Hyppää sisältöön
Medialle
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Hakusivulle »
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
    • Blogit
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
  • Tutkimus
    • Tutkimusaiheet
    • Tutkimushankkeet
    • Datahuone
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
    • VATT Policy Brief
    • Muut julkaisut
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Johto
    • Tutkijat
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
    • Datahuoneen henkilöstö
  • VATT
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
    • Avoimet työpaikat
    • Strategia

Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi laeiksi virvoitusjuomaverosta annetun lain ja alkoholi- ja alkoholijuomaverosta annetun lain liitteen muuttamisesta sekä virvoitusjuomaverosta annetun lain muuttamisesta annetun lain kumoamisesta (Valtiovarainministeriö)

18.8.2025 Tuomas Kosonen

Lausunto valtiovarainministeriölle

Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/7046/2024
Lausunnon diaarinumero: VATT/213/00.03.00/2025

Esitys koskee voimassa olevan virvoitusjuomaveron muuttamista siten, että vuoden 2023 lailla vahvistettu (mutta ei käytäntöön pantu) virvoitusjuomavero tulisi käytäntöön EU:n valtiontukisääntömenettelyn vaatimien muutosten kanssa sekä sisältäen virvoitusjuomaveron korotuksen suhteessa 2023 vahvistettuun ja nykyisin käytössä olevaan lakiin nähden.

Esityksen mukaan virvoitusjuomavero sisältäisi kuusi porrasta juomien sokeripitoisuuden mukaan. Nykyisin virvoitusjuomaverossa on kaksi porrasta siten, että juomissa, joissa ei ole lisättyä sokeria on alempi vero 13 senttiä litralta ja yli 0,5 prosenttia sokeria sisältävissä (alkoholittomissa) juomissa vero on 32 senttiä litralta. Ehdotettu veroasteikko korottaisi kaikkiin virvoitusjuomiin sovellettavaa veroa, siten että alin porras olisi 20 senttiä litralta ja ylin porras 59 senttiä litralta. Veroportaiden rajat riippuisivat tuotteen sisältämästä sokerista.  Esitys sisältää myös korjauksia vuoden 2023 vahvistettuun lakiin, jotka koskevat muun muassa pakkaamattoman juoman ja juomatiivisteiden verotusta.

Ehdotuksen pääasiallinen perustelu on terveysohjauksen lisääminen. Tavoitteena on siis vähentää paljon sokeria sisältävien juomien kulutusta ja ohjata kulutusta juomiin, jotka sisältävät vähemmän sokeria. Toissijainen perustelu on verotulojen lisääminen Valtiolle.

Esitystä voi siis arvioida kummankin esityksen tavoitteen näkökulmasta. Ensin terveysperusteista. Perustuen aiempaan tutkimukseen, johon myös esityksessä viitataan (Kosonen, Jysmä ja Savolainen 2024), virvoitusjuomavero, joka kohtelee sokerillisia ja keinomakeutettuja, mutta muuten hyvin samankaltaisia juomia eri tavoin, ohjaa kulutusta. Ehdotettu muutos kohtelisi esimerkiksi saman tuotemerkin keinomakeutettua ja sokeria sisältävää versiota eri tavoin ja siksi sillä varmasti voisi olla kulutusta terveellisempään suuntaan ohjaava vaikutus. Ehdotettu muutos myös kiristäisi veroa nykyisestä alimman veroportaan hyödykkeille 13:sta 20:een senttiin litralta. Tähän luokkaan kuuluu muun muassa pullotettu vesi. Terveysohjaus voisi olla tehokkaampaa, jos virvoitusjuomaverosta olisi vapautettu kokonaan sellaiset juomat, jotka vesien lailla eivät sisällä mitään makeutusta tms. Keinomakeuttajien kuten aspartaamin terveysvaikutuksista käydään kriittistä keskustelua. Kun nyt esitys kuitenkin sisältää veron korotuksen myös alimmalle veroportaalle sisältäen pullotetun veden, heikentää tämä esityksen terveyttä ohjaavaa vaikutusta suhteessa tilanteeseen, jossa alimman luokan veroja olisi alennettu tai jopa joitain tuoteryhmiä poistettu veron piiristä. Tämä olisi ollut perusteltua ensisijaisen tavoitteen eli terveysohjauksen näkökulmasta.

Esityksen mukaan esimerkiksi sokeria sisältävien kolajuomien verotus nousisi nykyisestä 32 sentistä joko 43 tai 51 senttiin litralta. Nämä ovat esimerkkejä tuotteista, joilla on hyvin samankaltainen sokeriton tuote, usein samaa tuotemerkkiä. Tämän muutoksen voi olettaa ohjaavan kulutusta nykyisestä sokerittomiin tuotteisiin.

Virvoitusjuomien valmistajat saattavat reagoida porrastettuun veroasteikkoon vähentämällä joidenkin juomien sokeripitoisuutta. Oletettavasti kansainvälisten tuotemerkkien osalta todennäköisyys tähän on kuitenkin pieni Suomen ollessa pieni markkina-alue. Tämänkin oletetun muutoksen vaikutuksia arvioidessa on hyvä verrata juomien kulutuksen nykytilaan. Jos valmistajien reaktio kohdistuisi tuotteisiin, joiden vero nousisi siten että tuotteen sokeripitoisuus vähenisi sen verran että vero olisi nykyisen kaltainen, olisi muutoksen terveysvaikutukset positiivisia. Kuluttajat voisivat tällöin säilyttää nykyisen kulutuskorin ja heidän kuluttamansa tuotteet sisältäisivät hieman vähemmän sokeria. Jos taas valmistajat muuttaisivat tuotettaan niin, että tuote sisältäisi melkein nykyisen määrän sokeria, mutta se pääsisi alemmalle veroportaalle, voisi alemman hinnan myötä tuotteiden kulutus lisääntyä ja siten myös sokerin kulutus, joten tällöin terveysvaikutus voisi olla negatiivinen.

Verotuotto lisääntyisi esitetyn lain käyttöönoton myötä. Tämä johtuu pääosin siitä, että vallitsevaan lainsäädäntöön nähden virvoitusjuomaveroa korotettaisiin ja esityksen mukaan otettaisiin käyttöön uusia kireämmin verotettuja veroportaita. Tämä on Petteri Orpon hallituksen ohjelman kirjausten mukaista. Kuitenkin tätä puolta esityksestä voi pohtia laajemmasta julkisen talouden sopeuttamisen näkökulmasta. Hallitus on myös puoliväliriihen kirjauksessaan, joka myös tässä esityksessä on mainittu, muun muassa päättänyt alentaa elintarvikkeisiin sovellettavaa verokantaa nykyisestä 14 % puolella prosenttiyksiköllä. Tämä esitys ei juuri näy yksittäisen kuluttajan menoissa, mutta vähentää kuitenkin Valtion verotuloja kokonaisuutena kertautuessaan kaikille elintarvikkeita ostavien kulutuksessa. Arvonlisäverotus nähdään yleisesti erittäin tehokkaana verotulojen lähteenä. Sen sijaan virvoitusjuomavero valmisteverona aiheuttaa enemmän hallinnollisia kuluja yritykselle ja Verohallinnolle kuin arvonlisävero. Tämä johtuu esimerkiksi tarpeesta pitää verollisia ja verottomia varastoja sekä arvonlisäveroon nähden seikkaperäisemmästä tullikategorioihin ja volyymiin tai painoon perustuvasta verosta, joka johtaa monimutkaisempiin sääntöihin, joita veroja tilittävien yritysten pitää ottaa huomioon ja joita Verohallinnon pitäisi pystyä valvoa. Siten voitaisiin ajatella, että virvoitusjuomaveroa ei kannattaisi kiristää verotuottotoivossa, vaan pelkästään terveysohjauksen tavoittelemiseksi. Siksi vaihtoehtoinen ja mahdollisesti yhteiskunnan kannalta tehokkaampi tapa lisätä verotuloja valtiolle ja samalla ohjata terveyttä olisi olla kiristämättä terveelliseksi koettujen tuotteiden virvoitusjuomaveroa, ja tehdä verojen kiristyksiä alennettuihin alv kantoihin lisäverotulojen tavoittelemiseksi.

Tuomas Kosonen
VTT, Tutkimusprofessori
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus
Verotutkimuksen huippuyksikkö

Tuomas Kosonen
Lausunnot
Facebook Jaa Facebookissa Twitter Jaa Twitterissä LinkedIn Jaa LinkedInissä | Tulosta Jaa sähköpostitse

Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT

Vaihde 0295 519 400

[email protected]

Saavutettavuusseloste

Asiakirjajulkisuuskuvaus

Tietosuoja

Väärinkäytösten ilmoituskanava

Laskutustiedot

Anna palautetta

  • VATT viestipalvelu X:ssä
  • VATT LinkedInissä
  • VATT Instagramissa
  • VATT YouTubessa

Economicum

Arkadiankatu 7

PL 1279, 00101 Helsinki

Katso sijainti kartalla

Medialle
  • Suomi
  • Svenska
  • English
Hakusivulle
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
      • Uutisarkisto
    • Blogit
      • Blogiarkisto
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
      • Lausuntoarkisto
  • Tutkimus
    • Tutkimusaiheet
      • Kunnat ja hyvinvointialueet
      • Sosiaaliturva
      • Terveyspalvelut
      • Tulonjako ja eriarvoisuus
      • Työmarkkinat
      • Energia, ilmasto ja ympäristö
      • Muuttoliike
    • Tutkimushankkeet
    • Datahuone
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
      • VATT Tutkimukset
      • VATT Working Papers
      • VATT Muistiot
    • VATT Policy Brief
      • Tuhkarokkorokotuksella on yllättäviä pitkäaikaishyötyjä yhteiskunnalle
      • Deaton Review – Eriarvoisuus Suomessa
      • Ansioturvan lyhentämisen vaikutukset vaihtelevat
      • Venäjälle aiemmin vieneiden yritysten vienti sen lähimaihin kasvussa
      • Maahanmuuttajien työllisyys kehittynyt suotuisasti viime vuosina
      • Hyvinvointialueiden julkiset hankinnat tarvitsevat lisää kilpailua
      • Todistusvalinta tehostaa opiskelijavalintaa
      • Valtion innovaatiotuet lisäävät talouskasvua, mutta tuet on kohdennettava oikein
      • Sota Ukrainassa: Vaikutus Venäjänkauppaa käyneisiin suomalaisyrityksiin
      • Yhteisöveron lasku ei lisännyt investointeja – vauhditti pienten yritysten toimintaa
      • Ikäraja vaikuttaa taloudellisia kannustimia enemmän eläkkeelle jäämiseen
      • Venäläisen energian tuonnin päättymisen vaikutukset Suomen teollisuudelle jäävät pieniksi
      • Viestintäkampanja vähensi merkittävästi takuueläkkeen alikäyttöä
      • Yrittäjien sosiaaliturva ja yritystoiminnan aktiivisuus
      • Yritysten hallinnolliset kustannukset selittävät ALV-alarajan aiheuttamat vaikutukset
      • Säästöt ansioturvan lyhentämisestä hupenevat huonompien työsuhteiden takia
      • Joko Suomessa koittaisi satunnaiskokeiden aika?
      • Kohtuuhintaisuuspolitiikka ei ole lääke asumisen kalleuteen
      • Suomen energiaverotus suosii energiaintensiivisiä suuryrityksiä
      • Parempi tapa valita korkeakouluopiskelijat
      • Energia- ja ilmastopolitiikan uudet tuulet
      • Rakenteellisen työttömyyden riski kasvaa
      • Mihin perintöveroa tarvitaan?
      • Terveydenhoitopalvelujen kilpailu voi johtaa kilpavarusteluun
      • Kouluvalintojen vaikutukset Suomessa epäselviä
      • Yksi tulo, monta verottajaa
      • Suomi on jo palvelutalous
      • Muuttamisen verottaminen jumiuttaa asuntomarkkinoita
      • Faktaa nuorisotyöttömyydestä
      • Innovaatioiden tukeminen kannattaa
    • Muut julkaisut
      • Vähemmän politiikkaa asuntomarkkinoille
      • Lisää markkinoita asuntomarkkinoille
      • Helsinkiläisten lapsiperheiden kouluvalinnat asuntomarkkinoilla
      • Kuntien sääntelyn periaatteet
      • Kuntien tehtävien ja velvoitteiden vaikutusten arviointi
      • Innovaatiopolitiikan mahdollisuudet vaikuttaa kasvuun ja työllisyyteen ovat rajalliset
      • Työkyvyttömyyseläkkeiden maksuluokkamallin kannustinvaikutukset
      • Korkeakoulun laadun vaikutus opiskeljoiden työmarkkinamenestykseen
      • Kotouttamissuunnitelmien vaikutukset maahanmuuttajien lasten koulutusvalintoihin
      • Tuloverotuksen vaikutus työn tarjontaan
      • Yritystukien arviointi ja vaikuttavuus
      • Eläkeläisnaisten ja -miesten toimeentuloerot vuosina 1995-2013
      • Tuloliikkuvuus ja köyhyyden pysyvyys
      • Top Incomes and Top Tax Rates
      • Tutkimusrahan uusi kilpailutus maksoi miljoonia
      • European Academies Science Advisory Council (EASAC): Circular economy: a commentary
      • Kansantaloudesta tulee pian "kiertotalous"
      • Bruttokansantuote vihreyden pauloissa
      • Tieliikenteen 40 %:n hiilidioksidipäästöjen vähentäminen vuoteen 2030 (VTT)
      • Vuoden 2011 energiaverouudistuksen arviointia
      • Käyttäytymistaloustiede ja julkisen sektorin rooli
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Johto
    • Tutkijat
      • Berghäll, Elina
      • Bizopoulou, Aspasia
      • Bratu, Cristina
      • Einiö, Elias
      • Giaccobasso, Matias
      • Hakola-Uusitalo, Tuulia
      • Huhtala, Anni
      • Hämäläinen, Kari
      • Izadi, Ramin
      • Kari, Tuomas
      • Kauppinen, Ilpo
      • Koivisto, Aliisa
      • Kosonen, Tuomas
      • Kyyrä, Tomi
      • Laukkanen, Marita
      • Lombardi, Stefano
      • Lyytikäinen, Teemu
      • Matikka, Tuomas
      • Nivala, Annika
      • Olkkola, Maarit
      • Ollikka, Kimmo
      • Palanne, Kimmo
      • Paukkeri, Tuuli
      • Pesola, Hanna
      • Pirttilä, Jukka
      • Päällysaho, Miika
      • Ravaska, Terhi
      • Ramboer, Sander
      • Remes, Piia
      • Riihelä, Marja
      • Sahari, Anna
      • Sarvimäki, Matti
      • Saxell, Tanja
      • Siikanen, Markku
      • Sirviö, Tom-Henrik
      • Tukiainen, Janne
      • Tuomala, Juha
      • Uusitalo, Roope
      • Verho, Jouko
      • Viertola, Marika
      • Virkola, Tuomo
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
    • Datahuoneen henkilöstö
      • Alasalmi, Juho
      • Heiskanen, Aino
      • Korpela, Heikki
      • Kock, Nea
      • Kylliäinen, Olavi
      • Laasonen, Henna
      • Luotonen, Niilo
      • Mahous, Nadine
      • Nurminen, Tuomas
      • Putkiranta, Olli
      • Seppä, Meeri
      • Toikka, Max
  • VATT
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
      • Aineistot ja menetelmät
      • Avoin julkaiseminen
      • Tutkimusyhteistyö ja avoin tiede
      • Sopimuksiin liittyvät avoimuuden periaatteet
      • Avoimuuden tukeminen ja seuraaminen
    • Avoimet työpaikat
    • Strategia

Yhteystiedot