Hyppää sisältöön
Medialle
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Hakusivulle »
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
    • Blogit
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
  • Tutkimus
    • Tutkimusaiheet
    • Tutkimushankkeet
    • Datahuone
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
    • VATT Policy Brief
    • Muut julkaisut
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Johto
    • Tutkijat
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
    • Datahuoneen henkilöstö
  • VATT
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
    • Avoimet työpaikat
    • Strategia

K 3/2025 vp Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitran toimintakertomus vuodelta 2024 (Eduskunnan talousvaliokunta)

8.9.2025 Tuulia Hakola-Uusitalo

Asiantuntijalausunto eduskunnan talousvaliokunnalle

Lausunnon diaarinumero: VATT/287/00.03.01/2025

Valtion taloudellinen tutkimuskeskus (VATT) kiittää mahdollisuudesta esittää näkemyksiään Sitran toimintakertomuksesta. Lausunnossa rajaudumme lähinnä niihin Sitran toimintoihin, jotka sivuavat VATT:n omaa toimintaa valtion taloudellisena tutkimuslaitoksena.

Sitran tavoitteena on edistää Suomen vakaata ja tasapainoista kehitystä, talouden määrällistä ja laadullista kasvua sekä kansainvälistä kilpailukykyä ja yhteistyötä toimimalla erityisesti sellaisten hankkeiden toteuttamiseksi, jotka vaikuttavat kansantalouden voimavarojen käyttöä tehostavasti tai tutkimuksen ja koulutuksen tasoa kohottavasti taikka jotka selvittävät tulevaisuuden kehitysvaihtoehtoja. (Laki Suomen itsenäisyyden juhlarahastosta 717/1990 1§)

Sitraa koskevan lain ensimmäisessä pykälässä korostuvat siis Suomen vakaa ja tasapainoinen kehitys, kilpailukyky, voimavarojen tehokas käyttö, tutkimus ja koulutus sekä tulevaisuuden kehitysvaihtoehdot. Näitä siis Sitran tulee toiminnallaan edistää.

Laki antaa myös osviittaa siitä, miten edistämistä voi tehdä. Sitra voi:

  1. tehdä ja teettää tutkimuksia ja selvityksiä;
  2. myöntää lainoja ja muuta rahoitusta, joiden takaisinmaksu voidaan määrätä ehdolliseksi;
  3. myöntää avustuksia;
  4. myöntää takauksia ja takuita; sekä
  5. osallistua yhteistyöhankkeisiin sekä omistaa osakkeita ja osuuksia yrityksissä. (717/1990 2§)

Vaikka tutkimuslaitoskenttä yleensä keskittyy pelkästään tutkimukseen, tutkimusta ja muuta toimintaa yhdistelevänä julkisyhteisönä Sitra ei ole täysin poikkeuksellinen. Muita tutkimustoimintaa johonkin päätoimintaansa yhdistelevät muun muassa Suomen Pankki, Kansaneläkelaitos, Eläketurvakeskus ja Kilpailu- ja kuluttajavirasto. Sitra tosin poikkeaa näistä organisaatioista siten, että sen tutkimustoiminta ei rajaudu yhtä luontevasti sen muulla toiminnalla, vaan mandaatti on laajempi.

Mandaatin laajuus näkyykin Sitran toiminnassa. Toimintakertomuksesta voi lukea projekteista, jotka liittyivät muun muassa demokratiaosallisuuteen, luontokatoon, tekoälyyn, kiertotalouteen, T&K:hon sekä sosiaali- ja terveyspalveluihin. Tutkimusfokus on siis poikkeuksellisen laaja sekä aihealueiltaan että tutkimusotteeltaan.

Toimintakertomuksesta ei (ainakaan helposti) selviä se, onko Sitra palkannut jonkun tietyn tutkimusteeman tutkijoita tai tietyn tutkimusmetodin osaajia pysyvämpään työsuhteeseen vai toteutetaanko laajaa tutkimusagendaa määräaikaisin tutkijavierailuin ja/tai rahoittamalla tutkimustyötä muissa organisaatioissa.

Tutkimuksellisen osaamisen kasvattaminen vaatii pitkäjänteistä suunnittelua ja henkilöstöpolitiikkaa. Koska myös VATT:n mandaatti tutkimuksen saralla on laaja ja resurssit rajalliset, on tutkimusteemoissa ja osaamisvaatimuksissa pakko erikoistua, jotta tutkimuksen taso säilyy. VATT:ssa voidaan tuottaa luotettavaa tutkimusta noin 50 tutkijan voimin ja kattamaan kymmenkunta teemaa, kun myös tutkimusmenetelmien kautta haetaan synergiaa. Sitran kattaus on teemallisesti ja erityisesti metodologisesti VATT:n valintoja laajempi, mikä kasvattaa riskiä tutkimuksen laadusta eli siitä, miten luotettavina tutkimustuloksia voidaan pitää.

Osana tulosohjausprosessiaan valtiovarainministeriö palkkasi vuonna 2019 ulkoisen asiantuntijatyöryhmän arvioimaan VATTia.1 Kyseisessä arviossa VATT:ia verrattiin myös muihin julkisiin organisaatioihin. Taloustutkimuksen tekemien haastattelujen perusteella saatu tulos on esitetty alla olevassa kuviossa. Arvio perustui noin 100 haastatteluun vuonna 2019.2

Kuvan sisältö kuvailtu kuvatekstissä.
Kuva osoittaa, että Sitra saa arvioinnissa muita vertailuinstituutioita huomattavasti heikommat arviot tutkimusten laatua ja henkilökunnan osaamista -kuvaavilla akseleilla. Tämä viittaisi siihen, että riski tutkimusaihealueiden liian suuresta laajuudesta olisi – ainakin tähän kyselytutkimukseen vastanneiden 100 henkilön mielestä – realisoitunut. Tulos on toki reilun viiden vuoden takaa ja vastaajissa painottunevat osin taloustieteellistä tutkimusta tuntevat, mutta Sitran kannattanee tunnistaa kyseinen riski liian laajalle levittäytymisestä.

Liian laajalle levittäytymisen riskiä voi pienentää hankkimalla tutkimusta niistä organisaatioista, joihin on jo valmiiksi keskittynyt tiettyä tutkimusosaamista. Sitran kannalta tämä voisi tarkoittaa joko Sitraan tehtäviä, määräaikaisia tutkimusvierailuja tai Sitran rahoittamaa tutkimusta tutkijoiden "kotiorganisaatioissa". Sitran uudessa strategiassa ilmeisesti painottuu aiempaa enemmän tutkimustoiminnan rahoittaminen Sitran ulkopuolella. Yllä kuvatun erikoistumistarpeen valossa tämä vaikuttaa erittäin hyvältä linjaukselta.

Potentiaalisesti merkittävänäkin tutkimusrahoittajana Sitran kannattaisi panostaa rahoitustaan tutkimusinfrastruktuuriin. Ja lähinnä sellaiseen tutkimusinfrastruktuuriin, jota mahdollisimman moni tutkija voi edelleen jalostaa ilman että sen käyttö on muilta pois. Koska Sitran tulisi edistää vakaata ja tasapainoista kehitystä, talouden kasvua sekä kilpailukykyä, voimavarojen käytön tehostamista jne., erittäin hyödyllinen panostuskohde olisi suomalaisten rekisteritutkimusaineistojen käytön mahdollistaminen. Ainakin Tilastokeskuksen tutkijapalvelut ja Findata tuottavat sellaisia tutkimusaineistoja, joita hyödyntävät kaikki taloustieteen tutkimuslaitokset sekä suurin osa yliopistoista ja muista tutkimuslaitoksista. Näiden toimintojen rahoitus on osin epäoptimaalista.3 Valtionhallintoon tehtävät leikkaukset todennäköisesti tekevät rekisteriaineistojen käytöstä entistä kalliimpaa ja vähentävät tutkimusmahdollisuuksia. Sitran rahoitus tässä yhteydessä sopisi nähdäksemme hyvin sen mandaattiin, johon kuuluu myös tutkimuksen kehittäminen.

Sitran toimintakertomuksessa mainitaan myös kokeilut. Kokeiluja on kahdenlaisia – on tutkimuksellisia kokeiluja, joita tehdään siksi, että saadaan selville se, tuottaako esimerkiksi jokin lakimuutos sellaisen tuloksen, mitä sillä tavoitellaan. Toinen kokeilun muoto on teknisempi ja näissä kokeiluissa lähinnä selvitetään, onko jokin asia hallinnollisesti mahdollinen tai rajattujen resurssien vuoksi sääntöjä muutetaan pikkuhiljaa ensiksi vapaaehtoisille. Ensi mainitut kokeilut on tärkeä suunnitella yhdessä sellaisten tutkijoiden kanssa, joilla löytyy aiempaa kokeilututkimuksen asiantuntemusta. Näin tutkimuksesta on mahdollista saada luotettavia tuloksia ja oppia toimenpiteen vaikutuksista. Esimerkiksi perustulo-, rekrytointituki- ja viisivuotiaiden eskarikokeilu on toteutettu tutkijoiden kanssa ja näin ollen tutkimustulosten yleistettävyys myös kokeilujen ulkopuolelle on otettu asianmukaisesti huomioon.

Sitran mandaattia leimaa tutkimustyön lisäksi tiiviimpi tarve viedä asioita käytäntöön asti. Teknisemmistä kokeiluista toimintakertomuksessa kerrotaan muun muassa Sitran rahoittamasta tekoälyn käytöstä jollakin sote-alueella. Vaikka kyseessä ei olekaan tutkimuspohjainen kokeilu, kuulostaa tekoälykouluttamiseen tai -kouluttautumisen mahdollistamiseen hyödylliseltä Sitran toiminnalta, koska siinä yhdistyvät tehokkuus, koulutus ja tulevaisuus. Tällaista toimintaa olisi varmaan hyödyllistä tukea huomattavasti laajemmalla skaalalla kuin vain yhdellä sote-alueella. Esimerkkien kautta toimimisella on luonnollisesti oma logiikkansa, mutta tärkeintä olisi saavuttaa tavoitteet. Siksi voi olla, että myös käytäntöä lähempänä oleviin projekteihin kannattaa lähteä suuremmalla skaalalla ja irtautua niistä nykyistä myöhemmin. Silloin pitäisi luonnollisesti keskittää tekeminen harvempiin projekteihin.

_____

Viitteet

1 Asiantuntijaryhmässä olivat Tutkimusjohtaja Raija Volk, professori emeritus Vidar Christiansen, valtiotieteen tohtori Vesa Vihriälä ja professori Olof Åslund.

2 Taloustutkimus haastatteli puhelimitse 101 henkilöä (ja joidenkin kysymysten osalta 85) ennalta valitusta 285 henkilön ryhmästä. Kyselyyn valitut henkilöt edustivat kuutta eri alaryhmää: poliitikot (ministeriön erityisavustajat ja kansanedustajat, pääasiassa valtiovarainvaliokunnassa ja talousvaliokunnassa toimivat; 20 vastaajaa), virkamiehet, jotka osallistuvat politiikkavalmisteluun (tutkimukseen liittyviä vastuita ja/tai keskeinen rooli politiikan valmistelussa, eduskunnan valiokuntien virkamiehet; 26 vastaajaa), akateemiset ja muut ministeriöiden ulkopuoliset ekonomistit (pois lukien kilpailevat laitokset ETLA, PT ja PTT; 23 vastaajaa), etujärjestöjen asiantuntijat (12 vastaajaa), toimittajat (14 vastaajaa) sekä muut (6 vastaajaa).

3 Rekisteriaineistojen yhdistäminen on varattu monopolioikeudella tietyissä asioissa Tilastokeskukselle ja toisissa Findatalle. Ainakin Tilastokeskuksen aineistojen myynti on tehtävä maksuperustelain mukaan "liiketaloudellisin perustein". Koko Suomen kansaa hyödyttävä julkishyödyke, jonka käyttö ei ole muilta pois, tulisi hinnoitella rajakustannusten mukaan, mutta tällä hetkellä laki ohjaa käyttämään monopolivoimaa.
_____

Tuulia Hakola-Uusitalo
Ylijohtaja

Tuulia Hakola-Uusitalo
Lausunnot
Facebook Jaa Facebookissa Twitter Jaa Twitterissä LinkedIn Jaa LinkedInissä | Tulosta Jaa sähköpostitse

Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT

Vaihde 0295 519 400

[email protected]

Saavutettavuusseloste

Asiakirjajulkisuuskuvaus

Tietosuoja

Väärinkäytösten ilmoituskanava

Laskutustiedot

Anna palautetta

  • VATT viestipalvelu X:ssä
  • VATT LinkedInissä
  • VATT Instagramissa
  • VATT YouTubessa

Economicum

Arkadiankatu 7

PL 1279, 00101 Helsinki

Katso sijainti kartalla

Medialle
  • Suomi
  • Svenska
  • English
Hakusivulle
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
      • Uutisarkisto
    • Blogit
      • Blogiarkisto
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
      • Lausuntoarkisto
  • Tutkimus
    • Tutkimusaiheet
      • Kunnat ja hyvinvointialueet
      • Sosiaaliturva
      • Terveyspalvelut
      • Tulonjako ja eriarvoisuus
      • Työmarkkinat
      • Energia, ilmasto ja ympäristö
      • Muuttoliike
    • Tutkimushankkeet
    • Datahuone
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
      • VATT Tutkimukset
      • VATT Working Papers
      • VATT Muistiot
    • VATT Policy Brief
      • Tuhkarokkorokotuksella on yllättäviä pitkäaikaishyötyjä yhteiskunnalle
      • Deaton Review – Eriarvoisuus Suomessa
      • Ansioturvan lyhentämisen vaikutukset vaihtelevat
      • Venäjälle aiemmin vieneiden yritysten vienti sen lähimaihin kasvussa
      • Maahanmuuttajien työllisyys kehittynyt suotuisasti viime vuosina
      • Hyvinvointialueiden julkiset hankinnat tarvitsevat lisää kilpailua
      • Todistusvalinta tehostaa opiskelijavalintaa
      • Valtion innovaatiotuet lisäävät talouskasvua, mutta tuet on kohdennettava oikein
      • Sota Ukrainassa: Vaikutus Venäjänkauppaa käyneisiin suomalaisyrityksiin
      • Yhteisöveron lasku ei lisännyt investointeja – vauhditti pienten yritysten toimintaa
      • Ikäraja vaikuttaa taloudellisia kannustimia enemmän eläkkeelle jäämiseen
      • Venäläisen energian tuonnin päättymisen vaikutukset Suomen teollisuudelle jäävät pieniksi
      • Viestintäkampanja vähensi merkittävästi takuueläkkeen alikäyttöä
      • Yrittäjien sosiaaliturva ja yritystoiminnan aktiivisuus
      • Yritysten hallinnolliset kustannukset selittävät ALV-alarajan aiheuttamat vaikutukset
      • Säästöt ansioturvan lyhentämisestä hupenevat huonompien työsuhteiden takia
      • Joko Suomessa koittaisi satunnaiskokeiden aika?
      • Kohtuuhintaisuuspolitiikka ei ole lääke asumisen kalleuteen
      • Suomen energiaverotus suosii energiaintensiivisiä suuryrityksiä
      • Parempi tapa valita korkeakouluopiskelijat
      • Energia- ja ilmastopolitiikan uudet tuulet
      • Rakenteellisen työttömyyden riski kasvaa
      • Mihin perintöveroa tarvitaan?
      • Terveydenhoitopalvelujen kilpailu voi johtaa kilpavarusteluun
      • Kouluvalintojen vaikutukset Suomessa epäselviä
      • Yksi tulo, monta verottajaa
      • Suomi on jo palvelutalous
      • Muuttamisen verottaminen jumiuttaa asuntomarkkinoita
      • Faktaa nuorisotyöttömyydestä
      • Innovaatioiden tukeminen kannattaa
    • Muut julkaisut
      • Vähemmän politiikkaa asuntomarkkinoille
      • Lisää markkinoita asuntomarkkinoille
      • Helsinkiläisten lapsiperheiden kouluvalinnat asuntomarkkinoilla
      • Kuntien sääntelyn periaatteet
      • Kuntien tehtävien ja velvoitteiden vaikutusten arviointi
      • Innovaatiopolitiikan mahdollisuudet vaikuttaa kasvuun ja työllisyyteen ovat rajalliset
      • Työkyvyttömyyseläkkeiden maksuluokkamallin kannustinvaikutukset
      • Korkeakoulun laadun vaikutus opiskeljoiden työmarkkinamenestykseen
      • Kotouttamissuunnitelmien vaikutukset maahanmuuttajien lasten koulutusvalintoihin
      • Tuloverotuksen vaikutus työn tarjontaan
      • Yritystukien arviointi ja vaikuttavuus
      • Eläkeläisnaisten ja -miesten toimeentuloerot vuosina 1995-2013
      • Tuloliikkuvuus ja köyhyyden pysyvyys
      • Top Incomes and Top Tax Rates
      • Tutkimusrahan uusi kilpailutus maksoi miljoonia
      • European Academies Science Advisory Council (EASAC): Circular economy: a commentary
      • Kansantaloudesta tulee pian "kiertotalous"
      • Bruttokansantuote vihreyden pauloissa
      • Tieliikenteen 40 %:n hiilidioksidipäästöjen vähentäminen vuoteen 2030 (VTT)
      • Vuoden 2011 energiaverouudistuksen arviointia
      • Käyttäytymistaloustiede ja julkisen sektorin rooli
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Johto
    • Tutkijat
      • Berghäll, Elina
      • Bizopoulou, Aspasia
      • Bratu, Cristina
      • Einiö, Elias
      • Giaccobasso, Matias
      • Hakola-Uusitalo, Tuulia
      • Huhtala, Anni
      • Hämäläinen, Kari
      • Izadi, Ramin
      • Kari, Tuomas
      • Kauppinen, Ilpo
      • Koivisto, Aliisa
      • Kosonen, Tuomas
      • Kyyrä, Tomi
      • Laukkanen, Marita
      • Lombardi, Stefano
      • Lyytikäinen, Teemu
      • Matikka, Tuomas
      • Nivala, Annika
      • Olkkola, Maarit
      • Ollikka, Kimmo
      • Palanne, Kimmo
      • Paukkeri, Tuuli
      • Pesola, Hanna
      • Pirttilä, Jukka
      • Päällysaho, Miika
      • Ravaska, Terhi
      • Ramboer, Sander
      • Remes, Piia
      • Riihelä, Marja
      • Sahari, Anna
      • Sarvimäki, Matti
      • Saxell, Tanja
      • Siikanen, Markku
      • Sirviö, Tom-Henrik
      • Tukiainen, Janne
      • Tuomala, Juha
      • Uusitalo, Roope
      • Verho, Jouko
      • Viertola, Marika
      • Virkola, Tuomo
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
    • Datahuoneen henkilöstö
      • Alasalmi, Juho
      • Heiskanen, Aino
      • Korpela, Heikki
      • Kock, Nea
      • Kylliäinen, Olavi
      • Laasonen, Henna
      • Luotonen, Niilo
      • Mahous, Nadine
      • Nurminen, Tuomas
      • Putkiranta, Olli
      • Seppä, Meeri
      • Toikka, Max
  • VATT
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
      • Aineistot ja menetelmät
      • Avoin julkaiseminen
      • Tutkimusyhteistyö ja avoin tiede
      • Sopimuksiin liittyvät avoimuuden periaatteet
      • Avoimuuden tukeminen ja seuraaminen
    • Avoimet työpaikat
    • Strategia

Yhteystiedot