Hyppää sisältöön
Medialle
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Hakusivulle »
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
    • Blogit
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
  • Tutkimus
    • Tutkimusaiheet
    • Tutkimushankkeet
    • Datahuone
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
    • VATT Policy Brief
    • Muut julkaisut
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Johto
    • Tutkijat
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
    • Datahuoneen henkilöstö
  • VATT
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
    • Avoimet työpaikat
    • Strategia

HE 38/2025 vp Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi hyvinvointialueiden rahoituksesta annetun lain muuttamisesta ja väliaikaisesta muuttamisesta (Eduskunnan hallintovaliokunta)

2.6.2025 Teemu Lyytikäinen

Asiantuntijalausunto eduskunnan hallintovaliokunnalle

Lausunnon diaarinumero: VATT/201/07.01/2025

Esityksen mukaan hyvinvointialueiden rahoitusta muutettaisiin seuraavasti: 1) Hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen kohdennettavan rahoituksen (hyte-kerroin) osuus nostettaisiin 1,5 prosenttiin rahoituksesta ja samalla asukasmäärän ja palvelutarpeen mukaan määräytyviä osuuksia laskettaisiin kumpaakin 0,25 prosenttiyksikköä. 2) Terveyden-, vanhusten- ja sosiaalihuollon palvelujen tarpeisiin perustuvien laskennallisten kustannusten määrittelyssä käytettäviä painotuksia muutettaisiin ajantasaisemmiksi. 3) Hyvinvointialuekohtaisten tarvekertoimien laskennassa otettaisiin huomioon hyvinvointialueiden tiedot saatavissa olevilta kahdelta viimeisimmältä vuodelta yhden vuoden sijaan. 4) Siirtymätasauksia leikattaisiin väliaikaisesti vuosina 2026 ja 2027 Helsingin osalta. Lisäksi tehtäisiin eräitä muita teknisluontoisia tai merkitykseltään pieniä muutoksia. Esityksellä tavoitellaan rahoituksen kannustavuuden ja ennakoitavuuden parantamista sekä julkisen talouden säästöjä.

Hyvinvointialueiden rahoitusmallin tavoitteena on mahdollistaa saman tasoiset palvelut eri alueilla kannustavasti ja kustannusten kasvua hilliten. Tässä lausunnossa arvioidaan hyte-kertoimen painon muutosta ja Helsingin rahoituksen leikkausta näiden tavoitteiden näkökulmasta.

Valtionrahoitukseen perustuvan rahoitusmallin muokkaaminen kannustavaksi on haastavaa, sillä hyvinvointialueella ei ole mahdollisuutta jakaa tekemiensä säästöjen hyötyjä alueen asukkaille muuten kuin lisäämällä sote-menoja jatkossa. Asiakasmaksujen alentaminen voi tosin toimia jossain määrin tapana jakaa säästöjen hyötyjä alueen väestölle, mutta liikkumavara on niissä rajallinen. Sote-uudistuksessa eritasoisten palveluiden kokoaminen yhden järjestäjän ja budjetin alle poisti vanhaan järjestelmään liittyneitä kannustinongelmia (osaoptimointi). Sote-palvelujen rahoitusmallin kannustavuus kuitenkin heikkeni, kun viimeinen euro ei tule alueen veronmaksajilta toisin kuin ennen sote-uudistusta. Myös sairastavuuden merkittävä rooli rahoitusmallissa on ongelmallinen kannustavuuden näkökulmasta, sillä se heikentää kannusteita sairastavuuden ehkäisyyn. Toisaalta sairastavuus on merkittävä tarveindikaattori ja edistää rahoitusmallin tasapuolisuutta.

Hyte-kerroin

Hyte-kertoimella pyritään edistämään sairastavuuden ja muiden palvelutarvetta lisäävien ongelmien ennaltaehkäisyä hyvinvointialueilla. Hyte-kerroin on vuosina 2023—2025 ollut laskentaan tarvittavien tietojen puuttuessa sama kaikilla hyvinvointialueilla. Siten hyte-kerroin on käytännössä ollut osa asukasperusteista rahoitusta. Vuonna 2026 aluekohtaiset hyte-kertoimet tulevat ensi kertaa käyttöön. Niiden sisällyttäminen rahoitusmalliin kannustaa kertoimeen sisältyvien yhdentoista indikaattorin arvoja lisääviin toimiin. Esityksen mukainen hyte-kertoimen painoarvon nosto 1 prosentista 1,5 prosenttiin vahvistaa näitä kannusteita. Toisaalta palvelutarpeen painon pienentäminen heikentää rahoituksen yhteyttä palvelutarpeeseen.  Asukasperusteisuuden painoarvon pienentäminen hyte-kertoimen painoa kasvatettaessa on paremmin perusteltua rahoitusmallin tavoitteiden näkökulmasta.

Helsingin siirtymätasauksen leikkaukset

Siirtymätasauksiin vuosille 2026 ja 2027 ehdotetut leikkaukset koskisivat vain Helsinkiä, joka on alueista ainoana tehnyt ylijäämää viime vuosina. Leikkauksella tavoitellaan 35 milj. euron säästöä julkiseen talouteen. Leikkauksen kohdentaminen muita alueita paremman taloustilanteen perusteella on kuitenkin ongelmallista kannusteiden kannalta. Hyvinvointialueiden kannusteet muita paremman talouden tasapainon tavoitteluun heikkenevät, jos se voi johtaa rahoituksen leikkaukseen. 

Teemu Lyytikäinen
Tutkimusprofessori
VATT

Tuulia Hakola-Uusitalo
Ylijohtaja
VATT

Teemu Lyytikäinen
Lausunnot
Facebook Jaa Facebookissa Twitter Jaa Twitterissä LinkedIn Jaa LinkedInissä | Tulosta Jaa sähköpostitse

Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT

Vaihde 0295 519 400

[email protected]

Saavutettavuusseloste

Asiakirjajulkisuuskuvaus

Tietosuoja

Väärinkäytösten ilmoituskanava

Laskutustiedot

Anna palautetta

  • VATT viestipalvelu X:ssä
  • VATT LinkedInissä
  • VATT Instagramissa
  • VATT YouTubessa

Economicum

Arkadiankatu 7

PL 1279, 00101 Helsinki

Katso sijainti kartalla

Medialle
  • Suomi
  • Svenska
  • English
Hakusivulle
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
      • Uutisarkisto
    • Blogit
      • Blogiarkisto
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
      • Lausuntoarkisto
  • Tutkimus
    • Tutkimusaiheet
      • Kunnat ja hyvinvointialueet
      • Sosiaaliturva
      • Terveyspalvelut
      • Tulonjako ja eriarvoisuus
      • Työmarkkinat
      • Energia, ilmasto ja ympäristö
      • Muuttoliike
    • Tutkimushankkeet
    • Datahuone
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
      • VATT Tutkimukset
      • VATT Working Papers
      • VATT Muistiot
    • VATT Policy Brief
      • Tuhkarokkorokotuksella on yllättäviä pitkäaikaishyötyjä yhteiskunnalle
      • Deaton Review – Eriarvoisuus Suomessa
      • Ansioturvan lyhentämisen vaikutukset vaihtelevat
      • Venäjälle aiemmin vieneiden yritysten vienti sen lähimaihin kasvussa
      • Maahanmuuttajien työllisyys kehittynyt suotuisasti viime vuosina
      • Hyvinvointialueiden julkiset hankinnat tarvitsevat lisää kilpailua
      • Todistusvalinta tehostaa opiskelijavalintaa
      • Valtion innovaatiotuet lisäävät talouskasvua, mutta tuet on kohdennettava oikein
      • Sota Ukrainassa: Vaikutus Venäjänkauppaa käyneisiin suomalaisyrityksiin
      • Yhteisöveron lasku ei lisännyt investointeja – vauhditti pienten yritysten toimintaa
      • Ikäraja vaikuttaa taloudellisia kannustimia enemmän eläkkeelle jäämiseen
      • Venäläisen energian tuonnin päättymisen vaikutukset Suomen teollisuudelle jäävät pieniksi
      • Viestintäkampanja vähensi merkittävästi takuueläkkeen alikäyttöä
      • Yrittäjien sosiaaliturva ja yritystoiminnan aktiivisuus
      • Yritysten hallinnolliset kustannukset selittävät ALV-alarajan aiheuttamat vaikutukset
      • Säästöt ansioturvan lyhentämisestä hupenevat huonompien työsuhteiden takia
      • Joko Suomessa koittaisi satunnaiskokeiden aika?
      • Kohtuuhintaisuuspolitiikka ei ole lääke asumisen kalleuteen
      • Suomen energiaverotus suosii energiaintensiivisiä suuryrityksiä
      • Parempi tapa valita korkeakouluopiskelijat
      • Energia- ja ilmastopolitiikan uudet tuulet
      • Rakenteellisen työttömyyden riski kasvaa
      • Mihin perintöveroa tarvitaan?
      • Terveydenhoitopalvelujen kilpailu voi johtaa kilpavarusteluun
      • Kouluvalintojen vaikutukset Suomessa epäselviä
      • Yksi tulo, monta verottajaa
      • Suomi on jo palvelutalous
      • Muuttamisen verottaminen jumiuttaa asuntomarkkinoita
      • Faktaa nuorisotyöttömyydestä
      • Innovaatioiden tukeminen kannattaa
    • Muut julkaisut
      • Vähemmän politiikkaa asuntomarkkinoille
      • Lisää markkinoita asuntomarkkinoille
      • Helsinkiläisten lapsiperheiden kouluvalinnat asuntomarkkinoilla
      • Kuntien sääntelyn periaatteet
      • Kuntien tehtävien ja velvoitteiden vaikutusten arviointi
      • Innovaatiopolitiikan mahdollisuudet vaikuttaa kasvuun ja työllisyyteen ovat rajalliset
      • Työkyvyttömyyseläkkeiden maksuluokkamallin kannustinvaikutukset
      • Korkeakoulun laadun vaikutus opiskeljoiden työmarkkinamenestykseen
      • Kotouttamissuunnitelmien vaikutukset maahanmuuttajien lasten koulutusvalintoihin
      • Tuloverotuksen vaikutus työn tarjontaan
      • Yritystukien arviointi ja vaikuttavuus
      • Eläkeläisnaisten ja -miesten toimeentuloerot vuosina 1995-2013
      • Tuloliikkuvuus ja köyhyyden pysyvyys
      • Top Incomes and Top Tax Rates
      • Tutkimusrahan uusi kilpailutus maksoi miljoonia
      • European Academies Science Advisory Council (EASAC): Circular economy: a commentary
      • Kansantaloudesta tulee pian "kiertotalous"
      • Bruttokansantuote vihreyden pauloissa
      • Tieliikenteen 40 %:n hiilidioksidipäästöjen vähentäminen vuoteen 2030 (VTT)
      • Vuoden 2011 energiaverouudistuksen arviointia
      • Käyttäytymistaloustiede ja julkisen sektorin rooli
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Johto
    • Tutkijat
      • Berghäll, Elina
      • Bizopoulou, Aspasia
      • Bratu, Cristina
      • Einiö, Elias
      • Giaccobasso, Matias
      • Hakola-Uusitalo, Tuulia
      • Huhtala, Anni
      • Hämäläinen, Kari
      • Izadi, Ramin
      • Kari, Tuomas
      • Kauppinen, Ilpo
      • Koivisto, Aliisa
      • Kosonen, Tuomas
      • Kyyrä, Tomi
      • Laukkanen, Marita
      • Lombardi, Stefano
      • Lyytikäinen, Teemu
      • Matikka, Tuomas
      • Nivala, Annika
      • Olkkola, Maarit
      • Ollikka, Kimmo
      • Palanne, Kimmo
      • Paukkeri, Tuuli
      • Pesola, Hanna
      • Pirttilä, Jukka
      • Päällysaho, Miika
      • Ravaska, Terhi
      • Ramboer, Sander
      • Remes, Piia
      • Riihelä, Marja
      • Sahari, Anna
      • Sarvimäki, Matti
      • Saxell, Tanja
      • Siikanen, Markku
      • Sirviö, Tom-Henrik
      • Tukiainen, Janne
      • Tuomala, Juha
      • Uusitalo, Roope
      • Verho, Jouko
      • Viertola, Marika
      • Virkola, Tuomo
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
    • Datahuoneen henkilöstö
      • Alasalmi, Juho
      • Heiskanen, Aino
      • Korpela, Heikki
      • Kock, Nea
      • Kylliäinen, Olavi
      • Laasonen, Henna
      • Luotonen, Niilo
      • Mahous, Nadine
      • Nurminen, Tuomas
      • Putkiranta, Olli
      • Seppä, Meeri
      • Toikka, Max
  • VATT
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
      • Aineistot ja menetelmät
      • Avoin julkaiseminen
      • Tutkimusyhteistyö ja avoin tiede
      • Sopimuksiin liittyvät avoimuuden periaatteet
      • Avoimuuden tukeminen ja seuraaminen
    • Avoimet työpaikat
    • Strategia

Yhteystiedot