Hyppää sisältöön
Medialle
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Hakusivulle »
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
    • Blogit
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
    • VATT 30 vuotta
    • VATT-päivä 2024
  • Tutkimus
    • Tutkimusteemat
    • Tutkimusaiheet
    • Tutkimushankkeet
    • Verotutkimuksen huippuyksikkö
    • Datahuone
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
    • VATT Policy Brief
    • Muut julkaisut
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Tutkijat
    • Johto
    • Tutkimusohjaajat
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
    • Datahuoneen henkilöstö
  • VATT
    • Johtoryhmä ja neuvottelukunta
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
    • Avoimet työpaikat
    • Strategia

Vihreä elvytys ottaa aikaa

18.9.2020 Blogi Anni Huhtala ja Marita Laukkanen

Vihreä elvytys voi onnistuessaan sekä vauhdittaa talouskasvua että suojella ympäristöä. Taikakeino se ei kuitenkaan ole. Talouden rakenteet muuttuvat hitaasti, eikä vihreitä työpaikkoja tai niiden vaatimaa osaamista synny hetkessä. Tämä kannattaa pitää mielessä Suomenkin elpymispakettia sorvatessa.

Koronakriisin myötä supistuva talous yhdessä ilmastokriisin kanssa on saanut monet poliitikot ja tutkijat puhumaan ”vihreän” elvytyksen puolesta. Mutta mitä vihreä elvytys oikein on? Riippuu siitä, kuka höttöisen käsitteen määrittelee.

Vihreys talouden elvytyksen yhteydessä tarkoittaa karkeasti, että julkisten tukien ja investointien avulla saadaan luotua uusia työpaikkoja samalla kun ympäristön kuormitus ja päästöt vähenevät.

Nykyisessä pandemian aiheuttamassa kriisissä tämä voisi tarkoittaa sitä, että työttömäksi joutunut ravintolatyöntekijä alkaisi tehdä vaikkapa soiden ennallistajan töitä. Aikamoinen muutos työtehtävissä. Tällä tavoin talouteen syntyisi kuitenkin heti uusia ”vihreitä työpaikkoja”. Höttöinen käsite toki tämäkin, mutta politiikassa ”green jobs” on kuulunut myös EU:n sanavarastoon jo vuosikymmeniä. EU-tilastoluokittelussa kaikki ympäristönsuojelua edistävät työtehtävät ovat määritelmällisesti vihreitä.

Vihreillä työpaikoilla tavoitellaan viime kädessä ”vihreää siirtymää”. Pidemmällä aikavälillä, akuutin elvytyksen jälkeen, talouden rakenteen toivotaan muuttuvan ympäristöystävällisemmäksi. Vähähiiliseen energiantuotantoon siirtymisen myötä työttömäksi jäänyt hiilivoimalan käyttöpäällikkö tai turpeennostokoneen kuljettaja siirtyisi vaikkapa digikonttoriin puhelinmyyjäksi sähköautoja kauppaamaan. Mutta tällainen siirtymä olisi tietenkin mahdollista vasta, kun energian- ja lämmöntuotanto ja liikenneinfra olisivat mullistuneet aika lailla.

Tuloksia viipeellä

Kesän mittaan taloustieteilijät meillä ja muualla ovat pohtineet mahdollisuutta yhdistää elvytys ja työllistäminen vihreään siirtymään.

Aiheesta on ilmestynyt tutkimuksia, joissa on pystytty huolellisesti jälkikäteen (ex post) arvioimaan vihreän elvytyksen todellisia, toteutuneita vaikutuksia mm. Yhdysvalloissa. Siellä taloutta elvytettiin vuoden 2008 finanssikriisin jäljiltä monin tavoin, sekä perinteisillä että ns. vihreillä infrastruktuuri-investoinneilla.

Näiden tutkimusten johtopäätös on, ettei vihreä elvytys ole nopeavaikutteista vaan hidasta. Myönteistä on, että vaikka työpaikat syntyvät myöhään, ne vaikuttavat pysyviltä.

Tutkijat päätyvätkin ykskantaan toteamaan, ettei vihreä elvytys ole välitön ja tehokas talouden uudelleenkäynnistämiskeino. Pikemminkin vihreillä investoinneilla voidaan aloitella talouden ympäristöä kuormittavien rakenteiden korjaamista puhtaan teknologian kehittämisen ja hyödyntämisen suuntaan, mutta tulokset näkyvät vasta viipeellä.

Ilmastopaneelin arvioissa optimismia

Myös Suomessa ilmastopaneeli on äskettäin julkistanut arvionsa vihreän elvytyksen taloudellisista vaikutuksista. Paneelin näkemys vihreän elvytyksen mahdollisuuksista on varsin myönteinen.

Taloustieteen analyyseistä Suomen ilmastopaneelin arvio poikkeaa siinä, että vaikutuksia arvioidaan monitieteisellä otteella, ja niiden mittaluokkaa pyritään ennustamaan etukäteen (ex ante) mallinnuksen avulla. Monitieteisessä otteessa olisi tärkeää varmistaa, että erilaiset mallit ja kerroinanalyysit ovat keskenään johdonmukaisia. Ilmastopaneelin analyysissä näin ei aina ole, mitä voi havainnollistaa esimerkeillä.

Jos vihreällä elvytyksellä satsataan vaikkapa syvälämpöön tai lämpöpumppuihin, maa- ja vesirakennusalan ammattilaiset pääsevät töihin. Hiilidioksidipäästöjen oletetaan vähenevän, kun uusilla lämmitysjärjestelmillä korvataan aikanaan turpeen ja kivihiilen polttoa. Ympäristövaikutusten arviointi eri mallinnuksilla ja aikajänteillä kuin välittömän työllisyyskehityksen arviointi johtaa kuitenkin epäjohdonmukaisuuksiin – turpeen ja kivihiilen polton vähentyessähän kivihiili- ja turvealalta katoaa työpaikkoja, mikä pitäisi ottaa huomioon myös elvytyksen työllisyysvaikutusten arvioinnissa.

Lisäksi ilmastopaneelin käyttämän mallinnustavan, yksinkertaisen panos-tuotos mallin, suuri ongelma on, ettei siinä ole budjettirajoitetta. Jos vihreisiin investointeihin ohjataan julkista rahaa, tuo raha ei mallissa ole pois mistään muualta – ei edes kotitalouksilta, jotka viime kädessä rahoittavat investoinnit. Ilmastopaneeli myös olettaa, että valtion elvytyspanostuksen lisäksi muut julkiset tai yksityiset toimijat investoivat mittavasti samoihin hankkeisiin. Vaihtoehtoisten malliarvioiden mukaan työpaikkoja syntyisi nopeasti vähimmilläänkin noin 4500 ja enimmillään jopa yli 13000. Nämä ovat suuria lukuja, joista budjettiriihessä olisi iloittu.

Epäjohdonmukaista ilmastopaneelin arvioinnissa on kuitenkin myös se, että toisella käytetyllä mallinnustavalla, kokonaistaloudellisessa mallianalyysissa, työpaikkoja syntyy huomattavasti vähemmän. Neljännellä kvartaalilla elvytyksen aloittamisesta uusia työllisiä on enää 300-800 eli yhden miljoonan euron elvytystä kohti syntyy 1-3 työpaikkaa valitun elvytyspaketin mukaan.

Eri mallien tulokset poikkeavat toisistaan siinä määrin, että raportoinnilta kaipaisi tehtyjen oletusten ja vaikutusmekanismien selittämistä optimististen johtopäätösten perusteluksi.

Talouden rakenteet eivät muutu hetkessä

Kun Suomi miettii omaa elpymispakettiaan, kannattaa pitää pää kylmänä odotusten ja toiveiden suhteen. Taloudelle ei ole olemassa vihreää hokkus-pokkus-elvytystä. Vihreä elvytys vie aikaa, sillä talouden rakenteet eivät muutu hetkessä. Elvytyksen rinnalle tarvitaan edelleen myös kannusteita ja päästöjen hinnoittelun ohjaavaa vaikutusta. Pysyvämmät vihreän elvytyksen aikaansaamat työpaikat edellyttävät lisäksi erilaista osaamista kuin väistyvät saastuttavien teknologioiden työpaikat. Uusien taitojen ja tehtävien opettelu ottaa aikaa – ja rakennushankkeiden lisäksi panostuksia osaamisen kehittämiseen.

Kirjallisuutta kiinnostuneille:

Chen, Z., Marin, G., Popp, D., Vona, F., 2020. Green Stimulus in a Post-pandemic Recovery: the Role of Skills for a Resilient Recovery. Environmental and Resource Economics 76, 901–911.

Popp, D., Vona, F., Marin, G., Chen, Z., 2020. The Employment Impact of Green Fiscal Push: Evidence from the American Recovery Act, NBER Working Papers 27321, National Bureau of Economic Research, Inc.

Vona, F., Marin, G., Consoli, D., Popp, D., 2018. Environmental Regulation and Green Skills: an Empirical Exploration, Journal of the Association of Environmental and Resource Economists 5(4): 713–753

Wilson, D.J., 2012. Fiscal Spending Jobs Multipliers: Evidence from the 2009 American Recovery and Reinvestment Act. American Economic Journal: Economic Policy, 4(3), 251-82.

Anni Huhtala Marita Laukkanen
Blogi Blogit Blogit Energia, ilmasto ja ympäristö Ympäristö, energia ja ilmastopolitiikka elvytys ilmasto ilmastopolitiikka talouskasvu ja ympäristö vihreä siirtymä ympäristötaloustiede
Facebook Jaa Facebookissa Twitter Jaa Twitterissä LinkedIn Jaa LinkedInissä | Tulosta Jaa sähköpostitse

Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT

Vaihde 0295 519 400

[email protected]

Saavutettavuusseloste

Asiakirjajulkisuuskuvaus

Tietosuoja

Väärinkäytösten ilmoituskanava

Laskutustiedot

Anna palautetta

  • VATT viestipalvelu X:ssä
  • VATT LinkedInissä
  • VATT Instagramissa
  • VATT YouTubessa

Economicum

Arkadiankatu 7

PL 1279, 00101 Helsinki

Katso sijainti kartalla

Medialle
  • Suomi
  • Svenska
  • English
Hakusivulle
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
      • Uutisarkisto
    • Blogit
      • Blogiarkisto
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
      • Lausuntoarkisto
    • VATT 30 vuotta
    • VATT-päivä 2024
  • Tutkimus
    • Tutkimusteemat
      • Sosiaaliturva, verotus ja tulonjako
      • Energia-, ilmasto- ja ympäristöpolitiikka
        • Energia- ja ilmastopolitiikka
      • Työmarkkinat ja koulutus
      • Julkiset palvelut ja paikallinen julkistalous
      • Yritystoiminnan verotus ja sääntely
        • Kansainvälinen yritysverotus
    • Tutkimusaiheet
      • Kunnat ja hyvinvointialueet
      • Sosiaaliturva
      • Terveyspalvelut
      • Tulonjako ja eriarvoisuus
      • Työmarkkinat
      • Energia, ilmasto ja ympäristö
    • Tutkimushankkeet
    • Verotutkimuksen huippuyksikkö
    • Datahuone
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
      • VATT Tutkimukset
      • VATT Working Papers
      • VATT Muistiot
    • VATT Policy Brief
      • Deaton Review – Eriarvoisuus Suomessa
      • Ansioturvan lyhentämisen vaikutukset vaihtelevat
      • Venäjälle aiemmin vieneiden yritysten vienti sen lähimaihin kasvussa
      • Maahanmuuttajien työllisyys kehittynyt suotuisasti viime vuosina
      • Hyvinvointialueiden julkiset hankinnat tarvitsevat lisää kilpailua
      • Todistusvalinta tehostaa opiskelijavalintaa
      • Valtion innovaatiotuet lisäävät talouskasvua, mutta tuet on kohdennettava oikein
      • Sota Ukrainassa: Vaikutus Venäjänkauppaa käyneisiin suomalaisyrityksiin
      • Yhteisöveron lasku ei lisännyt investointeja – vauhditti pienten yritysten toimintaa
      • Ikäraja vaikuttaa taloudellisia kannustimia enemmän eläkkeelle jäämiseen
      • Venäläisen energian tuonnin päättymisen vaikutukset Suomen teollisuudelle jäävät pieniksi
      • Viestintäkampanja vähensi merkittävästi takuueläkkeen alikäyttöä
      • Yrittäjien sosiaaliturva ja yritystoiminnan aktiivisuus
      • Yritysten hallinnolliset kustannukset selittävät ALV-alarajan aiheuttamat vaikutukset
      • Säästöt ansioturvan lyhentämisestä hupenevat huonompien työsuhteiden takia
      • Joko Suomessa koittaisi satunnaiskokeiden aika?
      • Kohtuuhintaisuuspolitiikka ei ole lääke asumisen kalleuteen
      • Suomen energiaverotus suosii energiaintensiivisiä suuryrityksiä
      • Parempi tapa valita korkeakouluopiskelijat
      • Energia- ja ilmastopolitiikan uudet tuulet
      • Rakenteellisen työttömyyden riski kasvaa
      • Mihin perintöveroa tarvitaan?
      • Terveydenhoitopalvelujen kilpailu voi johtaa kilpavarusteluun
      • Kouluvalintojen vaikutukset Suomessa epäselviä
      • Yksi tulo, monta verottajaa
      • Suomi on jo palvelutalous
      • Muuttamisen verottaminen jumiuttaa asuntomarkkinoita
      • Faktaa nuorisotyöttömyydestä
      • Innovaatioiden tukeminen kannattaa
    • Muut julkaisut
      • Vähemmän politiikkaa asuntomarkkinoille
      • Lisää markkinoita asuntomarkkinoille
      • Helsinkiläisten lapsiperheiden kouluvalinnat asuntomarkkinoilla
      • Kuntien sääntelyn periaatteet
      • Kuntien tehtävien ja velvoitteiden vaikutusten arviointi
      • Innovaatiopolitiikan mahdollisuudet vaikuttaa kasvuun ja työllisyyteen ovat rajalliset
      • Työkyvyttömyyseläkkeiden maksuluokkamallin kannustinvaikutukset
      • Korkeakoulun laadun vaikutus opiskeljoiden työmarkkinamenestykseen
      • Kotouttamissuunnitelmien vaikutukset maahanmuuttajien lasten koulutusvalintoihin
      • Tuloverotuksen vaikutus työn tarjontaan
      • Yritystukien arviointi ja vaikuttavuus
      • Eläkeläisnaisten ja -miesten toimeentuloerot vuosina 1995-2013
      • Tuloliikkuvuus ja köyhyyden pysyvyys
      • Top Incomes and Top Tax Rates
      • Tutkimusrahan uusi kilpailutus maksoi miljoonia
      • European Academies Science Advisory Council (EASAC): Circular economy: a commentary
      • Kansantaloudesta tulee pian "kiertotalous"
      • Bruttokansantuote vihreyden pauloissa
      • Tieliikenteen 40 %:n hiilidioksidipäästöjen vähentäminen vuoteen 2030 (VTT)
      • Vuoden 2011 energiaverouudistuksen arviointia
      • Käyttäytymistaloustiede ja julkisen sektorin rooli
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Tutkijat
      • Berghäll, Elina
      • Bizopoulou, Aspasia
      • Bratu, Cristina
      • Einiö, Elias
      • Giaccobasso, Matias
      • Hakola-Uusitalo, Tuulia
      • Huhtala, Anni
      • Hämäläinen, Kari
      • Izadi, Ramin
      • Kauppinen, Ilpo
      • Koivisto, Aliisa
      • Kosonen, Tuomas
      • Kuitunen, Satu
      • Kyyrä, Tomi
      • Laukkanen, Marita
      • Lombardi, Stefano
      • Lyytikäinen, Teemu
      • Matikka, Tuomas
      • Nivala, Annika
      • Olkkola, Maarit
      • Ollikka, Kimmo
      • Palanne, Kimmo
      • Paukkeri, Tuuli
      • Pesola, Hanna
      • Pirttilä, Jukka
      • Päällysaho, Miika
      • Ravaska, Terhi
      • Ramboer, Sander
      • Remes, Piia
      • Riihelä, Marja
      • Sahari, Anna
      • Sarvimäki, Matti
      • Saxell, Tanja
      • Siikanen, Markku
      • Sirviö, Tom-Henrik
      • Tuomala, Juha
      • Uusitalo, Roope
      • Verho, Jouko
      • Viertola, Marika
      • Virkola, Tuomo
    • Johto
    • Tutkimusohjaajat
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
    • Datahuoneen henkilöstö
      • Alasalmi, Juho
      • Heiskanen, Aino
      • Kock, Nea
      • Kylliäinen, Olavi
      • Laasonen, Henna
      • Luotonen, Niilo
      • Mahous, Nadine
      • Nurminen, Tuomas
      • Putkiranta, Olli
      • Seppä, Meeri
      • Toikka, Max
      • Valkonen, Antti
  • VATT
    • Johtoryhmä ja neuvottelukunta
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
      • Aineistot ja menetelmät
      • Avoin julkaiseminen
      • Tutkimusyhteistyö ja avoin tiede
      • Sopimuksiin liittyvät avoimuuden periaatteet
      • Avoimuuden tukeminen ja seuraaminen
    • Avoimet työpaikat
    • Strategia

Yhteystiedot