maahanmuuttajien työllisyys kehittynyt suotuisasti viime vuosina
      • Hyvinvointialueiden julkiset hankinnat tarvitsevat lisää kilpailua
      • Todistusvalinta tehostaa opiskelijavalintaa
      • Valtion innovaatiotuet lisäävät talouskasvua, mutta tuet on kohdennettava oikein
      • Sota Ukrainassa: Vaikutus Venäjänkauppaa käyneisiin suomalaisyrityksiin
      • Yhteisöveron lasku ei lisännyt investointeja – vauhditti pienten yritysten toimintaa
      • Ikäraja vaikuttaa taloudellisia kannustimia enemmän eläkkeelle jäämiseen
      • Venäläisen energian tuonnin päättymisen vaikutukset Suomen teollisuudelle jäävät pieniksi
      • Viestintäkampanja vähensi merkittävästi takuueläkkeen alikäyttöä
      • Yrittäjien sosiaaliturva ja yritystoiminnan aktiivisuus
      • Yritysten hallinnolliset kustannukset selittävät ALV-alarajan aiheuttamat vaikutukset
      • Säästöt ansioturvan lyhentämisestä hupenevat huonompien työsuhteiden takia
      • Joko Suomessa koittaisi satunnaiskokeiden aika?
      • Kohtuuhintaisuuspolitiikka ei ole lääke asumisen kalleuteen
      • Suomen energiaverotus suosii energiaintensiivisiä suuryrityksiä
      • Parempi tapa valita korkeakouluopiskelijat
      • Energia- ja ilmastopolitiikan uudet tuulet
      • Rakenteellisen työttömyyden riski kasvaa
      • Mihin perintöveroa tarvitaan?
      • Terveydenhoitopalvelujen kilpailu voi johtaa kilpavarusteluun
      • Kouluvalintojen vaikutukset Suomessa epäselviä
      • Yksi tulo, monta verottajaa
      • Suomi on jo palvelutalous
      • Muuttamisen verottaminen jumiuttaa asuntomarkkinoita
      • Faktaa nuorisotyöttömyydestä
      • Innovaatioiden tukeminen kannattaa
    • Muut julkaisut
      • Vähemmän politiikkaa asuntomarkkinoille
      • Lisää markkinoita asuntomarkkinoille
      • Helsinkiläisten lapsiperheiden kouluvalinnat asuntomarkkinoilla
      • Kuntien sääntelyn periaatteet
      • Kuntien tehtävien ja velvoitteiden vaikutusten arviointi
      • Innovaatiopolitiikan mahdollisuudet vaikuttaa kasvuun ja työllisyyteen ovat rajalliset
      • Työkyvyttömyyseläkkeiden maksuluokkamallin kannustinvaikutukset
      • Korkeakoulun laadun vaikutus opiskeljoiden työmarkkinamenestykseen
      • Kotouttamissuunnitelmien vaikutukset maahanmuuttajien lasten koulutusvalintoihin
      • Tuloverotuksen vaikutus työn tarjontaan
      • Yritystukien arviointi ja vaikuttavuus
      • Eläkeläisnaisten ja -miesten toimeentuloerot vuosina 1995-2013
      • Tuloliikkuvuus ja köyhyyden pysyvyys
      • Top Incomes and Top Tax Rates
      • Tutkimusrahan uusi kilpailutus maksoi miljoonia
      • European Academies Science Advisory Council (EASAC): Circular economy: a commentary
      • Kansantaloudesta tulee pian "kiertotalous"
      • Bruttokansantuote vihreyden pauloissa
      • Tieliikenteen 40 %:n hiilidioksidipäästöjen vähentäminen vuoteen 2030 (VTT)
      • Vuoden 2011 energiaverouudistuksen arviointia
      • Käyttäytymistaloustiede ja julkisen sektorin rooli
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Johto
    • Tutkijat
      • Berghäll, Elina
      • Bizopoulou, Aspasia
      • Bratu, Cristina
      • Einiö, Elias
      • Giaccobasso, Matias
      • Hakola-Uusitalo, Tuulia
      • Huhtala, Anni
      • Hämäläinen, Kari
      • Izadi, Ramin
      • Kari, Tuomas
      • Kauppinen, Ilpo
      • Koivisto, Aliisa
      • Kosonen, Tuomas
      • Kyyrä, Tomi
      • Laukkanen, Marita
      • Lombardi, Stefano
      • Lyytikäinen, Teemu
      • Matikka, Tuomas
      • Nivala, Annika
      • Olkkola, Maarit
      • Ollikka, Kimmo
      • Palanne, Kimmo
      • Paukkeri, Tuuli
      • Pesola, Hanna
      • Pirttilä, Jukka
      • Päällysaho, Miika
      • Ravaska, Terhi
      • Ramboer, Sander
      • Remes, Piia
      • Riihelä, Marja
      • Sahari, Anna
      • Sarvimäki, Matti
      • Saxell, Tanja
      • Siikanen, Markku
      • Sirviö, Tom-Henrik
      • Tukiainen, Janne
      • Tuomala, Juha
      • Uusitalo, Roope
      • Verho, Jouko
      • Viertola, Marika
      • Virkola, Tuomo
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
    • Datahuoneen henkilöstö
      • Alasalmi, Juho
      • Heiskanen, Aino
      • Korpela, Heikki
      • Kock, Nea
      • Kylliäinen, Olavi
      • Laasonen, Henna
      • Luotonen, Niilo
      • Mahous, Nadine
      • Nurminen, Tuomas
      • Putkiranta, Olli
      • Seppä, Meeri
      • Toikka, Max
  • VATT
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
      • Aineistot ja menetelmät
      • Avoin julkaiseminen
      • Tutkimusyhteistyö ja avoin tiede
      • Sopimuksiin liittyvät avoimuuden periaatteet
      • Avoimuuden tukeminen ja seuraaminen
    • Avoimet työpaikat
    • Strategia

Yhteystiedot