Hyppää sisältöön
Medialle
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Hakusivulle »
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
    • Blogit
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
  • Tutkimus
    • Tutkimusaiheet
    • Tutkimushankkeet
    • Datahuone
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
    • VATT Policy Brief
    • Muut julkaisut
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Johto
    • Tutkijat
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
    • Datahuoneen henkilöstö
  • VATT
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
    • Avoimet työpaikat
    • Strategia

Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi nestemäisten polttoaineiden valmisteverosta annetun lain liitteen muuttamisesta (Valtiovarainministeriö)

12.9.2025 Lausunnon laatijat: Marita Laukkanen ja Anna Sahari

Lausunto valtiovarainministeriölle

Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/7054/2024
Lausunnon diaarinumero: VATT/325/00.03.00/2025

Hallitus esittää nestemäisten polttoaineiden verotuksen alentamista noin 50 miljoonalla eurolla sekä vuonna 2026 että vuonna 2027. Veronkevennyksen tavoitteena on parantaa kotitalouksien ostovoimaa.

Jotta veronkevennys kohdistuisi täysimääräisesti kuluttajien ostovoiman parantamiseen, sen täytyisi siirtyä kokonaisuudessaan polttoaineen hintaan. Tutkimustiedon perusteella näin ei voi odottaa tapahtuvan, vaan veronkevennys siirtyy luultavasti kuluttajahintoihin vain osittain. Osa veronalennuksesta päätyy silloin polttoaineen jakelijoille korkeampina katteina. Useissa empiirisissä tutkimuksissa on havaittu veronalennusten siirtyvän tuotteiden ja palveluiden hintoihin vain osittain (Benzarti ym. 2020, Doyle & Samphantharak 2008, Tsvetanov 2024, Yilmazkuday 2017). Polttoaineveron vaikutusta kuluttajahintoihin on tutkittu myös Suomessa. Koko maan päivittäisiä asemakohtaisia hintoja tarkastelleessa tutkimuksessa polttoaineveron muutoksen havaittiin siirtyvän polttoaineen hintoihin vain osittain (Harju ym. 2022).

Hallituksen esitys arvioi veronalennuksen alentavan keskimääräisen bensiini- ja dieselhenkilöauton polttoainekustannuksia noin 32 eurolla vuosittain. Mikäli tämä arvio perustuu oletukseen veronalennuksen täysimääräisestä siirtymisestä polttoaineen hintoihin, vaikutus on todennäköisesti yliarvioitu. Lisäksi mahdollinen ostovoiman parantaminen kohdistuu suorasti vain autollisiin kotitalouksiin eli korkeampituloisille kotitalouksille. Auton omistaminen on harvinaista alimmassa tuloviidenneksessä, kun taas ylemmissä tuloluokissa yli puolella kotitalouksista on auto (Palanne ja Sahari, 2021).

Hallitus tavoittelee myös velkaantumiskehityksen taittamista. Tämä hallituksen esitys alentaa liikenteen verokertymää noin 100 miljoonalla eurolla ja vie poispäin velkaantumiskehityksen taittamisesta.

Hallitus on niin ikään sitoutunut ilmastotavoitteisiin, jotka on kirjattu Suomen ilmastolakiin. Tämä hallituksen esitys heikentää mahdollisuuksia saavuttaa ilmastotavoitteet, sillä polttoaineveron alentaminen kasvattaa liikenteen päästöjä. Suomea sitoo myös EU-lainsäädännön velvoite vähentää taakanjakosektorin päästöjä 50 prosenttia vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 tasosta. Ilmastovuosikertomuksen mukaan nykytoimilla vaadittua vähennystä ei saavuteta (Ympäristöministeriö 2025). Koska liikenne on taakanjakosektorin suurin päästölähde, ehdotettu veronalennus lisää entisestään todennäköisyyttä, että EU-lainsäädännön mukainen päästövähennys jää saavuttamatta.

Myös hallituksen esitys toteaa, että ehdotettu alennus laskee kokonaisohjauksen tasoa liikennesektorilla. Esitys ei kuitenkaan huomioi sitä, että ehdotettu veronalennus on neljäs hallituksen toimi, joka heikentää liikennesektorin päästöohjausta. Aiempia hallituksen tekemiä päätöksiä ovat nestemäisten polttoaineiden valmisteveron alennus vuoden 2024 alusta, ajoneuvoveron kevennys keski- ja suuripäästöisiltä autoilta vuoden 2025 alusta sekä jakeluvelvoitteen heikentäminen ja seuraamusmaksujen alentaminen vuoden 2025 alusta. Lainsäädännön vaikutusarviointioppaan mukaan yhteisvaikutukset muiden hankkeiden kanssa tulisi mahdollisuuksien mukaan huomioida arvioinnissa, mutta esitys sivuuttaa tämän huomioinnin kokonaan (Valtioneuvosto 2022).

Mikäli Suomi ei saavuta vuodelle 2030 EU-lainsäädännössä asetettuja päästövähennysvelvoitteita, puuttuvat päästöyksiköt on mahdollisesti ostettava markkinoilta. Korvaavien päästöyksiköiden saatavuuteen ja hintaan liittyy huomattavia epävarmuuksia – kustannukset voivat nousta suuriksi.

Kaikkiaan valtiontalouden heikon tilanteen kannalta huomioarvoista on, että polttoaineveron alennus heikentää ilmastotoimien kustannusvaikuttavuutta, vähentää hallituksen omilla toimilla liikenteen verokertymää ja kasvattaa samalla riskiä sille, että julkisia varoja joudutaan myöhemmin käyttämään taakanjakosektorin velvoitteen ylittävien päästöjen kompensointiin.

Kotitalouksien ostovoiman parantamiseen olisi mahdollista valita muita keinoja, jotka eivät kasvattaisi ilmastopäästöjä. Veronalennukseen esitetty vuosittainen 50 miljoonaa euroa voitaisiin esimerkiksi jakaa suoraan kotitalouksille. Jos koko summa jaettaisiin tasan kaikkien noin 2,8 miljoonan asuntokunnan kesken, jokainen asuntokunta saisi noin 18 euroa vuodessa. Kotitalouksien liikennekustannuksiin liittyviä laskelmia sekä vaihtoehtoja kustannusten kompensoimiseksi käsittelee tarkemmin julkaisu Clarke ja Palanne (2023).

Lähteet:

Benzarti, Y., Carloni, D., Harju, J. & Kosonen, T. 2020. What Goes Up May Not Come Down: Asymmetric Incidence of Value-Added Taxes. Journal of Political Economy 128 (12), 4438–4474.

Clarke, S. ja Palanne, K. 2023. Tasapalautus tehokkain tapa hyvittää polttoainekuluja pienituloisille. TPAN Policy Brief 2/2023.

Doyle, J. J. & Samphantharak, K. 2008, $2.00 Gas! Studying the Effects of a Gas Tax Moratorium. Journal of Public Economics 92, 869–884.

Harju, J., Kosonen, T., Laukkanen, M., Palanne, K. 2022. The heterogeneous incidence of fuel carbon taxes: Evidence from station-level data, Journal of Environmental Economics and Management 112, 2022.

Palanne, K. ja Sahari, A. 2021. Henkilöautoliikenteen CO2-päästöt ja päästöjen vero-ohjaus. VATT Muistiot 63. 

Tsvetanov, T. 2024. Tax holidays and the heterogeneous pass-through of gasoline taxes, Energy Economics 136.

Valtioneuvosto (2022). Lainvalmistelun vaikutusarviointiohje. Valtioneuvoston julkaisuja 2022:66.

Yilmazkuday, H. 2017. Asymmetric incidence of sales taxes: A short-run investigation of gasoline prices, Journal of Economics and Business (91), 16–23.

Ympäristöministeriö 2025. Ilmastovuosikertomus 2025. Ympäristöministeriön julkaisuja 2025:20.

________

Hakola-Uusitalo Tuulia
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus

Sahari Anna
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus

Lausunnon laatijat: tutkimusprofessori Marita Laukkanen ja erikoistutkija Anna Sahari

Anna Sahari Marita Laukkanen
Lausunnot
Facebook Jaa Facebookissa Twitter Jaa Twitterissä LinkedIn Jaa LinkedInissä | Tulosta Jaa sähköpostitse

Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT

Vaihde 0295 519 400

[email protected]

Saavutettavuusseloste

Asiakirjajulkisuuskuvaus

Tietosuoja

Väärinkäytösten ilmoituskanava

Laskutustiedot

Anna palautetta

  • VATT viestipalvelu X:ssä
  • VATT LinkedInissä
  • VATT Instagramissa
  • VATT YouTubessa

Economicum

Arkadiankatu 7

PL 1279, 00101 Helsinki

Katso sijainti kartalla

Medialle
  • Suomi
  • Svenska
  • English
Hakusivulle
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
      • Uutisarkisto
    • Blogit
      • Blogiarkisto
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
      • Lausuntoarkisto
  • Tutkimus
    • Tutkimusaiheet
      • Kunnat ja hyvinvointialueet
      • Sosiaaliturva
      • Terveyspalvelut
      • Tulonjako ja eriarvoisuus
      • Työmarkkinat
      • Energia, ilmasto ja ympäristö
      • Muuttoliike
    • Tutkimushankkeet
    • Datahuone
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
      • VATT Tutkimukset
      • VATT Working Papers
      • VATT Muistiot
    • VATT Policy Brief
      • Tuhkarokkorokotuksella on yllättäviä pitkäaikaishyötyjä yhteiskunnalle
      • Deaton Review – Eriarvoisuus Suomessa
      • Ansioturvan lyhentämisen vaikutukset vaihtelevat
      • Venäjälle aiemmin vieneiden yritysten vienti sen lähimaihin kasvussa
      • Maahanmuuttajien työllisyys kehittynyt suotuisasti viime vuosina
      • Hyvinvointialueiden julkiset hankinnat tarvitsevat lisää kilpailua
      • Todistusvalinta tehostaa opiskelijavalintaa
      • Valtion innovaatiotuet lisäävät talouskasvua, mutta tuet on kohdennettava oikein
      • Sota Ukrainassa: Vaikutus Venäjänkauppaa käyneisiin suomalaisyrityksiin
      • Yhteisöveron lasku ei lisännyt investointeja – vauhditti pienten yritysten toimintaa
      • Ikäraja vaikuttaa taloudellisia kannustimia enemmän eläkkeelle jäämiseen
      • Venäläisen energian tuonnin päättymisen vaikutukset Suomen teollisuudelle jäävät pieniksi
      • Viestintäkampanja vähensi merkittävästi takuueläkkeen alikäyttöä
      • Yrittäjien sosiaaliturva ja yritystoiminnan aktiivisuus
      • Yritysten hallinnolliset kustannukset selittävät ALV-alarajan aiheuttamat vaikutukset
      • Säästöt ansioturvan lyhentämisestä hupenevat huonompien työsuhteiden takia
      • Joko Suomessa koittaisi satunnaiskokeiden aika?
      • Kohtuuhintaisuuspolitiikka ei ole lääke asumisen kalleuteen
      • Suomen energiaverotus suosii energiaintensiivisiä suuryrityksiä
      • Parempi tapa valita korkeakouluopiskelijat
      • Energia- ja ilmastopolitiikan uudet tuulet
      • Rakenteellisen työttömyyden riski kasvaa
      • Mihin perintöveroa tarvitaan?
      • Terveydenhoitopalvelujen kilpailu voi johtaa kilpavarusteluun
      • Kouluvalintojen vaikutukset Suomessa epäselviä
      • Yksi tulo, monta verottajaa
      • Suomi on jo palvelutalous
      • Muuttamisen verottaminen jumiuttaa asuntomarkkinoita
      • Faktaa nuorisotyöttömyydestä
      • Innovaatioiden tukeminen kannattaa
    • Muut julkaisut
      • Vähemmän politiikkaa asuntomarkkinoille
      • Lisää markkinoita asuntomarkkinoille
      • Helsinkiläisten lapsiperheiden kouluvalinnat asuntomarkkinoilla
      • Kuntien sääntelyn periaatteet
      • Kuntien tehtävien ja velvoitteiden vaikutusten arviointi
      • Innovaatiopolitiikan mahdollisuudet vaikuttaa kasvuun ja työllisyyteen ovat rajalliset
      • Työkyvyttömyyseläkkeiden maksuluokkamallin kannustinvaikutukset
      • Korkeakoulun laadun vaikutus opiskeljoiden työmarkkinamenestykseen
      • Kotouttamissuunnitelmien vaikutukset maahanmuuttajien lasten koulutusvalintoihin
      • Tuloverotuksen vaikutus työn tarjontaan
      • Yritystukien arviointi ja vaikuttavuus
      • Eläkeläisnaisten ja -miesten toimeentuloerot vuosina 1995-2013
      • Tuloliikkuvuus ja köyhyyden pysyvyys
      • Top Incomes and Top Tax Rates
      • Tutkimusrahan uusi kilpailutus maksoi miljoonia
      • European Academies Science Advisory Council (EASAC): Circular economy: a commentary
      • Kansantaloudesta tulee pian "kiertotalous"
      • Bruttokansantuote vihreyden pauloissa
      • Tieliikenteen 40 %:n hiilidioksidipäästöjen vähentäminen vuoteen 2030 (VTT)
      • Vuoden 2011 energiaverouudistuksen arviointia
      • Käyttäytymistaloustiede ja julkisen sektorin rooli
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Johto
    • Tutkijat
      • Berghäll, Elina
      • Bizopoulou, Aspasia
      • Bratu, Cristina
      • Einiö, Elias
      • Giaccobasso, Matias
      • Hakola-Uusitalo, Tuulia
      • Huhtala, Anni
      • Hämäläinen, Kari
      • Izadi, Ramin
      • Kari, Tuomas
      • Kauppinen, Ilpo
      • Koivisto, Aliisa
      • Kosonen, Tuomas
      • Kyyrä, Tomi
      • Laukkanen, Marita
      • Lombardi, Stefano
      • Lyytikäinen, Teemu
      • Matikka, Tuomas
      • Nivala, Annika
      • Olkkola, Maarit
      • Ollikka, Kimmo
      • Palanne, Kimmo
      • Paukkeri, Tuuli
      • Pesola, Hanna
      • Pirttilä, Jukka
      • Päällysaho, Miika
      • Ravaska, Terhi
      • Ramboer, Sander
      • Remes, Piia
      • Riihelä, Marja
      • Sahari, Anna
      • Sarvimäki, Matti
      • Saxell, Tanja
      • Siikanen, Markku
      • Sirviö, Tom-Henrik
      • Tukiainen, Janne
      • Tuomala, Juha
      • Uusitalo, Roope
      • Verho, Jouko
      • Viertola, Marika
      • Virkola, Tuomo
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
    • Datahuoneen henkilöstö
      • Alasalmi, Juho
      • Heiskanen, Aino
      • Korpela, Heikki
      • Kock, Nea
      • Kylliäinen, Olavi
      • Laasonen, Henna
      • Luotonen, Niilo
      • Mahous, Nadine
      • Nurminen, Tuomas
      • Putkiranta, Olli
      • Seppä, Meeri
      • Toikka, Max
  • VATT
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
      • Aineistot ja menetelmät
      • Avoin julkaiseminen
      • Tutkimusyhteistyö ja avoin tiede
      • Sopimuksiin liittyvät avoimuuden periaatteet
      • Avoimuuden tukeminen ja seuraaminen
    • Avoimet työpaikat
    • Strategia

Yhteystiedot