Hyppää sisältöön
Medialle
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Hakusivulle »
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
    • Blogit
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
    • VATT 30 vuotta
    • VATT-päivä 2024
  • Tutkimus
    • Tutkimusteemat
    • Tutkimusaiheet
    • Tutkimushankkeet
    • Verotutkimuksen huippuyksikkö
    • Datahuone
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
    • VATT Policy Brief
    • Muut julkaisut
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Tutkijat
    • Johto
    • Tutkimusohjaajat
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
    • Datahuoneen henkilöstö
  • VATT
    • Johtoryhmä ja neuvottelukunta
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
    • Avoimet työpaikat
    • Strategia

VATT: Valtion alueellinen palkkaustuki ei vaikuttanut lainkaan ensimmäisen työntekijän palkkaamiseen

6.6.2024 Tiedote

Suomessa oli vuosina 2007–2011 käytössä laaja alueellinen palkkaustuki ensimmäisen työntekijän palkkaamiseksi. Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen VATT:n erikoistutkija Annika Nivala osoittaa tutkimuksessaan, että tuen käyttöaste jäi hyvin alhaiseksi: vain kaksi prosenttia työnantajiksi ryhtyneistä yrityksistä käytti tukea. Syitä olivat muun muassa tuen rajoitukset ja tiedon puute.

Rakennustyöntekijöitä työmaalla

Suomessa on noin 230 000 yksinyrittäjää, mikä on noin 72 prosenttia kaikista yrittäjistä (Tilastokeskus 2023). Työntekijöiden palkkaamisen kustannukset sivukuluineen nousevat ajoittain yhteiskunnalliseen keskusteluun. On esitetty, että yrityksillä olisi erityinen kynnys palkata nimenomaan ensimmäinen työntekijä. Erilaisia asiaan liittyviä tukimuotoja on kokeiltu viimeisten noin parinkymmenen vuoden aikana useilla vaalikausilla. 

Laajaa alueellista palkkaustukea ensimmäisen työntekijän palkkaamiseksi kokeiltiin vuosina 2007–2011. Uudella tuella ei kuitenkaan ollut lainkaan vaikutusta työnantajaksi ryhtymiseen. Vain kaksi prosenttia työnantajiksi ryhtyneistä yrityksistä käytti tukea. 

”Tuki oli rajoitettu vakituisiin kokoaikaisiin työsuhteisiin, mikä vähensi tuen käyttöastetta. Silti jopa vakituisia kokoaikaisia työntekijöitä palkanneiden yritysten keskuudessa tuen käyttöaste oli vain kuusi prosenttia. Toisin sanoen suuri enemmistö yrityksistä jätti pöydälle tuhansia euroja tukea. Näin toteutettuna palkkaustuen vaikutus työnantajaksi ryhtymiseen oli nolla”, toteaa Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen VATT:n erikoistutkija Annika Nivala. 

Nivala arvioi palkkaustuen vaikutusta työnantajaksi ryhtymisen todennäköisyyteen sekä yritysten muuhun toimintaan torstaina 6. kesäkuuta 2024 julkaistussa tutkimuksessaan (No) Effects of Subsidizing the First Employee: Evidence of a Low Take-up Puzzle Among Firms. (Vapaa suomennos englanninkielisen tutkimuksen nimestä: Ensimmäisen työntekijän palkkaustuella ei vaikutuksia: Miksi yritykset eivät käyttäneet sitä?) 

”Tutkimuksessani arvioin palkkaustuen vaikutuksia käyttämällä alueellista erotusten erotus -menetelmää, jonka avulla vertaan työnantajaksi ryhtymisen muutosta tukialueella kontrollialueeseen. Tarkastelen sitä, miksi yritykset eivät käyttäneet palkkaustukea, yhdistämällä teoriaa ja kuvailevia tuloksia”, Nivala kertoo. 

Annika Nivalan tutkimuksen aineistona ovat yritysten vuosittaiset veroilmoitukset vuosilta 2000–2013, joista näkee kokonaispalkkasumman ja henkilöstön määrän, sekä ensimmäisen työntekijän palkkaustukipäätökset. 

Alueellinen tuki 

Ensimmäisen työntekijän palkkaustuki kehitettiin alun perin tukemaan erityisesti Itä- ja Pohjois-Suomen alueita, joilla on korkea työttömyys. Myöhemmässä vaiheessa tukea laajennettiin muuallekin Suomeen. Yrittäjille tarjotun tuen määrä oli 30 prosenttia ensimmäisen työntekijän ensimmäisen vuoden palkkakuluista ja 15 prosenttia toisen vuoden palkkakuluista. 

”Lopulta noin kolmasosa Suomen kunnista, joukossa myös tavallisia kuntia Keski-, Länsi- ja Etelä-Suomesta, olivat tuen piirissä. Tuki ei kuitenkaan vaikuttanut näillä alueilla työnantajaksi ryhtymiseen, eikä muuhunkaan yritysten toimintaan, kuten liikevaihtoon ja henkilöstön määrään. Tuella ei siis ollut vaikutuksia työllisyyteen”, Nivala sanoo. 

Tuen rajoitukset vähensivät käyttöä 

Palkkaustuen vaikutus jäi olemattomaksi alhaisen käytön takia. Käyttö oli alhaista muun muassa tukeen liittyvien rajoitusten vuoksi.  

”Ensinnäkin tuki oli rajoitettu kokoaikaisiin ja toistaiseksi voimassa oleviin työsuhteisiin, joissa työaika oli vähintään 25 tuntia viikossa. Yksinyrittäjät, joilla ei ole aiempaa kokemusta työnantajana toimimisesta, palkkaisivat kuitenkin henkilöitä helpommin määräaikaisiin tai osa-aikaisiin työsuhteisiin. Kokoaikaisen työntekijän riski saattaa olla liian suuri”, Nivala pohtii. 

Toinen ongelma vaikuttaa olevan, että osa yrittäjistä ei tiennyt tuesta. Työ- ja elinkeinoministeriön (TEM) maksamaa tukea piti erikseen osata hakea ELY-keskuksista. 

”Tuen käyttöaste jäi hyvin pieneksi, vain kuuteen prosenttiin, niissäkin yrityksissä, jotka palkkasivat kokoaikaisesti. Tämä viittaa siihen, että suuri osa ei tiennyt, että tuki oli olemassa. Tiedon puute näyttää olevan yksi syy tuen vähäiseen käyttöön.” 

Kolmas tuen vähäiseen käyttöön vaikuttanut tekijä oli tuen jälkikäteisyys hallinnollisine kustannuksineen. Palkkaustuki maksettiin yrittäjälle takautuvasti jälkikäteen vasta hyväksytyn hakemuksen jälkeen.  

Palkkaustuessa tulisi välttää rajoituksia 

Nivalan mukaan hänen tekemänsä vaikutusarvion perusteella ei voi tehdä päätelmiä siitä, onko yksinyrittäjien kannustaminen työnantajiksi ylipäätään järkevää politiikkaa. Sen sijaan hänen tutkimuksestaan voi johtaa politiikkasuosituksia siitä, millainen mahdollisen ensimmäisen työntekijän palkkaustuen pitäisi olla. 

”Ainakaan, jos halutaan kannustaa työnantajaksi ryhtymistä, palkkaustuessa ei kannata rajoittaa työsuhdetta. Jos yrittäjä on lähellä ryhtyä työnantajaksi, kokoaikaisen työsuhteen vaatimus voi olla liikaa ja vähentää tuen vaikuttavuutta. Lisäksi tuen tulisi olla hallinnollisesti mahdollisimman kevyt ja sisältää mahdollisimman vähän byrokratiaa.” 

Kokeilut jatkuvat 

Viime vaalikaudella Suomessa toteutettiin samantyyppinen, VATT:n tutkijoiden suunnittelema kokeilu yksinyrittäjien rekrytointituesta vuosina 2022–2023. Kokeilussa ei rajoitettu palkattavien työntekijöiden työsuhdetta millään tavalla, minkä lisäksi tuki maksettiin yrittäjille automaattisesti tulorekisterin perusteella. Kokeilun vaikutuksia ei ole vielä arvioitu, mutta siitä voidaan saada luotettavaa tietoa siitä, miten yrittäjille haluttavammaksi suunniteltu tuki vaikuttaa.  

Annika Nivala huomauttaa, että jos asialle on poliittista kannatusta, yksinyrittäjien rekrytointia on mahdollista tukea muutoinkin kuin erillisellä tuella. 

”Monissa Euroopan maissa, kuten Ruotsissa ja Belgiassa, on käytössä työntekijän sosiaaliturvamaksujen helpotus ensimmäisen työntekijän palkkakustannuksiin. Tällainen tekee tukemisesta hallinnollisesti kevyempää. Myös käyttöaste nousee suuremmaksi, jos yritys saa tuen automaattisesti.” 

Raportti: 

Nivala, Annika (2024). (No) Effects of Subsidizing the First Employee: Evidence of a Low Take-up Puzzle Among Firms. VATT Working Papers 166. Linkki raporttiin.  

 

Lisätiedot: 

Annika Nivala, erikoistutkija, VATT 

[email protected] 

+358 295 519 405 

Annika Nivala
Annika Nivala Tiedote Uutiset ja tiedotteet
Facebook Jaa Facebookissa Twitter Jaa Twitterissä LinkedIn Jaa LinkedInissä | Tulosta Jaa sähköpostitse

Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT

Vaihde 0295 519 400

[email protected]

Saavutettavuusseloste

Asiakirjajulkisuuskuvaus

Tietosuoja

Väärinkäytösten ilmoituskanava

Laskutustiedot

Anna palautetta

  • VATT viestipalvelu X:ssä
  • VATT LinkedInissä
  • VATT Instagramissa
  • VATT YouTubessa

Economicum

Arkadiankatu 7

PL 1279, 00101 Helsinki

Katso sijainti kartalla

Medialle
  • Suomi
  • Svenska
  • English
Hakusivulle
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
      • Uutisarkisto
    • Blogit
      • Blogiarkisto
    • VATT-seminaarit
    • Lausunnot
      • Lausuntoarkisto
    • VATT 30 vuotta
    • VATT-päivä 2024
  • Tutkimus
    • Tutkimusteemat
      • Sosiaaliturva, verotus ja tulonjako
      • Energia-, ilmasto- ja ympäristöpolitiikka
        • Energia- ja ilmastopolitiikka
      • Työmarkkinat ja koulutus
      • Julkiset palvelut ja paikallinen julkistalous
      • Yritystoiminnan verotus ja sääntely
        • Kansainvälinen yritysverotus
    • Tutkimusaiheet
      • Kunnat ja hyvinvointialueet
      • Sosiaaliturva
      • Terveyspalvelut
      • Tulonjako ja eriarvoisuus
      • Työmarkkinat
      • Energia, ilmasto ja ympäristö
    • Tutkimushankkeet
    • Verotutkimuksen huippuyksikkö
    • Datahuone
  • Julkaisut
    • Uusimmat VATT-julkaisut
    • VATT Julkaisusarjat
      • VATT Tutkimukset
      • VATT Working Papers
      • VATT Muistiot
    • VATT Policy Brief
      • Deaton Review – Eriarvoisuus Suomessa
      • Ansioturvan lyhentämisen vaikutukset vaihtelevat
      • Venäjälle aiemmin vieneiden yritysten vienti sen lähimaihin kasvussa
      • Maahanmuuttajien työllisyys kehittynyt suotuisasti viime vuosina
      • Hyvinvointialueiden julkiset hankinnat tarvitsevat lisää kilpailua
      • Todistusvalinta tehostaa opiskelijavalintaa
      • Valtion innovaatiotuet lisäävät talouskasvua, mutta tuet on kohdennettava oikein
      • Sota Ukrainassa: Vaikutus Venäjänkauppaa käyneisiin suomalaisyrityksiin
      • Yhteisöveron lasku ei lisännyt investointeja – vauhditti pienten yritysten toimintaa
      • Ikäraja vaikuttaa taloudellisia kannustimia enemmän eläkkeelle jäämiseen
      • Venäläisen energian tuonnin päättymisen vaikutukset Suomen teollisuudelle jäävät pieniksi
      • Viestintäkampanja vähensi merkittävästi takuueläkkeen alikäyttöä
      • Yrittäjien sosiaaliturva ja yritystoiminnan aktiivisuus
      • Yritysten hallinnolliset kustannukset selittävät ALV-alarajan aiheuttamat vaikutukset
      • Säästöt ansioturvan lyhentämisestä hupenevat huonompien työsuhteiden takia
      • Joko Suomessa koittaisi satunnaiskokeiden aika?
      • Kohtuuhintaisuuspolitiikka ei ole lääke asumisen kalleuteen
      • Suomen energiaverotus suosii energiaintensiivisiä suuryrityksiä
      • Parempi tapa valita korkeakouluopiskelijat
      • Energia- ja ilmastopolitiikan uudet tuulet
      • Rakenteellisen työttömyyden riski kasvaa
      • Mihin perintöveroa tarvitaan?
      • Terveydenhoitopalvelujen kilpailu voi johtaa kilpavarusteluun
      • Kouluvalintojen vaikutukset Suomessa epäselviä
      • Yksi tulo, monta verottajaa
      • Suomi on jo palvelutalous
      • Muuttamisen verottaminen jumiuttaa asuntomarkkinoita
      • Faktaa nuorisotyöttömyydestä
      • Innovaatioiden tukeminen kannattaa
    • Muut julkaisut
      • Vähemmän politiikkaa asuntomarkkinoille
      • Lisää markkinoita asuntomarkkinoille
      • Helsinkiläisten lapsiperheiden kouluvalinnat asuntomarkkinoilla
      • Kuntien sääntelyn periaatteet
      • Kuntien tehtävien ja velvoitteiden vaikutusten arviointi
      • Innovaatiopolitiikan mahdollisuudet vaikuttaa kasvuun ja työllisyyteen ovat rajalliset
      • Työkyvyttömyyseläkkeiden maksuluokkamallin kannustinvaikutukset
      • Korkeakoulun laadun vaikutus opiskeljoiden työmarkkinamenestykseen
      • Kotouttamissuunnitelmien vaikutukset maahanmuuttajien lasten koulutusvalintoihin
      • Tuloverotuksen vaikutus työn tarjontaan
      • Yritystukien arviointi ja vaikuttavuus
      • Eläkeläisnaisten ja -miesten toimeentuloerot vuosina 1995-2013
      • Tuloliikkuvuus ja köyhyyden pysyvyys
      • Top Incomes and Top Tax Rates
      • Tutkimusrahan uusi kilpailutus maksoi miljoonia
      • European Academies Science Advisory Council (EASAC): Circular economy: a commentary
      • Kansantaloudesta tulee pian "kiertotalous"
      • Bruttokansantuote vihreyden pauloissa
      • Tieliikenteen 40 %:n hiilidioksidipäästöjen vähentäminen vuoteen 2030 (VTT)
      • Vuoden 2011 energiaverouudistuksen arviointia
      • Käyttäytymistaloustiede ja julkisen sektorin rooli
    • Vertaisarvioidut artikkelit
  • Henkilöt
    • Tutkijat
      • Berghäll, Elina
      • Bizopoulou, Aspasia
      • Bratu, Cristina
      • Einiö, Elias
      • Giaccobasso, Matias
      • Hakola-Uusitalo, Tuulia
      • Huhtala, Anni
      • Hämäläinen, Kari
      • Izadi, Ramin
      • Kauppinen, Ilpo
      • Koivisto, Aliisa
      • Kosonen, Tuomas
      • Kuitunen, Satu
      • Kyyrä, Tomi
      • Laukkanen, Marita
      • Lombardi, Stefano
      • Lyytikäinen, Teemu
      • Matikka, Tuomas
      • Nivala, Annika
      • Olkkola, Maarit
      • Ollikka, Kimmo
      • Palanne, Kimmo
      • Paukkeri, Tuuli
      • Pesola, Hanna
      • Pirttilä, Jukka
      • Päällysaho, Miika
      • Ravaska, Terhi
      • Ramboer, Sander
      • Remes, Piia
      • Riihelä, Marja
      • Sahari, Anna
      • Sarvimäki, Matti
      • Saxell, Tanja
      • Siikanen, Markku
      • Sirviö, Tom-Henrik
      • Tuomala, Juha
      • Uusitalo, Roope
      • Verho, Jouko
      • Viertola, Marika
      • Virkola, Tuomo
    • Johto
    • Tutkimusohjaajat
    • Hallinto-, tutkimus- ja viestintäpalvelut
    • Datahuoneen henkilöstö
      • Alasalmi, Juho
      • Heiskanen, Aino
      • Kock, Nea
      • Kylliäinen, Olavi
      • Laasonen, Henna
      • Luotonen, Niilo
      • Mahous, Nadine
      • Nurminen, Tuomas
      • Putkiranta, Olli
      • Seppä, Meeri
      • Toikka, Max
      • Valkonen, Antti
  • VATT
    • Johtoryhmä ja neuvottelukunta
    • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • Avoin tiede ja tutkimus VATT:ssa
      • Aineistot ja menetelmät
      • Avoin julkaiseminen
      • Tutkimusyhteistyö ja avoin tiede
      • Sopimuksiin liittyvät avoimuuden periaatteet
      • Avoimuuden tukeminen ja seuraaminen
    • Avoimet työpaikat
    • Strategia

Yhteystiedot